Jak wygląda Gartner® Magic Quadrant™ w 2021 roku?

Sławomir Wnuk

„Rynek rozwiązań automatyzujących sprzedaż wzrósł o 10,9% do szacowanych w 2020 roku 8,15 mld USD”.

Gartner

Ranking Gartnera to jedno z bardziej wiarygodnych źródeł, które porównuje rozwiązania technologiczne dla biznesu. W artykule przyglądam się kategorii Sales Force Automation, czyli oprogramowaniu Customer Relationship Management. Czytaj dalej, jeśli Cię to interesuje. Dowiesz się, kogo sklasyfikowano w tym roku. Może znajdziesz tak rozwiązanie najlepsze dla Twojej firmy?

Na czym to polega?

O Gartnerze pisaliśmy już tutaj nie raz. Nie chcę się zbytnio powtarzać. Dla zapominalskich oraz nowych czytelników przypominam tylko, że chodzi o to, kto aktualnie przewodzi stawce, kto stara się kreować trendy, kto zaczyna się wyróżniać i popycha pozostałych do dalszego rozwoju oraz kto działa na małą skalę, w obrębie konkretnej niszy. Gartner nazywa ich kolejno: liderami, wizjonerami, pretendentami oraz graczami niszowymi. 

Chyba najłatwiej, jeżeli przeanalizujesz poniższy schemat.

Co nowego w 2021?

Niewiele. Tak brzmi krótka odpowiedź na to pytanie.

Gdybym miał się „rozgadać”, to warto zauważyć, że brak istotnej zmiany w zestawieniu w porównaniu do poprzedniej edycji, jest wynikiem dość interesującym. Oznacza to bowiem, że pandemia koronawirusa nie wpłynęła radykalnie na rynek rozwiązań IT. Nie zatrzymała transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. A wręcz ją napędziła! Skąd ten wniosek? Najciekawiej z całego kwadrantu wygląda bowiem ćwiartka niche players. Można zaryzykować stwierdzenie, że popyt na oprogramowanie usprawniające pracę zdalną (w tym systemy CRM) „otworzył furtkę” do wejścia na rynek lub przejęcia pewnej jego niszy.

Podobne wyniki uzyskaliśmy zresztą, gdy w 2020 zbadaliśmy polski rynek oprogramowania CRM. Jeśli Cię to interesuje — pełny raport eVolpe udostępniamy TUTAJ.

W 2021 roku w rankingu Gartnera nie znajdziemy już systemu od Xiaoshuai. Pojawili się za to Neocrm i Hubspot. Status wizjonera  stracił Zendesk, który również nazywany jest teraz graczem niszowym. Niezmiennie do niche players zaliczono systemy Vtiger, Pipeliner, Freshworks oraz Insightly. Przemieściły się one po osiach XY, ale nie wypadły z omawianej ćwiartki.

Pretendentami pozostają CRMNEXT oraz Zoho. Liderami – Creatio, Microsoft, Salesforce, Oracle i SAP. Wizjonerami – Pega oraz SugarCRM. Ten ostatni — po raz 9. z rzędu!

Dlaczego wizjoner rynku CRM nie zmienia się od 9 lat?

Niezmiennie od prawie dekady za wizjonera rynku uznaje się firmę SugarCRM Inc. Wynika to chyba przede wszystkim z ich konsekwentnej polityki poszukiwania innowacyjnych, nieoczywistych sposobów na usprawnienie tzw. Customer Experience.

Mimo dość mylącej nazwy – producent nie zatrzymuje się wyłącznie na aspekcie Customer Relationship Management. SugarCRM oferuje swoim klientom coś nadal awangardowego na rynku oprogramowania dla biznesu. W portfolio firmy znajdują się bowiem (oprócz klasycznego CRM) inne narzędzia, które usprawniają pozostałe etapy doświadczenia klienta z firmą:

Nie będę dalej rozwijał tego tematu, ponieważ  opowiadam o tym także w tym krótkim video. Zachęcam do obejrzenia, jeżeli ciekawią Cię możliwości platformy HD-CX.

Wracając do meritum… To, co najpewniej zadecydowało o umocnieniu na pozycji wizjonera to także kwestia inwestycji w mechanizmy Artificial Intelligence. Na przestrzeni roku wprowadzono nowość o nazwie Sugar Predict — która służy prognozowaniu koniunktury — na podstawie danych zebranych w organizacji i tych dostępnych publicznie; dzięki chmurze Sugar Cloud na serwerach Amazon. Roadmapa produktu wskazuje też, że producent zamierza kontynuować ten kierunek innowacji. Już niedługo możemy spodziewać się autorskiego chatbota oraz nowej, opartej na AI funkcji konwersji leadów. Od kogo jak od kogo, ale od wizjonera wręcz należy wymagać, by kładli nacisk na rozwój sztucznej inteligencji.

Mocne strony SugarCRM dotyczą poza tym: szerokiego pakietu gotowych funkcji, swobody personalizacji kodu oraz wysokiego poziomu rentowności inwestycji w system. W kontekście SugarCRM podkreślana jest też potęga klasycznych CRM-owych funkcji oprogramowania, m.in. zarządzania kontrahentami, szansami sprzedażowymi czy prognozowanymi przychodami. Przewaga SugarCRM nad konkurencją dotyczy również profesjonalnego wsparcia technicznego oraz wygody dostosowania narzędzia pod indywidualne potrzeby. Jak zauważa Gartner, decydując się na to konkretne rozwiązanie zapewniamy sobie jeden z najwyższych wskaźników Revenue Retention.

Z resztą nie musisz mi wierzyć. Obiektywne, sprawdzone recenzje Gartner Peers znajdziesz TUTAJ.

A jeśli potrzebujesz konsultacji ws. CRM – umów dogodny termin z ekspertem eVolpe. Maciej z przyjemnością prześle Ci również dostęp do instancji demo rekomendowanego systemu. Może będzie to właśnie nasz Wizjoner?

Sławomir Wnuk
Scroll to Top