Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach?

Sławomir Wnuk

Systemy CRM o otwartym kodzie pozostają hitem na polskim rynku. Przedsiębiorcy bardzo chętnie sięgają po oprogramowanie, które można dostosować pod własne potrzeby. Open Source CRM to dla wielu z nich sposób na personalizację sprawdzonych w boju schematów. Bo chociaż rynek wyznacza pewne standardy, najlepiej robić biznes po swojemu.

Open Source CRM – co go wyróżnia?

Open Source CRM wyróżniają nieograniczone możliwości, osadzone na silnym fundamencie rozwojowego projektu. Otwarty kod to błogosławieństwo, dla każdego, kto ma dość specyficzne wymagania wobec powstającego systemu, ale nie chce budować własnej platformy od zera.

Dobra informacja jest taka, że na rynku jest wiele rozwiązań, które Ci tego zaoszczędzą.

Możesz wybrać spośród sprawdzonych rozwiązań i we współpracy z CRM Software House tylko je przebudować i rozwinąć. Najlepiej – zgodnie z tym, co ustalono podczas wnikliwej analizy biznesowej.

Open Source CRM – z czego możesz wybrać?

Jest kilka systemów Open Source CRM, które mogę polecić. Ostateczny wybór zależy jednak od rozpoznanych potrzeb.

Jeżeli otwarty kod jest na razie jednym sprecyzowanym kryterium wyboru i znajdujesz się na samym początku procesu decyzyjnego — polecam zapoznać się z rozwiązaniami:

  • SugarCRM Enterprise i Enterprise+
  • SuiteCRM
  • SpiceCRM
  • OroCRM

Dopiero dalsza analiza potrzeb pozwoli wyłonić konkretną propozycję dopasowaną do Twojego biznesu.

Dobrze jednak wiedzieć, że spektrum wyboru jest szerokie a sensownych propozycji oprogramowania Open Source CRM jest przynajmniej kilka.

Open Source CRM dla dużych firm i korporacji

SugarCRM to jedno z popularniejszych rozwiązań CRM na rynku w ogóle. Dobrze wiedzieć, że producent oferuje aż dwie opcje Open Source CRM. Edycje Enterprise i Enterprise+ pozwalają firmom wdrożeniowym na modyfikację kodu i dostosowanie instancji do indywidualnych potrzeb Twojego biznesu. To, co je odróżnia to standardowy zakres funkcjonalny.

Enterprise to opensource’owa odpowiedź na chmurowego Sugar Sell. Za dostęp należy zapłacić $85 miesięcznie za użytkownika. Warto mieć to na uwadze, kiedy budżet na licencje jest wyśrubowany. Jest to bowiem najkorzystniejsza cenowo opcja Open Source w ofercie producenta.

Skoro za Sugar Enterprise zapłacisz najmniej, dlaczego ktokolwiek miałby się więc zdecydować na inną opcję? Jak zwykle, wszystko zależy od potrzeb.

Jeśli, np. ze względu na realiozwaną sprzedaż terenową potrzebujesz funkcji Geo Mapping lub integracji z pocztą i kalendarzem – lepszym rozwiązaniem Open Source CRM będzie edycja Enterprise+.

Jej funkcjonalność core’owa przewyższa możliwości Sugar Enterprise. Jest dostępna On-Premise i kosztuje $120 za użytkownika miesięcznie. Można w niej też dokonać dowolnych przekształceń. Być może uznasz, że warto za to zapłacić trochę więcej.

Enterprise

$85

/ użytkownik / miesiąc w rozliczeniu rocznym

  • Zarządzanie kontrahentami i kontaktami
  • Zarządzanie leadami i szansami sprzedaży
  • Zarządzanie procesami biznesowymi
  • Zarządzanie aktywnościami
  • Raportowanie i analityka
  • Zarządzanie lejkiem sprzedaży
  • Prognozowanie przychodów
  • Mobilność
  • Standardowe wsparcie od producenta
  • Możliwość integracji z aplikacjami zewnętrznymi
  • Konsola Agenta Serwisowego

Enterprise+

$120

/ użytkownik / miesiąc w rozliczeniu rocznym

  • wszystko z pakietu Enterprise, oraz:
  • Sprzedaż wspomagana
  • Geo mapping
  • Wzbogacanie danych i kanał informacyjny
  • Integracja poczty i kalendarza
  • Rozbudowane wsparcie
    od producenta

Open Source CRM bez opłat licencyjnych

Jeśli nie chcesz płacić za licencje i pójdziesz na pewne kompromisy związane z User Experience – polecam Ci system SuiteCRM.

Rozwiązanie jest bardzo popularne wśród społeczności Open Source jako takiej. A to dlatego, że twórcy oprogramowania gwarantują, że produkt zawsze będzie dostępny na licencji AGPL3.

Takie zapewnienie przyciąga programistów z całego świata, którzy bardzo chętnie angażują się w rozwój tego projektu.

To, co do SuiteCRM przyciąga klientów biznesowych (także na polskim rynku), to bez wątpienia brak opłat licencyjnych. Jest to jedyny „darmowy” system, który realnie konkuruje z markami takimi jak Salesforce, czy Microsoft Dynamics CRM.  

SuiteCRM bazuje zresztą na społecznościowej wersji systemu od SugarCRM Inc. Ponieważ został oparty na wcześniej rozwijanej, dojrzałej platformie, od samego początku oferuje użytkownikom pełną gamę funkcji koniecznych do efektywnego zarządzania sprzedażą.

A na dodatek, ze względu na otwarty kod — można w nim dokonać dowolnych przekształceń.

Alternatywa dla mainstreamu Open Source CRM

Czasami duży system może być po prostu za duży. Aby uniknąć efektu bloatware, gdy prowadzisz zwinny biznes – lepiej sięgnąć po alternatywę dla opensource’owego mainstreamu.

Proponuję Ci nowoczesne oprogramowanie rodem z Wiednia. SpiceCRM, bo o nim mowa, to ciekawa propozycja Open Source CRM, szczególnie dla mniejszych firm z sektora B2B.

Podobnie jak w przypadku SugarCRM – można go osadzić w chmurze lub na własnych serwerach. Ma on też sporo do czynienia ze społecznościową edycją tego oprogramowania. Postał co prawda jako fork Community Edition, ale zupełnie go nie przypomina. Wszystko dzięki nowoczesnej technologii Google – AngularJS oraz popularnemu Lightning Design System.

Dobra informacja jest też taka, że w edycji Core, SpiceCRM nie wiąże się też z żadnymi opłatami licencyjnymi, a wprawiony w bojach programista poradzi sobie z jego samodzielną instalacją wprost z Internetu.

Jeśli wolisz skorzystać z wygody Software as a Service – sięgnij po SpiceCRM w wersji More lub skonsultuj się z eVolpe na temat hostingu, wdrożenia i utrzymania instancji przez naszych specjalistów.

Core

€0

/ darmowy na zawsze

  • W pełni funkcjonalny i gotowy do działania system na otwartej licencji GPL
  • Wbudowane proste funkcje raportowe
  • Świetna baza do rozbudowy przez partnera wdrożeniowego

More

 €19

/ użytkownik / miesiąc w rozliczeniu rocznym

  • wszystko z pakietu Core, oraz:
  • Zarzadzanie produktami
  • Oferty
  • Zaawansowane raporty
  • Integracja z centralkami Avaya lub Cisco
  • Integracja z Google Workspace czy MS Exchange
  • Pełne wsparcie producenta

OroCRM – Open Source CRM dla e-commerce

Ostania propozycja, którą zachowałem w rękawie to system dla sektora e-commerce, czyli wszystkich tych, którzy swój biznes prowadzą w Internecie.

Jeśli masz własny e-sklep i poszukujesz rozwiązania Open Source CRM – zwróć uwagę na produkt o nazwie OroCRM. To prawdziwe złoto pośród systemów dla internetowego biznesu. Tak też wyszło w badaniu Capterra na najpopularniejszy system CRM dla e-commerce. Trudno się zresztą nie zgodzić z tyloma pozytywnymi opiniami. A przy okazji to wszystko jest „otwarte” i daje się dostosować pod indywidualne potrzeby!

customer-centric

Open Source CRM – jak to działa?

Otwarte systemy CRM to bardzo popularna, bo bezpieczna opcja na nowoczesne i dostosowane do specyficznych wymagań oprogramowanie.

Podstawą zaletą Open Source jest fakt, że wraz z licencją na oprogramowanie, klientowi dostarczany jest także otwarty kod źródłowy. 

Dzięki temu da się całkowicie dostosować, zmienić, zintegrować, czy nawet przebudować gotowy system. Przyczynia się to do maksymalizacji wszelkich korzyści biznesowych wynikających z wykorzystania konkretnej aplikacji.

Jak to wygląda w praktyce? Po prostu korzystasz z odpowiedniego fundamentu i na nim budujesz dalej.

Jeśli masz taką potrzebę, możesz dowolnie przearanżować zaproponowany core systemu. Możliwości są nieskończone. Ograniczają Cię tylko własna wyobraźnia i… budżet na wdrożenie.

Który system Open Source CRM jest dla Ciebie?

Umów się na bezpłatną konsultację. Porozmawiamy o Twoim indywidualnym przypadku i się dowiemy. Poniżej zostawiam mój kalendarz.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top