Cloud CRM – kiedy warto pobujać w chmurach?

Sławomir Wnuk

Producenci oprogramowania od lat inwestują przede wszystkim w rozwiązania chmurowe. Swoje produkty wolą oferować w modelu Software as a Service (SaaS). Łatwiej wtedy o rozliczenia subskrypcji, upgrade do nowej wersji czy stabilność aplikacji. Pytanie, czy Tobie się to opłaca? W jakim przypadku cloud CRM to dobre rozwiązanie? Postaram się rozwiać te wątpliwości.

Cloud CRM – jak to działa?

Cloud CRM lub CRM w chmurze to określenia systemów do zarządzania relacjami z klientami hostowanych na zewnętrznych serwerach. Mogą one należeć do producenta aplikacji, ale nie muszą. Bywa, że za sprzęt i bezpieczeństwo danych odpowiada podmiot trzeci. W każdym razie – niczego nie musisz kupować na własność. W modelu Software as a Service (SaaS) z oprogramowania korzystasz jak z usługi. Opłacasz je jak każdą inną subskrypcję – za liczbę użytkowników na miesiąc. Chociaż faktury spływać pewnie będą raz na rok, za 12 miesięcy z góry.  

Podobnie jest np. z Netflixem czy Spotify, do których przyzwyczailiśmy się na gruncie prywatnym. Od kilku sezonów cloud to także jeden z popularniejszych trendów oprogramowania dla biznesu. CRM nie jest wyjątkiem.

Cloud CRM – cechy

Konfiguracja ponad kastomizację

Cloud CRM rządzi się własnymi prawami. Sprawa wygląda trochę inaczej, niż w przypadku oprogramowania utrzymywanego On-Premise.

Systemy hostowane w chmurze rzadko kiedy da się dostosować do indywidualnych potrzeb. Na tym polu musi Ci wystarczyć sama konfiguracja. Możesz sterować dostępami, włączać lub dezaktywować niektóre obszary. Wybór jest jednak ograniczony do tego, co zawarto w standardzie.

Kiedy decydujesz się na cloud CRM – koniecznie zadbaj, aby narzędzie było wystarczająco rozbudowane i doinwestowane. A to dlatego, że niestety nie możesz liczyć, że uda się zmodyfikować kod takiej aplikacji. Funkcje, które otrzymasz, czerpią z doświadczenia dotychczasowych klientów. Istnieje więc spora szansa, że sprawdzą się także u Ciebie. Będą też działały od zaraz. Ale indywidualne potrzeby trzeba będzie zaadresować u producenta (być może przydadzą się też innym) i poczekać na kolejną wersję aplikacji. Ewentualnie — zainwestować w gotową wtyczkę out-of-box.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Kiedy Twoje wymagania nie są wygórowane – cloud CRM zagwarantuje oszczędność czasu i wydatków poniesionych na wdrożenie. Implementacja przebiegnie sprawnie i szybko. Nie trzeba też będzie poświęcać zasobów na dostosowanie kodu aplikacji do indywidualnych potrzeb. Wszystko załatwi intuicyjna konfiguracja lub wtyczka out-of-box. Z systemu w chmurze zaczniesz korzystać niemal od zaraz. I od zaraz będziesz z tego czerpać zyski.

Wtyczki out-of-box do systemu Zendesk Sell – przykłady

Jest to też bardzo przewidywalna kosztowo inwestycja. Podpisując umowę subskrypcyjną, dokładnie wiesz, jakie pieniądze wydasz na dostęp do aplikacji. Nie zaskoczą Cię koszty dodatkowego dewelopmentu. Wszystkie funkcje, które oferuje system (jeżeli chwilowo wyłączone dla zachowania przejrzystości aplikacji, por. bloatware) będzie można uruchomić (np. dla niektórych użytkowników), kiedy biznes się rozwinie. Zamiast prac programistycznych, wystarczą umiejętności administratorskie z zakresu konfiguracji systemu. Takie też zwykle mniej kosztują.

Przyjazny interface

Systemy cloud CRM mają to do siebie, że zwykle bardzo przyjemnie się z nich korzysta. Interface takich aplikacji jest często nowoczesny i przemyślany. To cecha, która przyciąga inwestorów. Lubimy narzędzia, które są estetyczne i intuicyjne. Bardzo wiele to ułatwia. Szczególnie na etapie user adoption.

Co zrozumiałe, szybciej przekonasz współpracowników do narzędzia, którego da się nauczyć w kilka godzin, maksymalnie — dni. Dobrze, jeżeli system „prowadzi użytkownika za rękę”, oferuje funkcje takie jak: samouczek czy kreator własnych automatyzacji. Warto, żeby najczęściej wykorzystywane funkcje były dostępne na dashboardzie głównym. Przydadzą się też: skuteczna wyszukiwarka i intuicyjna nawigacja. Cloud CRM zwykle oferuje Ci wszystkie te rzeczy. Po prostu wybierz interface najbliższy Waszym potrzebom.

Mobilność

Systemy w chmurze bardzo często posiadają własną aplikację mobilną, a przynajmniej są na tyle responsywne, by dało się je obsługiwać na urządzeniach mobilnych w widoku przeglądarki.

Są też dostępne z dowolnego miejsca. Nie trzeba być podłączonym do wewnętrznej sieci i przesiadywać w biurze, aby mieć do nich dostęp. Z zewnętrznym serwerem bez problemu połączysz się w podróży służbowej czy na Home Office. Dla dostawcy cloud CRM nie ma znaczenia, gdzie się znajdujesz, żeby zaoferować Ci pełnię funkcjonalności systemu.

Utrzymanie systemu to nie Twój problem!

Dzięki chmurze – nie musisz się troszczyć o proces instalacji oraz stabilność działania Twojego systemu. Nie potrzebujesz dodatkowego pomieszczenia na serwerownię ani tych wszystkich maszyn i zatrudnionego na etacie specjalisty IT. O bezpieczeństwo danych troszczy się dostawca hostingu, z którym podpisujesz umowę. Może to należeć zarówno do producenta oprogramowania, ewentualnie podmiotu trzeciego – np. firmy wdrożeniowej, która Ci ten system sprzedała.

Ma to też związek z bezpieczeństwem danych, które przetwarzasz. Dostawca hostingu dba o bezpieczeństwo sieci, regularne audyty, regularność kopii zapasowych, szyfrowanie danych, politykę odzyskiwania informacji na wypadek ich utraty lub kradzieży i wszystkie inne zabezpieczenia, które zajmowałyby Ci głowę i czas w przypadku rozwiązania On-Premise.

Cloud CRM – gdzie się sprawdza?

Cloud CRM to rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w małych i średnich firmach, którym zależy na przewidywalności wydatków jak i w dużych korporacjach nastawionych na natychmiastowy zwrot.

Jedyny przykład, który mógłbym wskazać jako nieodpowiedni to spółki oraz instytucje państwowe zobligowane do samodzielności w zakresie zarządzania infrastrukturą serwerową i przetwarzanymi danymi. Tylko w takim wypadku cloud CRM się nie nada. Reszta podmiotów, może tylko zyskać na tych wszystkich udogodnieniach opisanych powyżej.

Cloud CRM – przykłady

Który system cloud CRM wybrać? Oferta aplikacji dostępnych w chmurze jest bardzo bogata. Tak, jak wspomniałem, był to jeden z bardziej popularnych trendów ostatnich kilku lat. Producenci oprogramowania CRM niemal masowo przenosili swoją ofertę do chmury. Rzadko kiedy pozostawiając klientom wybór.

Sugar Sell

Moim zdaniem jeden z ciekawszych przykładów cloud CRM to Sugar Sell – oprogramowanie od SugarCRM, które wyrosło z open-source’owego projektu. Dzięki doświadczeniom globalnej społeczności udało się wypracować rozwiązania przydatne biznesom z przeróżnych dziedzin gospodarki, które teraz oferowane są w prostym pakiecie subskrypcyjnym.

Dużą zaletą Sugar Sell jest jego komplementarność z pozostałymi produktami z portfolio producenta, które pozwalają na stworzenie kompleksowej platformy HD-CX.

Sugar Sell kosztuje już od $80 za użytkownika miesięcznie (ale cena ta może być negocjowana, gdy licencji jest dużo lub gdy poza CRM-em decydujesz się także na inne produkty z oferty producenta).

Zendesk Sell

Obok Sugar Sell, koniecznie należy wymienić także system CRM od firmy Zendesk. To kolejne oprogramowania cloud CRM warte uwagi. Może się przydać w szczególności w firmach z rozbudowanym procesem obsługi posprzedażowej lub sprzedażą e-commerce.

Producent sprostał oczekiwaniom i zaproponował narzędzie, które jest przede wszystkim użyteczne. Zendesk Sell to wszystko to, co znasz z prezentacji systemów CRM. Lejek sprzedaży, mapa podróży klienta, kalendarz, integracja E-mail, przechowywanie dokumentów, raporty itd. – tylko … podane w nowoczesnej formie, tak żeby chciało się z tego korzystać.

Dostęp do systemu rozwiązany jest na zasadach klasycznej subskrypcji i zależy od preferowanego pakietu włączonych dla Ciebie funkcji. Ceny zaczynają się od $19 za użytkownika na miesiąc (edycja Zendesk Sell Team). Co bez wątpienia jedną z korzystniejszych cenowo opcji na rynku.

SpiceCRM (edycja More)

Ostatni przykład, który chciałbym przytoczyć to edycja More oprogramowania o nazwie SpiceCRM.

System jest open-source’owy i w podstawowej wersji może być pobrany z Internetu i zainstalowany własnymi siłami w 100% On-Premise. Producent wychodzi jednak naprzeciw także podmiotom, które preferują opcję cloud CRM.  W portfolio SpiceCRM znalazło się miejsce dla oprogramowania chmurowego, które wzbogacono m.in. o integrację z Google Calendar czy elementy Marketing Automation i Customer Service.

System powstał na fundamencie bardzo popularnej, społecznościowej edycji systemu od SugarCRM. Interface narzędzia zaprojektowano przy wykorzystaniu Lightning Design System. Powinieneś go kojarzyć, jeśli widziałeś kiedyś prezentację Salesforce’a (kolejnego popularnego cloud CRM).

Przy okazji, front-end systemu jest pisany w technologii Google o nazwie Angular. Jeżeli szukasz czegoś o rozbudowanych możliwościach, za sensowne pieniądze, co nawiązuje do spuścizny liderów rynku – może to być dla Ciebie ciekawa alternatywa dla tzw. CRM-owego mainstreamu.

Koszt licencji SpiceCRM w odsłonie More to (podobnie jak w przypadku Zendesk Sell Team) €19 za użytkownika na miesiąc.

Podsumowanie

CRM w chmurze nie jest dla każdego. Są firmy czy organizacje, którym zależy na samodzielności w utrzymywaniu infrastruktury serwerowej. Takim podmiotom dedykowane są systemy On-Premise. Nadal dość często wybierane przez polskich przedsiębiorców. Ale to nie w tym kierunku zmierza rynek…

Jeżeli chcesz za nim nadążać i zainteresowały Cię informacje powyżej, umów się na indywidualną konsultację z ekspertem cloud CRM. Zdążysz jeszcze w tym kawartale. Terminy są widoczne poniżej.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top