Najnowszy raport Gartner Magic Quadrant for Sales Force Automation Platforms z lipca 2025 przynosi istotne zmiany w pozycjonowaniu dostawców systemów CRM. Warto się z nim zapoznać, jeżeli aktualnie poszukujesz optymalnego rozwiązania do automatyzacji sprzedaży w Twojej firmie.
Poniżej znajdziesz wersję skróconą z analizą wyników, którą przeprowadziliśmy w eVolpe.
Magic Quadrant 2025: diagram Gartnera
Dla firm poszukujących optymalnego rozwiązania do automatyzacji sprzedaży, kluczowe jest zrozumienie, jak sprawdzają się różne platformy CRM/SFA ; szczególnie w kontekście rosnącej roli sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów wewnętrznych.
Dokładnie w tym celu instytut badawczy Gartnera co roku wydaje dokładną analizę popularnych opcji. Każdorazowo własną interpretację wyników raportu – w skróconej formie – proponuje także eVolpe. Nie inaczej jest i tym razem.
Sprawdźmy zatem: Jak w najnowszym badaniu wypadają Creatio, SugarCRM, HubSpot i ich konkurencja?
Już na pierwszy rzut oka dostrzec można pewne zmiany. Po lewej aktualny diagram. Po prawej – zeszłoroczny.
Magiczny Kwadrant Gartnera Sales Force Automation [2025] Magiczny Kwadrant Gartnera Sales Force Automation [2024]
Magic Quadrant 2025: analiza eVolpe
Miejsce na diagramie to jedno. Co się za nim kryje – to osobna kwestia.
Nie wszyscy wiedzą, że poza popularnym wykresem Gartner wydaje też obszerny raport, w którym dokładnie uzasadnia powyższe pozycje. Ponieważ dostęp do pełnej wersji jest niepubliczny, a sama analiza ma wiele stron, postanowiliśmy ułatwić Ci zadanie i najważniejsze wnioski zawarliśmy w zwięzłych akapitach.
Warto się w to zagłębić, ponieważ najlepszy wybór to niekoniecznie wybór lidera.
Nie bez przyczyny wycinek rynku SFA/CRM, który bada Gartner (przede wszystkim systemy dla dużych firm i korporacji), przedstawiany jest na osi i w podziale na podobne sobie kwadraty.
Chodzi o to, żeby ukazać kategorie, które bardziej lub mniej odpowiadają konkretnym nabywcom.
Przyjrzyjmy się teraz konkretnym przykładom i ich miejscu na kwadrancie.
Creatio: Utrzymanie w grupie Wizjonerów

W najnowszym raporcie Gartnera na pozycji Wizjonera rynku umocniło się Creatio. To istotny sygnał, świadczący o tym, iż producent oprogramowania kontynuuje swoją misję w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań.
Podejście do automatyzacji sprzedaży w oparciu o sztuczną inteligencję oraz ich silna wizja rozwoju produktu, sprawiają, iż z powodzeniem (kolejny rok z rzędu) wytyczają ścieżki dla naśladowców.
Mocne strony Creatio
Na co zwrócić uwagę przed wyborem Creatio?
SugarCRM: Umocnienie w niszy

SugarCRM w 2025 wzmocnił swoją pozycję Gracza Niszowego. W roku ubiegłym balansował jeszcze na granicy Niche Player i Challenger. Po upływie 12 miesięcy wyraźnie widać, iż firmie o wiele bardziej zależy na dotarciu do unikalnego klienta vs. całego rynku.
SugarCRM skoncentrował się na dostarczeniu oprogramowania dla: produkcji, dystrybucji i hurtowego handlu. W ostatnim czasie firma przeszła też przez znaczące zmiany organizacyjne. Zatrudniono nowego CEO oraz zredukowano cenę rozwiązania podstawowego.
Mocne strony SugarCRM
Na co zwrócić uwagę przed wyborem SugarCRM?
HubSpot: Silny niszowy gracz

HubSpot utrzymuje pozycję w ćwiartce Graczy Niszowych, co może być zaskakujące dla firm kojarzących tę markę z pozycją lidera w automatyzacji marketingowej.
W kontekście automatyzacji sprzedaży (SFA), HubSpot koncentruje się głównie na segmencie małych i średnich przedsiębiorstw.
Mocne strony HubSpot
Na co zwrócić uwagę przed wyborem HubSpot?
Liderzy rynku SFA 2025
Challengerzy SFA 2025
Wizjonerzy rynku SFA 2025
Gracze niszowi na rynku SFA 2025
Kluczowe trendy w automatyzacji sprzedaży w 2025
Analizując poszczególne systemy i ich miejsce w rankingu Gartnera, nie sposób nie zauważyć pewnych powtarzających się trendów.
W 2025 wyróżniają się trzy podstawowe kierunki innowacji.
1. Wszechobecna sztuczna inteligencja
Rynek oprogramowania widocznie przechodzi od podstawowych funkcji generatywnej sztucznej inteligencji do zaawansowanych agentów AI. Współczense platformy SFA/CRM oferują już:
2. Ujednolicone platformy danych
Dostawcy oprogramowania SFA/CRM wyraźnie koncentrują się teraz także na:
3. Uwaga na UX i produktywność
Priorytetem dla dostwaców oprogramowania i ich klientów stają się również:
Rekomendacja CRM na 2025/2026
Podsumowując wyniki raportu Gartnera dochodzimy do prostej konkluzji:
Nie ma jednego systemu CRM idealnego dla każdego typu biznesu
Podczas wyboru warto brać pod uwagę przede wszystkim własne potrzeby i specyficzne uwarunkowania rynkowe.
Rankingi takie jak Gartner Magic Quadrant 2025 mogą oferować pewną podpowiedź, ale rzadko stanowią jedyny, decydujący czynnik.
Na ich podstawie można jednak wysnuć dość ogólne wnioski na temat: Co na rynku SFA/CRM jest dla kogo?
CRM dla małych i średnich firm:
CRM dla średnich i dużych firm:
Rekomendacja dla dużych firm i korporacji:
Podoba Ci się to, co czytasz?
Zapisz się na newsletter i otrzymuj więcej takich treści