Glosariusz

Internet of Things (IoT)

Technologia

Internet of Things (IoT) to sieć połączonych ze sobą urządzeń fizycznych, które komunikują się ze sobą i wymieniają dane bez udziału człowieka, umożliwiając monitorowanie, kontrolę i automatyzację różnych procesów.

IP-PBX

Technologia

System komunikacyjny oparty na sieci LAN, który zapewnia funkcje telefoniczne.

Kanban

Proces wdrożeniaTechnologia

Kanban to metoda zarządzania pracą oparta na wizualnym systemie tablicy, która pomaga monitorować przepływ pracy, identyfikować ograniczenia oraz optymalizować procesy produkcyjne.

Large Language Model (LLM)

Technologia

Duży model językowy składający się z sieci neuronowej z wieloma parametrami, wytrenowany na dużych ilościach nieoznakowanego tekstu przy użyciu uczenia samonadzorowanego lub uczenia częściowo nadzorowanego.

Lean Thinking

Technologia

Koncepcja ciągłego „uszczuplania” i doskonalenia procesów w całej organizacji, co w konsekwencji przyczynia się do najwyżej jakości finalnego produktu.

Least Privilege Principle

Technologia

Least Privilege Principle (zasada najmniejszych uprawnień) – zasada bezpieczeństwa informatycznego, zgodnie z którą użytkownik lub proces otrzymuje tylko te uprawnienia, które są niezbędne do wykonania określonych zadań lub operacji, minimalizując tym samym ryzyko nadużyć, ataków oraz potencjalnych szkód w systemie.

Low-code

Technologia

Technika programowania z wykorzystaniem małej ilości kodu, do którego nie jest wymagana zaawansowana wiedza z zakresu języków programowania.

Machine Learning (Uczenie maszynowe)

Technologia

Samodoskonalenie się komputerów i algorytmów na podstawie danych, w miarę zdobywanego doświadczenia.

Marketplace

MarketingSprzedażTechnologia

Marketplace to platforma lub miejsce, w którym kupujący i sprzedający mogą dokonywać transakcji, handlować towarami lub usługami, zazwyczaj za pośrednictwem Internetu.

Podstawową zaletą marketplace jest niemal natychmiastowy dostęp do bardzo dużej liczby klientów, bez większych inwestycji w marketing.

Metadane (Metadata)

Technologia

Ustrukturalizowane informacje stosowane do opisu zasobów lub obiektów, dostarczające szczegółowych danych w celu ułatwienia odszukiwania, identyfikacji, a także zarządzania tymi zasobami czy obiektami.

Minimum Viable Product (MVP)

Proces wdrożeniaTechnologia

Rozwiązanie w postaci, która przy niskim nakładzie kosztów zapewnia pierwsze mierzalne zyski dla organizacji. Służy do badania potrzeb i wymagań (niskim nakładem środków) przed opracowaniem bardziej funkcjonalnego produktu.

No-code

Technologia

Platforma, która pozwala użytkownikom tworzyć aplikacje bez konieczności ingerencji w kod.

Object-Relational Mapping (ORM)

Technologia

Sposób odwzorowania obiektowej architektury systemu informatycznego na bazę danych o relacyjnym charakterze. Implementacja takiego odwzorowania stosowana jest m.in w przypadku, gdy tworzony system oparty jest na podejściu obiektowym, a system bazy danych operuje na relacjach. Z ORM związany jest szereg problemów wydajnościowych.

On-Premise (chmura prywatna)

Technologia

On-Premise to „tradycyjny” model hostingu. Oprogramowanie jest instalowane na infrastrukturze klienta, która pozostaje jego wyłączną własnością. Do klienta należy również utrzymanie całego niezbędnego sprzętu.

Open Source

Proces wdrożeniaTechnologia

Oprogramowanie, które można swobodnie wykorzystywać, kopiować, modyfikować i rozpowszechniać. Kod źródłowy takiego rozwiązania musi być udostępniany publicznie. Może ale nie musi wiązać się z opłatami licencyjnymi.

Oprogramowanie (Software)

Technologia

Oprogramowanie tworzą programiści w procesie programowania. Celem oprogramowania jest przetwarzanie danych w wyznaczonym przez twórcę zakresie.

Określenie „oprogramowanie” może funkcjonować jako synonim terminów „program komputerowy” oraz „aplikacja”, przy czym stosuje się je zazwyczaj na oznaczenie większych programów oraz ich zbiorów.

Out of the box (OOTB)

Technologia

Żargonowe określenie funkcji programu komputerowego lub sprzętu, możliwej do uzyskania bez instalacji jakichkolwiek rozszerzeń sprzętowych lub programowych; funkcja dostępna jak „po wyjęciu z pudełka”.

Phishing

Technologia

Jest to podszywanie się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji. Słowo odnosi się do „łowienia” i brzmi podobnie do słowa „fishing” (z ang: łowienie ryb).

Platform as a Service (PaaS)

Technologia

Model usługi chmurowej skierowany głównie do programistów. Polega na udostępnieniu im wirtualnego środowiska pracy.

Prompt

Technologia

Krótka sekwencja tekstu lub polecenia, które jest używane do komunikacji z modelami językowymi. Jest to rodzaj wejścia, które użytkownik dostarcza modelowi, aby uzyskać pożądane odpowiedzi lub wyniki. Prompt powinien określać temat, pytanie lub polecenie, na które użytkownik oczekuje odpowiedzi.

Scroll to Top