- Statystyki HR 2023: Trendy dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim w firmach - 9 sierpnia 2023
- Który system wybraliby użytkownicy CRM w 2023, gdyby ich zapytać? - 12 lipca 2023
- Statystyki o AI, które Cię zadziwią - 27 czerwca 2023
Dla większości najtrudniejszą decyzją w sprawie systemu CRM może być kwestia, jakie narzędzie wdrożyć. Takie podejście wcale nie dziwi, ponieważ kluczowym elementem podejmowania strategicznych decyzji biznesowych są twarde dane finansowe. Zarządy firm przed podjęciem decyzji czy wdrożyć system, czy nie, chcą konkretnych informacji potwierdzających czy taka inwestycja będzie się po prostu opłacać. Obliczenie ROI może przekonać kilka osób.
I oczywiście, że dane finansowe nie powinny być jedynym czynnikiem decydującym w trakcie procesu decyzyjnego. Zmiennych może być o wiele więcej. Na powodzenie całego wdrożenia może wpłynąć wiele czynników.
Ale w tym artykule skupimy się na ROI, bo to też jest ważna sprawa.
Czym jest zwrot z inwestycji?
ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji to podstawowy wskaźnik rentowności, wykorzystywany do zmierzenia efektywności danego działania. Aby obliczyć zwrot, trzeba posłużyć się wzorem:
ROI% = (Przychód – Koszt inwestycji) / koszt inwestycji x 100
W branży IT ROI stosuje się do badania efektywności inwestycji w infrastrukturę i systemy informatyczne. Wskaźnik daje odpowiedź na pytanie, czy dany projekt przyniesie firmie wymierną korzyść w określonym czasie. Dzięki tym obliczeniom możesz podjąć racjonalną decyzję czy warto się zaangażować w konkretne rozwiązanie.
A interpretacja ROI jest bardzo łatwa – im wyżej, tym lepiej.
Kiedy warto mierzyć ROI? Wtedy, gdy możesz zdefiniować twarde, mierzalne efekty wdrożenia systemu IT.
Ile możesz zarobić na wdrożeniu systemu CRM?
Pewnie się zastanawiasz, jaki może być zwrot z inwestycji CRM. W 2011 roku firma Nucleus Research odkryła, że średni zwrot z inwestycji CRM wynosił 5,60 USD, co oznacza, że na każdym dolarze wydanym na rozwiązanie CRM firmy zarobiły średnio 5,60 dolarów.
Trzy lata później ta sama firma – Nucleus Research opublikowała raport, w którym przedstawiono, że zwrot z inwestycji wzrósł do 8,71 USD. Kwota powiększyła się o 38%. Co więcej, Nucleus Research ustaliło, że integracja CRM z innymi aplikacjami zewnętrznymi może przyczynić się do wzrostu produktywności sprzedaży, usług i operacji oraz do wzrostu działalności biznesowej o 20-30%. Badania Nucleus Research pokazują, że przemyślane wdrożenie może mieć duży zwrot z inwestycji.
Czynniki, które zwiększają zwrot z inwestycji w CRM
Istnieje kilka miar, których można użyć do określenia przychodu przystosowanego, a przez to skuteczności CRM:
Te czynniki powinieneś wziąć pod uwagę. Jeśli po wdrożeniu systemu CRM dotychczasowe dochody się zwiększyły i zauważasz zmiany w ilości pozyskanych leadów, wtedy śmiało możesz sądzić, że wdrożenie się udało.
Obliczenie ROI
Musisz jednak pamiętać, że obliczenie dokładnego wskaźnika ROI może być trochę trudniejsze niż się wydaje. Na pewno warto się wspomagać internetowymi wskaźnikami jak na przykład Total Economic Impact (TEI) firmy Forrester, ale jest jedna zasada, o której warto pamiętać – Twoje obliczenia są tak wiarygodne jak wiarygodne są Twoje dane. Aby dokładnie przewidzieć zwrot, musisz mieć pewne dane, które pozyskałeś, pracując z systemem CRM.
Podsumowanie
Każdy, kto planuje wdrożenie systemu CRM, chciałby mieć dokładne dane, które przekonają go, że implementacja to dobry pomysł. Jednak nie wszystko można przedstawić dokładnymi, twardymi danymi. Pomimo to warto pamiętać, że zwroty z inwestycji przeważnie są bardzo duże, a wdrożenie CRM nie tylko będzie dobrą inwestycją, która na siebie zarabia, ale również narzędziem, które pomoże udoskonalić firmę.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
- Statystyki HR 2023: Trendy dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim w firmach - 9 sierpnia 2023
- Który system wybraliby użytkownicy CRM w 2023, gdyby ich zapytać? - 12 lipca 2023
- Statystyki o AI, które Cię zadziwią - 27 czerwca 2023