- Umowa wdrożeniowa. Zapisy, które zabezpieczą interesy klienta - 11 grudnia 2024
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
To już tradycja, że co roku przyglądam się badaniom instytutu Gartnera w kategorii Sales Force Automation.
Na ich podstawie można podjąć się dość skutecznego porównania systemów CRM.
Gartner określa je co prawda platformami do automatyzacji sprzedaży. Ale, w istocie mowa jest o tym samym — oprogramowaniu do zarządzania relacjami z klientami i upraszczania codziennej pracy handlowców.
Reguły rankingu Gartnera
Gartner zakłada, iż każdorazowo może poddać analizie nie więcej niż 20 dostawców (chyba, że wypływałoby to na jakość badania, wówczas liczba może być zwiększona). Muszą one przy tym spełniać określone w metodyce badawczej kryteria.
Chodzi o to, by wyeliminować rozwiązania, które nie dostarczają wartości klientom o wyśrubowanych potrzebach (przede wszystkim: duże firmy i korporacje) oraz systemy we wcześniejszych fazach rozwoju.
Kryteria kwalifikacji
Aby zakwalifikować się do „Magic Quadrant 2024”, dostawcy musieli udokumentować:
Powyższe elementy składają się ostatecznie na dwie kwestie: zdolność do realizacji strategii oraz kompletność wizji biznesowej firmy.
W efekcie dostawcy oprogramowania są kategoryzowani na Magicznym Kwadrancie Gartnera jako:
Wyniki rankingu Gartnera 2024
W tegorocznej edycji opisane warunki spełniło 13 dostawców oprogramowania. Przydzielono im następujące kategorie:
Liderzy rynku
W ćwiartce liderów ponownie bez zmian. W 2024 zakwalifikowano w ten sposób te same systemy, co w roku ubiegłym i 2022.
Może to oczywiście świadczyć o stabilności i zrównoważeniu rynku. Ale kiedy mowa o samej czołówce, niekoniecznie oznacza to coś dobrego.
Z lekką niecierpliwością czekałem na jakiś przewrót, impuls do innowacji na przyszłość.
Jak się jednak okazało: Gartner utrzymuje status quo swoich osądów sprzed lat.
Przyjrzyjmy się z bliska, jak to argumentują.
Uzasadnienie: Salesforce ma silną pozycję w sektorach finansowym, produkcyjnym i technologicznym. Działa globalnie, w tym w Ameryce Północnej, EMEA, Azji/Pacyfiku, Ameryce Południowej i Środkowej oraz na rynkach wschodzących. Ostatnie aktualizacje systemu obejmują: Einstein 1 Studio i Salesforce Data Cloud, które wzmacniają możliwości AI i integrację danych. Planowane są nowe funkcje, takie jak „Forecast Anything” do prognozowania przychodów oraz „Automate Prospecting” z wykorzystaniem AI, a także nowa LLM dla sprzedaży o nazwie xGen Sales. Rozbudowano też aktualną ofertę GenAI, umożliwiając tworzenie niestandardowych poleceń i działań oraz wdrażanie wielu modeli językowych (LLM).
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Firma ma silną pozycję w sektorach usług finansowych, opieki zdrowotnej, usług profesjonalnych i produkcji; działa globalnie. Ostatnie ulepszenia w Microsoft Copilot dla sprzedaży obejmują generowanie podsumowań ustaleń z leadami i szans sprzedażowych, integrację z Bing News oraz rekomendacje działań z poziomu e-mail. Przyszłe plany obejmują rozwój frameworków do zarządzania leadami, aktualizacje bezdotykowe, wsparcie dla głosowych interakcji oraz generowanie prezentacji i analizy danych.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Oracle najlepiej nadaje się dla średnich i dużych organizacji, szczególnie w sektorach produkcji, technologii, usług profesjonalnych i finansowych. Firma zrealizowała wdrożenia w Ameryce Północnej, EMEA, Azji/Pacyfiku oraz Ameryce Środkowej i Południowej. Ostatnie ulepszenia systemu obejmują poprawę UX w produkcie Redwood Sales, takie jak przewodnik sprzedaży oraz możliwość rejestrowania przewag konkurencyjnych w rekordach Namiarów. W planach jest rozwój cyfrowych doświadczeń zakupowych dla złożonych procesów B2B oraz wzmocnienie AI o funkcje uczenia maszynowego i GenAI.
Mocne strony:
Słabe strony:
Pretendenci do objęcia pozycji lidera
W kategorii o nazwie Challengers zgromadzono funkcjonalne, odrobinę mniej rozbudowane platformy.
Wyróżnionych Pretendentów do fotela Lidera w przyszłości cechuje niezaspokojony głód innowacji.
Pewna doza niewygody na ławce rezerwowych sprawia, że Pega, SAP i SugarCRM nie ustają w wysiłkach, aby zabłysnąć i przykuć uwagę komitetów zakupowych w firmach, takich jak Twoja.
Uzasadnienie: Pega Sales Automation najlepiej sprawdza się w dużych przedsiębiorstwach ze złożonymi procesami biznesowymi; szczególnie w sektorach: finansowym, publicznym, ubezpieczeniowym i opieki zdrowotnej. Producent tego oprogramowania działa głównie w Ameryce Północnej i EMEA, a także w regionie Azji i Pacyfiku. Firma wprowadziła narzędzia GenAI, takie jak Pega GenAI Analyze i Automate (do tworzenia e-maili i podsumowań spotkań), asystenta GenAI oraz Pega GenAI Knowledge Buddy, który dostarcza odpowiedzi kontekstowe. W planach mają ponadto: ulepszenie funkcji GenAI Coach i Partner Coach oraz automatyzację zadań.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: SAP Sales Cloud jest skierowany głównie do średnich i dużych firm. Silną pozycję ma w branżach: produkcyjnej i dóbr konsumpcyjnych, z globalnym zasięgiem. Firma SAP wprowadziła nowy interfejs mobilny z analizą w czasie rzeczywistym oraz funkcjami śledzenia postępu sprzedaży. Zaktualizowano też modele AI oceniające szanse i leady, bazując na danych o intencjach, wizytach na stronie oraz kampaniach. Planowane są innowacje, jak asystent GenAI Joule i funkcja sprawdzania duplikatów oparta na AI/ML. Powinny być one dostępne jeszcze w 2024 roku.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: SugarCRM jest skierowany głównie do średnich i dużych firm B2B, ale firma obsługuje również klientów B2C. SugarCRM wspiera różne branże, oferując szablony specyficzne dla sektorów: produkcji, technologii, finansów i usług profesjonalnych. Ostatnie innowacje obejmują prognozowanie oparte na AI, analizę konwersacji wielokanałowych z użyciem GenAI oraz funkcje analizy nastrojów klientów. W planach są: wprowadzenie funkcji podsumowania szans sprzedaży z GenAI oraz wyszukiwanie i zapytania w języku naturalnym.
Mocne strony:
Słabe strony:
Wizjonerzy CRM
Gartner w 2024 roku wskazał tylko dwóch Wizjonerów: Zoho i Creatio.
Obu firmom dość blisko do ćwiartki liderów. Uplasowały się przy górnej granicy, poniżej rozdziału z Liderami.
Warto im poświęcić uwagę, kiedy szuka się czegoś świeżego, rozwiązań wybiegających w przyszłość.
Szczególną uwagę powinny im poświęcić te organizacje, które potrzebują sposobu na wyróżnienie na polu Customer Experience od całej reszty branży.
Uzasadnienie: Zoho CRM jest skierowany raczej do średnich przedsiębiorstw, ale ma także obecność w segmencie korporacyjnym. Sprawdza się w różnych branżach, w tym: w naukach przyrodniczych, usługach finansowych, handlu detalicznym, usługach profesjonalnych i technologii, z wdrożeniami w Ameryce Północnej, EMEA, Azji/Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej/Środkowej. Ostatnie usprawnienia obejmują szablony wiadomości WhatsApp oraz wsparcie Blueprint dla aplikacji portalowych. Firma rozwija swoje możliwości w zakresie danych i analityki, wprowadzając Kiosk DataHub do abstrahowania od danych z aplikacji podmiotów trzecich oraz Databridge do łączenia z zewnętrznymi bazami danych. Wzbogacono też wizulalizację danych, dodając: nowe typy wykresów, takie jak wykresy wodospadowe, mapy drzew, wykresy różnicowe i Sankey.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Sales Creatio jest dobrze dopasowany do średnich i dużych organizacji zatrudniających ponad 250 pracowników. Posiada dominującą obecność w sektorach: usług finansowych, usług profesjonalnych, produkcji i technologii, ale może być stosowany w różnych branżach. Działa w wielu regionach, z silniejszą obecnością w EMEA, a następnie: Ameryce Północnej, Azji/Pacyfiku oraz Ameryce Południowej/Środkowej. Ostatnie wydania obejmują asystenta AI o nazwie Creatio Copilot, który wspiera przypadki użycia SFA, umożliwiając użytkownikom interakcję w naturalnym języku, co pozwala na podsumowywanie rekordów, tworzenie zadań, wzbogacanie danych czy inicjowanie przepływów pracy. W planach firmy znajduje się rozwój Creatio Copilot w celu dostarczania zaawansowanych rekomendacji dotyczących osiągania celów sprzedażowych. Creatio wprowadziło również program Delivery Assurance, który ma na celu zapewnienie udanych wdrożeń.
Mocne strony:
Słabe strony:
Gracze niszowi
Na koniec najliczniejsza grupa: gracze niszowi.
Gartner rozpoznał aż pięciu, nadal marginalnych, ale rozpychających się na rynku dostawców. Im również warto poświęcić uwagę.
Niektóre średnie organizacje, poszukujace alternatywy dla ścisłego mainstreamu mogą uznać za korzystne, by postawić na ich produkty. Mogą one proponować elastyczniejszy pricing albo przyciągać obietnicą rozwoju w kolejnych latach.
Uzasadnienie: BUSINESSNEXT to niszowy gracz w tegorocznym Magic Quadrant. Obejmuje on szereg rozwiązań dla przedsiębiorstw, w tym produkt do automatyzacji sprzedaży, z dominującą obecnością w sektorach usług finansowych i ubezpieczeń. Działa w wielu regionach, z większą obecnością w APAC, a następnie w EMEA i Ameryce Północnej. Ostatnie usprawnienia obejmują analitykę i modele oparte na GenAI dla usług finansowych, ubezpieczeń i produkcji, a także poprawę interfejsu użytkownika oraz zaawansowane analizy i wizualizacje. Wprowadzono również szereg ulepszeń operacyjnych w celu redukcji opóźnień i poprawy przechowywania danych. Dodano automatyczne wykrywanie wizyt i połączeń dla urządzeń mobilnych. W przyszłości BUSINESSNEXT planuje wprowadzenie inteligentnego asystenta sprzedaży, który wspiera zarządzanie listami, a także follow-upami i planowaniem spotkań. W planach znajduje się także wprowadzenie narzędzi projektowych opartych na AI do tworzenia nowych workflows. Aby wspierać klientów z sektora bankowego, BUSINESSNEXT zamierza wprowadzić narzędzie AI do obsługi dokumentów w zakresie weryfikacji klienta (KYC) i zarządzania zabezpieczeniami kredytowymi.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Neocrm obsługuje głównie klientów w Chinach, ale coraz bardziej stara się rozwijać działalność poza tym regionem. Neocrm kieruje swoje usługi do organizacji zatrudniających ponad 3000 pracowników, obsługując klientów z branży wysokiej technologii, biomedycznej, dóbr konsumpcyjnych trwałych oraz technologii. Większość wdrożeń odbywa się w infrastrukturze Tencent Cloud; wspierane są także usługi Amazon Web Services. W ciągu ostatniego roku Neocrm wprowadził liczne funkcje Neo AI, takie jak analityka, scoring szans, wgląd w klientów, analizy rozmów, asystent pisania oraz chatbot oparty na GenAI. Udoskonalone funkcje współpracy obejmują dodatki do Outlooka, narzędzia komunikacyjne Lark i DingTalk oraz wprowadzenie Cyfrowego Pokoju Sprzedaży dla indywidualnych klientów. Wzmocniono również możliwości Partner i CPQ.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Sales Hub, jest najlepiej dopasowany do organizacji zatrudniających mniej niż 2000 pracowników. HubSpot ma dominującą obecność w branży wysokiej technologii i usług profesjonalnych, z możliwością wsparcia dodatkowych sektorów, takich jak prosty przemysł wytwórczy. Obsługuje wdrożenia w Ameryce Północnej, a także w regionach EMEA, Azji/Pacyfiku i mniejszej obecności w Ameryce Południowej i Środkowej. HubSpot niedawno wprowadził przestrzeń roboczą do pozyskiwania klientów, która konsoliduje niezbędne narzędzia i dane dla przedstawicieli handlowych w jednym miejscu, a także uruchomił natywną integrację danych z LinkedIn w celu płynnej synchronizacji z CRM. HubSpot wykorzystuje GenAI do komponowania e-maili sprzedażowych z predefiniowanymi opcjami, które pozwalają dostosować ton i zapewniają sprzedawcy informacje o docelowej firmie i adresacie. Plan rozwoju firmy obejmuje inwestycje zarówno w tradycyjną sztuczną inteligencję (AI), jak i GenAI. Funkcje tradycyjnej AI obejmują m.in. scoring leadów, scoring transakcji oraz rekomendacje następnych najlepszych działań.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Freshsales jestkierowany głównie do organizacji średniej wielkości z mniej niż 250 pracownikami. Freshworks ma dominującą obecność w usługach profesjonalnych i branży wysokiej technologii, ale może również wspierać inne sektory. Obsługuje wdrożenia w Ameryce Północnej, EMEA oraz Azji/Pacyfiku. Niedawno wprowadził zdefiniowane szablony botów sprzedażowych, które mają na celu zbieranie informacji o leadach, umawianie spotkań oraz odpowiadanie na często zadawane pytania. Dla sprzedawców w terenie Freshworks wprowadził możliwość skanowania wizytówek w celu szybkiego i dokładnego przechwytywania nowych danych kontaktowych w aplikacji mobilnej. W planach jest również wprowadzenie automatycznej transkrypcji i podsumowywania połączeń, wykrywania duplikatów kontaktów na podstawie AI oraz dostarczania szybkich podsumowań kontrahentów i kontaktów, automatyzację przydzielania leadów oraz sugerowanie następnych najlepszych działań na podstawie notatek i zadań.
Mocne strony:
Słabe strony:
Uzasadnienie: Vtiger jest już ostatnim niszowym graczem w tegorocznym Magic Quadrant. Jego produkt Vtiger One najlepiej sprawdza się w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw (SMB). Obsługuje zarówno B2B, jak i B2C, oferując również funkcje sprzedaży kanałowej. Posiada edycję branżową dla budownictwa oraz wspiera instancje w sektorach usług finansowych, dóbr konsumpcyjnych, ubezpieczeń, farmaceutycznym i nieruchomości. Ma silną obecność klientów w regionach Azji/Pacyfiku, EMEA oraz Ameryce Północnej. W ciągu ostatniego roku Vtiger wprowadził funkcje oparte na GenAI, w tym wsparcie dla zapytań w języku naturalnym w VtigerCalculus AI oraz kreator komend dla zarządzania botami. Dodał również niestandardowe modele do funkcji GenAI, takie jak chatboty, konsole agentów czatu i automatyczne odpowiedzi e-mailowe. Vtiger kontynuuje wsparcie dla funkcji specyficznych dla branży, wprowadzając aplikację mobilną dla przedstawicieli sprzedaży w terenie oraz dodatek do zarządzania wieloma magazynami. Platforma planuje również integrację z Shopify, co umożliwi użytkownikom śledzenie całej ścieżki klienta. W przyszłości przewiduje wprowadzenie funkcji prognozowania opartej na AI oraz interfejsu konwersacyjnego do tworzenia i dostosowywania rekordów. Dąży także do zaoferowania interaktywnej funkcji wyceny dla kupujących oraz prowadzenia sprzedaży w oparciu o kwestionariusze dla sprzedawców.
Mocne strony:
Słabe strony:
Porównanie systemów CRM 2024: komentarz własny
Porównywanie systemów CRM to niełatwe zadanie.
Dostepne na rynku aplikacje różnią się pod bardzo wieloma względami.
Niektóre są dostępne tylko w chmurze i opłaca się je na zasadach rocznej subskrypcji (Software as a Service). Inni dostawcy stawiają na hosting na własnościowych serwerach klienta (On Premises). Są też producenci, którzy mieszają te modele.
Jak dowiódł ranking Gartnera – najwięcej różnic jest na polu funkcjonalnym.
Kiedy się zagłebić w temat, okazuje się też, że jeden i ten sam podmiot bardzo często oferuje kilka wersji swojego produktu (edycje).
Analitycy instytutu Gartnera skupili się na porównaniu najbogatszych pakietów, ale Twój prywatny research najprawdopodobniej obejmie różne (także bardziej ograniczone) wersje. Z wielu względów. Cenowych na przykład.
Jeśli sobie teraz myślisz, że to wszystko przypomina porównywanie jabłek do gruszek, w pewnym sensie masz rację.
W jakiejś formie – trzeba się będzie tego jednak podjąć…
Można (i pewnie warto) przy okazji uwzględniać wnioski takich organizacji jak cytowany dzisiaj Gartner.
Nie polecam jednak, by na tym poprzestać.
Poza tym, że jest to optyka tylko i wyłącznie jednego podmiotu, który nie zna potrzeb Twojej firmy (!) to jeszcze chodzi o instytucję spoza polskiego rynku, który, co by nie mówić – rządzi się specyficznymi prawami.
Żeby Ci to wszystko chociaż trochę ułatwić, zostawiam na sam koniec bardzo krótki, subiektywny komentarz.
Nie polegaj też wyłącznie na nim. Ale być może warto wmieszać także tę perspektywę w wielowątkową analizę rynku CRM, której i tak się pewnie podejmiesz.
Honorable mention
Pewnie nie jest to informacja, na którą liczyłeś bądź liczyłaś, ale „Magic Quadrant 2024” niestety nie wyczerpuje tematu porównania najciekawszych narzędzi CRM…
Jak wspomniałem we wstępie, analitycy instytutu z góry zakładają zestawienie ze sobą maksymalnie 20 dostawców a wyśrubowane kryteria uczestnictwa – wykluczają z rankingu niektóre mniej zrorganizowane podmioty.
Poza tym, co zaproponował Gartner – szczególnie w kontekście potrzeb rozpoznanych przez eVolpe na polskim rynku – warto poświęcić uwagę trzem dodatkowym produktom.
W mojej subiektywnej ocenie należy im się przy okazji honorable mention.
Zendesk to jeden z liderów innowacji napędzanej przez sztuczną inteligencję. Uwagę zwracają jego rozwiązania asystenckie (AI Agents czy Zendesk Agent Copilot) słążace zwiększaniu satysfakcji klientów z obsługi.
Jest to produkt szczególnie rekomendowany biznesom ukierunkowanym na klientów indywidualnych lub, których działaność w znacznej części odbywa się w Internecie.
Zendesk Sell najlepiej sprawdza się w organizacjach, którym oprócz automatyzacji sprzedaży zależy także na uporządkowaniu procesów Customer Service. Producent słynie z dbałości o całościowe doświadczenia konsumenckie (Customer Experience) oraz strategię kontaktu omnichannel.
Uwagę na Zendesk Sell powinny zwrócić firmy, które są otwarte na opłaty licencyjne i którym wystarczą możliwości konfiguracyjne produktu.
Jest to rozwiązanie pudełkowe, dostępne w chmurze producenta, które rośnie na zasadzie upgrade (aktualizacji do kolejnej wersji) lub pozyskania osobnej paczki out-of-the-box.
Marketplace z takimi pluginami do systemu Zendesk jest iście imponujący, dzięki czemu realnie dostępne są opcje integracji narzedzia z przeróżnymi platformami, np. Asana, Trello, Jira, Whatsapp czy Slack.
Niestety niczego nie da się jednak zmienić bezpośrednio w kodzie, który jest zamknięty.
Czasami duży system CRM może być po prostu zbyt skomplikowany na teraz. Aby uniknąć efektu bloatware, gdy prowadzisz zwinny biznes – lepiej sięgnąć po alternatywę dla utartego mainstreamu.
W tym celu proponuję Ci oprogramowanie Open Source CRM.
Ciekawa opcja tego typu to SpiceCRM. Chodzi o narzędzie rekomendowane średnim i dużym firmom z sektora B2B, którym zależy na elastyczności oraz samodzielności w kontrolowaniu bezpieczeństwa swoich danych.
Z powodzeniem sprawdza się w firmach budowlanych, technologicznych czy telekomunikacyjnych. Ale nie jest dedykowane konkretnej branży.
Podobnie jak w przypadku SugarCRM – można je osadzić w chmurze lub na własnych serwerach. SpiceCRM ma zresztą sporo do czynienia ze społecznościową edycją tego oprogramowania. Powstało jako fork SugarCRM Community Edition. Wizualnie go jednak nie przypomina. Swój nowoczesny interface SpiceCRM zawdzięcza: progresywnej technologii Google – AngularJS oraz popularnemu Lightning Design System.
Dobra informacja jest też taka, że w edycji Core, SpiceCRM nie wiąże się z żadnymi opłatami licencyjnymi, a wprawiony w bojach zespół IT poradzi sobie z jego samodzielną instalacją wprost z Internetu.
Firmy, którym zależy na wygodzie i kompleksowej obsłudze – mogą sięgnąć po SpiceCRM w wersji More (wersja SaaS od producenta) lub skonsultować się z eVolpe na temat hostingu, wdrożenia i utrzymania instancji przez certyfikowanych specjalistów opisanej technologii w naszym kraju.
Ostatnia opcja jest kosztowniejsza (bo zakłada dłuższą współpracę z wdrożeniowcem na zasadach Time&Material), ale gwarantuje 100%-owe dopasowanie systemu do bardzo indywidualnych potrzeb firmy.
Jeśli Wasz biznes jest bardzo specyficzny, i trudno o system, który odzwierciedla jego wszystkie niuanse – SpiceCRM (lub inne dowolne oprogramowanie Open Source CRM) zagwarantuje pełną swobodę rozbudowy kodu źródłowego i zaproponowanej w standardzie funkcjonalności.
Wbrew pozorom, nie jest to darmowe oprogramowanie dla małych przedsiębiorstw.
SuiteCRM jest optymalny dla większych firm, które nie chcą lub nie mogą sobie pozwolić na opłaty licencyjne, a swój mimo wszystko dość pokaźny budżet wolą przeznaczyć na dostosowanie kodu systemu do indywidualnych potrzeb.
Poleca się go zatem organizacjom, które nie godzą się na korzystanie z pudełkowych rozwiązań, ale nie życzą sobie przy tym przepalania pieniędzy na wymyślanie wszystkiego od zera.
Jest to produkt, który – jak przystało na Open Source CRM – idealnie nadaje się na MVP docelowego projektu.
SuiteCRM dostarcza bardzo bogatą standardową funkcjonalność CRM, z której można korzystać od razu. Najwięcej korzyści przynosi jednak organizacjom, które zdecydują się na kompleksowe wdrożenie.
Szczególną uwagę powinny na niego zwrócić firmy, którym zależy na instalacji systemu na własnych serwerach (On-Premises), ewenualnie w infrastrukturze partnera wdrożeniowego. Takie rozwiązanie sprzyja zachowaniu kontroli nad bezpieczeństwem danych, co jest dość istotną kwestią dla podmiotów zatroskanych o zgodność swoich procedur z RODO.
Ze względu na swoją elastyczność sprawdza się w zasadzie w każdej branży, z powodzeniem korzystają z niego zróżnicowane podmioty takie jak: Poczta Polska, Aluprof, Netsprint czy Politechnika Gdańska.
TL;DR?
Magiczny Kwadrant Gartnera dotyczy systemów CRM i wyróżnia 13 dostawców oprogramowania, podzielonych na liderów, pretendentów, wizjonerów i graczy niszowych.
Warto też zauważyć, że w zestawieniu Gartnera (ze względu na wyśrubowane warunki doboru) zabrakło kilku interesujących opcji, takich jak SuiteCRM, SpiceCRM czy Zendesk Sell, które mogą być dobrą alternatywą dla polskich przedsiębiorców.
Podsumowanie: Nie traktuj powyższej analizy zbyt dosłownie i swój research zacznij od zbadania wsłanych potrzeb wobec oprogramowania CRM. Pamiętaj, że najlepszy system CRM dla Twojej firmy niekoniecznie jest liderem wg Gartnera.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.
- Umowa wdrożeniowa. Zapisy, które zabezpieczą interesy klienta - 11 grudnia 2024
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024