Glosariusz
Key Account(s)
Sprzedaż
Kontrahent, albo grupa kontrahentów, którzy generują znaczne zyski dla firmy.
Key Performance Indicators (KPI)
Sprzedaż
Wskaźniki efektywności, które pozwalają mierzyć skuteczność w osiąganiu kluczowych celów biznesowych.
Kontakt
Sprzedaż
W nomenklaturze CRM — osoba powiązana z Kontrahentem, z którym prowadzimy lub możemy prowadzić interesy; pracownik zatrudniony w tej organizacji.
Koszt sprzedaży (Cost of Sales)
Sprzedaż
Wszystkie koszty związane z pozyskaniem nowego klienta, w tym wynagrodzenie sprzedawców oraz wydatki na technologię.
Kwalifikacja
Sprzedaż
Kwalifikacja to proces oceny potencjalnych klientów w celu określenia ich odpowiedniości do zakupu produktów lub usług, oparty na ich potrzebach, zainteresowaniach i możliwościach finansowych.
Landing Page (Strona lądowania)
Marketing
Strona internetowa, która służy konkretnej kampanii marketingowej. Użytkownicy są na nią kierowani bezpośrednio z wyszukiwarki lub innych kanałów (E-mail, social media, kody QR, przekierowania w ramach witryny itp.). Jest to niezbędny element kampanii lead generation. Strona lądowania pozwala zidentyfikować źródło pozyskania klienta, konwertować, odróżniać kampanie i badać ich skuteczność.
Large Language Model (LLM)
Technologia
Duży model językowy składający się z sieci neuronowej z wieloma parametrami, wytrenowany na dużych ilościach nieoznakowanego tekstu przy użyciu uczenia samonadzorowanego lub uczenia częściowo nadzorowanego.
Lead Generation
Marketing
Proces zbierania danych od potencjalnych nabywców (zwykle adresów E-mail czy numerów telefonów).
Lead Nurturing (Karmienie wiedzą)
Marketing
Wieloetapowy, coraz częściej zautomatyzowany proces, którego celem jest pozyskanie wartościowych leadów sprzedażowych oraz przygotowanie ich do świadomego zakupu.
Lean Thinking
Technologia
Koncepcja ciągłego „uszczuplania” i doskonalenia procesów w całej organizacji, co w konsekwencji przyczynia się do najwyżej jakości finalnego produktu.
Least Privilege Principle
Technologia
Least Privilege Principle (zasada najmniejszych uprawnień) – zasada bezpieczeństwa informatycznego, zgodnie z którą użytkownik lub proces otrzymuje tylko te uprawnienia, które są niezbędne do wykonania określonych zadań lub operacji, minimalizując tym samym ryzyko nadużyć, ataków oraz potencjalnych szkód w systemie.
Lejek sprzedaży
Sprzedaż
Lejek sprzedaży to proces marketingowo-sprzedażowy, który opisuje etapy, przez które przechodzi potencjalny klient od pierwszego kontaktu z produktem lub usługą do finalnego zakupu.
Light user
MarketingTechnologia
W kontekście oprogramowania i licencji oznacza użytkownika, który ma ograniczony dostęp do funkcjonalności systemu w porównaniu do użytkowników „ciężkich” (heavy users).
Low-code
Technologia
Technika programowania z wykorzystaniem małej ilości kodu, do którego nie jest wymagana zaawansowana wiedza z zakresu języków programowania.
Machine Learning (Uczenie maszynowe)
Technologia
Samodoskonalenie się komputerów i algorytmów na podstawie danych, w miarę zdobywanego doświadczenia.
Marketing Automation (Automatyzacja marketingu)
Marketing
Sposób na wykonanie powtarzalnych lub masowych operacyjnych działań marketingowych przy pomocy oprogramowania IT. Jest to również klasa systemów informatycznych.
Oprogramowanie Marketing Automation pomaga marketerom w segmentacji odbiorców, zarządzaniu danymi klientów i projektowaniu kampanii. Oferuje funkcje takie jak: masowa wysyłka wiadomości, tworzenie formularzy kontaktowych, pop-upów czy stron lądowania, śledzenie aktywności na stronie internetowej a czasem nawet monitoring social media oraz optymalizacja pozycjonowania (SEM).
Marketing B2B
Marketing
Zestaw technik marketingowych wykorzystywanych przez przedsiębiorców, którzy kierują swoje produkty i/lub usługi do klienta biznesowego. Głównym celem jest poprawa jakości leadów, wzrost konwersji oraz wygenerowanie sprzedaży. Od marketingu B2C odróżniają go: sposób komunikacji, metody docierania z przekazem oraz rozłożenie procesu w czasie.
Marketing B2C
Marketing
Zestaw technik marketingowych wykorzystywanych przez przedsiębiorców, którzy kierują swoje produkty i/lub usługi do klienta indywidualnego. Głównym celem jest poprawa jakości leadów, wzrost konwersji oraz wygenerowanie sprzedaży. Od marketingu B2B odróżniają go: sposób komunikacji, metody docierania z przekazem oraz rozłożenie procesu w czasie.
Marketing mix
Marketing
Działania, które mają na celu przybliżenie konsumentów do marki oraz doprowadzenie ich do zakupu. Na klasyczny marketing mix składają się cztery elementy: cena, promocja, produkt i kanał dystrybucji.