Czy systemy Open Source są darmowe?

Kamil Ograbisz
Open Source oznacza otwartość, tj. wolność oprogramowania (ang. free software). 

Ale nie w kontekście kosztów, a swobody dostępu do kodu źródłowego!

Co prawda dość często systemy Open Source są pozbawione opłat licencyjnych, jednak określanie ich mianem darmowych jest błędem.

Obok niekomercyjnych rozwiązań takich jak SuiteCRM, SpiceCRM Core czy MintHCM istnieją również płatne, licencjonowane systemy np. SpiceCRM More, SugarCRM Enterprise i Enterprise+.

Poza tym — nawet w przypadku pozornie darmowego oprogramowania (bez opłat za liczbę użytkowników) — nie można wykluczyć pewnego rodzaju kosztów.

W artykule zgłębiam temat i wskazuję: Za co na pewno płaci się wdrażając systemy Open Source?

Komercyjne systemy Open Source

Komercyjne systemy Open Source to aplikacje o otwartym kodzie źródłowym, za dostęp, do których należy zapłacić.

Tego typu koszt to tzw. opłata licencyjna.

Mówi się nawet, że w przypadku Commercial Open Source trzeba „zapłacić za licencje”.

Koszt licencji

Popularny model płatności za komercyjne systemy (także Open Source) to uzależniana od liczby użytkowników miesięczna subskrypcja.

Wielu producentów narzuca jednak by, taką opłatę opłacić z góry za cały rok. Taka sytuacja zachodzi na przykład w przypadku MS Dynamics, Salesforce czy SugarCRM.

Zdaję sobie sprawę, że opłata za system Open Source to może być szok dla osób, które wolność oprogramowania kojarzą z jego darmowością.

Co do zasady Open Source oznacza jednak otwarty, nie — darmowy (!) kod źródłowy systemu.

W aplikacjach tego typu można dokonać dowolnej modyfikacji czy rozbudowy, niekoniecznie jednak da się je swobodnie pobrać z Internetu i używać bez opłat (licencyjnych).

Niektóre tak. Ale nie wszystkie.

Niekomercyjne systemy Open Source

Niekomercyjne systemy Open Source to aplikacje o otwartym kodzie źródłowym, za dostęp, do których nie trzeba uiszczać opłaty licencyjnej.

Oprogramowanie tego typu można bardzo często samodzielnie pobrać z Internetu i przy pomocy technicznie zorientowanego specjalisty — zainstalować na własnych serwerach.

W ten sposób rozpowszechniane są np. SuiteCRM czy SpiceCRM w wersji Core.

Koszty dodatkowe

Chociaż niekomercyjne oprogramowanie Open Source nie wymaga opłaty subskrypcyjnej, nie nazwałbym go jednak darmowym.

Nie da się bowiem wykluczyć różnego rodzaju kosztów dodatkowych.

Nawet sięgając po SuiteCRM, czyli wg najnowszego rankingu Forbes: „najlepszy Open Source CRM na rynku”, nie uchronisz się od wydatków na:

  • infrastrukturę serwerową
  • konfigurację dostępu i uprawnień dla użytkowników
  • rozbudowę funkcjonalności pod indywidualne potrzeby (zmiany w kodzie)
  • migrację danych z innego systemu
  • integrację z pozostałymi aplikacjami, z których korzystacie w firmie
  • szkolenia
  • utrzymanie czy prace serwisowe

Wymienione elementy trzeba zresztą brać pod uwagę decydując się na dowolny system IT…

Podsumowanie

Inwestycja w oprogramowanie i jego prawidłowe wdrożenie to bardzo złożony proces.

Komercyjny, niekomercyjny, open-source’owy czy zamknięty system IT zawsze coś kosztuje.

Brutalna prawda brzmi wręcz, iż: oczekiwanie trwałego i przynoszącego firmie zyski efektu — bez jakiegokolwiek wkładu finansowego — jest niestety nierealne.

A jeżeli chcesz się dowiedzieć, ile konkretnie może kosztować wdrożenie systemu dla dużej organizacji — zapraszam jeszcze tutaj:

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Kamil Ograbisz
Scroll to Top