Co to jest CRM? Korzyści, funkcje, systemy do wyboru

Maciej Jankiewicz

Odpowiedź na pytanie „Co to jest CRM?” nie jest jednoznaczna. Skrótu używa się przede wszystkim w kontekście oprogramowania z rodzaju Sales Force Automation. Na wstępie warto jednak odróżnić systemy klasy CRM od filozofii Customer Relationship Management. Obie rzeczy są ze sobą nierozerwalnie związane, ale czym innym jest narzędzie a czym innym sama idea. Od tego zacznijmy.

Co to jest CRM?

Customer Relationship Management to filozofia prowadzenia biznesu z naciskiem na dobrą kondycję relacji z klientem. Zgodnie z założeniami CRM w centrum uwagi należy postawić klienta i jego potrzeby.

Oprogramowanie CRM — natomiast — to narzędzie, które taką strategię pozwoli Ci zrealizować.

Typy systemów CRM

Istnieje kilka opcji systemów CRM, na które możesz się zdecydować.

Można je podzielić na oprogramowanie zamknięte (pudełkowe), w którym nie można dokonywać większych zmian oraz systemy Open Source, które pozwalają na dowolne modyfikacje.

Istnieją również systemy CRM no-code, które umożliwiają rozbudowę funkcjonalności bez udziału programistów, przy pomocy gotowych komponentów.

Systemy CRM można dodatkowo podzielić na takie bez opłat licencyjnych (np. SpiceCRM w wersji Core czy SuiteCRM), a także komercyjne, za które należy zapłacić per user (np. SugarCRM czy Creatio).

Różnorodność systemów CRM jest jedną z przyczyn, dlaczego ta technologia jest tak ponadczasowa i niezmiennie popularna. Jestem przekonany, że każda organizacja bez problemu znajdzie odpowiednie narzędzie odpowiadające jej specyficznym strukturom. Wystarczy tylko poszukać. Lub zapytać sztuczną inteligencję o podpowiedź.

Korzyści wykorzystania systemu CRM

System CRM to duża korzyść przede wszystkim dla sprzedawców. Warto usprawniać ich pracę, ponieważ jakość obsługi, jaką oferują, wpływa na doświadczenie konsumentów, z którymi mają do czynienia (Customer Experience). Zadowolony klient natomiast to gwarancja Twojego powodzenia w biznesie.

system crm

Wszystkie informacje w jednym miejscu

Wyobraź sobie, że masz kilka folderów, które zawierają dane o klientach i ze wszystkich korzystasz. Przeklikujesz się między plikami otwartymi w tle. To bardzo niewygodne. A gdyby tak przenieść to wszystko do jednego systemu CRM?

Oprogramowanie CRM pozwala zbudować bazę kontrahentów, która połączy wiele źródeł informacji. Dzięki niemu o wiele łatwiej będzie Ci utrzymywać aktualność wiedzy o klientach oraz współdzielić kontekst podejmowanych aktywności z pozostałymi członkami zespołu.

Łatwy dostęp do informacji

Dzięki temu, że do systemu CRM ma dostęp cały zespół, a dane są im udostępnione, unikasz duplikowania wiedzy o aktywnościach klientów. Gdy nastąpi zmiana na stanowisku, nie trzeba się martwić utratą kluczowych informacji. Możesz bez przeszkód prowadzić dalsze rozmowy z klientem, bez pominięcia istotnych faktów.

Analiza i raportowanie

Obliczenia wykonane przez system oszczędzają dodatkowej pracy i pomagają w wykonywaniu codziennych zadań.

Za pomocą oprogramowania CRM z łatwością przeanalizujesz zdarzenia, które zaszły w przeszłości. System pomoże Ci też określać warunki zamknięcia przyszłych transakcji. Dzięki temu dokładnie wiesz, kiedy spodziewać się komplikacji, a nawet ewentualnej utraty klienta. O wiele łatwiej jest Ci więc reagować i niwelować nieprawidłowości w procesie.

Dotyczy to też innych aspektów prowadzenia biznesu. CRM analizuje i raportuje też o postępach Twoich pracowników. Wskazuje słabe punkty, jeśli występują, oraz wzrost, który zachodzi. Dzięki raportom w CRM masz cały proces pod kontrolą.

Automatyzacja

Trudno wyobrazić sobie nowoczesny system CRM bez automatyzacji powtarzalnych procesów. Dzięki niej oszczędzasz swój cenny czas. Zamiast zajmować się pochłaniającymi czas zadaniami, poświęcasz uwagę pielęgnowaniu relacji z klientami.

W efekcie na jakości zyskuje Customer Experience, które oferujesz. A od tego już tylko krok do sukcesu prowadzonej szansy sprzedażowej.

Funkcje systemu CRM

Zarządzanie leadami i szansami sprzedażowymi

System CRM ułatwia Ci też zarządzanie sprzedażą: od pozyskania kontaktu i wprowadzenia go do systemu poprzez zakwalifikowanie potencjalnego klienta, aż po finalizację transakcji.

Dzięki temu w każdym momencie prześledzisz dowolny etap Customer Journey, który może mieć wpływ na pozytywne zamknięcie transakcji.

Zarządzanie kontaktem z klientami

Wszystkie interakcje z klientami – w tym e-maile, rozmowy telefoniczne, wpisy w mediach społecznościowych czy sesje czatu – przechowuje się właśnie w systemie CRM. Dzięki temu możesz powrócić do każdej konwersacji, która została zachowana w aplikacji.

Sprzedawca, gdy potrzebuje informacji z konkretnej rozmowy, może je znaleźć i bez problemu dowiedzieć się wszystkiego o całej dotychczasowej relacji. Dzięki temu klient nie musi się powtarzać i ponownie przedstawiać swoich wymagań. Wpływa to na odpowiednie relacje klienta ze sprzedawcą.

system crm

Planowanie i monitorowanie aktywności pracowników

System CRM jest asystentem sprzedawcy. Przypomina o zaplanowanych zadaniach i dostarcza niezbędnych informacji w celu efektywnego zrealizowania transakcji. Robi to automatycznie, aby handlowiec nie musiał sobie zaprzątać głowy sprawdzaniem kalendarza i upewnianiem się, czy terminy są zachowane.

O wybranych zadaniach do wykonania system może dodatkowo informować na dashboardzie pracownika. CRM pozwala w ten sposób na zapanowanie nad chaosem codziennej pracy.

Otrzymując odpowiednie uprawnienia, można również monitorować aktywności innych pracowników. Jeśli jesteś manadżerem, bez problemu sprawdzisz więc, czy Twoi podwładni realizują określone cele.

Jaki system CRM wybrać?

Systemów CRM na rynku jest wiele, a wybór może być skomplikowany.

Oto kilka ciekawych propozycji z oferty eVolpe. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ odpowiadają na potrzeby różnego rodzaju przedsiębiorstw. W zależności od tego, jaki biznes prowadzisz i jakie masz wymagania – może Ci się przydać inny system.

Sales Creatio

Najnowszy system w naszej ofercie. Low-code/no-code CRM to idealna aplikacja dla biznesów, które chcą tworzyć narzędzie w 100% na własnych warunkach.

SugarCRM

Kultowy system CRM, który może zostać dostosowywany do Twoich potrzeb i procesów. Spełnia oczekiwania marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.

Zendesk Sell

Zendesk to oprogramowanie do zarządzania sprzedażą i obsługi klientów. Jest szybki we wdrożeniu, łatwy w obsłudze i dostosowany do potrzeb średnich przedsiębiorstw.

SpiceCRM

SpiceCRM to system oparty na otwartym kodzie. Powstał na bazie ostatniej wersji popularnego SugarCRM Community Edition. Charakteryzuje się nowoczesnym wyglądem (Lightning Design System) oraz solidnym back-end wytworzonym w technologii Google.

SuiteCRM

SuiteCRM to najlepszy CRM Open Source według rankingu Forbesa. Został oparty na społecznościowej wersji SugarCRM Inc.i nie wymaga uiszczania opłat licencyjnych.

Jeśli nadal masz wątpliwości, który z systemów jest dla Ciebie, polecam rozmowę z naszym asystentem AI ds. wyboru oprogramowania. Korzystając z zasilanego sztuczną inteligencją interfejsu konwersacyjnego, rekomendację systemu CRM otrzymasz w zaledwie kilka minut.  

Skorzystaj z AI CRM Generatora i sprawdź jaki system CRM pasuje do Twojej firmy.

Podsumowanie

System CRM to trend technologiczny, który nie mija. Oprogramowanie tej klasy cały czas się rozwija i czerpie z nowych rozwiązań takich jak na przykład sztuczna inteligencja. Polecam, aby wdrożyć lub wymienić narzędzie CRM wykorzystywane w Twojej organizacji, aby za tym wszystkim nadążyć. W ten sposób zapewnisz wysoką jakość Customer Experience oraz uprzedzisz metody wykorzystywane przez Twoją konkurencję. Przy okazji usprawnisz i ułatwisz swoją codzienną pracę oraz zbudujesz silne i długotrwałe relacje z klientami.

A jeśli chcesz o tym porozmawiać z człowiekiem, chętnie podejmę temat na żywo. Wystarczy, że wskażesz preferowany termin takiej niezobowiązującej konsultacji poniżej.

Do usłyszenia!

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top