- Umowa wdrożeniowa. Zapisy, które zabezpieczą interesy klienta - 11 grudnia 2024
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
Pewnie byłeś lub byłaś już na prezentacji systemu IT hostowanego w chmurze? Ostatnio dużo słyszy się o korzyściach takiego modelu. Stał się on bardzo popularny, także wśród dostawców oprogramowania dla biznesu.
W dzisiejszym artykule (oraz na naszym kanale YouTube) znajdziesz odpowiedź na pytanie, dlaczego jednak to rozwiązania On-Premises, a nie Cloud pozostają tak częstym wyborem polskich przedsiębiorców.
Jak to możliwe, że powszechny trend nie przyjął się dobrze w naszym kraju? I skąd ta sympatia dla rozwiązań hostowanych w prywatnej infrastrukturze?
Dlaczego On-Premise?
Chyba najlepiej, jeśli wyjaśnię to na konkretnym przykładzie.
SugarCRM — przez instytut badawczy Gartnera nazywany Wizjonerem lub Challengerem rynku — różnicuje swoją ofertę właśnie ze względu na miejsce instalacji systemów.
W chmurze dostępna jest platforma HD-CX o nazwie Sugar Market Sell Serve.
Dodatkowo oferują oni system Open Source: Sugar Enterprise, czyli rozwiązanie On-Premise.
Wielu zamknęło się na Cloud i nie oferuje niczego ponadto. Przykład SugarCRM wyróżnia się na rynku.
Czy wiesz, że…
W przypadku modelu On-Premise system można osadzić w infrastrukturze własnościowej, którą utrzymujecie jako firma na własny rachunek, jak i w ramach hostingu zapewnianego np. przez partnera wdrożeniowego, który implementuje oprogramowanie we własnym środowisku.
Myślę, że sporym nadużyciem byłby wniosek, że to wszystko ze względu na nas — Polaków.
Dość prawdopodobne, że po prostu zaliczamy się do szerszego grona krajów, w których panują warunki sprzyjające On-Premise.
SugarCRM dzieli rynek ze względu na czynniki geograficzne, chyba przede wszystkim ze względu na strefę czasową. Okazuje się jednak, że EMEA, czyli kraje Europy, Środkowego Wschodu i Afryki łączy coś jeszcze…
W „naszym” regionie wiele podmiotów poszukuje rozwiązań, które gwarantują swobodę decydowania o miejscu instalacji systemu.
Jeden z powodów to kwestia unijnych regulacji dotyczących przechowywania danych osobowych (RODO). Ale nie tylko.
Dodatkowym benefitem jest otwarty kod aplikacji Sugar Enterprise. Doświadczony partner wdrożeniowy może dzięki niemu rozwinąć gotowy, funkcjonalny produkt w narzędzie całkowicie dopasowane do indywidualnych potrzeb.
Nic nie tracisz też na standardowej funkcjonalności, za którą użytkownicy tak pokochali system od SugarCRM.
Z Sugar Enterpise masz możliwość korzystania z nowoczesnego User Interface, narzędzia BPM do budowania własnych automatyzacji, potężnego silnika raportowego czy autouzupełniania wiedzy o klientach na podstawie wiedzy dostępnej w Internecie.
Czy wiesz, że…
SugarCRM w opcji On-Premise możesz mieć już od $85 dolarów na miesiąc za użytkownika.
Systemy On-Premise a eVolpe Cloud
W przypadku opcji On-Premise system IT stawia się albo na własnych serwerach, albo w chmurze partnera wdrożeniowego.
Dla wygody i spokoju ducha polecam Ci usługę o nazwie eVolpe Cloud. Wtedy to my troszczymy się o takie rzeczy jak backupy, firewall, szyfrowanie połączenia, aktualizacje itd. A Twój system „stoi” na bezpiecznych serwerach największego pod względem powierzchni Data Center na świecie.
Przypomina to wszystko usługę chmurową od SugarCRM, tym, że zachowujesz możliwość ingerencji w kod oprogramowania, a serwery, które wykorzystujemy, znajdują się w Europie.
Ponieważ inwestor sam decyduje, gdzie umieścić system – zachowuje pełnię kontroli nad przechowywanym know-how. Ma to szczególnie duże znaczenie dla sektora publicznego, organizacji pozarządowych oraz wszystkich tych, którzy przykładają uwagę do zasad przechowywania danych osobowych np. ze względu na przepisy RODO.
Jak wdrożyć system CRM krok po kroku?
Porównanie Cloud vs. On-Premise
Niezaprzeczalną zaletą chmury jest niski koszt uruchomienia systemu (brak konieczności zakupu sprzętu, utrzymywania serwerowni itp.).
W przypadku Cloud rosną jednak koszty długoterminowe (cykliczne opłacanie usługi hostingowej). Oznacza to przerzucenie większości wydatków IT z budżetu inwestycyjnego do budżetu operacyjnego, co dla niektórych firm może być zaletą.
W przypadku On Premise sytuacja jest odwrotna: rosną wydatki inwestycyjne, a maleją operacyjne.
Oprogramowanie On-Premise przeważnie wymaga dużego wydatku „na start” związanego z wdrożeniem. Całkowity koszt rozwiązania (Total Cost of Ownership, TCO) może się jednak okazać niższy niż w przypadku Cloud. Wszystko zależy od potrzeb.
Ale uwaga! Bywają systemy dostępne On-Premise, które wymagają regularnego opłacania licencji (zwykle w rozliczeniu rocznym za liczbę użytkowników). System z mojego przykładu – Sugar Enterprise, kosztuje $85 dolarów za użytkownika miesięcznie.
Przedsiębiorcy bywają niechętni wobec rozwiązań chmurowych także ze względu na kwestię przechowywania danych.
Paradoksalnie bezpieczeństwo jest jednak często wymieniane jako duży atut SaaS. A to dlatego, że renomowani dostawcy oprogramowania polegają na sprawdzonych Data Centre. W przypadku Sugar MArket-Sell-Serve mowa na przykład o Amazon Cloud Services.
On-Premise gwarantuje jednak pełnię kontroli nad przechowywanym know-how i to zwykle bardziej przekonuje inwestorów, którzy sami chcą odpowiadać za siebie. Dla niektórych firm i instytucji jest to wręcz warunek konieczny. A w razie potrzeby zawsze można dokonać migracji do chmury lub skorzystać z hostingu oferowanego przez wdrożeniowca.
Wdrożenie rozwiązania chmurowego jest przeważnie dużo szybsze niż implementacja systemu On-Premise. Znaczącą rolę odgrywa tu brak konieczności zapewnienia zasobów sprzętowych, licencyjnych i instalacji systemu na serwerach.
Są też jednak systemy On-Premise, których nie trzeba wymyślać od zera.
Jeżeli skorzystasz z rozwiązania On_premise, ale Open Source, możesz mieć MVP wdrażanego oprogramowania dość szybko, a z każdym kolejnym Sprintem rozwijać tylko jego funkcjonalność pod indywidualne potrzeby.
Tak właśnie mogłoby być w przypadku Sugar Enterprise, który jest narzędziem kompletnym, ale może być dowolnie dostosowany do Twoich specyficznych wymagań. I to wszystko w ramach prywatnej infrastruktury lub np. eVolpe Cloud.
Systemy w chmurze raczej trudno zmienić.
Mówi się o tym, że są konfigurowalne (w obszarze dostępnych funkcji), ale w niewielkim stopniu kastomizowalne (tzn. rzadko kiedy można ingerować w ich kod). Zdarza się nawet, że zastosowanie rozwiązania chmurowego wymusza na firmie zmiany organizacyjne, które dopasowują proces biznesowy pod zakupiony system. Dlatego należy je ostrożnie dobierać.
Sytuacja jest przeważnie dużo lepsza w przypadku systemów On-Premise. Takie oprogramowanie najczęściej można dostosować, tak, aby odpowiadało na bardzo specyficzne potrzeby konkretnej organizacji. Wtedy to system (narzędzie pracy) dopasowuje się pod proces biznesowy, nie odwrotnie.
W przypadku chmury to dostawca odpowiada za utrzymanie systemu, który powinien być świadczony jak usługa (Software as a Service, SaaS).
Jeżeli chodzi o On-Premise, to cała infrastruktura pozostaje Twoją własnością, co oznacza, że musisz o nią odpowiednio zadbać. Możesz też skorzystać z hostingu eVolpe i oddać część obowiązków i odpowiedzialności naszym specjalistom.
Podsumowując: Decyzja należy do Ciebie
To, że On-Premise pozostaje tak częstym wyborem innych przedsiębiorców, wcale nie oznacza, że i w Twojej organizacji sprawdzi się najlepiej.
Mam nadzieję, udało mi się wykazać, że zalet obu opcji jest całkiem sporo. Najlepiej rozważyć je w kontekście indywidualnych potrzeb, w obecności profesjonalnego analityka biznesowego.
Na dobry początek polecam Ci jednak zacząć od konsultacji z eVolpe. Po prostu wybierz dogodny termin i oczekuj na telefon z naszej strony. Zobaczymy, czy wpisujesz się w profil zwolenników On-Premise, czy Twoja organizacja zyska jednak bardziej na opcji SaaS.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.
- Umowa wdrożeniowa. Zapisy, które zabezpieczą interesy klienta - 11 grudnia 2024
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024