Pracuj z CRM wykorzystując dobre praktyki

Maciej Jankiewicz

Masz już własny system CRM? Pamiętaj, że nie ogranicza się on tylko do zapisywania kontaktów i śledzenia historii transakcji. Warto znać triki i funkcje, które ułatwią Ci prowadzenie sprzedaży.

W dzisiejszym artykule omawiam 3 dobre praktyki pracy z oprogramowaniem Customer Relationship Management. Upewnij się, że z nich korzystasz.

#1 Tworzenie kontaktów

Generowanie leadów to chaotyczny proces. Pewnie zdarzyło Ci się zgubić wizytówkę czy numer telefonu w notesie. Dlatego zanim zaczniesz wykonywać zimne telefony lub masową wysyłkę maili, wprowadź kontakt do systemu. Będziesz miał pewność, że jest on w jednym miejscu, do którego zawsze masz dostęp, a tam na pewno Ci się nie zapodzieje.

Jeśli pozyskujesz leady poprzez social media, warto pomyśleć o integracji z narzędziem, które Ci to ułatwi. Takie połączenie pomoże Ci ze zdobyciem nowych kontaktów i z łatwiejszym zrozumieniem zachowania potencjalnych klientów. Zaangażowanie się w relację z klientem od początku ułatwi Ci późniejszą współpracę.

pracuj z cem

Wprowadzając kontakty do systemu CRM, warto je jeszcze dokładnie podzielić na segmenty. Klient dostaje to co go interesuje. Dzięki temu jest większa szansa, że wybierze Twoją firmę. Połącz swój CRM z oprogramowaniem do automatyzacji marketingu, aby segmentować listę potencjalnych klientów. Możesz to robić według różnych filtrów (np. rentowność, region, branża), tak, aby miały one ze sobą coś wspólnego, żeby personalizować wiadomości marketingowe.

#2 Scoring i segmentacja leadów

W idealnym świecie otrzymujesz od razu idealne leady, które szybko przeradzają się w kontakty. Żeby mieć pewność, że trafiają do Ciebie właściwe leady, warto zastosować kilka praktyk, aby je sklasyfikować.

Wykorzystaj system CRM do oceny leadów. Stwórz formułkę, która będzie je punktować na podstawie takich informacji jak; źródło pozyskania, dane kontaktowe czy firmowe. Twój CRM powinien automatycznie przypisać odpowiednią ocenę, którą ustawisz na podstawie różnych zmiennych.

Dzięki temu szybciej filtrujesz leady i lepiej je dobierasz. Łatwiej rozmawia się z klientem, który wiesz, że jest zainteresowany Twoją firmą i za to również otrzymał punkty podczas scoringu. Używaj danych, aby poprawić generowanie leadów. Wykorzystaj wszystkie możliwości systemu CRM, aby zachęcić przedsiębiorców do współpracy.

pracuj z crm. grafika przedstawiająca osobę znalizującą wykresy

#3 Analiza wygranych i przegranych transakcji

Analiza wygranych lub przegranych transakcji to jedna z najważniejszych funkcji w systemie CRM. Studiowanie zdarzeń, które miały miejsce w trakcie może być kluczowe przy kolejnych spotkaniach z klientami. Jest to najlepsza praktyka CRM w celu poprawy ogólnego procesu sprzedaży.

Przegląd raportów i działań pozwoli Ci ustalić, co zrobiono dobrze lub źle w trakcie rozmów z klientami. Spojrzenie na własne kroki z perspektywy czasu pozwoli Ci upewnić się, czy standardowe działania są odpowiednie, czy nie. Warto się zastanowić czy coś powinno zostać zmienione. Zawsze można udoskonalić swoje metody.

Jeśli nie udało Ci się zawrzeć transakcji, zbadaj powody tego, dlaczego nie wyszło. Bądź konkretny i szczegółowy w opisie. Na podstawie tych danych możesz później w spokoju przeanalizować, co poszło nie tak. Może klient wybrał konkurencję, bo uznał, że Twój produkt jest zbyt drogi, albo zawiodły Twoje umiejętności negocjacyjne.

Wiedza o przyczynach niezamknięcia transakcji przyda się w przyszłości przy innych transakcjach.

Podsumowanie

Pamiętaj, żeby przed wdrożeniem i nauczeniem się tych wszystkich praktyk musisz bardzo dobrze zorientować się w systemach CRM. Dobór odpowiedniego oprogramowania, które będzie rozwijać się razem z Twoją działalnością, jest kluczem do sukcesu.

A jeśli już posiadasz system, to nie zmarnuj potencjału, który trzymasz w „rękach”. Pracuj z CRM, usprawnij etapy oraz zaoszczędź czas i pieniądze.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top