Łatwe wdrożenie CRM: Co zrobić, aby proces przebiegł sprawnie?

Mateusz Malicki

Narzędzia, jakimi posługuje się firma, są ważne dla jej rozwoju. Jednak ich implementacja często wydaje się skomplikowana. Dlatego niektórzy, z obawy przed absorbującym przedsięwzięciem, powstrzymują się przed wdrożeniem nowego oprogramowania. Takie podejście przyczynia się do zahamowania wzrostu biznesu. Aby tego uniknąć, w dzisiejszym artykule zawarłem przepis na łatwe wdrożenie CRM. Czytaj dalej, aby się przekonać, jakie kroki należy podjąć.

Na czym polega proces wdrożenia CRM?

Customer Relationship Management to strategia biznesowa, która koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami.
System CRM jest rozwiązaniem informatycznym, które pomaga firmom skuteczniej zarządzać interakcjami z klientami, zbierać i analizować dane, oraz zwiększać efektywność działań marketingowych, sprzedażowych i obsługowych.
Proces wdrożenia systemu CRM to kompleksowy proces pozyskania i implementacji oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami w organizacji. 

Wdrożenie systemu CRM odgrywa istotną rolę w organizacjach, które dążą do zwiększenia efektywności działań, poprawy obsługi klienta i maksymalizacji wyników. Wprowadzenie systemu CRM to jednak skomplikowany proces, który polega na zastosowaniu specjalnych narzędzi do lepszego zarządzania relacjami z klientami w firmie.

Głównym celem jest dostosowanie oprogramowania do konkretnych potrzeb i działań biznesowych danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest skuteczne zbieranie, analizowanie i wykorzystywanie informacji o klientach. Wdrożenie systemu CRM wspiera rozwój firmy i pozwala zadbać o relacje z klientami. Oprogramowanie tego typu pomoże Ci bowiem pozyskać lojalnych konsumentów, którzy z przyjemnością będą wracać po kolejne produkty czy usługi.

wszystko co musisz wiedzieć o wdrożeniu systemu crm evolpe ebook

Jak wdrożyć system CRM krok po kroku?

Dlaczego warto zainwestować w system CRM?

Głównym argumentem, dla którego warto zainteresować się wdrożeniem systemu CRM, jest wysoki zwrot z takowej inwestycji.

Według badań Nucleus Research każdy dolar ulokowany w system CRM ma szansę przynieść firmie 8,71 USD.

Jednak to nie jedyna zaleta pozyskania nowego narzędzia CRM.

  • Usprawnienie działań. CRM pozwala zautomatyzować procesy, takie jak obsługa zgłoszeń klientów, śledzenie kontaktów i tworzenie harmonogramów działań, co prowadzi do zwiększenia efektywności i oszczędności czasu.
  • Lepsza obsługa klienta. Dzięki centralizacji informacji pracownicy są w stanie szybciej reagować na potrzeby klientów, co prowadzi do poprawy jakości obsługi i budowania długotrwałych relacji.
  • Dostęp do danych. CRM umożliwia gromadzenie i analizę informacji na temat klientów, co pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i preferencje, prowadząc do bardziej ukierunkowanych kampanii marketingowych.
  • Wzrost sprzedaży. Dzięki lepszej organizacji działań sprzedażowych CRM może przyczynić się do zwiększenia konwersji i wzrostu przychodów.
  • Skalowalność. System CRM można dostosować do rozmiarów i potrzeb firmy, co sprawia, że jest on przydatny zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Łatwe wdrożenie CRM – jak je zapewnić?        

Aby wdrożenie systemu CRM przebiegło sprawnie, warto zastosować się do krótkiej instrukcji. Jest kilka rekomendowanych kroków w tym procesie.

  • Zdefiniuj cele. Określ, co chcesz osiągnąć dzięki wdrożeniu CRM. Czy zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, poprawie obsługi klienta czy efektywniejszej organizacji działań? Wskazanie celów ułatwi wybór odpowiedniego systemu i dostosowanie go do potrzeb Twojej firmy. Dokładna analiza wymagań i potrzeb organizacji to pierwszy krok, który trzeba zrobić, aby rozpocząć wdrożenie. Zespół odpowiedzialny za implementację powinien też współpracować z różnymi działami firmy, aby dokładnie zrozumieć procesy biznesowe związane z obsługą klienta, marketingiem i sprzedażą. Ta faza pozwala na identyfikację kluczowych funkcji, które narzędzie CRM musi obsługiwać, aby sprostować wymaganiom użytkowników i inwestorów.
  • Wybierz odpowiednią platformę. Na rynku jest wiele różnych systemów CRM. Koniecznie zwróć więc uwagę na funkcje, skalowalność, łatwość użytkowania oraz koszty. Wybierając aplikację, upewnij się, że pasuje ona do specyfiki Twojej branży i procesów biznesowych.
  • Zdobądź wsparcie zespołu. Wdrożenie CRM wymaga współpracy różnych działów w firmie. Stwórz zespół odpowiedzialny za to zadanie i zapewnij szkolenia, aby Twoi pracownicy czuli się komfortowo podczas obsługi nowego narzędzia. Wszyscy pracownicy zaangażowani w korzystanie z systemu muszą być odpowiednio przeszkoleni, aby umożliwić im efektywne i kompetentne wykorzystanie jego funkcji. Szkolenia mogą obejmować zarówno podstawy obsługi narzędzia, jak i bardziej zaawansowane funkcje, które są niezbędne do prowadzenia skutecznych działań.
  • Zdefiniuj procesy biznesowe. Przeanalizuj swoje obecne procesy związane z obsługą klienta, sprzedażą i marketingiem. Następnie dostosuj system CRM do tych procesów, aby maksymalnie uprościć pracę i zminimalizować czas wdrożenia.
  • Testuj i dostosuj. Po wyborze platformy rozpoczyna się etap konfiguracji i dostosowania oprogramowania. W tej fazie specjaliści CRM dostosowują system do konkretnych procesów i wymagań. To również czas na personalizację interfejsu, definiowanie różnego typu danych czy określenie zakresu uprawnień dla użytkowników. Przed pełnym wdrożeniem, przeprowadź testy, aby upewnić się, że system działa poprawnie. Będzie to również okazja do wprowadzenia ewentualnych zmian i dostosowania oprogramowania do rzeczywistych potrzeb.
  • Wdrożenie etapowe. Rozważ wprowadzenie systemu CRM etapowo, skupiając się na najważniejszych obszarach. Unikniesz w ten sposób nagłego przeciążenia i zwiększysz szanse na sukces.

Zgłoś się do odpowiedniej firmy wdrożeniowej

Ważnym punktem łatwego wdrożenia CRM jest znalezienie dobrego partnera wdrożeniowego, który ułatwi całe przedsięwzięcie. Jeśli nie zatrudniasz własnego zespołu zaufanych developerów, oddaj to zadanie specjalistom. Lepiej jeśli to oni przeprowadzą za Ciebie analizę i implementację.

Podsumowanie

Wdrożenie CRM to niezwykle wartościowa inwestycja, która może przynieść wiele korzyści dla Twojej firmy. Dzięki odpowiedniej strategii i dostosowaniu systemu do specyfiki prowadzonego biznesu proces wdrożenia może być łatwiejszy i bardziej efektywny. Pamiętaj tylko o analizie potrzeb, researchu produktów, zaangażowaniu zespołu, testach i zwinnym podejściu.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Mateusz Malicki
Scroll to Top