Glosariusz

Sprzedaż B2C

Sprzedaż

Sprzedaż B2C (Business to Consumer) to model handlu, w którym przedsiębiorstwo sprzedaje produkty lub usługi bezpośrednio konsumentom końcowym.

Sprzedaż bezpośrednia (Direct Sales)

Sprzedaż

Sprzedaż bezpośrednia (znana również jako sprzedaż terenowa) to kanał sprzedaży osobistej wykorzystywany obecnie głównie przez organizacje typu Business-to-Business (B2B).

Sprzedaż Inbound (Inbound Sales)

Sprzedaż

Sprzedaż inicjowana przez potencjalnych klientów.

Sprzedaż Outbound (Aktywna Sprzedaż)

Sprzedaż

Sprzedaż inicjowana przez handlowca lub zespół handlowców w organizacji.

SQL injection

Technologia

SQL injection to atak polegający na wstrzykiwaniu złośliwego kodu SQL do zapytań SQL wykonywanych przez aplikacje internetowe, co pozwala hakerom na manipulowanie bazą danych lub uzyskiwanie poufnych informacji.

Strategia marketingowa

Marketing

Szczegółowy plan działania prowadzący do osiągnięcia określonego celu marketingowego, na ogół dotarcia do określonej grupy odbiorców i przekształcenia ich w klientów (konwersja).

Strategia marki (Brand strategy)

Marketing

Plan działania w obszarze marketingu, który zakłada osiągnięcie określonych celów. Na przykład:

  • wzrost świadomości marki na rynku,
  • ukształtowanie wizerunku marki,
  • uzyskanie silnej pozycji na rynku,
  • wzrost lojalności klientów,
  • poprawa rozpoznawalności marki.

Strategia sprzedaży

Sprzedaż

Strategia sprzedaży to kompleksowy plan działania określający cele, metody i narzędzia wykorzystywane przez firmę w celu efektywnego pozyskiwania i zatrzymywania klientów oraz zwiększania sprzedaży produktów lub usług.

Strategia wejścia na rynek (Go-to-Market Strategy)

MarketingSprzedaż

Szczegółowy plan „wejścia na rynek”, który opisuje, w jaki sposób organizacja może nawiązać kontakt z klientami, aby przekonać ich do zakupu produktu lub usługi i uzyskać przewagę konkurencyjną. Strategia GTM obejmuje taktyki związane z cenami, sprzedażą i jej kanałami, podróżą zakupową, wprowadzaniem nowych produktów lub usług, rebrandingiem produktu lub wprowadzeniem produktu na nowy rynek.

Structured Query Language (SQL)

Technologia

Structured Query Language (SQL) to standardowy język programowania służący do zarządzania oraz manipulowania danymi w relacyjnych bazach danych.

System ITSM

Technologia

Zbiór procesów, praktyk i narzędzi, które pomagają organizacjom efektywnie zarządzać usługami IT.

Szansa sprzedażowa

Sprzedaż

Potencjalna transakcja sprzedaży lub inne zdarzenie generujące przychody.

Targeting (Targetowanie)

Marketing

Namierzanie osób pasujących do grupy odbiorców (segmentu) i kierowanie do nich właściwego przekazu marketingowego. Wyróżnia się targetowanie: kontekstowe, predykcyjne i na podstawie danych demograficznych odbiorców.

Time & Material

Proces wdrożenia

Time & Material — model rozliczeń stosowany w biznesie, w którym klient płaci wykonawcy za liczbę przepracowanych godzin oraz zużytych zasobów.Wykorzystywany głównie w projektach, w których zakres prac jest trudny do określenia lub podlega częstym zmianom.

Umowa wdrożeniowa

Proces wdrożenia

Dokument, na podstawie którego wykonawca dokonuje wdrożenia określonego systemu w środowisku informatycznym, czemu często towarzyszą szkolenia pracowników, migracja danych i produkcyjne uruchomienie systemu.

Unique Selling Point (UPS)

Sprzedaż

Działania oparte o unikalną propozycję sprzedaży. Koncentruje się ona na elementach, które wyróżniają produkt na tle innych. USP przekłada się na konkretne korzyści dla klientów: poprawia ich standard życia lub rozwiązuje problem. Znane również pod nazwą: Unique Selling Proposition.

Upgrade

Technologia

Proces wymiany narzędzia na nowe i bardziej funkcjonalne. Służy ulepszeniu sprzętu komputerowego (hardware) lub oprogramowania (software).

User adoption

Proces wdrożeniaTechnologia

Proces, w wyniku którego użytkownicy oprogramowania zaczynają z niego korzystać zgodnie z przeznaczeniem.

User Experience (UX)

MarketingTechnologia

User experience (UX) to ogólny sposób, w jaki użytkownik odbiera interakcję z danym produktem, usługą lub systemem.

User Story (historyjka użytkownika)

Proces wdrożenia

Metoda opisywania wymagań przy tworzeniu oprogramowania w metodykach zwinnych. Historyjki są zazwyczaj pisane z perspektywy użytkownika końcowego. Stosowany jest prosty język, który jest zrozumiały zarówno przez programistów, jak i osoby nietechniczne (np. analitycy, projektanci, menedżerowie).

Typowa historyjka użytkownika jest napisana według następującego szablonu:

Jako <użytkownik> chcę <potrzeba>, żeby <cel do osiągnięcia>.
Przewijanie do góry