Dostawca CRM dla dużej firmy. Jak wybrać mądrze i nie żałować?

Sławomir Wnuk

Czy wiesz już, który system CRM chcesz wdrożyć?

Często proponuję konsulting w tym zakresie, ale bywają też klienci, którzy są zdecydowani na konkretny produkt. Niektórzy zrobili własny pogłębiony research. Inni mieli do czynienia z fajnym narzędziem w innej organizacji i lubią z nim pracować. Zdarza się też, że ktoś im coś polecił. Ile telefonów, tyle historii.

Jeżeli należysz do grona zdecydowanych na system – rozważ jeszcze tylko to, z kim podejmiesz współpracę wdrożeniową.

Dostawca CRM to firma, z którą zwiążesz się na miesiące, a nawet lata. Warto się na chwilę zatrzymać przed podjęciem także tej istotnej decyzji.

Dostawca CRM – jak wybrać mądrze i nie żałować?

Dostawca CRM (czy innego oprogramowania), firma implementacyjna, partner wdrożeniowy to trzy wyrażenia, którymi można określić to samo.

Chodzi o podmiot, który pomoże wybrać lub — jeśli decyzja już zapadła — zainstaluje, skonfiguruje, dostosuje i uruchomi zamówiony system IT.

Brzmi prosto. W rzeczywistości wymaga jednak specyficznych umiejętności.

Firma, która się tego podejmie, powinna brać pod uwagę przede wszystkim Twoje indywidualne preferencje.

Podstawowa zasada brzmi: to nie Ty masz się dopasować do zamówionego narzędzia, ale zamówione narzędzie musi być idealnie dopasowane do potrzeb Twojej organizacji.

Kiedy ktoś Ci coś narzuca i nie bierze pod uwagę specyfiki Twojego procesu biznesowego – uciekaj.

Nie chcesz przecież skończyć z drogim systemem, dla którego trzeba będzie wszystko wywrócić do góry nogami.

Osobiście polecam oprogramowanie, które oferuje cały pakiet ugruntowanych funkcji, ale pozwala na przekształcenie kodu zgodnie z życzeniem inwestora.

Mowa oczywiście o CRM Open Source. Ale o tym lepiej przeczytaj osobny artykuł:

Wracając do kwestii wyboru dostawcy CRM… Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Mam dla Ciebie 5 krótkich wskazówek.

1. Współpracuj z oficjalnym partnerem producenta

Zachęcam, aby zweryfikować kwestię partnerstwa z producentem.

Jeżeli firma wdrożeniowa blisko współpracuje z ludźmi odpowiedzialnymi za wytworzenie, licencjonowanie, upgrade czy hosting – większa szansa, że Twoje postulaty zostaną wysłuchane. Oficjalny partner ma po prostu większą siłę przebicia w centrali.

Ponieważ proces decyzyjny w korporacjach (także takich oferujących CRM-y) bywa zagmatwany, dobrze mieć tam własnego agenta.

Poza tym wygodniej będzie współpracować lokalnie, w języku polskim, z kimś, komu zależy na utrzymaniu relacji zamiast ze sprzedawcą dużego konsorcjum.

Partnerstwa eVolpe

2. Wybierz dostawcę, który oferuje wsparcie na każdym etapie wdrożenia

Wspomniałem już o tym, jak istotne jest, by dostawca CRM zadbał o Twoje indywidualne potrzeby. W zakresie funkcjonalności oprogramowania, ale nie tylko.

Pamiętaj, że wdrożenie to wieloetapowy proces.

Zwykle zaczyna się od analizy przedwdrożeniowej, kiedy to rozważane są specyficzne wymagania wobec powstającego narzędzia.

Gdy zaakceptujesz przedstawioną propozycję i oszacowanie kosztów – rozpoczną się prace deweloperskie.

Dobrze, kiedy dostawca CRM zagwarantuje Ci także hosting, wsparcie administracyjne i serwis uruchomionego narzędzia. Tylko zespół, który brał udział we wcześniejszych etapach będzie umieć szybko zareagować na pojawiające się nowe pomysły i wdrożyć je w ramach już działającej platformy.

Wisienka na torcie to szkolenia dla użytkowników. Partner wdrożeniowy, który je oferuje szczerze dba o user adoption wdrożonego systemu i nigdy nie zostawia Cię bez instrukcji.

Więcej o tym jak przebiega współpraca w trakcie wdrożenia w artykule:

3. Postaw na firmę z bogatym portfolio

Kiedy dostawca CRM ma w swojej ofercie więcej niż jedno narzędzie – możesz liczyć, że system, który Ci zaproponuje, będzie rzeczywiście trafiony i zgodny z Twoimi potrzebami.

Jeszcze lepiej, gdy poza CRM-ami w portfolio wdrożeniowca znajduje się oprogramowanie innego typu.

Gdy Twój budżet na to pozwoli, będzie można „dostawić” do niego kolejne elementy układanki. W ten sposób powstanie kompleksowa platforma Customer Experience, która zagwarantuje jak najlepsze doświadczenie klienckie i pomoże zbudować poczucie lojalności wobec Twojej marki.

Uzupełnieniem systemu CRM mogą być rozwiązania takie, jak:

  • Marketing Automation
  • Customer Service
  • Business Intelligence
  • Artificial Intelligence
  • Enterprise Content Management
  • United Communications
  • narzędzia dedykowane dla e-Commerce
  • Human Capital Management.

4. Zweryfikuj referencje i bazę klientów dostawcy CRM, którego rozważasz

Może to banalne, ale zanim podpiszesz umowę wdrożeniową — sprawdź listę klientów, z którymi już współpracuje potencjalny dostawca Twojego nowego systemu CRM. Poczytaj case study. Poproś o referencje. Zweryfikuj, od ilu lat firma działa na rynku i czy podejmowała się już podobnych wyzwań.

Lepiej nie eksperymentować. W grę wchodzą solidne pieniądze. Cały proces pochłonie sporo Twojej uwagi oraz czasu. Lepiej zaoszczędzić sobie rozczarowań. I chociaż nikt nie daję 100% gwarancji na sukces. Ani w tej, ani w innej branży. Prawdopodobieństwo udanego wdrożenia wzrasta, kiedy masz do czynienia z profesjonalistami.

Czy wiesz, że…

eVolpe to najlepsza firma konsultingowa specjalizująca się w systemie SugarCRM w Polsce?

Źródło: Clutch.co

5. Poszukuj interdyscyplinarnego zespołu, z którym można współpracować w Scrumie

Kiedy ktoś Ci proponuje tradycyjne wdrożenie (por. Waterfall) to może być pułapka. Nie daj się skusić retoryce fixed price.

Oczywiście zapłacisz dokładnie tyle, na ile umówiliście się na samym początku, ale czy po kilku miesiącach wdrożenia otrzymasz narzędzie, które nadąża za zmieniającymi się potrzebami Twojego nowoczesnego biznesu?

Według mnie nie ma innej drogi niż Scrum. Tylko zwinne podejście do projektu wdrożeniowego zagwarantuje, że w dniu startu produkcyjnego, otrzymasz system, który odpowiada aktualnej sytuacji na rynku i w Twoim przedsiębiorstwie.

Jeśli szukasz odpowiedniego dostawcy CRM koniecznie zapytaj o opcję Time & Material. Wygodniej będzie się rozliczać tylko za czas i zasoby poświęcone w projekcie.

Fixed Price/WaterfallTime&Material/Scrum
Stała cenaCena uzależniona od poświęconych zasobów i czasu
Wymaga szczegółowej dokumentacjiWystarczy Product Backlog (historyjki użytkownika)
Naprawa błędów w cenie (wliczona w Fixed Price na zasadach zakładanego z góry buforu)Naprawa błędów płatna zgodnie z tym, ile czasu i zasobów wykorzystano
Brak możliwości ingerowania w budżet, zakres prac i harmonogramKontrola budżetu, zakresu i harmonogramu przez Product Ownera
Każda zmiana wymaga renegocjacji umowy/dokumentacji i procedury zarządzania zmianąZmiana jako coś naturalnego na każdym etapie procesu wdrożenia

Dostawca CRM, któremu możesz zaufać

Wybór dostawcy CRM to decyzja tak istotna, jak wybór samego oprogramowania.

Ludzie, z którymi wejdziesz we współpracę, zostaną z Tobą przynajmniej na kilka miesięcy. Dobrze jeśli się polubicie. Jeszcze lepiej, gdy zaoferują odpowiednie profesjonalne wsparcie.

W kilku punktach powyżej starałem się przekonać Cię, by poświęcić dłuższą chwilę na research firmy wdrożeniowej, by zweryfikować jej portfolio, doświadczenie, sposób działania i tzw. street cred.

A jeśli mogę w czymś pomóc, daj znać kiedy się odezwać. Wystarczy wybrać preferowany termin na kalendarzu poniżej.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top