Ranking CRM. Jak prównywać systemy CRM, by dobrze wybrać?

Sławomir Wnuk

Szukasz oprogramowania CRM do swojej firmy? Zastanawiasz się, która z dostępnych opcji jest dla Ciebie odpowiednia? Zamierzasz sugerować się opiniami dostępnymi w Internecie?

„Chyba najlepiej wybrać to, co podpowiada popularny ranking CRM…”

Szczerze? To zależy!

Branża IT dostarcza bardzo wielu opcji w zakresie systemów CRM. Nic dziwnego, że w gąszczu różnorodnych rozwiązań poszukujesz zestawienia, które w prosty sposób porówna poszczególne opcje. Nic też dziwnego w tym, że dostawcy oprogramowania tworzą tego typu materiały, aby wykazać wyższość swojego produktu nad ofertą konkurencji.

Nic w tym złego, ale jako wyedukowany konsument powinieneś zdawać sobie sprawę z subiektywności rankingów przygotowywanych przez ambasadorów konkretnej marki.

Ranking CRM? Zwróć uwagę na metodykę badania

Opieranie decyzji biznesowych na subiektywnych wnioskach na temat wybiórczo dobranych narzędzi niesie za sobą pewne ryzyko. Przede wszystkim – zawężonego i niedostosowanego do potrzeb spektrum wyboru.

Jeżeli raport jest rzetelny, powinien też wskazywać na kryteria doboru analizowanych narzędzi.

Jeżeli sięgasz po zestawienie oprogramowania CRM – upewnij się, że zostały one odpowiednio posortowane.

Nie ma sensu porównywać Fiata Multipla z Ferrari California. Podobnie całkowicie nieuzasadnione jest stawianie w tym samym szeregu prostych, pudełkowych rozwiązań i komercyjnego oprogramowania klasy Enterprise.

Zanim zaczniesz porównywać produkty, zastanów się, czego oczekujesz od systemu CRM, jaki masz budżet, czy zależy Ci na swobodzie instalacji, bezpieczeństwie danych. 

Dopiero wtedy, zawężając spektrum wyboru do systemów odpowiadających Twoim potrzebom, uzyskasz realny pogląd opcji, które faktycznie powinieneś rozważać.

  • Jeżeli raport CRM, którym się posługujesz, dotyczy rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw, nie ma sensu szukać tam narzędzia dla dużych korporacji
  • Jeżeli szukasz aplikacji, którą można zainstalować On-Premise, na prywatnym serwerze – nie skupiaj się na produktach typu SaaS
  • Działasz w modelu B2B? Zapomnij o rozwiązaniach dedykowanym B2C

Ze względu na wielość alternatyw trudno o wiarygodny ranking pełnej oferty systemów CRM. Tym bardziej skup się na tym wycinku rynku, który dedykowany jest organizacjom o podobnym do Ciebie profilu.

Który ranking CRM jest wiarygodny?

W ostatnich latach przywykliśmy do zabiegów typu pozycjonowanie stron internetowych, artykuły sponsorowane itp. Wiedza, którą zdobywamy w Internecie, jest serwowana na postawie algorytmu, który faworyzuje treści nie ze względu na ich obiektywność, rzetelność badawczą, a zagęszczenie fraz kluczowych.

Prawda jest taka, że mało komu chce się przeszukiwać odległe strony Google. Dotarcie na drugą to już wyczyn. Zwykle przyswajamy te artykuły, które albo ktoś polecił w mediach społecznościowych, albo te, które po prostu pokazały się na pierwszych miejscach po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki. 

Przy okazji można się zastanowić także nad tym, w jaki sposób przeprowadzono research konieczny do stworzenia do takiego raportu. Jeżeli nie przygotowywała go niezależna agencja badania rynku albo nie rozesłano ankiet do użytkowników – najprawdopodobniej dane uwzględnione w rankingu pozyskano tylko przy pomocy Google.

Oprócz ryzyka, że słabiej wypozycjonowani w Internecie dostawcy nie zostali uwzględnieni, warto się liczyć również, z tym że wiedza zawarta w raporcie to w większości przekaz marketingowy ze stron producentów, a nie obiektywnie i empirycznie wypracowane wnioski.

Ranking CRM: uwaga na źródło!

Nie zrozum mnie źle. Sam chętnie polegam na raportach dotyczących oprogramowania Open Source, a w szczególności systemów klasy CRM. Zdecydowanie większą dozą zaufania darzę jednak te opracowane przez wiarygodne, renomowane centra badawcze.

Niejednokrotnie na tym blogu przywoływałem wyniki corocznego badania Gartner Inc. – niezależnego instytutu analityczno-badawczego wyspecjalizowanego w tematach zastosowania technologii.

Magiczny Kwadrant Gartnera to jeden z najbardziej respektowanych rankingów w dziedzinie Sales Force Automation. Profesjonalni analitycy firmy opierają swoje wnioski na próbie około 200 firm z różnych dziedzin gospodarki. Ich celem jest zmierzenie, w jakim stopniu najważniejsi gracze na rynku systemów CRM wywiązują się z roli dostawcy aplikacji, która wspiera i automatyzuje procesy sprzedażowe w przedsiębiorstwach. Bazując na 15 podstawowych kryteriach, analizowani są zarówno dostawcy systemów klasy CRM, jak i ich flagowe produkty. Wyniki badania prezentowane są na charakterystycznym wykresie podzielonym na cztery ćwiartki.

Magic Quadrant Gartnera zalicza producentów oprogramowania klasy CRM do następujących kategorii: gracze niszowi (niche players), pretendenci (challengers), wizjonerzy (visionaries) oraz liderzy (leaders). Umiejscowienie producenta i systemu w konkretnej części kwadrantu zależy od wizji (m.in. innowacyjność, model biznesowy, zrozumienie rynku) oraz od zdolności do jej realizacji (reagowanie na zmiany, serwis, customer experience).

Ranking CRM a opinia użytkowników

Oprócz rankingów podmiotów takich jak Gartner, za miarodajne można uznać także te zestawienia, które odnoszą się do doświadczenia użytkownika systemu.

Jednym z ciekawych przykładów dotyczących systemów CRM jest coroczny ranking amerykańskiego magazynu PCMag – Business Choice Awards.

Business Choice Awards (albo: PCMag  Readers’ Choice Awards) to plebiscyt zawężony do wątków związanych z oprogramowaniem klasy CRM. Ranking porusza kwestie wymagań sprzętowych, funkcjonalności, User Experience, kwestii administracyjnych, serwisowych i wsparcia technicznego.

Wiarygodność tego konkretnego zestawienia polega na tym, iż to czytelnicy czasopisma decydują o jego wynikach. Zaproszenia do udziału w ankiecie rozsyłane są drogą mailową do członków społeczności PCMag.com oraz subskrybentów listy mailingowej Readers’ Choice Survey. Pytania dotyczą subiektywnej opinii na temat pracy z danym systemem CRM w okresie ostatnich 12 miesięcy.

W podobny sposób działają porównywarki systemów. Niektóre z nich, które zrzeszają dziesiątki tysięcy internautów, dostarczają bardzo rzetelnej wiedzy prosto od użytkowników systemu.

Zamiast szukać rankingów wydawanych przez podmioty powiązane z dostawcami systemów, lepiej skorzystać z opinii osób, które miały z nimi do czynienia w codziennej pracy. Jak zwykle w Internecie warto jednak przyjąć pewną dozę sceptycyzmu.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wystarczająco dużo razy powieliłem frazę „ranking CRM”, żeby trafić do osób, które takiego podsumowania poszukują.

Liczę, że udało mi się Ciebie przekonać, że nie warto ślepo wierzyć zestawieniom, które tylko wyświetlają się w górnych partiach pierwszej strony Google. W takich raportach systemy mogły zostać dobrane tylko i wyłącznie na podstawie wiedzy dostępnej w Internecie. Oznacza to, że nie sam system został przeanalizowany a wyłącznie materiały marketingowe na jego temat.

Jeżeli poszukujesz oprogramowania CRM do Twojej firmy, zacznij od analizy własnych potrzeb, a dopiero później porównuj dostępne narzędzia. W tym celu już dziś umów się na niezobowiązujacą konsultację z ekspertem eVolpe. Jesteśmy po to, by pomóc Ci wybrać.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Jaki ranking CRM jest wiarygodny?

Jeżeli raport jest rzetelny, powinien wskazywać na kryteria doboru analizowanych narzędzi. Kiedy sięgasz po zestawienie systemów CRM – upewnij się, że zostały one odpowiednio pogrupowane. Ze względu na wielość alternatyw trudno o wiarygodny ranking pełnej oferty oprogramowania klasy CRM. Najlepiej skupić się na wycinku rynku, który dedykowany jest organizacjom o profilu podobnym do Twojego.

Jak wybrać system CRM?

Zanim zaczniesz porównywać produkty, zastanów się, czego oczekujesz od systemu CRM, jaki masz budżet, czy zależy Ci na swobodzie instalacji, bezpieczeństwie danych. Dopiero wtedy, zawężając spektrum wyboru do systemów odpowiadających Twoim potrzebom, uzyskasz realny pogląd opcji, które faktycznie warto rozważać.

Co to jest Magiczny Kwadrant Gartnera?

Magiczny Kwadrant Gartnera to jeden z najbardziej respektowanych rankingów oprogramowania dla biznesu. Profesjonalni analitycy firmy opierają swoje wnioski na próbie około 200 firm z różnych dziedzin gospodarki. Ich celem jest zmierzenie, w jakim stopniu najważniejsi gracze na rynku systemów wywiązują się z roli dostawcy aplikacji, która wspiera i automatyzuje procesy w przedsiębiorstwach. Bazując na 15 podstawowych kryteriach analizowani są zarówno wytworcy technologii jak i ich flagowe produkty. Wyniki badania prezentowane są na charakterystycznym wykresie podzielonym na cztery ćwiartki. Magic Quadrant Gartnera zalicza producentów do następujących kategorii: gracze niszowi (niche players), pretendenci (challengers), wizjonerzy (visionaries) oraz liderzy (leaders).

Jak powstaje ranking Business Choice Awards?

Business Choice Awards (albo: PCMag  Readers’ Choice Awards) to plebiscyt zawężony do wątków związanych z oprogramowaniem klasy CRM. Ranking porusza kwestie wymagań sprzętowych, funkcjonalności, User Experience, kwestii administracyjnych, serwisowych i wsparcia technicznego. Wiarygodność tego konkretnego zestawienia polega na tym, iż to czytelnicy czasopisma decydują o jego wynikach. Zaproszenia do udziału w ankiecie rozsyłane są drogą mailową do członków społeczności PCMag.com oraz subskrybentów listy mailingowej Readers’ Choice Survey. Pytania dotyczą subiektywnej opinii na temat pracy z danym systemem CRM w okresie ostatnich 12 miesięcy.

Który system CRM wybrać?

To zależy. Najlepiej skonsultować się z firmą wdrożeniową i przeanalizować własny proces biznesowy, potrzeby kluczowych użytkowników, wymagania sprzętowe i budżet. Doświadczony partner pomoże w podjęciu najlepszej decyzji.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top