B2B Marketing Automation. Jaki system wybrać do działu marketingu w B2B?

Maciej Jankiewicz

Pracujesz w B2B? Pewnie wiesz, czym jest system CRM. Zarządzanie relacjami z klientami jest bowiem istotnym aspektem każdej firmy.

A co, jeśli tak samo dałoby się docierać także do potencjalnych odbiorców produktów i usług? Już na etapie marketingu?

Do tego celu służy oprogramowanie Marketing Automation.

Przyjrzyjmy się dzisiaj tego typu aplikacji oraz zastanówmy, jakie są dostępne opcje. Pamiętaj przy tym, że marketingu B2B nie robi się tak samo, jak B2C, a system, z którego korzystasz, powinien to uwzględniać.

System CRM jest dla wszystkich

Zacząłem od tego, że pewnie nie muszę Ci przedstawiać pojęcia CRM. Zakładam, że prowadząc poważny biznes, z jakiejś formy tego typu narzędzia już korzystasz. A przynajmniej zamierzasz.

W tym miejscu chciałbym Ci zwrócić uwagę na fakt, że oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami przynosi jeszcze więcej korzyści, jeśli się nim podzielić. Zapewnij dostęp do bazy klientów także marketerom, a zwiększysz swoje szanse na up- oraz cross-selling.

W praktyce chodzi o to, aby wyposażając zespół marketingu w aplikację Marketing Automation (o której zaraz więcej), zintegrować ją także z systemem CRM. Dzięki temu informacja o przebiegu dotychczasowej relacji z klientem dociera do osób odpowiedzialnych za dalszą promocję. Kiedy marketing wie, kto i co już kupił, może opracować skuteczną strategię dotarcia z ofertą, której wcześniej nie było.

B2B marketing automation

Integracja, o której mowa może, a nawet powinna działać też w drugą stronę. Wówczas także handlowcy działają efektywniej. Dokładnie wiedzą, jaki komunikat marketingowy zainteresował klienta, co otwiera nowe możliwości na aktywne działania.

Marketing Automation dla sektora B2B

No dobrze, ale co to jest to Marketing Automation?

Najprościej mówiąc, jest to technologia, która gromadzi dane o odbiorcach/potencjalnych klientach i na ich podstawie umożliwia prowadzenie zautomatyzowanej i spersonalizowanej komunikacji wielokanałowej.

Warto przy tym zaznaczyć, że prowadzenie marketingu w firmie B2B różni się od aktywności B2C. W tym drugim przypadku decyzję o kupnie podejmuje jedna osoba, dlatego działania skupią się raczej na jej emocjach, indywidualnych odczuciach i preferencjach. W B2B docierasz do większej liczby osób — komitetu zakupowego, który podejmuje mocno racjonalne decyzje. Musisz się też przygotować na wydłużony proces zakupowy pełen zwrotów akcji. Nic dziwnego, że w systemie przydadzą Ci się trochę inne funkcje. Możliwe też, że z takich dość standardowych — skorzystasz po prostu na swój, własny sposób.

Dbaj o relacje z klientem

Relacje z klientami cały czas trzeba pielęgnować. Pracując na pozytywne Customer Experience, zwracaj uwagę na personalizowanie treści tak, aby klient był przekonany, że go znasz i wiesz, czego potrzebuje.

Właśnie do tego przyda Ci się narzędzie do B2B Marketing Automation. Mając informacje zebrane przez sprzedaż, łatwiej będzie Ci ustalić personę, która będzie Twoim potencjalnym klientem.

Jeśli już masz to ustalone to czas zaczynać. Dzięki temu możesz ustawić kampanię mailową z ciekawymi materiałami dla klienta. Jest to część dbania o relacje. Taką kampanią udowadniasz klientom, że znasz ich potrzeby i możesz je spełnić lub pomóc je spełnić.

Przy pomocy Marketing Automation bez problemu prześledzisz interakcje klienta z Twoją marką, na stronie internetowej, jak i poza nią. Doświadczenia użytkownika najczęściej przedstawiane są w postaci Customer Journey, symulując kolejne działania podejmowane przez potencjalnego klienta. Odpowiednie narzędzie pomoże Ci zwizualizować taką wędrówkę. Dzięki temu lepiej dostosujesz stronę internetową do kontrahenta. Uwypuklij to, co najbardziej go interesuje i polepsz doświadczenia związane z Twoją firmą.

Zaufaj analitykom rynku

Niedawno pisaliśmy tutaj o aktualnym Kwadrancie Gartnera w kategorii Sales Force Automation. W tym zestawieniu znajdziesz najlepszych producentów oprogramowania CRM/CX. I o tym, ze względu na popularność systemów dla sprzedaży, jest zazwyczaj w branży najgłośniej. Dobrze jednak wiedzieć, że Gartner, poza systemami CRM, analizuje także wiele innych rodzajów technologii. Pośród nich znajduje się również oprogramowanie Marketing Automation dla B2B.

Przy okazji dzisiejszego spotkania chciałbym zwrócić Twoją uwagę na Creatio, a dokładniej system Marketing Creatio. Jest to rozwiązanie z oferty eVolpe, które, według badaczy rynku, zalicza się do liderów i wyznacza trendy dla pozostałych. Jeśli szukasz nowoczesnej platformy Marketing Automation B2B, która spełni Twoje oczekiwania, to warto wziąć je pod uwagę.

B2B Marketing Automation

Ciekawym wyróżnikiem systemu jest kwestia low-code/no-code. Oprócz tego, że system dostarczy Ci typowych funkcji automatyzujących marketing, możesz go też rozwijać pod nowo rozpoznane potrzeby bez angażowania programistów. Do rozbudowy aplikacji wystarczy znajomość wizualnego kreatora i umiejętność posługiwania się mechanizmem drag & drop. To rzeczywiście jest takie proste. A możliwości nieograniczone.

Co znajdziesz w systemie Marketing Creatio?

Marketing Creatio to coś więcej niż typowe narzędzie do obsługi B2B Marketing Automation. Dzięki niemu zyskujesz pełen widok 360° relacji klient-firma. Ułatwia to zarządzanie doświadczeniem konsumenckim oraz pozwala na pogłębioną analizę zachowania odbiorców.

Marketing Creatio, tak jak pozostałe części platformy, możesz dostosować do bardzo indywidualnych preferencji przy użyciu kreatora no-code. W systemie zmienisz wygląd i skład interface’u, skomponujesz widok aplikacji dla użytkowników o określonej roli i uprawnieniach, a także po prostu przearanżujesz kolejność czy zawartość wyświetlanych elementów.

B2B Marketing Automation

Z łatwością stworzysz kampanie marketingowe z wykorzystaniem kreatora wizualnego. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zadbać o kontakt z klientami i przekaz, który im wyślesz.

Z pomocą Marketing Creatio bez problemów zaprojektujesz kampanię mailingową. Dzięki temu możesz rozesłać oryginalne treści i zainteresować klientów swoimi rozwiązaniami lub produktami.

A jeśli chcesz najpierw sprawdzić, co przynosi lepsze rezultaty, skorzystaj z funkcji testowania wysyłek. Porównaj kilka tytułów wiadomości i kilka kreacji graficznych oraz sposobów wypowiedzi i do największej części targetu, wyślij to, co ma szansę zadziałać najlepiej.

Podsumowanie

I to tyle. Dzięki narzędziom do Marketing Automation z łatwością możesz dbać o odpowiednie Customer Experience. Wykorzystując do tego narzędzie od Creatio bez problemu dostosujesz wszystkie działania tak, jak będzie Ci wygodnie.

A jeśli wciąż masz wątpliwości, czy proponowane przeze mnie rozwiązanie jest dla Ciebie, to zaufaj Gartnerowi. W końcu zajęcie pozycji wśród Liderów coś znaczy. A swoje wybory zawsze warto opierać na zaufanych źródłach.

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top