Jak skonstruować procesy CRM, by poprawić CX i zwiększyć przychody?

Kamil Ograbisz

Dobrze zaprojektowane procesy CRM to podstawa, jeżeli zależy Ci na utrzymaniu lojalności swoich klientów oraz zwiększaniu przychodów.

Efektywne wykorzystanie systemu tej klasy pomaga również w identyfikacji nowych możliwości sprzedaży i automatyzacji działań marketingowych, co wprost przekłada się na wyniki finansowe firmy.

Poniżej omawiam, jak poprawnie skonstruować procesy CRM i jak wpływają one na CX i przychody firmy.

Czym są procesy CRM?

Procesy CRM to zbiór działań i procedur związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. 

Ich celem jest skuteczne pozyskiwanie, utrzymywanie i rozwijanie relacji z klientami. Dzieje się to poprzez zbieranie i analizę danych o klientach, ich potrzebach i preferencjach, oraz wykorzystywanie tych informacji do personalizacji oferty i usług.

Obejmują wiele różnych działań, takich jak:

  • gromadzenie i analizowanie danych o klientach
  • zarządzanie sprzedażą i obsługą klienta
  • monitorowanie interakcji
  • segmentowanie i dostosowywanie oferty do potrzeb

Dobrze zaprojektowane procesy CRM pozwalają Twojej firmie na skuteczne zarządzanie relacjami z klientami, co przyczynia się do zwiększenia satysfakcji, lojalności oraz generowania większych przychodów.

Personalizacja doświadczenia klienta

Procesy CRM powinny być dobrze dopasowane do specyfiki Twojej firmy i jej klientów.

W tym celu warto dokładnie przeanalizować potrzeby klientów oraz procedury biznesowe i na ich podstawie dostosować funkcjonalności CRM do przedstawionych wymagań.

Przemyślany system CRM powinien umożliwiać Ci personalizację doświadczenia klienta. 

Chodzi o to, żeby zbierać i analizować dane dotyczące swoich klientów, takie jak:

  • preferencje zakupowe
  • historia transakcji
  • zachowanie na stronie internetowej

Dzięki takiej informacji stworzysz dedykowane oferty, rekomendacje i sugestie dla klientów, co pozytywnie wpłynie na ich satysfakcję z zakupów.

zendesk demo

Poprawa efektywności sprzedaży

Uporządkowany CRM pomoże Ci też w zarządzaniu sprzedażą.

Dzięki nim sprzedawcy w Twojej firmie mają dostęp do aktualnych informacji o klientach, co pozwala im na bardziej efektywne nawiązywanie kontaktów i zwiększenie szans na finalizację transakcji.

Optymalizacja procesu sprzedaży prowadzi bezpośrednio do wzrostu przychodów.

Pamiętaj, aby procesy w Twoim CRM były łatwe w obsłudze i intuicyjne dla użytkowników. 

Powinni oni mieć dostęp do potrzebnych im informacji w szybki i prosty sposób, bez konieczności szukania ich na różnych miejscach.

Lepsze zarządzane danymi klienta

System CRM umożliwia także lepsze zarządzanie danymi klienta.

Dzięki temu, że są przechowywane w jednym miejscu, masz do nich ułatwiony dostęp.

Poprawia to też jakość analizy KPIs. W ten sposób możesz dokładniej monitorować historię zakupów klientów, ich preferencji i zachowania, co pozwala na lepszą personalizację oferty.

Narzędzia CRM mają kluczowe znaczenie dla analityki biznesowej, oferują dogłębny wgląd we wszystkie obszary działalności.

Niektóre z nich posiadają obecnie wiele narzędzi analityki biznesowej, takich jak pulpity nawigacyjne, raportowanie oraz monitorowanie inicjatyw sprzedażowych i marketingowych w czasie rzeczywistym.

Mogą one zapewnić zupełnie nowe zrozumienie klientów, ich zachowania i potrzeby.

Poprawa obsługi klienta

Dobrze stworzone procesy CRM umożliwiają szybką reakcję na potrzeby klientów i udzielanie im wsparcia na każdym etapie ich podróży zakupowej.

Dzięki temu Twój dział zaoferuje klientom lepszą obsługę, co prowadzi do zwiększenia ich satysfakcji i lojalności.

Systemy CRM powinny też być ciągle rozwijane i ulepszane. Wprowadzenie zmian na bieżąco pozwala na dostosowanie systemu do zmieniających się potrzeb klientów i biznesu, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i poprawy CX.

zendesk demo

Narzędzia CRM umożliwiają również automatyzację procesów, takich jak zamawianie, kierowanie sprawami i zarządzanie nimi. Pozwala to połączyć różne procesy, takie jak zakupy z zapasami, eliminując błędy ludzkie i zapewniając dokładność danych.

Ponadto dobrze wyregulowane narzędzie CRM pozwoli zidentyfikować najbardziej dochodowe części firmy i otworzyć się na ich optymalizację.

Integracja z innymi narzędziami

Wydajne narzędzia CRM przyspieszają integrację między systemem głównym (samym CRM) a innymi narzędziami, z których korzystacie w firmie.

Dzięki temu zyskujesz dostęp do informacji i danych dotyczących całej organizacji.

Podsumowanie

Dobrze zaprojektowane procesy CRM to kluczowy element skutecznego zarządzania relacjami z klientami i osiągania lepszych wyników finansowych.

Dzięki personalizacji doświadczenia klienta poprawie efektywności sprzedaży, lepszemu zarządzaniu danymi klienta i poprawie obsługi klienta zwiększysz satysfakcję i lojalność klientów, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie przychodów.


P.s. W artykule posłużyłem się wizualizacjami oferowanych przez eVolpe systemów.

Jeśli chcesz zobaczyć prezentację ich możliwości, skorzystaj z kalendarza poniżej.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Kamil Ograbisz
Scroll to Top