Jak obliczenie ROI może wpłynąć na decyzje o wdrożeniu

Maciej Jankiewicz

Dla większości najtrudniejszą decyzją w sprawie systemu CRM może być kwestia, jakie narzędzie wdrożyć. Takie podejście wcale nie dziwi, ponieważ kluczowym elementem podejmowania strategicznych decyzji biznesowych są twarde dane finansowe. Zarządy firm przed podjęciem decyzji czy wdrożyć system, czy nie, chcą konkretnych informacji potwierdzających czy taka inwestycja będzie się po prostu opłacać. Obliczenie ROI może przekonać kilka osób.

I oczywiście, że dane finansowe nie powinny być jedynym czynnikiem decydującym w trakcie procesu decyzyjnego. Zmiennych może być o wiele więcej. Na powodzenie całego wdrożenia może wpłynąć wiele czynników.

Ale w tym artykule skupimy się na ROI, bo to też jest ważna sprawa.

Czym jest zwrot z inwestycji?

ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji to podstawowy wskaźnik rentowności, wykorzystywany do zmierzenia efektywności danego działania. Aby obliczyć zwrot, trzeba posłużyć się wzorem:

ROI% = (Przychód – Koszt inwestycji) / koszt inwestycji x 100

W branży IT ROI stosuje się do badania efektywności inwestycji w infrastrukturę i systemy informatyczne. Wskaźnik daje odpowiedź na pytanie, czy dany projekt przyniesie firmie wymierną korzyść w określonym czasie. Dzięki tym obliczeniom możesz podjąć racjonalną decyzję czy warto się zaangażować w konkretne rozwiązanie.

A interpretacja ROI jest bardzo łatwa – im wyżej, tym lepiej.

grafika przedstawiająca wykresy analityczne. obliczenie roi

Kiedy warto mierzyć ROI? Wtedy, gdy możesz zdefiniować twarde, mierzalne efekty wdrożenia systemu IT.

  • oszczędność czasu pracowników dzięki zmniejszeniu liczby roboczogodzin spędzonych nad danym zadaniem
  • oszczędność czasu wynikająca ze zmniejszenia liczby błędów popełnianych przez pracowników lub maszyny
  • oszczędność czasu wynikająca ze zwiększenia produktywności (np. mniejsze przestoje maszyn, lepsza organizacja czasu pracy

Ile możesz zarobić na wdrożeniu systemu CRM?

Pewnie się zastanawiasz, jaki może być zwrot z inwestycji CRM. W 2011 roku firma Nucleus Research odkryła, że średni zwrot z inwestycji CRM wynosił 5,60 USD, co oznacza, że na każdym dolarze wydanym na rozwiązanie CRM firmy zarobiły średnio 5,60 dolarów.

Trzy lata później ta sama firma – Nucleus Research opublikowała raport, w którym przedstawiono, że zwrot z inwestycji wzrósł do 8,71 USD. Kwota powiększyła się o 38%. Co więcej, Nucleus Research ustaliło, że integracja CRM z innymi aplikacjami zewnętrznymi może przyczynić się do wzrostu produktywności sprzedaży, usług i operacji oraz do wzrostu działalności biznesowej o 20-30%. Badania Nucleus Research pokazują, że przemyślane wdrożenie może mieć duży zwrot z inwestycji.

grafika przedstawiająca wykres. obliczenie roi

Czynniki, które zwiększają zwrot z inwestycji w CRM

Istnieje kilka miar, których można użyć do określenia przychodu przystosowanego, a przez to skuteczności CRM:

  • wartość sprzedaży
  • czas sprzedaży
  • liczba zamkniętych transakcji
  • czas administracyjny sprzedaży
  • lead source
  • nowe przychody netto
  • współczynnik sprzedaży dodatkowej
  • koszt nabycia klienta i wartość klienta

Te czynniki powinieneś wziąć pod uwagę. Jeśli po wdrożeniu systemu CRM dotychczasowe dochody się zwiększyły i zauważasz zmiany w ilości pozyskanych leadów, wtedy śmiało możesz sądzić, że wdrożenie się udało.

Obliczenie ROI

Musisz jednak pamiętać, że obliczenie dokładnego wskaźnika ROI może być trochę trudniejsze niż się wydaje. Na pewno warto się wspomagać internetowymi wskaźnikami jak na przykład Total Economic Impact (TEI) firmy Forrester, ale jest jedna zasada, o której warto pamiętać – Twoje obliczenia są tak wiarygodne jak wiarygodne są Twoje dane. Aby dokładnie przewidzieć zwrot, musisz mieć pewne dane, które pozyskałeś, pracując z systemem CRM.

Podsumowanie

Każdy, kto planuje wdrożenie systemu CRM, chciałby mieć dokładne dane, które przekonają go, że implementacja to dobry pomysł. Jednak nie wszystko można przedstawić dokładnymi, twardymi danymi. Pomimo to warto pamiętać, że zwroty z inwestycji przeważnie są bardzo duże, a wdrożenie CRM nie tylko będzie dobrą inwestycją, która na siebie zarabia, ale również narzędziem, które pomoże udoskonalić firmę.

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top