Sales Force Automation a Marketing Automation: różnice i podobieństwa, o których warto wiedzieć

Maciej Jankiewicz

Sales Force Automation i Marketing Automation są po to, by ułatwić pracę handlowców i marketerów. Oferują trochę inny zakres funkcji, ale służą do tego samego: pozyskiwania klientów.

W dzisiejszym artykule opisuję różnice i podobieństwa między oprogramowaniem jednej i drugiej klasy. Czytaj dalej, by się z nimi zapoznać.

Główne różnice między SFA i MA

Sales Force Automation (SFA) i Marketing Automation (MA) to dwa różne podejścia do automatyzacji procesów sprzedaży i marketingu w firmie.

Główną różnicą między SFA a MA jest to, że Sales Force Automation skupia się na automatyzacji procesów sprzedażowych a Marketing Automation na automatyzacji działań marketingowych.

SFA pomaga w sprzedaży produktów czy usług. Natomiast MA wspiera pozyskiwanie klientów i budowanie z nimi relacji.

Warto zauważyć, że te narzędzia są często powiązane i współpracują ze sobą. Dzięki temu można efektywniej zarządzać zarówno procesami sprzedażowymi, jak i marketingowymi.

Co to jest Marketing Automation?

Oprogramowanie Marketing Automation pomaga generować leady dla firmy poprzez usprawnienie zadań związanych z budową, analizą i zarządzaniem kampaniami marketingowymi. Ułatwia żmudne procesy takie jak e-mail marketing czy lead scoring. Pozwala też śledzić aktywności na stronie internetowej i dystrybuować informacje — adekwatnie do potrzeb.

Marketing Automation pozwala na wysyłanie personalnych wiadomości do potencjalnych klientów na dużą skalę. Zwiększa to zaangażowanie i poprawia ich kwalifikację przed przekazaniem tematu do działu sprzedaży.

Platforma przynosi zespołowi korzyści w postaci śledzenia i przechwytywania aktywności prospektów, pielęgnowania i oceniania nowych leadów oraz tworzenia większej liczby kwalifikowanych leadów marketingowych (MQL), co pozwala działowi sprzedaży zdobywać nowe kontrakty.

Najpowszechniejsze funkcje Marketing Automation:

  • E-mail marketing
  • Kampanie lead nurturing (karmienie wiedzą)
  • Lead scoring
  • Tworzenie landing page’y (stron lądowania)
  • Formularze
  • Raportowanie
  • Integracja z CRM

Kiedy najlepiej używać Marketing Automation?

Celem automatyzacji marketingu jest przyciąganie nowych klientów za pomocą angażujących treści i optymalizacji przepływu leadów. Aby to osiągnąć, marketing tworzy i udostępnia treści edukacyjne, które są dostosowane do każdego etapu lejka. Oprogramowanie pomaga przyciągać, przechwytywać i kwalifikować leady. Wszystko w jednym systemie.

Z tego powodu oprogramowanie ma zastosowanie na każdym etapie podróży klienta. W mniejszych lub nowszych organizacjach. A z oprogramowania może korzystać zarówno Marketing, jak i Sprzedaż.

Czym jest Sales Force Automation?

Sales Force Automation (nie mylić z systemem Salesforce) to oprogramowanie, które pomaga przedstawicielom handlowym w przeprowadzeniu leadów przez cykl zakupowy dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań.

Najbardziej rozpowszechnionym rozwiązaniem tego typu są systemy CRM, które pomagają przedstawicielom handlowym skupić się na właściwych leadach i szansach sprzedażowych.

Podstawowe funkcje Sales Force Automation:

  • Lead management (zarządzanie namiarami)
  • Zaawansowane prognozowanie
  • Priorytetyzacja leadów
  • Szanse sprzedażowe
  • Zarządzanie procesami Customer Journey
  • Raportowanie

Korzystanie z tych narzędzi pomaga Twojemu zespołowi zwiększyć produktywność, podnieść współczynnik leadów sprzedażowych, obniżyć koszty sprzedaży, skrócić cykl i gromadzić bardziej szczegółowe dane. Co więcej, automatyzacja sprzedaży pozwala zaoszczędzić czas, który można poświęcić na ważniejsze działania, takie jak budowanie relacji z klientami.

Kiedy najlepiej używać Sales Force Automation?

Oprogramowanie do automatyzacji sprzedaży służy do zamykania transakcji, a nie zbierania leadów. Pomaga ono zespołom pracować z już wygenerowanymi przez marketing leadami, aby śledzić wyniki.

Materiały firmowe używane przez działy sprzedaży na tym etapie służą do pracowania z klientem i przesuwania go w lejku sprzedaży, a nie edukowania go.

Na początkowym etapie rozwoju Twojej firmy może nie potrzebujesz automatyzować procesów sprzedaży. Jednak zaawansowane zespoły przekonują, że połączenie automatyzacji marketingu i sprzedaży pomaga zoptymalizować ich wydajność poprzez śledzenie szerszego zakresu metryk i wykorzystanie AI do przewidywania wyników.

sales force automation

Sales Automation czy Marketing Automation – które wybrać?

Pewnie pojawia Ci się w głowie pytanie: co w takim razie wybrać? System, który ułatwi działania marketerom czy sprzedaży? Na szczęście nie musisz sobie tym zaprzątać głowy. Istnieją systemy, które łączą w sobie te dwie funkcje. W ofercie eVolpe mamy kilka takich aplikacji, są to m.in. Creatio i Sugar.  

Sugar

Platforma SugarCRM płynnie łączy automatyzację marketingu i automatyzację sprzedaży w jeden, łatwy w obsłudze system. Dzięki Sugar Market marketerzy mogą odpowiednio zasilać lejek sprzedaży, jednocześnie ściśle współpracując ze sprzedażą w celu budowania pipeline (lejka sprzedaży).

Sugar Sell zapewnia automatyzację sprzedaży nowej generacji, której zdeterminowane zespoły potrzebują, aby przyspieszyć cykl zakupowy i zwiększyć wskaźnik wygranych. Niezależnie od tego, czy jesteś gotowy na jedno, czy na oba rozwiązania. Sugar jest platformą, która wykonuje pracę za Ciebie, dzięki czemu możesz wrócić do budowania relacji z klientami.

Creatio

Creatio oferuje system dla nowoczesnych biznesów, które podążają za trendami na rynku. Dzięki oprogramowaniu zarządzasz kompletnym cyklem sprzedaży – od pozyskania namiaru po powtarzalne zamówienia. A sam system możesz rozwijać przy pomocy kreatora no-code.

Jeśli chodzi o Marketing Automation to wartym uwagi jest Marketing Creatio. Jest to część kompleksowej platformy, która pozwala Ci na podgląd 360° relacji klient-firma, a automatyzacja samego marketingu zależy od indywidualnych preferencji, Customer Journey czy interesów firmy.

Podsumowanie

Nie dziel zespołów na lepiej i gorzej zaopatrzone w narzędzia do pracy. Wszyscy Twoi pracownicy zasługują na odpowiednie możliwości, aby dobrze wykonywać swoje zadania.

Jeśli chcesz o nich porozmawiać, wybierz dogodny termin konsultacji

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top