Cyfryzacja biznesu tylko ze sprawdzonym oprogramowaniem. Nucleus Research wskazał liderów rynku 2024

Mateusz Malicki

Cyfryzacja biznesu to konieczność. Musisz o niej pomyśleć, jeżeli nie chcesz zostać w tyle za swoją konkurencją.

Jak obliczył instytut Nucleus Research, firmy, które już zaadresowały ten trend, mają szansę na zwrot nawet $8,71 z każdego wydanego dolara.

Ta sama instytucja zbadała zresztą niedawno cały rynek technologii Customer Relationship Management. Według ich ustaleń o palmę pierwszeństwa w 2024 roku bije się aż pięciu producentów.

Źródło: „SFA Value Matrix 2024”, Nucleus Reasearch

Co to jest cyfryzacja biznesu?

Cyfryzacja firmy to proces, w którym przedsiębiorstwo wykorzystuje nowoczesne technologie cyfrowe do transformacji swoich operacji, procesów biznesowych oraz modeli działania.

Jest to strategiczny krok mający na celu zwiększenie efektywności i innowacyjności organizacji poprzez wykorzystanie rozwiązań takich jak:

Współczesna technologia umożliwia cyfryzację obszarów, które jeszcze do niedawna wymagały żmudnej, mrówczej pracy. Systemy IT, szczególnie te wykorzystujące możliwości sztucznej inteligencji, są dziś w stanie przyspieszać wysiłki użytkowników, wyręczać nas w odtwórczych zadaniach, a nawet podpowiadać optymalne kroki w procesie.

Cyfryzacja firmy przyczynia się zatem do poprawy konkurencyjności na rynku oraz umożliwia:

  • skuteczną obsługę klientów
  • szybsze podejmowanie decyzji opartych na danych
  • optymalizację działań wewnętrznych.

Wraz z dynamicznym rozwojem technologicznym, cyfryzacja staje się niezbędnym elementem strategii biznesowej każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy branży.

Jaki obszar najchętniej cyfryzują polskie firmy?

Postępy dotyczące cyfryzacji biznesu na polskim rynku zbadał niedawno instytut KPMG. Zgodnie z ich ustaleniami — transformacja cyfrowa polskiego biznesu oznacza przede wszystkim inwestycję w obszary na punkcie styku z klientem (związane z realizacją strategii Customer Experience).

Według raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej” najczęściej wdrażane w przedsiębiorstwach oprogramowanie to system CRM.
Źródło: „Monitor Transformacji Cyfrowej”, KPMG

Z narzędzia informatycznego do zarządzania relacjami z klientami korzysta już aż 55% polskich przedsiębiorstw. W kolejnych 8% firm CRM jest aktualnie wdrażany, a 12% respondentów deklaruje, że proces wdrożenia zostanie przeprowadzony w ciągu najbliższego roku.

Z którego systemu warto skorzystać, planując cyfryzację biznesu?

Jeżeli należysz do grupy, która dopiero planuje wdrożenie systemu CRM (albo dopiero teraz pomyślała o własnym narzędziu) – zainteresują Cię ostatnie ustalenia instytutu Nucleus Research.

Światło dzienne ujrzała właśnie kolejna edycja ich renomowanego rankingu SFA Value Matrix. Porównano w nim aż 15 różnych systemów. To prawdziwa kopalnia wiedzy dla przedsiębiorców, którzy rozważają właśnie transformację cyfrową w działach sprzedaży.

Zgodnie z ustaleniami badaczy rynku, w 2024 o miano lidera rynku walczy aktualnie aż pięciu producentów:

Źródło: „SFA Value Matrix 2024”, Nucleus Reasearch

Według Nucleus Research pozostałe, warte uwagi rozwiązania CRM to także:

  • w kategorii Core provider: Zendesk, Pega, Maximizer Software
  • w kategorii Accelerator: Hubspot, Monday.com, Acumatica, Keap
  • w kategorii Expert: X2 Engine, Oracle, NexJ, SAP

Ile kosztuje cyfryzacja? – przykład systemu CRM

Koszty cyfryzacji biznesu to temat rzeka. Niestety nie ma prostej i krótkiej odpowiedzi na pytanie, ile to faktycznie wyniesie.

Opłaty licencyjne

Podstawowy element kosztu wdrożenia systemu IT to cena jego licencji. Systemy CRM, które służą dziś jako przykład, kosztują… różnorako.

Są nawet takie, które nie kosztują nic. To znaczy, producent nie pobiera opłat za ich udostępnianie. Do takich rozwiązań zaliczają się często aplikacje Open Source, na przykład: SuiteCRM czy SpiceCRM w wersji Core.

Rzeczywiście nie zapłacisz nic, tylko jeżeli przy okazji dysponujesz jeszcze własnym serwerem oraz posiadasz wystarczające umiejętności deweloperskie i administracyjne, żeby system zainstalować i odpowiednio skonfigurować.

Kiedy nie znasz się na IT, pozostaje opłacić licencje (zwykle obliczane per liczba użytkowników) i wybrać opcję instalacji w chmurze.

Cloud to Twój sposób na święty spokój. Płacisz za to, żeby system działał stabilnie, dostarczał pewne funkcje i żeby nie trzeba było się zajmować infrastrukturą serwerową samodzielnie. Za cenę licencji producent oddaje Ci swoją własność intelektualną. Dodatkowo w wersji chmurowej gwarantuje odpowiednią politykę utrzymania aplikacji i bezpiecznego przechowywania danych.

Cena licencji waha się w zależności od wybranego produktu, a nawet samej jego wersji. Co zrozumiałe, za więcej funkcji trzeba zapłacić więcej.

Dla przykładu CRM od firmy Zendesk może kosztować od $19 do nawet $199 za użytkownika miesięcznie.

Wszystko oczywiście zależy od potrzeb i zakresu funkcji, których wymagasz od oprogramowania.

Koszt wdrożenia

Kiedy już wiesz, ile wydasz na licencje, uwzględnij koszty wdrożenia. Te znowu, wahają się w zależności od oferty dostawcy usług programistycznych.

Kwota na fakturze zależy najczęściej od liczby godzin spędzonych na realizacji zleconych przez Ciebie prac.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe kwestie, bardzo trudno udzielić prostej odpowiedzi na pytanie „ile kosztuje system CRM?”. Całość wydatków „zakręci się” pewnie w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ale nie mogę tego oczywiście zagwarantować.

Wydasz więcej, jeśli potrzebujesz znacznej ilości licencji albo masz rozbudowane wymagania dotyczące developmentu. Jeżeli Twój proces biznesowy jest prosty a system, który wybierzesz, nie będzie wymagał dodatkowych usprawnień — koszty będą znacznie mniejsze.

Czy na cyfryzację firmy można uzyskać dofinansowanie?

Dobra informacja jest taka, że na cyfryzację biznesu bardzo często można uzyskać zewnętrzne dofinansowanie.

Przykład takiego rozwiązania to program o nazwie „Dig.IT Transformacja cyfrowa polskich MŚP”.

Minimalna wartość dotacji, jaką można uzyskać z tego grantu to 40.000 EUR. Górna granica została określona na poziomie 70% kosztów projektu netto, maksymalnie 200.000 EUR.

Dodatkowo środki przyznane w projekcie mają być bezzwrotne. Będzie można je też wydać dokładnie na te rzeczy, o których była mowa w dzisiejszym artykule.

Obligatoryjne koszty, które należy rozliczyć, aby uzyskać dotację, obejmują bowiem:

  • zakup gotowego oprogramowania lub zleconych prac programistycznych
  • opłacenie usług chmurowych

Dodatkowo, z projektu można sfinansować koszty uzupełniające związane z:

  • wdrożeniem oprogramowania
  • szkoleniami z obsługi systemu
  • zakupem niezbędnego sprzętu IT

Cyfryzacja biznesu — podsumowanie

Podsumowując: cyfryzacja biznesu to nie tylko inwestycja w technologię, ale przede wszystkim – strategiczny krok w kierunku zwiększenia efektywności i innowacyjności organizacji.

Istnieje szeroki wybór dostawców i rozwiązań, które można dopasować do konkretnych potrzeb i wymagań biznesowych.

Trudno wskazać jedno narzędzie, które sprzyja cyfryzacji biznesu jako takiego. Nawet doświadczeni badacze rynku tacy jak analitycy Nucleus Research nie są w stanie wskazać konkretnego produktu. Zamiast tego pokazują całe spektrum narzędzi, którym warto się przyglądać. Podobne podejście stosują zresztą inne tego typu organizacje. Przypominające Value Matrix zestawienia publikują co roku, chociażby Gartner (Magic Quadrant) czy Forrester Research (Forrester Wave).

Kluczem do udanej cyfryzacji jest więc nie tylko wybór sprawdzonego oprogramowania, ale również jego dopasowanie do unikalnych potrzeb i charakteru działalności firmy.

Wynika to z uniwersalnej prawdy, która głosi, iż najlepszy system CRM to ten, który dopasowano do potrzeb organizacji.

Warto oczywiście bazować na powszechnie uznanych platformach, ale sukces wdrożenia zależy od zdecydowanie większej liczby czynników.

Uda się je zaadresować tylko pod warunkiem, że oprócz samych produktów pod lupę trafi także Twój — jedyny w swoim rodzaju — biznes.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Mateusz Malicki
Scroll to Top