- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
- Jak zwiększyć sprzedaż? Wady i zalety dotyczące zastosowania systemu CRM/CX - 9 sierpnia 2024
Czy jest już za późno, by mówić o priorytetach na 2024?
W wielu firmach budżety jeszcze się nie wyczerpały. Wiadomo natomiast, ile zysku wygenerowaliście w pierwszych kwartałach i ile możecie zainwestować w rozwój firmy w kolejnym okresie.
W ciągu ostatnich dwóch lat aż 63% firm odnotowało wzrost wydajności dzięki przeprowadzonej transformacji cyfrowej.
KPMG
Najwyższa pora, aby pomyśleć o nowym systemie także dla Twojego przedsiębiorstwa.
Poniżej przytaczam priorytety i wyzwania, które według instytutu badawczego Gartnera przyświecają managerom IT w 2024 roku.
Koniecznie sprawdź, czy na pewno masz je wszystkie na uwadze.
Zadania dla CIO na 2024 rok
Zarządzasz działem IT i zastanawiasz się, jak pokierować transformacją cyfrową firmy w 2024 roku?
Analitycy z instytutu badawczego Gartnera wykonali za Ciebie większą część niezbędnego researchu. U progu nowego roku wydali rozbudowany raport na temat wyzwań i priorytetów związanych z digitalizacją procesów biznesowych.
Żeby jeszcze bardziej ułatwić Ci zadanie, pozwoliłem go sobie pozyskać, przeanalizować i streścić w kilku punktach. Najważniejsze wnioski, na które natrafiłem, dotyczą tego:
Priorytety w IT na 2024 rok
1. Customer Experience
Priorytety w dziale IT muszą być zbieżne ze strategią całego przedsiębiorstwa. A ta, jak określił Gartner, w przeważającej części powinna dziś dotyczyć usprawnień na rzecz Customer Experience.
Oznacza to, że jeżeli poszukujesz pomysłu na kierunek cyfryzacji – najlepiej rozpocząć od wdrożenia rozwiązań, które wspierają budowanie trwałej relacji z klientami. Mam tu na myśli np. systemy CRM, Marketing Automation, Customer Service czy różnego typu narzędzia AI w ich obrębie.
2. Data Management
Kolejny, po Customer Expereince, najważniejszy priorytet dla działu IT na 2024 to wsparcie zarządzania informacją.
Brzmi to dość banalnie, ale na dzisiejszym etapie zaawansowania technologicznego, o użyteczności systemu IT świadczą przede wszystkim przetwarzane przez Ciebie dane. Funkcjonalność systemu najczęściej da się jakoś dostosować, w szczególności jeżeli mowa o aplikacjach Open Source czy low-code/no-code. Element, którego już tak łatwo nie naprawisz, to natomiast kwestia hostingu i jakości bazy.
Planując transformację cyfrową, uwzględnij, że potrzebujesz rozwiązania systemowego, które osadzono na regularnie backupowanych, pojemnych serwerach o mocy obliczeniowej, która poradzi sobie z zastosowaniem narzędzi AI. Do wyboru są przeróżne typy chmury oraz rozwiązania on-premises. Decydując się na system, koniecznie pochyl się nad tą sprawą, by nie skończyć z narzędziem, które nie nadąża za potrzebami nowoczesnego biznesu.
Konieczne będą też aktywności wspierające utrzymanie higieny danych. W 2024 roku warto skupić się na rozwiązaniu problemów z dark data, duplikowaniem wiedzy czy lukami informacyjnymi w systemach.
3. Employee Experience
Trzeci — acz blisko związany z poprzednimi — priorytet wskazany przez Gartnera to dbałość o Employee Experience.
Koncentrując się na klientach i hostingu, nie wolno zapominać o pracownikach, których narzędziem stanie się aplikacja. Kluczowych użytkowników warto zaangażować w proces wyboru oraz analizę przedwdrożeniową. Dla osób, które nie wezmą w tym udziału, powinno się zorganizować odpowiednie szkolenia.
Co oczywiste, nawet najszybszy, najbezpieczniejszy czy najbardziej funkcjonalny system, nie zda się na wiele, jeżeli nie przyjmie się w firmie jako coś pomocnego. Można oczywiście próbować ludzi do niego przymuszać, ale jeśli od początku nie przemyślisz kwestii User Experience, zamiast poprawić wydajność – wywołasz odwrotny skutek.
Dodatkowo, w 2024 możesz rozważyć pozyskanie systemu HCM z prawdziwego zdarzenia. Pomoże on pracownikom w rozwoju ich kariery, odpowie na pytania związane z zakresem obowiązków czy wesprze zarządzanie czasem pracy lub firmowymi zasobami. Uzbrojenie go w możliwości AI to dopiero byłoby coś!
Rozwiń swój biznes z pomocą AI.
Skorzystaj z ponad 40 stron opracowania z przykładami już dziś.
Inne priorytety, które, według Gartnera, powinny przyświecać działom IT w 2024 roku to:
Wyzwania dla CIO w 2024 roku
Realizacja powyżej określonych priorytetów może się jednak wiązać z pewnymi wyzwaniami. Do najpoważniejszych według Gartnera zaliczają się:
1. Ograniczony budżet
Ciężko mi się odnieść do kwestii finansowych. Transformacja cyfrowa rzecz jasna kosztuje. Jej tempo będzie zależne od wyników osiągniętych w roku ubiegłym lub Twojej zdolności do pozyskiwania nowych środków. Od siebie mogę jedynie dodać, że jeżeli borykacie się z ograniczonym budżetem, oprócz zaangażowania zewnętrznego inwestora, możecie także rozważyć:
Cyfryzacja to dziś bardzo mile widziany kierunek rozwoju przedsiębiorstw. Co jakiś czas pojawiają się nowe oferty grantów na wdrożenie oprogramowania dla biznesu. Jedna z aktualnych opcji to np. program Agencji Rozwoju Przemysłu o nazwie Dig.IT 2024. Mogą z niego skorzystać polskie małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora przemysłu i usług dla przemysłu. Z pewnością warto śledzić temat na bieżąco i oprócz krajowych, poszukiwać także unijnych grantów na innowację.
Inny sposób na sfinansowanie wdrożenia systemu IT to leasing. Do niedawna była to opcja dostępna tylko w przypadku fizycznych inwestycji, np. rozbudowy floty samochodów służbowych czy zakupu sprzętu komputerowego. Aktualnie istnieją już oferty na leasing licencji, a nawet usług wdrożeniowych. Oprogramowanie autorstwa eVolpe można sfinansować dzięki partnerstwu z firmą GRENKE Polska.
Oszczędności w kontekście transformacji cyfrowej można poszukać, decydując się też na system bez opłat licencyjnych. Do takich zaliczają się często aplikacje Open Source, na przykład SuiteCRM.
Inny sposób to zastosowanie podejścia MVP, czyli wytworzenie wyłącznie niezbędnych funkcji, które zagwarantują użyteczność systemu. Dalszy rozwój aplikacji można wówczas podjąć w warunkach lepszej koniunktury, gdy ograniczony budżet przestanie być problemem. Budowaniu MVP sprzyjają m.in. technologie low-code/no-code oraz Open Source.
2. Opór przed zmianą
Obawa przed czymś nowym to normalne. Jeżeli o transformacji cyfrowej myślisz jednak na poważnie, potrzebujesz poparcia całego Zarządu. Najlepiej zatem, jeżeli wyznaczysz orędownika proponowanej zmiany (lub sam się nim staniesz).
Wdrożenia nowego systemu IT w firmie powinien pilnować decyzyjny i kompetentny Product Owner. Najgorsze co, może Was bowiem spotkać na tym etapie to rozmyta odpowiedzialność i wielogłos.
Dla sukcesu podjętego przedsięwzięcia potrzebujesz też kogoś do współpracy z analitykami i programistami po stronie wdrożeniowca. Taki koordynator decyduje o postępie prac i przekazuje informacje reszcie zespołu. Testuje też nowe funkcje i je zatwierdza, a także dba o user adpotion po stronie inwestora.
3. Problem z pozyskaniem talentów
Postęp technologiczny pędzi. Bez odrobiny zaskoczenia rozmawiamy o zastosowaniu sztucznej inteligencji czy rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach dla biznesu (i nie tylko).
Oczekiwania użytkowników rosną, ale nie zawsze idzie to w parze z podażą talentów, które mogłyby się podjąć ambitnego projektu. Gartner w swoim raporcie mówi o wyzwaniu związanym z dostępem do specjalistów, którzy posiedli wymagane przez rynek umiejętności. Mowa tu w szczególności o zastosowaniu MLM (masked language models), czy usłudze ich fine tuningu. W praktyce może to oznaczać np. uruchomienie asystenta AI, który bazuje na wskazanej bazie danych.
Takowa funkcjonalność całkowicie zmienia sposób pracy z systemami IT. Zamiast błądzić po zakładkach, wystarczy zadać pytanie w interfejsie konwersacyjnym i poczekać na odpowiedź zaprogramowanego do tych celów bota. Zdumiewające jest to, jak precyzyjne i naturalne mogą być jego odpowiedzi. Jeżeli chcesz się przekonać, co jeszcze da się zdziałać poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji w systemach dla biznesu – chętnie porozmawiam o usłudze evolpe.ai
Podsumowanie
W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu gospodarczym przedsiębiorcy muszą być gotowi na adaptację do nowych trendów. Szczególnie w obszarze IT.
Jeden z lepszych na to sposobów to wdrożenie platformy Customer Experience zasilonej przez AI. Dzięki temu jednym ruchem zrealizujesz wszystkie trzy najważniejsze priorytety CIO na 2024 rok:
- Przeprowadzisz cyfrową transformację dotychczasowego procesu obsługi klienta.
- Zabezpieczysz firmowe dane w sprawdzonej infrastrukturze.
- Zagwarantujesz najwyższy poziom User Experience użytkownikom nowego systemu.
Zabrzmiało przekonująco? Najlepiej od razu umów rozmowę z konsultantem eVolpe.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
- Jak zwiększyć sprzedaż? Wady i zalety dotyczące zastosowania systemu CRM/CX - 9 sierpnia 2024