- Proaktywne wiadomości do klientów — jak firmy mogą skorzystać z tego trendu? - 6 marca 2023
- Zendesk został laureatem corocznych nagród G2! Wyniki raportu - 24 lutego 2023
- 18 statystyk o Customer Experience, które warto znać - 22 lutego 2023
Jak osiągnąć sukces w sprzedaży pojazdów użytkowych dzięki systemowi CRM?
Prowadząc biznes związany z dystrybucją rozwiązań dla branży TSL (transport-spedycja-logistyka), pewnie starasz się nadążać za wyjątkowo dynamicznym, zdominowanym przez wielkich graczy rynkiem. Dodatkowo borykając się z liczną i mocną konkurencją, a także głęboko zindywidualizowanymi preferencjami klientów, przypuszczalnie doświadczasz trudności dotyczących prawidłowego wyodrębniania tematów o największym potencjale sprzedażowym. Sytuacja jest złożona, ale jest na to sposób.
W dzisiejszym artykule wyjaśniam co zrobić, aby tak zoptymalizować działania zespołu handlowców, by jak najlepiej rozpoznać potrzeby klienta i w odpowiednim momencie trafić do niego z personalnie dopasowaną ofertą.
Zobacz, czy znajdziesz tu coś dla siebie.
Spoiler alert! Będzie o systemie CRM dla branży atomotive.
5 kroków w zarządzaniu sprzedażą pojazdów ciężarowych
Nie ma wątpliwości, iż stawianie potrzeb klienta na piedestale wartości, stało się wyznacznikiem rozwoju we współczesnych firmach. Na drugi plan schodzi skonkretyzowana, zamknięta w sztywnych ramach oferta przedsiębiorstwa. Liczą się raczej bieżące oczekiwania rynku i to, czy jako dostawcy produktów i usług, potrafimy na te oczekiwania wystarczająco szybko odpowiadać. Powyższy trend nie ominął branży automotive.
1. Wykorzystaj technologię!
W wielu firmach coraz bardziej popularne stają się programy służące do zarządzania zasobami wewnętrznymi. Znaczna część dzisiaj funkcjonujących przedsiębiorstw opiera swoją działalność na wiedzy zebranej przy pomocy tzw. systemów ERP (z ang. Enterprise Resources Planning). Archiwa księgowe, magazynowe czy administracyjne w większości przypadków odnajdują już swoje odzwierciedlenie, a nawet bywają zastępowane przez komputerowe zbiory danych.
Rozważając metody usprawnienia zarządzania handlu ciężarówkami, warto pójść o krok dalej i zainwestować w narzędzie dedykowane dla działu sprzedaży. Specyfika informacji branżowych oraz konieczność ich ciągłej aktualizacji wymaga osobnego, zindywidualizowanego systemu. Obecnie na rynku funkcjonuje wiele różnorodnych rozwiązań wspierających budowanie relacji z klientami firmy. Powszechnie są one rozpoznawane pod angielskim skrótem CRM (z ang. Customer Relationship Management). Oferowane przez takowe systemy funkcje mają na celu nie tylko zobrazować, ale także znacząco usprawnić istniejące w firmie procesy.
2. Trzymaj rękę na pulsie!
Powszechnie wiadomo, jak istotne jest ciągłe monitorowanie rynku podczas utrzymywania relacji z firmami transportowymi. Zmiany w przepisach o ruchu drogowym, duże przetargi na usługi spedytorskie, nowe regulacje dotyczące ochrony środowiska i tym podobne czynniki mogą zadecydować o wzmożonym zapotrzebowaniu na pojazdy ciężarowe w konkretnym okresie. Warto pozostawać z klientami w stałym kontakcie. Wielu z nich wraz z końcem leasingu na poprzednio zakupiony pojazd szuka kosztów na kolejny rok rozliczeniowy.
System CRM w swej naturze jest Ci w stanie przypominać o nadchodzących terminach przeglądów, serwisów, koniecznej wymianie płynów, ubiegającym okresie finansowania, ważnych datach jubileuszowych, świątecznych czy innych mniej lub bardziej prozaicznych przesłankach do wznowienia kontaktu z kontrahentem. Wiedza o tego typu uwarunkowaniach pozyskana, przechowywana i odpowiednio aktualizowana w ramach systemu informatycznego może stanowić wielce użyteczne narzędzie.
Z punktu widzenia praktyki działań zespołu sprzedażowego usprawnienia oferowane przez CRM dotyczyć mogą:
CRM dla automotive
3. Rozpoznaj potrzeby klienta!
Decyzja o zakupie sprzętu, za pomocą którego firmy transportowe świadczą swoje usługi, zwykle zapada na skutek długotrwałych rozważań oraz szeroko zakrojonej analizy. Niejednokrotnie, klient, który trafia do Ciebie w końcowej fazie procesu zakupowego, jest już znakomicie zorientowany w dostępnej na rynku ofercie.
Transportowcy, zwłaszcza ci dopiero rozpoczynający działalność, zadają sobie wiele trudu, aby precyzyjnie zbadać wszystkie dostępne opcje. Nierzadko sam produkt — doskonale skonfigurowana ciężarówka w dobrej cenie — to jednak za mało, żeby ich do siebie przekonać. To właśnie dlatego prawidłowe rozpoznanie potrzeb, doradztwo w kwestiach biznesowych, pomoc przy wyborze finansowania, dostarczenie wymaganych dokumentów – stanowią czynniki tak silnie ugruntowujące decyzję o wyborze partnera handlowego.
4. Dbaj o relacje!
W przypadku raz zawartej, satysfakcjonującej obie strony transakcji, wzrasta prawdopodobieństwo nawiązania długotrwałej współpracy. Klient, który w bardzo dokładny sposób zbadał rynek, rozważył wszystkie za i przeciw i ostatecznie zdecydował się na Twoje usługi, raczej niechętnie przejdzie przez cały proces ponownie. Utrzymanie klienta w przekonaniu o słuszności jego decyzji jest zatem o wiele prostszym zadaniem, niż wypracowanie relacji od zera. Biorąc pod uwagę powyższe, jednym z głównych zadań współczesnych zespołów handlowych, są działania służące podtrzymywaniu pozytywnego wrażenia na temat obsługi w firmie.
Z pomocą podczas wykonywania tego na pozór karkołomnego zadania przychodzą ponownie wszelkiego rodzaju systemy informatyczne. Oferując rozbudowane moduły „podróży klienta”, wyspecjalizowane systemy CRM dostarczają informacji na temat dotychczasowych doświadczeń, zawartych transakcji oraz przebiegu procesu zakupowego. Wszystkie te komunikaty stanowią potężne oręże w umiejętnie poprowadzonych negocjacjach biznesowych.
5. Komunikuj się!
Dzięki systemowi CRM także osoby z innych działów w firmie pozostaną na bieżąco z wszelkimi ustaleniami poczynionymi przez handlowca. Funkcje oprogramowania pozwalają uniknąć: niefortunnie sformułowanego ponaglenia dotyczącego płatności, dublowania działań sprzedawców, błędnie naliczonego przez dział części rabatu czy też niepoprawnie zaadresowanej korespondencji. System zapewnia komfort widoku 360 stopni, a tym samym redukuje ryzyko szumów i nieudrożnionych kanałów komunikacyjnych w firmie.
Podsumowując…
Aby skutecznie zarządzać planami sprzedaży pojazdów ciężarowych, należy przede wszystkim zdiagnozować, czy jesteś przygotowany, aby na bieżąco reagować na zmieniające się potrzeby klienta. Ze względu na specjalistyczny typ omawianej dziedziny, kluczową przewagą konkurencyjną jest oferowanie kompleksowej obsługi kontrahentów. Aby wykazywać wzmożony przyrost sprzedaży pojazdów, nie wolno zapominać o takich aspektach jak opieka potransakcyjna, a także dostarczanie szerokiej gamy dodatkowych usług – serwisowych, finansowych, czy doradczych. Nawet jeżeli Twoje przedsiębiorstwo nie posiada własnego rozwiązania kredytowego, warto wesprzeć klienta w poszukiwaniu odpowiedniej opcji. Wartością dodaną, budującą lojalność i zaufanie wzajemnej relacji, jest z pewnością proklienckie podejście podczas rozwiązywania wszelkich okołosprzedażowych kwestii. Dopasowany system zarządzania relacjami z klientem wspiera, upraszcza i organizuje wszystkie powyżej opisane uwarunkowania. Jeśli jeszcze go nie posiadasz — najwyższy czas wdrożyć własny system CRM!
Potrzebujesz konsultacji w sprawie systemu CRM dla branży atomotive? Umów się na indywidualną konsultację z jednym z ekspertów eVolpe. 👇
- Proaktywne wiadomości do klientów — jak firmy mogą skorzystać z tego trendu? - 6 marca 2023
- Zendesk został laureatem corocznych nagród G2! Wyniki raportu - 24 lutego 2023
- 18 statystyk o Customer Experience, które warto znać - 22 lutego 2023