- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
- Jak zwiększyć sprzedaż? Wady i zalety dotyczące zastosowania systemu CRM/CX - 9 sierpnia 2024
Miejsce instalacji systemu to temat, który bywa pomijany, ale który może zadecydować o sukcesie całego projektu. Bo za hosting się płaci, a za utrzymanie własnych serwerów…
też trzeba płacić. Tylko trochę w innej formie.
Usługa hostingowa zwykle oferowana jest w modelu subskrypcyjnym. Zakup serwerów to natomiast raczej jednorazowy wydatek. Na nim jednak sprawa się nie kończy. Prywatną infrastrukturę trzeba przecież utrzymywać. Przyda się personel, który zna się na rzeczy. Taka serwerownia to też niemałe wydatki za prąd. Pozorna oszczędność może się zatem okazać kosztowną inwestycją.
Ale nie zrozum mnie źle, są przypadki, w których On-Premise to jedyna słuszna droga. Pisałem już o tym, że nadal jest to bardzo popularne rozwiązanie na polskim rynku. I są ku temu powody.
W dzisiejszym artykule chciałbym się pochylić nad dwoma scenariuszami. Takim, w którym lepiej wybrać opcję Cloud. I takim, kiedy to prywatna infrastruktura serwerowa opłaca się bardziej.
To co? Zaczynajmy.
Wielka rezygnacja czy wielki powrót?
Jeśli przyglądasz się rynkowi oprogramowania dla biznesu, na pewno zauważasz, ilu producentów przeniosło w ostatnim czasie swoje usługi do chmury. A jeśli nie przeniosło, to przynajmniej zainwestowało w taką alternatywę.
Dobry przykład to poczynania firmy SugarCRM. Do pewnego momentu słynęli ze społecznościowej edycji SugarCRM Community Edition. Nie trzeba było za nią płacić (w sensie za licencje), a jej kod był otwarty. Po wygaszeniu wsparcia dla tego produktu wykształciło się portfolio rozwiązań Commercial Open Source, dostępnych On-Premise. Aktualnie firma mocno inwestuje w rozbudowę cloudowej platformy Customer Experience. A w ich ofercie pozostało jedno, wciąż otwarte i dostępne On-Premise oprogramowanie – system Sugar w edycji Enterprise. Reszta aplikacji dostępna jest wyłącznie w obrębie Amazon Web Services – jednego z liderów pośród Data Center i dostawców usług hostingowych na świecie.
SugarCRM nie są zresztą jedyni. W chmurze dostępne są na przykład systemy od Salesforce, Oracle, Microsoft, Livespace, Zendesk a nawet SpiceCRM (w edycji More).
Tylko skąd ten trend na chmurę?
Myślę, że było trochę tak jak z jajkiem i kurą. Z jednej strony producentom oprogramowania podoba się model SaaS, w którym klient płaci regularnie i przywiązuje się do produktu na dłuższy czas. Z drugiej – lubią go też użytkownicy oprogramowania, którzy wolą płacić mniej a częściej i tylko za tyle, ile przestrzeni dyskowej rzeczywiście wykorzystują. Chętnie oddają też obowiązek utrzymywania infrstruktury serwerowej, o którym pisałem wyżej. Nie każdy ma miejsce na obszerną serwerownię, nie każdy musi się też znać na jej obsłudze albo chcieć zatrudniać do tego ludzi.
I tak firmy, które odeszły od rozwiązań On-Premise na rzecz Cloud — dały się ponieść fali „wielkiej rezygnacji”.
Spotkałem się ostatnio z takim określeniem tego masowego trendu na Software as a Service i wydaje mi się ono zasadne. Z mojej perspektywy to rzeczywiście tak trochę wyglądało. Nagle zarówno klienci nagminnie pytali o Cloud jak i producenci, których obserwuję, gremialnie otwierali się na tę możliwość.
Ale, ale. Cloud wcale nie jest dla wszystkich.
Wierne On-Premise pozostały liczne organizacje rządowe. Takie podmioty, również ze względu na przepisy o ochronie danych osobowych, chętniej decydowały się na On-Premise.
Systemy hostowane prywatnie, a dodatkowo – pozbawione opłat licencyjnych, opłacają się także dużym korporacjom. Komitety zakupowe w przedsiębiorstwach powyżej 250 pracowników raczej niechętnie sięgają po SaaS. Koszt licencji pomnożony przez liczbę użytkowników często staje się dla nich nieopłacalny. W takim przypadku do gry wchodzą systemy pokroju SpiceCRM czy SuiteCRM, które przy okazji da się jeszcze dostosować do indywidualnych potrzeb. Ich otwarty kod umożliwia programistom taką manipulację. A skoro oszczędzono pieniądze na licencjach – można rozważyć temat wdrożenia. Jeżeli już stawiać coś na własnych serwerach to najlepiej system, który pasuje do organizacji, a nie taki do którego to organizacja miałaby się dopasować.
Co ciekawe, według ostatniego raportu F5 do 40% wzrosła liczba firm, która planuje rezygnację z systemów hostowanych publicznie w Cloud. Czy to oznacza, że po „wielkiej rezygnacji” czeka nas jednak „wielki powrót”? Kto wie.
Ja Ci polecam, żeby zamiast takich „wędrówek” najpierw rozważyć indywidualne potrzeby Twojego biznesu i dobrać opcję, która najlepiej odpowiada zgłaszanym preferencjom. W tym celu umów się na indywidualną konsultację z ekspertem eVolpe.
A w skrócie
Wybierz system w chmurze jeśli:
Wybierz system On-Premise jeśli:
Czytaj więcej na temat On-Premise
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
- Jak zwiększyć sprzedaż? Wady i zalety dotyczące zastosowania systemu CRM/CX - 9 sierpnia 2024