- Czy systemy Open Source są darmowe? - 9 grudnia 2024
- Czy SugarCRM integruje się z innymi systemami? - 20 listopada 2024
- Jaki jest najlepszy system CRM Open Source wg Forbes? - 15 listopada 2024
„Dane to nowa ropa”.
Clive Humby, brytyjski matematyk i przedsiębiorca
To dane napędzają Twoje decyzje, kształtują relacje z klientami, a w efekcie przekładają się na zyski. Jednak podobnie jak ropa naftowa — same w sobie są tylko surowcem, który musi być odpowiednio przetworzony i oczyszczony, by zyskał realną wartość.
W dzisiejszym artykule będę chciał nawiązać do tego, dlaczego czysta i skrupulatnie prowadzona baza CRM jest ważna. Oraz, jak postępować, by utrzymać najwyższy boziom higieny informacji przechowywanych w systemie.
Zapraszam zainteresowanych.
Baza CRM — dlaczego jej higiena jest ważna?
Wyobraź sobie samochód sportowy o nieprzeciętnej mocy. Nawet, jeżeli producent obiecywał imponujące osiągi oraz niesamowite wrażenia z jazdy, jeżeli wlejesz do niego zanieczyszczone paliwo, zacznie się dławić lub ulegnie awarii.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku systemów CRM.
One nie tylko kosztują tyle, ile solidny samochód, ale też w analogiczny sposób się zachowują. Możesz mi wierzyć, że nawet najlepsze oprogramowanie przestanie spełniać swoją rolę, jeśli zasilą je „brudne” dane.
Przykłady zanieczyszczeń w bazie CRM
Nieaktualne ustalenia, duplikaty rekordów, błędy w informacjach o klientach — wszystko to działa jak zanieczyszczenia w silniku (bazie CRM), obniżając osiągi całego biznesu.
Wniosek: kiedy Twój system CRM jest prowadzony w niechlujny, niesumienny sposób: natychmiast spada efektywność sprzedaży.
A to może być kosztowne… podobnie zresztą (kontynuując moją samochodową metaforę) jak każda ingerencja w działanie układu napędowego pojazdu.
Aby zagwarantować prawidłowe działanie systemu, koniecznie zdiagnozuj, a następnie wyeliminuj więc następujące usterki:
Dobre praktyki i korzyści z utrzymania porządku w bazie CRM
Pora na przykład z życia!
Poznałem kiedyś firmę, której system CRM pęczniał od tysięcy kontaktów, ale nie przynosił zadowalającego ROI. Zaczęto się nawet zastanawiać, czy to wina technologii i należy ją być może wymienić…
Na szczęście dla budżetu firmy, wymiana systemu nie znajdowała żadnego uzasadnienia. Trzeba było w nim po prostu posprzątać.
Jak się okazało, w natłoku bieżących zadań, zapomniano zadbać o higienę firmowej bazy danych. Sprawę zauważono, gdy jednego z menadżerów zastanowił rosnący wskaźnik nieodebranych rozmów telefonicznych. Dopiero wówczas wykryto, że sprzedawcy miesiącami korzystali z nieaktualnych numerów telefonów i adresów e-mail. W ich systemie znajdowało się też mnóstwo duplikatów, fałszywych rekordów i nieaktualnych wpisów.
W efekcie: zamiast utrzymywać rentowne relacje, tracili czas na nagrywanie wiadomości głosowych lub rozsyłanie zapytań na nieobsługiwane przez nikogo skrzynki. Nikomu nie przyszło na myśl, by zweryfikować czy dane są aktualne!
Firma miała co prawda wrażenie, że zarządza ogromną bazą klientów, jednak większość posiadanych przez nich informacji była bezużyteczna.
Co zrobić, żeby nie pójść w ich ślady?
Dobre praktyki prowadzenia bazy CRM
Utrzymanie bazy danych CRM w dobrej kondycji wymaga regularnych i skrupulatnych działań.
Warto przede wszystkim: wprowadzić jasne zasady dotyczące aktualizacji wiedzy, zintegrować system z narzędziami, które wspomagają automatyczną aktualizację oraz wdrożyć procedurę regularnego audytu informacji sprzedażowych.
Oto pełna lista dobrych praktyk podczas prowadzenia bazy CRM:
Korzyści z dbania o bazę CRM
Bardzo często przyczyną niezadowolenia z oprogramowania CRM w firmach nie jest sama technologia, lecz stan bazy danych — pełnej duplikatów, błędów i nieaktualnych informacji.
Dopiero troska o odpowiednią higienę informacji, w tym ich prawidłowe wprowadzanie, przechowywanie i aktualizowanie, pozwala osiągnąć rzeczywisty zwrot z inwestycji, który tak chętnie obiecują dostawcy systemów.
Na początku może się to wydawać sporym wyzwaniem... i nie będę ukrywał, że takim pewnie będzie. Na pewno, dopóki dbanie o jakość bazy CRM nie stanie się naturalnym nawykiem całego zespołu. Jednak uwierz mi: warto.
Regularna pielęgnacja bazy danych przynosi całą listę niezaprzeczalnych i opłacalnych dla biznesu korzyści:
Jak działa AI w systemach CRM?
Na koniec kilka słów o AI.
Coraz więcej firm integruje bowiem swoje systemy CRM z modelami sztucznej inteligencji. Co do zasady: wspomaga to ich procesy analityczne, automatyzuje powtarzalne zadania i pomaga w personalizacji oferty.
Jednak nawet najbardziej zaawansowane algorytmy nie będą skuteczne, gdy zostaną zasilone przez błędne dane.
Sztuczna inteligencja działa zawsze na zasadzie „garbage in, garbage out” – jeżeli dostarczysz jej niepoprawne, niepełne lub przestarzałe dane, wyniki jej pracy będą równie niewiarygodne.
Higiena bazy CRM odgrywa zatem kluczową rolę również w kontekście wykorzystania AI.
Rozwiń swój biznes z pomocą AI.
Skorzystaj z ponad 40 stron opracowania z przykładami już dziś.
Algorytmy analizujące zachowania klientów, tworzące rekomendacje sprzedażowe czy prognozujące trendy zakupowe muszą opierać się na danych wysokiej jakości, aby dostarczać wartościowych i trafnych wyników.
Jeśli algorytm AI analizuje bazę CRM, w której pełno jest duplikatów, nieaktualnych kontaktów czy błędnych informacji, wynik będzie zniekształcony. Tym samym prognozy sprzedażowe czy rekomendacje marketingowe mogą być nietrafione, co przekłada się na marnowanie zasobów i niższy zwrot z inwestycji w system CRM i sztuczną inteligencję.
TL;DR?
Jeśli nie masz teraz czasu, żeby przeczytać całość i tylko zescrollowałeś czy zescrollowałaś do tego miejsca, zostawiam Cię z ostatecznym wnioskiem.
Dbałość o jakość danych to nie jednorazowy wysiłek, ale stały proces, który przekłada się na większe zyski, lepszą obsługę klienta i długoterminowy rozwój firmy. Jest to inwestycja, która zwraca się z nawiązką. Jeśli się zastanawiasz, czy warto albo potrzebujesz przekonać szefa: powołaj się w firmie na eVolpe i powiedz, że napisali, że NIE MA INNEJ DROGI.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.
- Czy systemy Open Source są darmowe? - 9 grudnia 2024
- Czy SugarCRM integruje się z innymi systemami? - 20 listopada 2024
- Jaki jest najlepszy system CRM Open Source wg Forbes? - 15 listopada 2024