Glosariusz
Hosting
Technologia
Proces osadzenia oraz utrzymania oprogramowania na serwerach (prywatnych lub w infrastrukturze zewnętrznej).
Human Capital Management (HCM, HRM, HRIS)
Technologia
Filozofia zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach lub klasa oprogramowania do obsługi „miękkiego” HR.
Infrastructure as a Service (IaaS)
Technologia
Usługa chmurowa zapewniająca infrastrukturę, na której można wdrożyć i uruchomić dowolne oprogramowanie.
Integracja systemów
Technologia
Proces tworzenia złożonego systemu informacyjnego z wielu komponentów i połączenie ich w spójną całość.
Internet of Things (IoT)
Technologia
Internet of Things (IoT) to sieć połączonych ze sobą urządzeń fizycznych, które komunikują się ze sobą i wymieniają dane bez udziału człowieka, umożliwiając monitorowanie, kontrolę i automatyzację różnych procesów.
Kanban
Proces wdrożeniaTechnologia
Kanban to metoda zarządzania pracą oparta na wizualnym systemie tablicy, która pomaga monitorować przepływ pracy, identyfikować ograniczenia oraz optymalizować procesy produkcyjne.
Large Language Model (LLM)
Technologia
Duży model językowy składający się z sieci neuronowej z wieloma parametrami, wytrenowany na dużych ilościach nieoznakowanego tekstu przy użyciu uczenia samonadzorowanego lub uczenia częściowo nadzorowanego.
Lean Thinking
Technologia
Koncepcja ciągłego „uszczuplania” i doskonalenia procesów w całej organizacji, co w konsekwencji przyczynia się do najwyżej jakości finalnego produktu.
Least Privilege Principle
Technologia
Least Privilege Principle (zasada najmniejszych uprawnień) – zasada bezpieczeństwa informatycznego, zgodnie z którą użytkownik lub proces otrzymuje tylko te uprawnienia, które są niezbędne do wykonania określonych zadań lub operacji, minimalizując tym samym ryzyko nadużyć, ataków oraz potencjalnych szkód w systemie.
Light user
MarketingTechnologia
W kontekście oprogramowania i licencji oznacza użytkownika, który ma ograniczony dostęp do funkcjonalności systemu w porównaniu do użytkowników „ciężkich” (heavy users).
Low-code
Technologia
Technika programowania z wykorzystaniem małej ilości kodu, do którego nie jest wymagana zaawansowana wiedza z zakresu języków programowania.
Machine Learning (Uczenie maszynowe)
Technologia
Samodoskonalenie się komputerów i algorytmów na podstawie danych, w miarę zdobywanego doświadczenia.
Marketplace
MarketingSprzedażTechnologia
Marketplace to platforma lub miejsce, w którym kupujący i sprzedający mogą dokonywać transakcji, handlować towarami lub usługami, zazwyczaj za pośrednictwem Internetu.
Podstawową zaletą marketplace jest niemal natychmiastowy dostęp do bardzo dużej liczby klientów, bez większych inwestycji w marketing.
Metadane (Metadata)
Technologia
Ustrukturalizowane informacje stosowane do opisu zasobów lub obiektów, dostarczające szczegółowych danych w celu ułatwienia odszukiwania, identyfikacji, a także zarządzania tymi zasobami czy obiektami.
Minimum Viable Product (MVP)
Proces wdrożeniaTechnologia
Rozwiązanie w postaci, która przy niskim nakładzie kosztów zapewnia pierwsze mierzalne zyski dla organizacji. Służy do badania potrzeb i wymagań (niskim nakładem środków) przed opracowaniem bardziej funkcjonalnego produktu.
ModelOps
Technologia
ModelOps (Model Operations) to sposób zarządzania modelami sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) w firmach.
ModelOps to „opieka” nad modelami AI w firmie — od momentu ich stworzenia, przez wdrożenie, aż po ich codzienną pracę i aktualizacje. Chodzi tu o cały proces pilnowania, żeby modele AI działały dobrze i przynosiły korzyści. Składają się na to następujące etapy:
No-code
Technologia
Platforma, która pozwala użytkownikom tworzyć aplikacje bez konieczności ingerencji w kod.
Node
Technologia
Podstawowe elementy budulcowe każdego przepływu pracy tworzonego w n8n. Każdy węzeł reprezentuje określone działanie lub funkcję, taką jak wysłanie wiadomości, pobranie danych z bazy, interakcja z API.
Object-Relational Mapping (ORM)
Technologia
Sposób odwzorowania obiektowej architektury systemu informatycznego na bazę danych o relacyjnym charakterze. Implementacja takiego odwzorowania stosowana jest m.in w przypadku, gdy tworzony system oparty jest na podejściu obiektowym, a system bazy danych operuje na relacjach. Z ORM związany jest szereg problemów wydajnościowych.