Wybór optymalnej opcji rozlokowania systemu to jedna z ważniejszych decyzji, która musi zostać podjęta na wczesnych etapach wdrożenia systemu CRM. Możliwości, z których można skorzystać w tej kwestii to:
O ile pierwsza opcja nie budzi praktycznie żadnych wątpliwości, o tyle dwie pozostałe są często ze sobą mylone, co jest powodem błędnego wyobrażenia o tym, w jaki sposób i gdzie działa (lub będzie działał) nasz system i co możemy właściwie z nim zrobić. Wiedza w tym zakresie jest o tyle cenna, że poszczególne modele rozstawienia systemu mają swoje wady i zalety w kontekście realizacji celów biznesowych postawionych w ramach wdrażania systemu CRM.
Mglistość i zacieranie się tych pojęć w ogólnym rozumieniu wynika z dość frywolnego posługiwania się pojęciem chmury do celów marketingowych przez producentów oprogramowania i dostawców usług. Skorzystajmy zatem z okazji i rozstrzygnijmy te niejasności.
W skrócie i uproszczeniu: Chmura to szerokie pojęcie odnoszące się do modelu przetwarzania danych i sposobu dostarczania usług, natomiast SaaS to jeden z podstawowych modeli usług w chmurze. Żeby lepiej zrozumieć ten podział, możemy zapoznać się z poniższym diagramem przedstawiającym podstawowe rozróżnienie modeli, w jakich mogą być świadczone usługi w chmurze.
Często spotykanym rozróżnieniem jest również podział chmury na
Podział odpowiedzialności dostawcy i klienta za poszczególne elementy chmury dobrze przedstawił na swoim blogu Robert Greiner przy okazji artykułu poświęconego Microsoft Azure:
Wracając do tematu CRM, chwili obecnej, jeżeli spotykamy się ze zwrotem „CRM w chmurze” to z bardzo dużym prawdopodobieństwem chodzi o oprogramowanie CRM dystrybuowane w modelu SaaS („CRM in the Cloud” jest zwrotem dużo bardziej lotnym marketingowo i trafiającym do odbiorców niż np. „SaaS-based CRM”). Mając jednak na uwadze to, co już przekazaliśmy w tym artykule, możemy dla lepszego zrozumienia tematu przejść po kolei przez wszystkie podstawowe modele usług w chmurze w kontekście systemów CRM.
Różni producenci systemów CRM (a także innych biznesowych systemów IT) oferują zróżnicowaną dowolność jeżeli chodzi o sposób rozstawienia, użytkowania systemu. Przykładem zdecydowanie najbardziej komfortowej sytuacji jest ta, którą mamy w SugarCRM. Tym przypadku poza możliwością skorzystania z CRM w modelu SaaS w chmurze producenta mamy możliwość instalacji systemu w dowolnym miejscu (czyli również w ramach usług PaaS, IaaS czy też w chmurze prywatnej), a dodatkowo mamy możliwość modyfikacji systemu na poziomie kodu źródłowego. Poniższa tabela przedstawia porównanie przodujących systemów CRM pod kątem możliwości skorzystania z modelu SaaS, dowolności w zakresie instalacji oraz dostępu do kodu źródłowego:
Powyższy wpis powstał po części w odniesieniu do notki Martina Schneidera na blogu SugarCRM, która z kolei odnosiła się do wpisu Michaela Maoza na blogu Gartnera o „CRM w chmurze”.