Glosariusz
Marketplace
MarketingSprzedażTechnologia
Marketplace to platforma lub miejsce, w którym kupujący i sprzedający mogą dokonywać transakcji, handlować towarami lub usługami, zazwyczaj za pośrednictwem Internetu.
Podstawową zaletą marketplace jest niemal natychmiastowy dostęp do bardzo dużej liczby klientów, bez większych inwestycji w marketing.
Namiar (Lead)
Sprzedaż
Potencjalny klient; osoba, która wyraziła zainteresowanie produktem i/lub usługą firmy.
Net Promoter Score (NPS)
MarketingSprzedaż
Wskaźnik używany do oceny ogólnego zadowolenia klienta i tego, jak prawdopodobne jest, że poleci firmę osobom ze swojego otoczenia.
W ankiecie Net promoter Score należy odpowiedzieć na pytanie: „Jak prawdopodobne jest, że poleciłbyś/poleciłabyś naszą ofertę (produkt, usługę lub firmę) przyjacielowi lub koledze/przyjaciółce lub koleżance?”
Ci, którzy przyznają ocenę na poziomie 10 lub 9 należą do grona zdecydowanych promotorów marki.
Ocenę 7 lub 8 zostawiają klienci pozostawieni z poczuciem obojętności. Natomiast między 6 a 0 klasyfikowani są krytycy produktów lub usług.
Net Promoter Score i NPS są zastrzeżonymi znakami towarowymi Bain & Co., Fred Reichheld i Satmetrix Systems.
Odbiorca (Prospekt)
MarketingSprzedaż
Potencjalny klient, który nie wyraził zainteresowania ofertą firmy, ale został zakwalifikowany przez specjalistę ds. sprzedaży lub marketingu do grupy docelowej (targetu).
Proof of Concept
Sprzedaż
Demonstracja produktu, usługi lub rozwiązania w kontekście sprzedaży. Proof of Concept powinien wykazać, że wymagania klienta zostaną spełnione.
Prospect (Odbiorca)
Sprzedaż
Potencjalny klient, który został zakwalifikowany jako spełniający określone kryteria wskazujące na zdolność i prawdopodobieństwo zakupu, który nie wyraził jeszcze zainteresowania ofertą.
Prospecting
Sprzedaż
Czynności wykonywane przez przedstawicieli handlowych lub specjalistów ds. rozwoju sprzedaży w celu identyfikacji potencjalnych klientów i oceny prawdopodobieństwa ich konwersji.
Przyrost
Sprzedaż
Zwiększenie się liczby czegoś, różnica między początkową a końcową wartością pewnej wzrastającej wielkości.
Return on investment (ROI, Zwrot z inwestycji)
MarketingSprzedaż
Zysk finansowy wygenerowany na skutek poniesionego wydatku. ROI wyrażany, jest jako procent lub wskaźnik (zrealizowany zysk finansowy podzielony przez wydatki początkowe).
Roadmapa produktu
Sprzedaż
Ogólny plan, który opisuje wizję rozwoju produktu. Pozwala na sformułowanie punktu, do którego trzeba doprowadzić rozwój produktu.
Service-Level Agreement (SLA)
Sprzedaż
Service-Level Agreement (SLA) to formalna umowa określająca poziom usług świadczonych przez dostawcę usług, w tym parametry jakościowe, dostępność i czas reakcji, oraz konsekwencje niewywiązania się z założeń umowy.
Social Selling
Sprzedaż
Social selling to strategia wykorzystująca media społecznościowe do budowania relacji, angażowania potencjalnych klientów oraz promowania produktów lub usług poprzez tworzenie wartościowych treści i interakcję z użytkownikami w celu generowania sprzedaży.
Sprzedaż B2B
Sprzedaż
Sprzedaż B2B (Business-to-Business) to proces sprzedaży produktów lub usług, który odbywa się między dwoma przedsiębiorstwami lub instytucjami, zamiast między firmą a konsumentem indywidualnym.
Sprzedaż B2B charakteryzują: obecność wieloosobowego komitetu zakupowego, wysoki poziom zorientowania konsumentów w ofercie, wydłużony proces sprzedażowo-zakupowy, wysoka kwota transakcji.
Sprzedaż B2C
Sprzedaż
Sprzedaż B2C (Business to Consumer) to model handlu, w którym przedsiębiorstwo sprzedaje produkty lub usługi bezpośrednio konsumentom końcowym.
Sprzedaż bezpośrednia (Direct Sales)
Sprzedaż
Sprzedaż bezpośrednia (znana również jako sprzedaż terenowa) to kanał sprzedaży osobistej wykorzystywany obecnie głównie przez organizacje typu Business-to-Business (B2B).
Sprzedaż Outbound (Aktywna Sprzedaż)
Sprzedaż
Sprzedaż inicjowana przez handlowca lub zespół handlowców w organizacji.
Strategia sprzedaży
Sprzedaż
Strategia sprzedaży to kompleksowy plan działania określający cele, metody i narzędzia wykorzystywane przez firmę w celu efektywnego pozyskiwania i zatrzymywania klientów oraz zwiększania sprzedaży produktów lub usług.
Strategia wejścia na rynek (Go-to-Market Strategy)
MarketingSprzedaż
Szczegółowy plan „wejścia na rynek”, który opisuje, w jaki sposób organizacja może nawiązać kontakt z klientami, aby przekonać ich do zakupu produktu lub usługi i uzyskać przewagę konkurencyjną. Strategia GTM obejmuje taktyki związane z cenami, sprzedażą i jej kanałami, podróżą zakupową, wprowadzaniem nowych produktów lub usług, rebrandingiem produktu lub wprowadzeniem produktu na nowy rynek.
Szansa sprzedażowa
Sprzedaż
Potencjalna transakcja sprzedaży lub inne zdarzenie generujące przychody.