E-commerce

Trudno jest znaleźć rzeczy, które nie będą sprzedawane online.

Jeff Bezos
e-commerce

Co to jest e-commerce?

E-commerce to pojęcie z języka angielskiego, które dosłownie oznacza „handel elektroniczny”. Jego najbardziej spopularyzowaną formą są sklepy internetowe.

Czy wiesz, że…

Termin e-commerce wszedł do powszechnego użycia dopiero w 1997 roku, a wykreowany został przez IBM.

Przyszło nowe

Jeszcze kilkanaście lat temu nikomu nie przyszłoby do głowy, że zakupy można zrobić „przez komputer czy telefon”. To niesamowite jak dużo zmieniło się w tym aspekcie.

Współcześnie nie tylko młode pokolenie chętnie korzysta z tej wygodnej i przystępnej formy. Już i tak bardzo popularny trend nabrał jeszcze większego rozpędu w czasach pandemii koronawirusa. Tej machiny raczej nie da się zatrzymać. Zresztą kto by próbował?

Zakupy robi się online

Zamiast wybierać się do sklepu, jakkolwiek blisko by nie był – o wiele wygodniej jest wpisać nazwę poszukiwanego produktu do internetowej wyszukiwarki. Oczywiście po warunkiem, że jesteśmy gotowi poczekać na dostawę – ten sposób bardzo ułatwia życie.

Szczególnie że przy okazji możemy porównać ofertę wielu dostawców, wybrać najkorzystniejszą, zapłacić na kilka sposobów, wskazać preferowaną opcję dostawy oraz zabezpieczyć się na wypadek konieczności zwrotu towaru – coraz częściej całkowicie bezkosztowo. I to tylko kilka pierwszych z brzegu korzyści, które gwarantuje e-commerce.

Czy wiesz, że…

Pierwszych zakupów online dokonano w 1979 roku w Wielkiej Brytanii.

Jest popyt, jest podaż

A skoro klienci tak chętnie szukają produktów i usług online, nie dziwi również, że coraz więcej firm inwestuje w sklep internetowy lub korzysta z portali aukcyjnych, żeby przenieść swoją ofertę do Internetu.

Podstawowa zasada Customer Experience to: być tam, gdzie klient. W dzisiejszych czasach bardzo często oznacza to, że trzeba działać w sieci.

Sprzedawanie w Internecie ma zalety!

Kiedy przenosisz swój biznes do Internetu (w całości lub częściowo) generujesz całkiem sporo oszczędności. Poprawiasz także doświadczenie klienckie w kontaktach z Twoją firmą i budujesz wizerunek nowoczesnego przedsiębiorcy. E-commerce gwarantuje całą listę zysków. Oto niektóre z nich.

Korzyści e-commerce

  • oszczędność kosztów funkcjonowania i wyposażania fizycznych lokalizacji,
  • zmniejszenie liczby personelu,
  • skrócenie procesu dystrybucji,
  • usprawnienie kontaktu z klientami,
  • całkowita lub częściowa rezygnacja z magazynów,
  • interaktywność doświadczenia klienckiego,
  • oszczędność czasu w procesie zakupowo-sprzedażowym,
  • mniej wyzwań organizacyjnych np. dot. czasu prowadzenia działalności (ułatwiony tryb 24h),
  • zwiększenie możliwości z obszaru marketingu,
  • w zasadzie globalny zasięg rynku internetowego,
  • niemal zerowe koszty dostarczania produktów w formie cyfrowej,
  • szybki obieg informacji o kontrofertach,
  • i inne.

Własny sklep internetowy czy zewnętrzny portal?

Sprzedawać online można na kilka sposobów. Niektórzy wybierają własny sklep internetowy. Są też przedsiębiorcy, którzy upodobali sobie portale aukcyjne oraz serwisy ogłoszeniowe i nie dostrzegają potrzeby powoływania prywatnego e-sklepu. Jeszcze inni mieszają obie metody lub łączą biznes w fizycznych punktach ze sprzedażą internetową.

Nie ma jednej słusznej drogi, którą moglibyśmy tutaj zarekomendować. Wiele zależy od specyfiki Twojej branży oraz procesu biznesowego. No i zwyczajów konsumenckich. Na szczęście jest oprogramowanie, które usprawnia każdą z opisanych strategii.

Rób e-commerce po swojemu

Twój produkt jest unikalny, a strona internetowa generuje spory ruch? Prowadzisz prywatny e-sklep? Świetnie! To jedna z możliwych opcji. Korzystna zwłaszcza dla tych, którym zależy na pełni kontroli nad wykorzystywaną infrastrukturą IT.

Dobra informacja jest też taka, że na rynku znajdziesz wiele ciekawych rozwiązań do prowadzenia biznesu w sieci samodzielnie i na własny rachunek.

Platforma do prowadzenia sprzedaży w Internecie

Sklep internetowy i CRM w jednym

Sprzedajesz online? Nadążaj!

W biznesie internetowym czasami najlepszą strategią jest dywersyfikacja. Umieść swoją ofertę na popularnych serwisach, ale nie rezygnuj też z posiadania własnego e-sklepu. W pierwszym przypadku zyskasz klientów, których skusiły rekomendacje innych użytkowników dużego portalu. W drugim – zaoszczędzisz na marży pośrednika.

Tylko jak się w tym wszystkim nie pogubić? Co zrobić, żeby utrzymać kontrolę nad sprzedażą prowadzoną różnymi kanałami?  Podpowiadamy: korzystaj z CRM-a.

System CRM dla e-commerce

Postaw na Open Source!

Podziel się przestrzenią w Internecie z innymi

Kiedy Twój sklep odniósł sukces, możesz zechcieć go rozbudować i udostępnić innym sprzedawcom. Ten prosty model biznesowy (porównywany często do targowiska, ale realizowany w Internecie) – nazywany jest marketplace.

Niektórym udaje się nawet w ten sposób zbudować swój biznes od podstaw. Ale ze względu na wielość takich miejsc w sieci, może się to okazać nie lada wyzwaniem. Oczywiście partnerzy, z którymi podejmiesz współpracę, pomogą zapełnić platformę treścią oraz przyciągnąć ruch na rzeczoną stronę.

Mimo wszystko potrzebujesz ciekawego pomysłu i zainteresowanych nim inwestorów. Jeśli to się uda – możecie się wówczas podzielić kosztami początkowymi i pracą nad stroną wizerunkową.

Marketplace

Twoje internetowe targowisko

Twoja strona internetowa jest Twoim największym atutem. Więcej osób przegląda Twoje strony internetowe niż cokolwiek innego.

Amanda Sibley

Potrzebujesz konsultacji ws. platformy e‑commerce?

Skorzystaj ze wsparcia specjalistów eVolpe

Scroll to Top