Glosariusz
Przyrost
Sprzedaż
Zwiększenie się liczby czegoś, różnica między początkową a końcową wartością pewnej wzrastającej wielkości.
Rapid Application Development (RAD)
Proces wdrożeniaTechnologia
Metodyka polegająca na udostępnieniu programiście dużych możliwości prototypowania oraz dużego zestawu gotowych komponentów. Umożliwia to uzyskanie pewnego efektu już w pierwszych krokach programistycznych.
Relationship Intelligence
Technologia
Rodzaj aplikacji, które „inteligentnie” przeszukują i filtrują informacje dostępne w Internecie o firmach lub osobach.
Responsywność aplikacji (Responsive Web Design, RWD)
Technologia
Responsive Web Design (RWD) to technika projektowania witryn w taki sposób, aby ich wygląd dostosowywał się do rozmiaru okna przeglądarki.
Strona utworzona tą techniką wyświetla się dobrze na dużych ekranach oraz na smartfonach i tabletach. Obsługuje też różne rozdzielczości w zależności od przekątnej ekranu, na jakim aplikacja webowa, czy strona internetowa ma być wyświetlona.
Retargeting / remarketing
Marketing
Wykorzystanie narzędzi śledzących witrynę do kierowania odwiedzających w inne miejsce – na przykład za pomocą reklam displayowych lub e-mail marketingu – i nakłonienia ich do konwersji.
Retencja pracowników
Customer service
Wskaźnik, który obrazuje zdolność firmy do zatrzymania pracowników, co jest kluczowe z punktu widzenia biznesu, a zwłaszcza kosztów, które pochłania retencja i wykształcenie kolejnej kadry.
Retrospektywa
Proces wdrożenia
Spotkania służące do podsumowania Sprintu, tj. weryfikacji oraz identyfikacji i uporządkowaniu istotnych elementów, które sprawdziły się w dotychczasowym działaniu oraz takich, które kwalifikują się do usprawnienia w przyszłości.
Return on investment (ROI, Zwrot z inwestycji)
MarketingSprzedaż
Zysk finansowy wygenerowany na skutek poniesionego wydatku. ROI wyrażany, jest jako procent lub wskaźnik (zrealizowany zysk finansowy podzielony przez wydatki początkowe).
Roadmapa produktu
Sprzedaż
Ogólny plan, który opisuje wizję rozwoju produktu. Pozwala na sformułowanie punktu, do którego trzeba doprowadzić rozwój produktu.
RODO (GDPR)
Technologia
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (ang. General Data Protection Regulation, GDPR) – rozporządzenie unijne, zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o przepływie danych osobowych.
Scrum
Proces wdrożeniaTechnologia
Jeden ze sposobów podejścia do realizacji złożonych projektów. Wywodzi się z nurtu Agile, czyli zwinności w wytwarzaniu oprogramowania. Scrum nie jest metodyką, a jedynie tzw. frameworkiem, czyli ramą strukturalną, w której organizuje się pracę.
Wspomniana rama wyznaczana jest poprzez zestaw praktyk, zasad oraz wartości mających swoje korzenie w podejściu Lean Thinking.
Więcej informacji o tym, jak pracuje się w Scrumie — TUTAJ.
Scrum Master
Proces wdrożenia
Osoba odpowiedzialna za opiekę nad zespołem deweloperskim i kontrolę procesu wytwarzania oprogramowania.
Search Engine Optimization (SEO)
Marketing
Wykorzystanie technik poprawy kwalifikowanego ruchu na stronach internetowych. SEO analizuje charakter i intencje wyszukiwań, aby zapewnić trafne wyniki wyszukiwania i poprawić wrażenia użytkownika.
Secure Coding
Secure coding to zestaw praktyk stosowanych podczas tworzenia oprogramowania, które mają na celu minimalizację ryzyka wystąpienia luk bezpieczeństwa w aplikacjach i systemach informatycznych. Celem secure codingu jest projektowanie i pisanie kodu, który jest odporny na potencjalne ataki oraz nie zawiera błędów mogących być wykorzystanych przez osoby trzecie.
Kluczowe zasady secure coding:
Segmentacja
Marketing
Segmentacja to proces podziału rynku na różne grupy klientów lub odbiorców ze względu na wspólne cechy demograficzne, behawioralne, geograficzne lub psychograficzne, aby lepiej dopasować strategie marketingowe i oferty do potrzeb i preferencji każdej grupy.
Self-service
Customer service
Self-service to usługa lub system, który umożliwia użytkownikom samodzielne wykonywanie określonych zadań lub transakcji bez konieczności interakcji z personelem obsługi. Może to obejmować korzystanie z automatów, aplikacji mobilnych, stron internetowych lub innych interaktywnych narzędzi.
Service Level Agreement (SLA)
Proces wdrożenia
Umowa utrzymania i systematycznego poprawiania poziomu jakości usług poprzez stały cykl obejmujący uzgodnienia, monitorowanie usługi, raportowanie, przegląd osiąganych wyników.
Service-Level Agreement (SLA)
Sprzedaż
Service-Level Agreement (SLA) to formalna umowa określająca poziom usług świadczonych przez dostawcę usług, w tym parametry jakościowe, dostępność i czas reakcji, oraz konsekwencje niewywiązania się z założeń umowy.
Shadow IT
Technologia
Wykorzystanie urządzeń czy oprogramowania, które nie zostały zatwierdzone lub nie są wspierane przez dział IT danej organizacji, co może zagrażać bezpieczeństwu danych i całego środowiska IT.