Czego wymagać od systemów CRM w 2024 roku? Analiza raportu SugarCRM

Sławomir Wnuk

Kolejny rok pracy dobiega końca. Aż trudno uwierzyć, że to moja siódma podróż dookoła Słońca na pokładzie statku kosmicznego eVolpe. Niesamowite jak bardzo zmienił się rynek.

Od dawna powtarzam, że jedyne czego możemy być pewni w życiu to zmiana. W ostatnim czasie postęp wydaje się pędzić. Sztuczna inteligencja przetasowała znany od lat układ. I chociaż nostalgia za minionymi czasami to moja słabość z entuzjazmem patrzę dziś przed siebie.

Przyczynkiem do moich dzisiejszych rozważań stał się raport opublikowany przez jednego z bliskich partnerów eVolpe – firmę SugarCRM. Moim zdaniem, statystyki zawarte w ich analizie ukazują trend, który ukształtuje kolejne dwanaście miesięcy rozwoju technologii do zarządzania biznesem.

Przyjrzyjmy się wspólnie, jaka przyszłość czeka systemy CRM w 2024 roku. Powoli wypada się na nią przygotowywać.

Raport SugarCRM

SugarCRM to firma technologiczna, która dostarcza oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami. Ich produkt to jedno z najbardziej rozpoznawalnych oraz docenianych narzędzi na rynku. Przez lata działalności (rok założenia: 2004) umocnili swoją pozycję jako lidera i wizjonera strategii Customer Experience.

W najnowszym materiale „The 2024 State of CRM Report” poruszyli wątek najważniejszych trendów budujących popyt na systemy dla biznesu. Oparli się na opiniach użytkowników (sprzedawców, marketerów oraz agentów obsługi klienta B2B) z dużych korporacji (46%) oraz średnich i małych firm (54%).

Odpowiedzi ankietowanych doprowadziły ich do czterech podstawowych wniosków:

  • System CRM pomaga budować lepsze relacje z klientami
  • Oprogramowanie CRM to najlepszy sposób na automatyzację zadań w sprzedaży
  • Analityka danych i sztuczna inteligencja to aktualnie dwie najlepsze metody na wykorzystanie potencjału systemu CRM
  • Użytkownicy oczekują wygodnych, prostych w obsłudze i elastycznych narzędzi CRM
state of crm 2024 ebook

Zapoznaj się z pełną wersją

Sposób na lepsze relacje z klientami w 2024

Zgodnie z materiałem SugarCRM:

  • 60% specjalistów sprzedaży, marketingu, customer service oraz IT traktuje swój system CRM jako najważniejszy element lead/customer nurturing
  • 40% uważa pełen podgląd relacji z klientami w systemie CRM za podstawowy cel na kolejne pięć lat
  • 33% najbardziej skupia się na obsłudze klientów oraz generowaniu szans cross- lub up-sellingowych

W związku z powyższym przyszłość systemów CRM w 2024 roku musi być związana z dostarczeniem jeszcze lepszej funkcjonalności na rzecz:

  • efektywnej komunikacji z klientami
  • centralizacji wiedzy o kondycji firmy i relacji klientami
  • jakościowego Customer Experience

Użytkownicy potrzebują tych trzech rzeczy, żeby dbać o jak najlepsze relacje z klientami, a w efekcie maksymalizować zysk. Producenci oprogramowania nie mogą zignorować takiego zapotrzebowania w nowym roku. Skoro 6 na 10 ankietowanych deklaruje, że system CRM to ich priorytet, to potrzebujemy rozwiązań, które pomogą uczynić z niego jedyne i podstawowe źródło prawdy o biznesie.

Osobiście liczę na wszelkie usprawnienia dotyczące prezentacji danych oraz nowoczesny user experience. Czasy „funkcjonalność ponad wszystko” dawno minęły. Firmy potrafią policzyć oszczędności związane z tym, że ich system jest prosty w obsłudze. Nie chcemy już inwestować w bloatware lub legacy software, które trzeba by obsługiwać sposobem. Jeśli proste interakcje ukryto głęboko wewnątrz rekordu kontekstowego, pora by ujrzały światło dzienne.

Podoba mi się to, co na tym polu robią (i komunikują w planach na przyszłość) producenci takich systemów jak Zendesk, Creatio, SugarCRM czy SpiceCRM. Każdy z nich ma trochę inny, ale równie intuicyjny pomysł na prezentację wiedzy o relacjach z klientami firmy.

Który wybrać, zależy od specyfiki Twojego biznesu, nie – opinii publicznej. Mimo wszystko zapoznanie ze standardem to dobry początek. Zachęcam, aby od razu umówić się na prezentację demo.

Automatyzacja przydatna w biznesie

Raport SugarCRM wykazał, że:

  • 46% ankietowanych uważa marketing automation za najważniejsze narzędzie, które warto zintegrować z systemem CRM
  • 33% uważa, że aby uzgodnić strategię sprzedaży i marketingu należy odwoływać się do feedbacku pozostawianego przez klientów
  • 43% wskazuje, że najważniejsza rola systemu CRM to uwidocznienie lejka oraz prognozowanie sprzedaży

Chyba to już kiedyś tutaj napisałem, ale, odkąd pracuję w sprzedaży, nie widziałem prezentacji systemu CRM bez grafiki z lejkiem sprzedaży. Jednym z podwodów, dla których są one niczym biały kruk świata technologii, może być fakt, że aż 43% specjalistów związanych ze sprzedażą uznaje go za najważniejszą funkcję tego typu oprogramowania. Na podium uplasowały się jeszcze obszary prezentujące jakość oraz ilość leadów.

Nie ma się czemu dziwić. To naturalne, że użytkowników biznesowych interesuje potencjalny klient. Chcemy wiedzieć co, komu i kiedy możemy sprzedać. Tego typu wiedza pozwala uporządkować i rozdać zadania, ale przede wszystkim wspiera skuteczność strategii Customer Experience.

Jeżeli zależy Ci, by klient odniósł pozytywne wrażenie na temat Twojej firmy, warto, aby system dostarczał przynajmniej podstawowego kontekstu osobom, które z tym klientem mają kontakt.

Obserwując trendy z raportu SugarCRM, bawię się dzisiaj we wróżbitę. Skoro tego ewidentnie chce rynek (patrz: raport SugarCRM), to w 2024 roku przewiduję… jeszcze więcej rozwiązań na rzecz Customer Experience!

Biznes nie dzieje się w próżni, ani tym bardziej w jednym, uprzywilejowanym dziale firmy. Do informacji o interakcjach z klientami w nowym roku powinni mieć dostęp zarówno sprzedawcy jak i marketerzy oraz agenci obsługi klienta. Tym skuteczniejsza będzie strategia firmy, im lepiej obsłużysz swojego klienta. Jeszcze fajniej, jeśli uda się zbudować kompleksową platformę CX.

Rozwiązania tego typu proponują m.in. SugarCRM, Creatio, Zendesk a w części nawet niszowy SpiceCRM!

Jeszcze więcej danych, jeszcze więcej AI!

W raporcie SugarCRM odnalazłem także informacje:

  • 41% badanych uważa, iż dane na temat intencji zakupowej oraz scoringu mają teraz jeszcze większe znaczenie dla ich biznesu
  • 20% wykorzystuje AI, aby zwiększyć korzyści wynikające z zastosowania CRM w kolejnych pięciu latach

Technologia AI zupełnie zmieniła oczekiwania wobec nowoczesnego oprogramowania. Zmieniła też jego realne możliwości. Innowacje, które do niedawna pojawiały się wyłącznie w prognozach, nareszcie ujrzały światło dzienne. Wiele rzeczy udało się już włączyć do systemów biznesowych jeszcze przed końcem 2023 roku.

Dobry przykład to starania Creatio, SugarCRM i Zendesk. Wszyscy trzej producenci w zaledwie klika miesięcy opanowali sztukę integracji ich produktu z generatywną sztuczną inteligencją od OpenAI. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się odpalić osobistego asystenta ds. pisania maili i notatek, rozmów z klientem na chacie czy generowania aplikacji no-code na podstawie pisemnej instrukcji!

Wygląda na to, że 2024 nie będzie się wiele różnił od mijającego roku. Producenci, którzy jeszcze nie podłączyli silników sztucznej inteligencji do swojego oprogramowania, ścigają się dalej. Autorzy już działających rozwiązań awansowali do kolejnej rundy, ale nadal pracują nad rozwojem wprowadzonej innowacji. Kolejne 12 miesięcy będzie czasem na umocnienie nowoczesnej technologii. Jesteśmy na drodze ku upowszechnieniu się mechanizmów AI we wszystkich systemach CRM. Użytkownicy powoli zaczną tego po prostu wymagać. Z całą pewnością nie powinni jednak czekać na to, co nastanie. O wiele więcej korzyści przyniesie Ci wykorzystanie już osiągalnych narzędzi. Im szybciej załapiesz się na tę imprezę, tym lepiej dla Twojego biznesu!

Elastyczność systemu CRM w 2024 roku to podstawa!

Ostatni rozdział materiału „The 2024 State of CRM Report” dostarcza następujących konkluzji:

  • 3 największe wyzwania dotyczące pracy z systemem CRM to: integracja z innymi aplikacjami (41%), ograniczenia funkcjonalności (40%), brak wiedzy i umiejętności (37%)
  • 60% specjalistów traktuje swój system CRM jako najważniejszy element lead/customer nurturing. 29% uważa to za najpoważniejsze wyzwanie na teraz

We fragmencie raportu dotyczącym wyzwań wyraźnie widać, że użytkownicy systemów CRM poszukują rozwiązań, które pozwalają na dokonywanie zmian. Liczą na to, że oprogramowanie, które wybiorą, będzie można zintegrować z innymi elementami ich środowiska IT. Zwracają też uwagę na możliwość rozwoju funkcjonalności oraz dostępność wsparcia technicznego.

W 2024 zabłysną Ci producenci systemów CRM, których produkty są wystarczająco elastyczne, by nadążać za zmiennymi wymaganiami inwestora.

Osobiście dostrzegam spory potencjał w rozwiązaniach Open Source lub low-code/no-code. Oba typy technologii umożliwiają przebudowę standardowego pakietu funkcji, w taki sposób, by dopasować narzędzie do specyfiki Twojej organizacji. Nawet, jeśli potrzeby wobec systemu zmienią się w trakcie wdrożenia czy już po starcie produkcyjnym.

W świecie pełnym niespodzianek taka swoboda jest niezwykle istotna. Systemy, które znam i wiem, że ją zagwarantują to: SugarCRM, SpiceCRM, SuiteCRM oraz Creatio.

Podsumowanie

Podsumowując analizę „The 2024 Sate of CRM Report”, mogę śmiało stwierdzić, że systemy CRM pozostaną kluczowym elementem strategii nowoczesnego biznesu. Przyszłość tego typu oprogramowanie w 2024 roku wydaje się być obiecująca, zwłaszcza dla tych, którzy będą w stanie dostosować się do rosnących oczekiwań rynku i dostarczyć innowacyjne, elastyczne rozwiązania. Użytkownicy systemów CRM powinni być gotowi na jeszcze więcej automatyzacji, sztucznej inteligencji oraz elastycznych funkcji, które pozwolą im skuteczniej zarządzać relacjami z klientami i osiągać lepsze wyniki biznesowe.

Porozmawiajmy więcej, jeżeli rozważasz inwestycję w system CRM w 2024 roku. Poniżej z łatwością umówisz dogodny dla siebie termin.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top