
Glosariusz
Account Based Marketing
MarketingSprzedaż
Strategia wejścia na rynek i działań marketingowych ukierunkowana na konkretnych kontrahentów.
Affiliate marketing (marketing afiliacyjny)
Marketing
Działania oparte na prowizji wypłacanej stowarzyszonym partnerom przez zleceniodawcę za wygenerowanie ruchu (leady) lub sprzedaż. Wysokość prowizji najczęściej uzależniona jest od skuteczności prowadzonych działań marketingowych.
Agile
Proces wdrożeniaTechnologia
Metodyka pracy w projektach związanych z oprogramowaniem, która polega na dostarczaniu rezultatów wspólnej pracy w przyrostach; zgodnie z zasadami Manifestu zwinnego wytwarzania oprogramowania.
AGPL3
Technologia
oznaczenie licencji wolnego oprogramowania zaprojektowanego, aby naprawić niedoskonałości zwykłej licencji GNU GPL, gdy nie dochodzi w rzeczywistości do dystrybucji oprogramowania, co nie nakłada na użytkownika kodu źródłowego aplikacji.
Analiza przedwdrożeniowa
Proces wdrożenia
ma za zadanie określić zakres potrzeb klienta. Daje możliwość kontroli nad projektem oraz zapobiega występowaniu problemów na etapie realizacji. Dzięki analizie dostawca wie, dokładnie czego oczekuje klient i jak te wymagania spełnić.
Anonimizacja danych
Technologia
Anonimizacja to metoda przekształcenia danych osobowych w sposób uniemożliwiający przyporządkowanie poszczególnych informacji do określonej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
Applicant Tracking System (ATS)
Technologia
System do śledzenia aplikacji kandydata w trakcie udziału w procesie rekrutacyjnym.
Application Programming Interface (API)
Technologia
składa się z trzech głównych elementów procedury, protokołów, narzędzi. Interfejsy API są potrzebne do łączenia aplikacji, dzięki czemu mogą one wykonywać zaprojektowaną funkcję, która zwykle jest zbudowana wokół udostępniania danych i wykonywania predefiniowanych procesów.
Artificial Intelligence (AI)
Technologia
Sztuczna inteligencja, która wykorzystuje zaawansowane analizy i techniki oparte na logice, w tym uczenie maszynowe, do interpretowania zdarzeń, wspomagania i automatyzacji decyzji oraz podejmowania działań.
B2B (Business to Business)
Customer serviceMarketingSprzedaż
B2B (Business to Business) to określenie relacji występujących pomiędzy przedsiębiorstwami.
B2C (Business to Customer)
Customer serviceMarketingSprzedaż
B2C (Business to Customer/Client/Consumer) to określenie relacji występujących pomiędzy przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi.
Benchmarking
Sprzedaż
Porównanie wydajności dostawcy z wyznaczonymi organizacjami lub indeksami. Wyróżnia się benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny.
Bezpieczeństwo cyfrowe, cyberbezpieczeństwo
Technologia
Zespoły, polityka, procesy i technologie ustanowione w celu ochrony zasobów cybernetycznych.
Big Data
Technologia
Zasoby informacyjne o dużej objętości, dużej szybkości i dużej różnorodności, które wymagają opłacalnych, innowacyjnych form przetwarzania.
Bloatware
Technologia
Bloatware to oprogramowanie, którego użytkownik nie potrzebuje. Bloatware zużywa zasoby serwera, ale nie oferuje w zamian odpowiedniego poziomu użyteczności.
Bug, błąd
Technologia
usterka systemu powodująca jego nieprawidłowe działanie; wynikająca z błędu człowieka na jednym z etapów tworzenia oprogramowania, zwykle podczas tworzenia kodu źródłowego, niekiedy także na etapie projektowania.
Business Intelligence (BI)
Technologia
Rozwiązania technologiczne ułatwiające podejmowanie analitycznie uzasadnionych decyzji biznesowych w celu zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Business Process Management (BPM)
Technologia
Podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, w którym wykorzystywane są różne metody optymalizacji analizy, doskonalenia i automatyzacji procesów biznesowych.
Call Center
Customer service
Grupa ludzi lub dział, w którym pracownicy odbierają i wykonują dużą liczbę połączeń telefonicznych. Call center może mieć klientów wewnętrznych (np. help desk) lub klientów zewnętrznych (np. centra obsługi klienta i wsparcia).
Organizacja, w której w skoordynowany sposób wykorzystuje się zarówno telefoniczne, jak i nietelefoniczne kanały komunikacji z klientami (np. pocztę e-mail lub Internet) nazywana jest contact center.
Chatbot
Technologia
Interfejs konwersacyjny specyficzny dla witryn internetowych, sieci społecznościowych i innego typu technologii używany do wymiany wiadomości. Chatboty różnią się poziomem zaawansowania, od prostych komunikatów opartych na drzewie decyzyjnym, po wdrożenia zbudowane na platformach bogatych w funkcje. Chatbot może generować wiadomości tekstowe, dźwiękowe lub kombinację obu.
Citizen developers
Proces wdrożenia
osoby, które nie są profesjonalnymi programistami, ale mają umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia oprogramowania dla własnych potrzeb lub potrzeb swojej organizacji.
Clickbait
Marketing
Treści, których głównym celem jest przyciągnięcie uwagi i zachęcenie odwiedzających do kliknięcia linku do określonej strony internetowej, cyfrowego doświadczenia lub wydarzenia.
Cloud (chmura)
Technologia
Cloud to „nowatorski” model hostingu. Oprogramowanie jest instalowane i utrzymywane w infrastrukturze zewnętrznej, za co pobierana jest opłata. Utrzymanie całego niezbędnego sprzętu i bezpieczeństwa instancji należy do dostawcy.
Computer Aided Software Testing (CAST)
Technologia
Testowanie oprogramowania wspomagane komputerowo.
Content Marketing
Marketing
Strategia tworzenia i dystrybucji wartościowych, odpowiednich i spójnych treści, mających na celu przyciągnięcie i utrzymanie uwagi jasno określonej grupy odbiorców i doprowadzenie do rentownego dla marki działania klienta.
Corporate Identity (CI)
Marketing
Elementy wizualne takie jak logotyp, nazwa, slogan, kolorystyka, zestaw czcionek itp., które reprezentują i wyróżniają markę w świadomości konsumentów.
CRM analityczny
Technologia
Rodzaj systemu CRM, który umożliwia podejmowanie decyzji opartych na danych poprzez ocenę zachowań klientów i prognozowanie zamiaru zakupu.
CRM interaktywny
Rodzaj systemu CRM, który wspomaga zarządzanie relacjami z kontrahentami, koncentruje się na komunikacji z klientem. Znany również jako CRM komunikacyjny (ang. Contact center).
CRM operacyjny
Technologia
Rodzaj systemu CRM, który koncentruje się na upraszczaniu interakcji z klientami poprzez łączenie procesów sprzedaży, marketingu i usług.
CTR (Click-through rate)
Marketing
Współczynnik klikalności używany w marketingu internetowym w celu analizy wyników kampanii. Procentowo określa liczbę kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklam.
Customer Experience (CX)
Customer serviceMarketingSprzedaż
Podejście biznesowe, które zakłada troskę o doświadczenie klienckie w kontakcie z organizacją na każdym etapie zaawansowania wzajemnej relacji.
Customer Journey
MarketingSprzedaż
Narzędzie, które pomaga marketerom lub sprzedawcom zrozumieć motywację klienta oraz określić stadium zaawansowania wzajemnej relacji. Na podstawie Customer Journey dobiera się treści przydatne na konkretnym etapie procesu zakupowego, a także planuje kolejne działania sprzedażowe.
Customer Service
Customer service
Wszystkie interakcje między klientem a dostawcą produktu lub usługi, zarówno w momencie sprzedaży, jak i później.
Customer Success
Sprzedaż
Metoda zapewniająca osiąganie pożądanych rezultatów przez klienta podczas korzystania z produktu lub usługi. Jest to strategia skoncentrowana na relacjach. Obejmuje zaangażowanie dostawcy w decyzję zakupową, profesjonalne wdrożenie produktów lub usług oraz wsparcie posprzedażowe udzielane klientom.
Daily Stand-Up
Proces wdrożenia
Codzienne spotkania zespołu deweloperskiego służące weryfikacji statusu prac w Sprincie.
Dark Data
Technologia
Zaniedbane zasoby informacyjne przedsiębiorstwa, których nie wykorzystuje się w produktywny sposób.
Data-Driven Marketing
Marketing
Działania marketingowe podejmowane na podstawie danych uzyskanych w wyniku interakcji z klientami. Służy ulepszeniu i personalizowaniu doświadczenia klienta z marką.
Decydent
Sprzedaż
Osoba lub grupa osób odpowiedzialna za podejmowanie strategicznie ważnych decyzji na podstawie szeregu zmiennych; w tym ograniczenia czasowe, dostępne zasoby, ilość i rodzaj dostępnych informacji oraz liczbę zaangażowanych interesariuszy.
Deep Learning (uczenie głębokie)
Technologia
Proces, w którym komputer lub algorytm uczy się wykonywania zadań naturalnych dla ludzkiego mózgu, takich jak rozpoznawanie mowy, identyfikowanie obrazów czy tworzenie prognoz.
Demand generation
Marketing
strategia marketingowa dążąca do wzrostu świadomości konsumentów i ich zainteresowania produktami lub usługami firmy i wzrostu sprzedaży. W ramach tej strategii wykorzystywane są zarówno działania Outbound Marketingowe, Inbound Marketingowe, jak i nastawienie na budowanie marki.
Downgrade (Aktualizacja wsteczna)
Technologia
Downgrade to proces odwrotny do upgrade (uaktualnienia); wymiana sprzętu lub oprogramowania na starszą wersję – na przykład w celu zachowania zgodności z innymi elementami systemu.
Drip nurture
Kampania drip nurture, znana również jako kampania drip marketingowa lub nurtująca, to strategia marketingowa, która ma na celu stopniowe angażowanie i utrzymanie kontaktu z potencjalnymi klientami poprzez serię skoordynowanych i spersonalizowanych komunikatów.
Dynamic Content
Technologia
Zawartość witryny stale odświeżana w celu dostarczenia nowych lub zaktualizowanych informacji.
e-Commerce (handel internetowy)
SprzedażTechnologia
e-Commerce to rodzaj handlu, prowadzony w internecie; proces zawierania transakcji handlowych za pomocą Internetu (np. w obrębie prywatnego sklepu internetowego czy marketplace). Inaczej nazywany także e-handlem lub handlem elektronicznym czy internetowym.
E-mail Marketing
Marketing
Strategia wykorzystania kanału E-mail do dostarczania i optymalizowania wiadomości marketingowych — takich jak newsletter lub kontekstowa, spersonalizowana komunikacja w czasie rzeczywistym — w celu wspierania zaangażowania klienta.
Early adopters
Technologia
Grupa ludzi, którzy szukają nowych rozwiązań i chętnie testują nowe rzeczy. Są skłonni do podejmowania ryzyka i często występują jako prekursorzy, innowatorzy, pierwsi klienci lub testerzy technologii, produktów czy usług.
Employee Engagement
Customer service
Stopień, w jakim pracownicy są zadowoleni ze swojej pracy, oddani organizacji i wkładają wysiłek w wykonywane obowiązki.
Employee Experience (EX)
Customer service
doświadczenia pracownika z pracodawcą na wszystkich polach i etapach działania, poczynając od procesu rekrutacji, przez rozwój w firmie aż po odejście z organizacji.
Enterprise Resources Planning (ERP)
Technologia
Oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Obejmuje kontrolę, zarządzanie najważniejszymi zasobami i procesami w niemal każdym obszarze biznesowym firmy: sprzedaż, finanse, księgowość, magazyn, kadry, zaopatrzenie itd.
Firewall (zapora sieciowa)
Technologia
Aplikacja lub cały komputer (np. serwer bramy internetowej), który kontroluje dostęp do sieci i monitoruje przepływ ruchu sieciowego. Zapora może blokować niepożądany ruch sieciowy oraz odpierać wtargnięcie z zewnątrz do sieci prywatnej. Jest to szczególnie ważne, gdy sieć lokalna łączy się z Internetem.
Fixed Price
Proces wdrożenia
Stała cena za zamówione produkty i/lub usługi.
Sposób rozliczenia rekomendowany dla projektów waterfallowych (tradycyjnych). Fixed Price nie podlega renegocjacji i należy ją uiścić za dostarczone według zamówienia sprzęty i/lub software. Zwykle określa ją umowa, albo załącznik do umowy, np. dokumentacja oprogramowania z oszacowaniem fixed price.
Fork
Technologia
Fork to pochodna oprogramowania powstała na skutek wykorzystania otwartego kodu i dalszego rozwoju projektu w nowym kierunku, często przez inny zespół i pod zmienioną nazwą.
Forkiem SugarCRM CE są SuiteCRM czy SpiceCRM. Forkiem SuiteCRM jest MintHCM.
Framework
Technologia
Styl, szkielet wykorzystywany do budowy aplikacji, który definiuje ich wygląd, działanie i interoperacyjność.
Fusion approach
Technologia
Podejście polegające na łączeniu różnych metod tworzenia oprogramowania, takich jak no-code i full-code, w celu uzyskania optymalnych rezultatów.
Grywalizacja (Gamification)
MarketingTechnologia
Grywalizacja to wykorzystanie mechaniki gry i projektowania doświadczeń do cyfrowego angażowania i motywowania ludzi do osiągania celów. Grywalizacja odróżnia się od gier oraz programów lojalnościowych, tym, że wyłącznie „nakłania” do zdobywania nagród czy przechodzenia na wyższe poziomy.
GUI (Graphical User Interface)
Technologia
Sposób prezentacji informacji w systemie, który wykorzystuje ikony, menu i kursor do zarządzania interakcjami użytkownika z systemem.
H2H (Human to Human)
Customer serviceMarketingSprzedaż
H2H (Human to Human) to sposób prowadzenia biznesu opartego na osobistych relacjach i długoletnim zaufaniu.
Hardware (Sprzęt komputerowy)
Technologia
Hardware to materialna część komputera.
Jako hardware określa się sprzęt komputerowy, zwłaszcza w odróżnieniu od software’u – czyli oprogramowania.
High Availability (HA)
Technologia
Rozwiązania, których celem jest zapewnienie nieprzerwanej dostępności serwerów.
Hosting
Technologia
Hosting to proces osadzenia oraz utrzymania oprogramowania na serwerach (prywatnych lub w infrastrukturze zewnętrznej).
Human Capital Management (HCM, HRM, HRIS)
Technologia
Filozofia zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach lub klasa oprogramowania do obsługi „miękkiego” HR.
IaaS (Infrastructure as a Service)
Technologia
IaaS (Infrastructure as a Service) – usługa chmurowa zapewniająca infrastrukturę, na której można wdrożyć i uruchomić dowolne oprogramowanie.
Inbound Marketing
Marketing
Technika marketingu treści, działań social media oraz pozycjonowania w wyszukiwarkach — prowadząca do „przyciągania” potencjalnych klientów na stronę internetową lub innego punktu kontaktu z firmą.
Influencer Marketing
Marketing
Rodzaj marketingu w mediach społecznościowych, który polega na udzielaniu rekomendacji lub wzmiankowaniu o marce i/lub jej produktach/usługach przez osoby o uznanym statusie influencera. Influencer marketing polega na wywieraniu wpływu na określoną grupę odbiorców przez autorytet lub osobę rozpoznawalną.
Integracja systemów
Technologia
Proces tworzenia złożonego systemu informacyjnego z wielu komponentów i połączenie ich w spójną całość.
Internet of Things (IoT)
Technologia
Sieć obiektów fizycznych, które zawierają wbudowaną technologię do komunikacji lub interakcji ze środowiskiem zewnętrznym. Do tego typu przedmiotów zaliczają się między innymi urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły oświetleniowe i grzewcze oraz urządzenia noszone (wearables).
Kanban
Proces wdrożeniaTechnologia
Opracowana w Japonii w latach 50. XX wieku metoda zarządzania produkcją z wykorzystaniem wizualizacji etapów pracy. Współcześnie zaadaptowana także dla innego typu procesów. Służy uporządkowaniu obowiązków oraz skutecznemu osiąganiu celów biznesowych.
Key Account(s)
Sprzedaż
Kontrahent, albo grupa kontrahentów, którzy generują znaczne zyski dla firmy.
Kontakt
Sprzedaż
W nomenklaturze CRM — osoba powiązana z Kontrahentem, z którym prowadzimy lub możemy prowadzić interesy; pracownik zatrudniony w tej organizacji.
Koszt sprzedaży (Cost of Sales)
Sprzedaż
Wszystkie koszty związane z pozyskaniem nowego klienta, w tym wynagrodzenie sprzedawców oraz wydatki na technologię.
KPI (Key Performance Indicato)
Sprzedaż
Wskaźniki efektywności, które pozwalają mierzyć skuteczność w osiąganiu kluczowych celów biznesowych.
Landing Page (strona lądowania)
Marketing
Strona internetowa, która służy konkretnej kampanii marketingowej. Użytkownicy są na nią kierowani bezpośrednio z wyszukiwarki lub innych kanałów (E-mail, social media, kody QR, przekierowania w ramach witryny itp.). Jest to niezbędny element kampanii lead generation. Strona lądowania pozwala zidentyfikować źródło pozyskania klienta, konwertować, odróżniać kampanie i badać ich skuteczność.
Large Language Model (LLM)
Technologia
Duży model językowy składający się z sieci neuronowej z wieloma parametrami, wytrenowany na dużych ilościach nieoznakowanego tekstu przy użyciu uczenia samonadzorowanego lub uczenia częściowo nadzorowanego.
Lead Generation
Marketing
Proces zbierania danych od potencjalnych nabywców (zwykle adresów E-mail czy numerów telefonów).
Lead Nurturing (karmienie wiedzą)
Marketing
Wieloetapowy, coraz częściej zautomatyzowany proces, którego celem jest pozyskanie wartościowych leadów sprzedażowych oraz przygotowanie ich do świadomego zakupu.
Lean Thinking
Technologia
Koncepcja ciągłego „uszczuplania” i doskonalenia procesów w całej organizacji, co w konsekwencji przyczynia się do najwyżej jakości finalnego produktu.
Lejek sprzedaży
Sprzedaż
Proces kwalifikacji i konwersji leadów (potencjalnych klientów) na klientów.
Low-code
Technologia
Technika programowania z wykorzystaniem małej ilości kodu, do którego nie jest wymagana zaawansowana wiedza z zakresu języków programowania.
Machine Learning (uczenie maszynowe)
Technologia
Samodoskonalenie się komputerów i algorytmów na podstawie danych, w miarę zdobywanego doświadczenia.
Marketing Automation (automatyzacja marketingu)
Marketing
Sposób na wykonanie powtarzalnych lub masowych operacyjnych działań marketingowych przy pomocy oprogramowania IT. Jest to również klasa systemów informatycznych.
Oprogramowanie Marketing Automation pomaga marketerom w segmentacji odbiorców, zarządzaniu danymi klientów i projektowaniu kampanii. Oferuje funkcje takie jak: masowa wysyłka wiadomości, tworzenie formularzy kontaktowych, pop-upów czy stron lądowania, śledzenie aktywności na stronie internetowej a czasem nawet monitoring social media oraz optymalizacja pozycjonowania (SEM).
Marketing B2B (Business to Business)
Marketing
Zestaw technik marketingowych wykorzystywanych przez przedsiębiorców, którzy kierują swoje produkty i/lub usługi do klienta biznesowego. Głównym celem jest poprawa jakości leadów, wzrost konwersji oraz wygenerowanie sprzedaży. Od marketingu B2C odróżniają go: sposób komunikacji, metody docierania z przekazem oraz rozłożenie procesu w czasie.
Marketing B2C (Business to Customer)
Marketing
Zestaw technik marketingowych wykorzystywanych przez przedsiębiorców, którzy kierują swoje produkty i/lub usługi do klienta indywidualnego. Głównym celem jest poprawa jakości leadów, wzrost konwersji oraz wygenerowanie sprzedaży. Od marketingu B2B odróżniają go: sposób komunikacji, metody docierania z przekazem oraz rozłożenie procesu w czasie.
Marketing mix
Marketing
Działania, które mają na celu przybliżenie konsumentów do marki oraz doprowadzenie ich do zakupu. Na klasyczny marketing mix składają się cztery elementy: cena, promocja, produkt i kanał dystrybucji.
Marketplace
MarketingSprzedażTechnologia
Marketplace to platforma oferująca towary wielu sprzedawców internetowych w jednym miejscu.
Podstawową zaletą marketplace jest niemal natychmiastowy dostęp do bardzo dużej liczby klientów, bez większych inwestycji w marketing.
Metadane (Metadata)
Technologia
Ustrukturalizowane informacje stosowane do opisu zasobów lub obiektów, dostarczające szczegółowych danych w celu ułatwienia odszukiwania, identyfikacji, a także zarządzania tymi zasobami czy obiektami.
Minimum Viable Product (MVP)
Proces wdrożeniaTechnologia
Rozwiązanie w postaci, która przy niskim nakładzie kosztów zapewnia pierwsze mierzalne zyski dla organizacji. Służy do badania potrzeb i wymagań (niskim nakładem środków) przed opracowaniem bardziej funkcjonalnego produktu.
Namiar (Lead)
Sprzedaż
Potencjalny klient; osoba, która wyraziła zainteresowanie produktem i/lub usługą firmy.
Net Promoter Score (NPS)
MarketingSprzedaż
Wskaźnik używany do oceny ogólnego zadowolenia klienta i tego, jak prawdopodobne jest, że poleci firmę osobom ze swojego otoczenia.
W ankiecie Net promoter Score należy odpowiedzieć na pytanie: „Jak prawdopodobne jest, że poleciłbyś/poleciłabyś naszą ofertę (produkt, usługę lub firmę) przyjacielowi lub koledze/przyjaciółce lub koleżance?”
Ci, którzy przyznają ocenę na poziomie 10 lub 9 należą do grona zdecydowanych promotorów marki.
Ocenę 7 lub 8 zostawiają klienci pozostawieni z poczuciem obojętności. Natomiast między 6 a 0 klasyfikowani są krytycy produktów lub usług.
Net Promoter Score i NPS są zastrzeżonymi znakami towarowymi Bain & Co., Fred Reichheld i Satmetrix Systems.
No-code
Technologia
Platforma, która pozwala użytkownikom tworzyć aplikacje bez konieczności ingerencji w kod.
Odbiorca (prospekt)
MarketingSprzedaż
Potencjalny klient, który nie wyraził zainteresowania ofertą firmy, ale został zakwalifikowany przez specjalistę ds. sprzedaży lub marketingu do grupy docelowej (targetu).
Omnichannel marketing (marketing wielokanałowy)
Marketing
Strategia docierania do klienta z wykorzystaniem wielu kanałów jednocześnie (online i offline).
On-Premise (chmura prywatna)
Technologia
On-Premise to „tradycyjny” model hostingu. Oprogramowanie jest instalowane na infrastrukturze klienta, która pozostaje jego wyłączną własnością. Do klienta należy również utrzymanie całego niezbędnego sprzętu.
OOTB, out of the box (wtyczka, plugin)
Technologia
OOTB (out of the box) – żargonowe określenie funkcji programu komputerowego lub sprzętu, możliwej do uzyskania bez instalacji jakichkolwiek rozszerzeń sprzętowych lub programowych; funkcja dostępna jak „po wyjęciu z pudełka”.
Open Rate
Marketing
Statystyka wskazująca na efektywność wysłanej kampanii emailingowej. Jest to wskaźnik pokazujący, ile wiadomości zostało otwartych.
Open Source
Proces wdrożeniaTechnologia
Oprogramowanie, które można swobodnie wykorzystywać, kopiować, modyfikować i rozpowszechniać. Kod źródłowy takiego rozwiązania musi być udostępniany publicznie. Może ale nie musi wiązać się z opłatami licencyjnymi.
Oprogramowanie (Software)
Technologia
Oprogramowanie tworzą programiści w procesie programowania. Celem oprogramowania jest przetwarzanie danych w wyznaczonym przez twórcę zakresie.
Określenie „oprogramowanie” może funkcjonować jako synonim terminów „program komputerowy” oraz „aplikacja”, przy czym stosuje się je zazwyczaj na oznaczenie większych programów oraz ich zbiorów.
PaaS (Platform as a Service)
Technologia
PaaS (Platform as a Service) – model usługi chmurowej skierowany głównie do programistów. Polega na udostępnieniu im wirtualnego środowiska pracy.
Product Backlog
Proces wdrożenia
Uporządkowana według priorytetu lista wymagań dotyczących powstającego oprogramowania.
Product Marketing (marketing produktu)
Marketing
Proces wprowadzenia produktu na rynek i nadzorowania jego ogólnego sukcesu poprzez stymulowanie popytu. Prowadzi do rozwoju produktu oraz zwiększenia świadomości marki.
Product Owner (koordynator projektu)
Proces wdrożenia
Osoba, która ściśle współpracuje z zespołem deweloperskim podczas wytwarzania oprogramowania i reprezentuje interesy klienta.
Proof of Concept
Sprzedaż
Demonstracja produktu, usługi lub rozwiązania w kontekście sprzedaży. Proof of Concept powinien wykazać, że wymagania klienta zostaną spełnione.
Prospect (Odbiorca)
Sprzedaż
Potencjalny klient, który został zakwalifikowany jako spełniający określone kryteria wskazujące na zdolność i prawdopodobieństwo zakupu, który nie wyraził jeszcze zainteresowania ofertą.
Prospecting
Sprzedaż
Czynności wykonywane przez przedstawicieli handlowych lub specjalistów ds. rozwoju sprzedaży w celu identyfikacji potencjalnych klientów i oceny prawdopodobieństwa ich konwersji.
Przyrost
Sprzedaż
zwiększenie się liczby czegoś, różnica między początkową a końcową wartością pewnej wzrastającej wielkości.
Rapid Application Development (RAD)
Proces wdrożeniaTechnologia
Metodyka polegająca na udostępnieniu programiście dużych możliwości prototypowania oraz dużego zestawu gotowych komponentów. Umożliwia to uzyskanie pewnego efektu już w pierwszych krokach programistycznych.
Relationship Intelligence
Technologia
Rodzaj aplikacji, które „inteligentnie” przeszukują i filtrują informacje dostępne w Internecie o firmach lub osobach.
Responsywność aplikacji (Responsive Web Design)
Technologia
Responsive Web Design (RWD) to technika projektowania witryn w taki sposób, aby ich wygląd dostosowywał się do rozmiaru okna przeglądarki.
Strona utworzona tą techniką wyświetla się dobrze na dużych ekranach oraz na smartfonach i tabletach. Obsługuje też różne rozdzielczości w zależności od przekątnej ekranu, na jakim aplikacja webowa, czy strona internetowa ma być wyświetlona.
Retargeting / remarketing
Marketing
Wykorzystanie narzędzi śledzących witrynę do kierowania odwiedzających w inne miejsce – na przykład za pomocą reklam displayowych lub e-mail marketingu – i nakłonienia ich do konwersji.
Retrospektywa
Proces wdrożenia
Spotkania służące do podsumowania Sprintu, tj. weryfikacji oraz identyfikacji i uporządkowaniu istotnych elementów, które sprawdziły się w dotychczasowym działaniu oraz takich, które kwalifikują się do usprawnienia w przyszłości.
Roadmapa produktu
Sprzedaż
ogólny plan, który opisuje wizję rozwoju produktu. Pozwala na sformułowanie punktu, do którego trzeba doprowadzić rozwój produktu.
RODO (GDPR)
Technologia
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (ang. General Data Protection Regulation, GDPR) – rozporządzenie unijne, zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o przepływie danych osobowych.
ROI – Return on investment (zwrot z inwestycji)
MarketingSprzedaż
Zysk finansowy wygenerowany na skutek poniesionego wydatku. ROI wyrażany jest jako procent lub wskaźnik (zrealizowany zysk finansowy podzielony przez wydatki początkowe).
SaaS (Software as a Service)
Technologia
SaaS (Software as a Service) – model hostingu w chmurze, gdzie w ramach opłaty abonamentowej uzyskuje się dostęp do systemu w pełni utrzymywanego przez dostawcę usług (niekoniecznie producenta), który bierze odpowiedzialność za aktualizacje i stabilność działania aplikacji.
Scrum
Proces wdrożeniaTechnologia
Jeden ze sposobów podejścia do realizacji złożonych projektów. Wywodzi się z nurtu Agile, czyli zwinności w wytwarzaniu oprogramowania. Scrum nie jest metodyką, a jedynie tzw. frameworkiem, czyli ramą strukturalną, w której organizuje się pracę.
Wspomniana rama wyznaczana jest poprzez zestaw praktyk, zasad oraz wartości mających swoje korzenie w podejściu Lean Thinking.
Więcej informacji o tym, jak pracuje się w Scrumie — TUTAJ.
Scrum Master
Proces wdrożenia
Osoba odpowiedzialna za opiekę nad zespołem deweloperskim i kontrolę procesu wytwarzania oprogramowania.
Segmentacja
Marketing
Segmentacja jest strategicznym narzędziem wykorzystywanym w celu podziału bazy klientów na wykluczające się zbiory, którym nadaje się odpowiedni priorytet oraz do których kierowany jest określony przekaz marketingowy. Cztery najpopularniejsze podejścia to segmentacja demograficzna (firmograficzna dla B2B), oparta na potrzebach, behawioralna i wartościowa.
Self-service
Customer service
Pakiet narzędzi ułatwiający klientowi samodzielne odnalezienie pomocy w momencie, gdy pojawił się problem.
SEO – Search Engine Optimization
Marketing
Wykorzystanie technik poprawy kwalifikowanego ruchu na stronach internetowych. SEO analizuje charakter i intencje wyszukiwań, aby zapewnić trafne wyniki wyszukiwania i poprawić wrażenia użytkownika.
Service Level Agreement (SLA)
Proces wdrożenia
umowa utrzymania i systematycznego poprawiania poziomu jakości usług poprzez stały cykl obejmujący uzgodnienia, monitorowanie usługi, raportowanie, przegląd osiąganych wyników.
Service-Level Agreement (SLA)
Sprzedaż
Umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług i systematycznego poprawiania ustalonego między usługodawcą a usługobiorcą poziomu jakości usług poprzez stały cykl obejmujący uzgodnienia, monitorowanie usługi, raportowanie, przegląd osiąganych wyników.
Shadow IT
Technologia
Wykorzystanie urządzeń czy oprogramowania, które nie zostały zatwierdzone lub nie są wspierane przez dział IT danej organizacji, co może zagrażać bezpieczeństwu danych i całego środowiska IT.
Sieci neuronowe
Technologia
System przetwarzania informacji, którego budowa i zasada działania są wzorowane na funkcjonowaniu biologicznego systemu nerwowego.
Social CRM
Technologia
Social CRM to aplikacja do zarządzania relacjami z klientami firmy oparta na powszechnie rozumianych regułach portalu społecznościowego oraz zintegrowana z takimi platformami.
Social Media Marketing
Marketing
Wykorzystanie mediów społecznościowych do budowania marki firmy, zwiększania sprzedaży i generowania ruchu na witrynie. Obejmuje działania płatne, samodzielne i pozyskane (paid, owned, earned); w tym: publikowanie angażujących treści na profilach indywidualnych i firmowych, obserwowanie aktywności potencjalnych klientów oraz angażowanie ich do wypowiedzi, analizowanie wyników i przeprowadzanie kampanii reklamowych.
Social Selling
Sprzedaż
Proces kształtowania popytu i generowania leadów za pomocą mediów społecznościowych. Służy:
Software House
Technologia
Przedsiębiorstwo zajmujące się tworzeniem oprogramowania. Przede wszystkim dedykowanych aplikacji i oprogramowaniem na zamówienie.
Software Requirement Specification (SRS)
Proces wdrożenia
Software Requirement Specification (SRS) to szczegółowa specyfikacja wymagań dotyczących oprogramowania w ostatecznym kształcie.
Software Requirements Specification (SRS)
Proces wdrożenia
to dokument zawierający wszystkie zidentyfikowane wymagania wobec powstającego oprogramowania. Stanowi odbicie planowanej architektury systemu i może być uzupełniany o informacje dotyczące sposobu zrealizowania rozpoznanych potrzeb.
Sprint (iteracja)
Proces wdrożenia
Zwykle 2-tygodniowy okres, w którym realizowane są prace w celu osiągnięcia kolejnego działającego fragmentu systemu stanowiącego przyrost oprogramowania.
Sprint Backlog
Proces wdrożenia
Lista prac do wykonania przez zespół deweloperski w ramach jednego Sprintu.
Sprint Planning
Proces wdrożenia
Spotkanie, podczas którego ustalane są cele Sprintu oraz zakres niezbędnych prac i sposób ich realizacji.
Sprint Review
Proces wdrożenia
Prezentacja gotowego rezultatu pracy wykonanej w Sprincie, tj. prezentacja funkcjonalności nowego przyrostu oprogramowania.
Sprzedaż B2B
Sprzedaż
Transakcje zawierane między przedsiębiorcami. Sprzedaż B2B charakteryzuje: obecność wieloosobowego komitetu zakupowego, wysoki poziom zorientowania konsumentów w ofercie, wydłużony proces sprzedażowo-zakupowy, wysoka kwota transakcji.
Sprzedaż B2C
Sprzedaż
Transakcje zawierane między przedsiębiorstwem a klientem indywidualnym na osobisty użytek konsumenta.
Sprzedaż bezpośrednia (Direct Sales)
Sprzedaż
Sprzedaż bezpośrednia (znana również jako sprzedaż terenowa) to kanał sprzedaży osobistej wykorzystywany obecnie głównie przez organizacje typu Business-to-Business (B2B).
Sprzedaż Outbound (aktywna sprzedaż)
Sprzedaż
Sprzedaż inicjowana przez handlowca lub zespól handlowców w organizacji.
Strategia marketingowa
Marketing
Szczegółowy plan działania prowadzący do osiągnięcia określonego celu marketingowego, na ogół dotarcia do określonej grupy odbiorców i przekształcenia ich w klientów (konwersja).
Strategia marki (brand strategy)
Marketing
Plan działania w obszarze marketingu, który zakłada osiągnięcie określonych celów. Na przykład:
Strategia sprzedaży
Sprzedaż
Szczegółowy plan działania mający na celu zwiększenie wydajności sprzedaży.
Strategia wejścia na rynek (Go-to-Market Strategy )
MarketingSprzedaż
Szczegółowy plan „wejścia na rynek”, który opisuje, w jaki sposób organizacja może nawiązać kontakt z klientami, aby przekonać ich do zakupu produktu lub usługi i uzyskać przewagę konkurencyjną. Strategia GTM obejmuje taktyki związane z cenami, sprzedażą i jej kanałami, podróżą zakupową, wprowadzaniem nowych produktów lub usług, rebrandingiem produktu lub wprowadzeniem produktu na nowy rynek.
Szansa sprzedażowa
Sprzedaż
Potencjalna transakcja sprzedaży lub inne zdarzenie generujące przychody.
Targeting (targetowanie)
Marketing
Namierzanie osób pasujących do grupy odbiorców (segmentu) i kierowanie do nich właściwego przekazu marketingowego. Wyróżnia się targetowanie: kontekstowe, predykcyjne i na podstawie danych demograficznych odbiorców.
Time & Material
Proces wdrożenia
Rozliczenie na podstawie czasu i zasobów poświęconych w projekcie. Dzięki takiemu podejściu można swobodnie sterować przebiegiem projektu, swobodnie dobierać funkcje lub decydować o ich ograniczeniu. Przeciwieństwo Fixed Price. Sprzyja rozliczeniu projektów zwinnych (Agile).
Umowa wdrożeniowa
Proces wdrożenia
dokument, na podstawie którego wykonawca dokonuje wdrożenia określonego systemu w środowisku informatycznym, czemu często towarzyszą szkolenia pracowników, migracja danych i produkcyjne uruchomienie systemu.
Upgrade
Technologia
Upgrade to proces wymiany narzędzia na nowe i bardziej funkcjonalne. Służy ulepszeniu sprzętu komputerowego (hardware) lub oprogramowania (software).
User adoption
Proces wdrożeniaTechnologia
User adoption to proces, w wyniku którego użytkownicy oprogramowania zaczynają z niego korzystać zgodnie z przeznaczeniem.
User Experience (UX)
MarketingTechnologia
Wrażenie związane z użytkowaniem systemu informatycznego lub innego produktu czy rozwiązania.
User Story (histroryjka użytkownika)
Proces wdrożenia
User Story to metoda opisywania wymagań przy tworzeniu oprogramowania w metodykach zwinnych. Historyjki są zazwyczaj pisane z perspektywy użytkownika końcowego. Stosowany jest prosty język, który jest zrozumiały zarówno przez programistów, jak i osoby nietechniczne (np. analitycy, projektanci, menedżerowie).
Typowa historyjka użytkownika jest napisana według następującego szablonu:
Jako <użytkownik> chcę <potrzeba>, żeby <cel do osiągnięcia>.
User Story Point
Technologia
określenie poświęcenia czasu na wykonanie danego elementu w zależności do innych elementów. Określenie o ile jedna „historyjka”, jest większa lub mniejsza od innych.
USP, Unique Selling Point, Unique Selling Proposition (Unikatowa cecha oferty)
Sprzedaż
Działania oparte o unikalną propozycję sprzedaży. Koncentruje się ona na elementach, które wyróżniają produkt na tle innych. USP przekłada się na konkretne korzyści dla klientów: poprawia ich standard życia lub rozwiązuje problem.
Value Proposition
Marketing
Wartość (lub korzyść), którą towar lub usługa oferuje potencjalnym konsumentom.
Waterfall (metodyka kaskadowa)
Proces wdrożenia
Waterfall to tradycyjna metodyka realizacji projektów wdrożeniowych.
Jej sednem jest szczegółowy plan zakładający sekwencyjną realizację poszczególnych etapów. W modelu kaskadowym fazy projektowe rozumiane są jako następujące po sobie, odrębne czynności. Ze względu na podstawową cechę metodyki kaskadowej, tj. określony budżet, kluczowym etapem projektu jest sporządzenie szczegółowej specyfikacji wymagań (ang. Software Requirement Specification), w tym listy koniecznych do zrealizowania prac mieszczących się w uzgodnionej obustronnie cenie (Fixed Price).
Workflow
Technologia
Seria/sekwencja zadań, zdarzeń, interakcji, czynności niezbędnych do ukończenia procesu.
Xaas (Everything as a Service)
Technologia
Xaas (Everything/Anything as a Service, Wszystko jako usługa) – przekształcenie jednorazowych kupujących w subskrybentów usług, którzy otrzymują stałe korzyści z produktu.
Everything as a Service to model polegający na tym, że wszystkie produkty albo narzędzia, które do tej pory były dostępne stacjonarnie lub instalowane lokalnie są oferowane w formie usługi. Zazwyczaj wykorzystuje się do tego cloud computing lub inne rozwiązania pozwalające na zdalny dostęp do usług.
Zespół deweloperski
Proces wdrożenia
Grupa osób odpowiedzialnych za wytworzenie kodu i dostarczenie przyrostu oprogramowania.