Dostawca CRM – jak wybrać mądrze i nie żałować?

Maciej Jankiewicz

Czy wiesz już, który system CRM chcesz wdrożyć?

Często proponuję konsulting w tym zakresie, ale bywają też klienci, którzy są zdecydowani na konkretny produkt. Może zrobili własny pogłębiony research? Może mieli do czynienia z fajnym narzędziem w innej organizacji i lubią z nim pracować? Może ktoś im coś polecił i chcą się tego trzymać? Ile telefonów, tyle historii…

Jeżeli należysz do grona zdecydowanych na system – rozważ jeszcze tylko to, z kim podejmiesz współpracę wdrożeniową.

Dostawca CRM to firma, z którą zwiążesz się na miesiące, a nawet lata. Warto się na chwilę zatrzymać przed podjęciem także tej istotnej decyzji.

Disclaimer od autora

Nie ukrywam. Trafiłeś na stronę firmy wdrożeniowej. Czytasz tekst napisany przez kogoś, kto zajmuje się sprzedażą oprogramowania dla biznesu. Moja perspektywa jest subiektywna. Ale czyja nie?

Jeśli szukasz partnera wdrożeniowego, opowiadam tutaj o tym, na co zwrócić uwagę. Moje wnioski to efekt ponad dekady doświadczeń i bogatego know-how pracowników eVolpe. Nie będzie bezstronnie, ale na pewno szczerze i na temat. Dzielę się tutaj informacją o tym, jak wygląda współpraca podczas implementacji CRM.  A o taką nie zawsze łatwo. Zostań na dłużej, a dowiesz się jak wybrać dostawcę CRM, żeby nie żałować.

Zaczynamy.

Dostawca CRM – jak wybrać mądrze i nie żałować?

Dostawca CRM (czy innego oprogramowania), firma implementacyjna, partner wdrożeniowy to trzy wyrażenia, którymi można określić to samo. Chodzi o podmiot, który pomoże wybrać lub — jeśli decyzja już zapadła — zainstaluje, skonfiguruje, dostosuje i uruchomi zamówiony system IT.

Brzmi prosto. W rzeczywistości wymaga jednak specyficznych umiejętności. Firma, która się tego podejmie, powinna brać pod uwagę przede wszystkim Twoje indywidualne preferencje. Podstawowa zasada brzmi: to nie Ty masz się dopasować do zamówionego narzędzia, ale zamówione narzędzie musi być idealnie dopasowane do potrzeb Twojej organizacji.

Kiedy ktoś Ci coś narzuca i nie bierze pod uwagę specyfiki Twojego procesu biznesowego – uciekaj. Nie chcesz przecież skończyć z drogim systemem, dla którego trzeba będzie wszystko wywrócić do góry nogami.

Osobiście polecam oprogramowanie, które oferuje cały pakiet ugruntowanych funkcji, ale pozwala na przekształcenie kodu zgodnie z życzeniem inwestora. Mowa oczywiście o CRM Open Source. Ale o tym lepiej przeczytaj osobny artykuł:

Wracając do kwestii wyboru dostawcy CRM… Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Mam dla Ciebie 5 krótkich wskazówek.

1. Współpracuj z oficjalnym partnerem producenta

Zachęcam, aby zweryfikować kwestię partnerstwa z producentem.

Jeżeli firma wdrożeniowa blisko współpracuje z ludźmi odpowiedzialnymi za wytworzenie, licencjonowanie, upgrade czy hosting – większa szansa, że Twoje postulaty zostaną wysłuchane. Oficjalny partner ma większą siłę przebicia w centrali. Ponieważ proces decyzyjny w korporacjach bywa zagmatwany, dobrze mieć tam własnego agenta. Poza tym wygodniej będzie współpracować lokalnie, w języku polskim, z kimś, komu zależy na utrzymaniu relacji zamiast ze sprzedawcą dużego konsorcjum.

Partnerstwa eVolpe

2. Wybierz dostawcę, który oferuje wsparcie na każdym etapie wdrożenia

Wspomniałem już o tym, jak istotne jest, by dostawca CRM zadbał o Twoje indywidualne potrzeby. W zakresie funkcjonalności oprogramowania, ale nie tylko. Pamiętaj, że wdrożenie to wieloetapowy proces.

Zwykle zaczyna się od analizy przedwdrożeniowej, kiedy to rozważane są specyficzne wymagania wobec powstającego narzędzia. Kiedy zaakceptujesz przedstawioną propozycję i oszacowanie kosztów – rozpoczną się prace deweloperskie. Dobrze, kiedy dostawca CRM zagwarantuje Ci także hosting, wsparcie administracyjne i serwis uruchomionego narzędzia. Tylko zespół, który brał udział we wcześniejszych etapach będzie potrafił szybko zareagować na pojawiające się nowe pomysły i wdrożyć je w ramach już działającej platformy. Wisienka na torcie to szkolenia dla użytkowników. Partner wdrożeniowy, który je oferuje szczerze dba o user adoption wdrożonego systemu i nigdy nie zostawia Cię bez instrukcji.

Więcej o tym jak przebiega współpraca w trakcie wdrożenia w artykule:

3. Postaw na firmę z bogatym portfolio

Kiedy dostawca CRM ma w swojej ofercie więcej niż jedno narzędzie – możesz liczyć, że system, który Ci zaproponuje, będzie rzeczywiście trafiony i zgodny z Twoimi potrzebami. Nikt Ci nie będzie „wciskał” jedynej słusznej opcji. Masz wybór. A to jest zawsze mile widziana sytuacja w biznesie.

Jeszcze lepiej, gdy poza CRM-ami w portfolio wdrożeniowca znajduje się oprogramowanie innego typu. Gdy Twój budżet na to pozwoli, będzie można „dostawić” do niego kolejne elementy układanki. W ten sposób powstanie kompleksowa platforma Customer Experience, która zagwarantuje jak najlepsze doświadczenie klienckie i pomoże zbudować poczucie lojalności wobec Twojej marki.

Uzupełnieniem systemu CRM mogą być rozwiązania takie jak:

  • Marketing Automation,
  • Customer Service,
  • Business Intelligence
  • Artificial Intelligence
  • Enterprise Content Management,
  • United Communications,
  • narzędzia dedykowane dla e-Commerce,
  • a nawet Human Capital Management.

4. Zweryfikuj referencje i bazę klientów dostawcy CRM, którego rozważasz

Może to banalne, ale zanim podpiszesz umowę wdrożeniową — sprawdź listę klientów, z którymi już współpracuje potencjalny dostawca Twojego nowego systemu CRM. Poczytaj case study. Poproś o referencje. Zweryfikuj od ilu lat firma działa na rynku i czy podejmowała się już podobnych wyzwań. Lepiej nie eksperymentować. W grę wchodzą solidne pieniądze. Cały proces pochłonie sporo Twojej uwagi oraz czasu. Lepiej zaoszczędzić sobie rozczarowań. I chociaż nikt nie daję 100% gwarancji na sukces. Ani w tej, ani w innej branży. Prawdopodobieństwo udanego wdrożenia wzrasta, kiedy masz do czynienia z profesjonalistami.

Czy wiesz, że…

eVolpe to najlepsza firma konsultingowa specjalizująca się w systemie SugarCRM w Polsce?

Źródło: Clutch.co

5. Poszukuj interdyscyplinarnego zespołu, z którym można współpracować w Scrumie

Kiedy ktoś Ci proponuje tradycyjne wdrożenie (por. waterfall) to, albo cofnąłeś się w czasie przynajmniej o dekadę, albo masz do czynienia z kimś wielce niekompetentnym. Nie daj się skusić retoryce fixed price. Na stałej cenie za wymyślony przez kogoś system, który opisano na kilkudziesięciu stronach papierowej dokumentacji, zanim ktokolwiek usiadł do pisania kodu, niestety tylko stracisz. Oczywiście zapłacisz dokładnie tyle, na ile umówiliście się na samym początku, ale czy po kilku miesiącach wdrożenia otrzymasz narzędzie, które nadąża za zmieniającymi się potrzebami Twojego nowoczesnego biznesu? Pozostawię to bez jednoznacznej odpowiedzi…

Według mnie — a skoro czytasz już ostatni z zapowiadanych podpunktów, to chyba interesuje Cię mój punkt widzenia — nie ma innej drogi niż Scrum. Tylko zwinne podejście do projektu wdrożeniowego zagwarantuje, że w dniu startu produkcyjnego, otrzymasz system, który odpowiada aktualnej sytuacji na rynku i w Twoim przedsiębiorstwie.

Jeśli szukasz odpowiedniego dostawcy CRM koniecznie zapytaj o opcję Time & Material. Wygodniej będzie się rozliczać tylko za czas i zasoby poświęcone w projekcie. Nie za coś, czego nie potrzebujesz, czego nie testowaliście lub nie zamówiliście w ostatnim czasie na podstawie bieżących potrzeb. Ma sens, prawda?

Dostawca CRM, któremu możesz zaufać

Wybór dostawcy CRM to decyzja tak istotna, jak wybór samego oprogramowania. Ludzie, z którymi wejdziesz we współpracę, zostaną z Tobą przynajmniej na kilka miesięcy. Dobrze jeśli się polubicie. Jeszcze lepiej, gdy zaoferują odpowiednie profesjonalne wsparcie. W tych kilku punktach powyżej starałem się przekonać Cię, by poświęcić dłuższą chwilę na research firmy wdrożeniowej, by zweryfikować jej portfolio, doświadczenie, sposób działania i street cred. Przynajmniej miej świadomość, na co się piszesz. Może unikniesz rozczarowań.

A jeśli mogę w czymś pomóc, daj znać kiedy się odezwać. Wystarczy kliknąć w preferowany termin na kalendarzu poniżej.

Pozdrawiam,

Maciej
Twój dostawca CRM

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top