Z artykułu dowiesz się: co może pójść nie tak, jakich błędów się wystrzegać oraz jak prawidłowo przeprowadzić migrację danych do systemu CRM.
Migracja danych do CRM to jeden z kluczowych elementów skutecznego Go-Live systemu. Wieńczy ona projekt wdrożeniowy, w trakcie którego rozwijano aplikację.
Gdy narzędzie jest gotowe i odpowiada zgłoszonym potrzebom, pora zacząć z niego korzystać. W tym celu trzeba je tylko zasilić wiedzą o klientach.
Brzmi prosto, ale nieumiejętnie przeprowadzona migracja może prowadzić do poważnych kłopotów, w tym:
Na szczęście istnieją na to zautomatyzowane, sprawdzone sposoby.
Co to jest migracja danych?
Migracja danych to proces przenoszenia (transferu) informacji z istniejących systemów do nowego rozwiązania.
Może to dotyczyć danych z różnych źródeł, takich jak: arkusze kalkulacyjne, stare bazy danych, system ERP, poprzedni system CRM czy inne narzędzia wspierające sprzedaż i obsługę klienta, z których do tej pory korzystaliście.
Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia użyteczności oraz user adoption nowego narzędzia.
Dzięki skutecznej migracji danych, użytkownicy systemu CRM zaczynają dostrzegać korzyści pracy z systemem już od pierwszego logowania. Zamiast poświęcać czas na ręczne wprowadzanie informacji, od razu:
Wyobraź sobie to rozczarowanie, gdyby zamiast tego zastali pusty dashboard…
Przygotowanie do migracji danych
Kłopoty w dziale sprzedaży może sprowadzić nie tylko pusty, ale także zaśmiecony system. To tak, jakby w świeżo ukończonym domu, zamiast nowych mebli i dekoracji umieścić przypadkowe, albo co gorsza zepsute przedmioty i sprzęty.
Podobnie jak podczas przeprowadzki do nowego lokum, w bazie wiedzy przed jej migracją do nowego systemu trzeba po prostu gruntownie posprzątać.
Oznacza to, że, aby prawidłowo zmigrować informacje do nowego systemu, należy skutecznie oczyścić firmową bazę ze SPAMU, duplikatów czy danych testowych.
Konieczne jest również odpowiednie zmapowanie struktury danych w takiej bazie.
Chodzi o to, by usprawnić komunikację między systemem źródłowym a nowym narzędziem i zagwarantować, by wszystkie informacje trafiły we właściwe miejsce.
Adresy e-mail do pola E-mail. Nazwiska kontrahentów do pola Nazwisko. Informacje o pozyskaniu klienta do pola Źródło pozyskania.
Wniosek: żeby migracja danych przebiegła bez przeszkód, trzeba się do niej gruntownie przygotować. Albo zatrudnić specjalistów, którzy zdobyli właściwe doświadczenie i zajmą się wszystkim za Ciebie.
W innym razie istnieje poważne ryzyko, że Twój nowy system, zamiast generować konkretne ROI, będzie albo świecił pustkami, albo zostanie niepotrzebnie zagracony.
Odwrócenie takiego stanu rzeczy najczęściej sporo później kosztuje.
Wszystko, co może pójść nie tak
Bez odpowiedniego przygotowania, bardzo wiele rzeczy może pójść nie po Twojej myśli.
Żeby ustalić, co konkretnie, zapukałem do pokoju administratorów IT. Zwrócili mi oni uwagę na kilka obszarów, które mają wpływ na przebieg tego dośc technicznego procesu. Oto one.
1. Problemy z jakością danych
Migracja nie powiedzie się, jeśli nie zadbasz o porządek w bazie danych, którą zamierzasz zasilić nowy system. Przede wszystkim zwróć uwagę na:
2. Problemy techniczne
Poza porządkiem w bazie ważna jest także właściwa jej struktura. Próba transferu niekompatybilnych formatów może doprowadzić do twardego błędu w trakcie procesu. Przykłady takich sytuacji to:
3. Problemy wydajnościowe
4. Utrata danych
Jedno z najbardziej bolesnych dla biznesu powikłań nieprawidłowej migracji to całkowita utrata części albo całości bazy. Trzy scenariusze, których należy się wystrzegać to:
5. Niezgdodnosć procedury z przepisami
Podczas migracji danych należy zadbać także o bezpieczeństwo danych osobowych, które nie powinny być przetwarzane przez nieuprawnione podmioty. Transferowaną bazę należy koniecznie zabezpieczyć przed wyciekiem i dostępem przez nieuprawnione osoby. Zaniedbania na tym polu mogą spowodować poważne konsekwencje prawne i finansowe.
6. Problemy natury ludzkiej
Błędy, których należy się wystrzegać
Żeby uniknąć tych wszystkich sytuacji, należy wystrzegać się kilku błędów proceduralnych. Dotyczą one zarówno etapu przygotowania jak i samego procesu migracji.
Migracja danych przeprowadzona jak należy
Skoro aż tyle rzeczy może pójść nie tak, pewnie zastanawia Cię, jak powinna przebiegać modelowa migracja danych i jak zagwarantować jej bezpieczeństwo?
O to również zapytałem kolegów z działu administracji. Zwrócili mi oni uwagę, że firmy, które zajmują się migrowaniem danych między systemami powinny wypracować w tym celu specjalny proces.
Zabezpiecza on klientów na wypadek:
Jak zagwarantować bezpieczeństwo migracji?
Doświadczone firmy IT w celu zabezpieczenia procesu migracji stosują kilka kluczowych metod:
Modelowa migracja danych: przebieg
Modelowy workflow migracji danych do nowego systemu CRM powinien natomiast uwzględniać etapy, takie jak:
Podsumowanie
Migracja danych do systemu CRM to kluczowy etap wdrożenia, który ma bezpośredni wpływ na późniejszą użyteczność narzędzia i efektywność pracy zespołu.
Źle przeprowadzony proces może prowadzić do poważnych konsekwencji – od duplikacji i utraty informacji, przez błędy techniczne i wydajnościowe, aż po naruszenia przepisów o ochronie danych.
Aby uniknąć tych zagrożeń, konieczne jest dokładne przygotowanie. W tym celu:
Ostatecznie, skuteczna migracja to taka, która nie tylko pozwala uniknąć błędów, ale także gwarantuje, że nowy system dostarcza realną wartość dla jego użytkowników i całego biznesu.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.