System CRM dla małej firmy — jak to zrobić dobrze i nie zbankrutować?

Maciej Jankiewicz

System CRM dla małej firmy powinien odpowiadać na potrzeby młodego biznesu. Prosty, intuicyjny program, który zostanie szybko wdrożony i uruchomiony, praktycznie od zaraz. Oprogramowanie spełniające podstawowe funkcje takie jak: przechowywanie informacji o klientach, śledzenie szans sprzedażowych, kalendarz rozmów telefonicznych i spotkań czy integracja z pocztą e-mail.

Zwróć uwagę na Open Source

Robiąc research systemów, na pewno natknąłeś się na wiele rozwiązań. Mniejsi lub więksi producenci wychodzą naprzeciw, oferując swoje rozwiązania.

Najlepszą opcją dla małej firmy jest system oparty na otwartym kodzie. Na początku warto zwrócić uwagę właśnie na takie rozwiązania. Często są one pozbawione opłat licencyjnych. Można je też przystosować do swojego biznesu i konkretnych działań, jakie wykonujesz.

Dobrym przykładem jest system SpiceCRM dostępny w ofercie eVolpe. Jest to oprogramowanie oparte na otwartym kodzie, które z łatwością można pobrać z Internetu.

SpiceCRM powstał na bazie ostatniej wersji popularnego  SugarCRM Community Edition. Nowoczesny interfejs systemu to zasługa nowatorskiej technologii Google AngularJS oraz wykorzystywanego także w Salesforce – Lightning Design System.

grafika przedstawiająca z czego składa się SpiceCRM. crm dla małej firmy

System, o którym wspominam, co prawda jest darmowy, jednak decydując się na takie rozwiązanie, musisz pamiętać o hostingu. W zależności od firmy ceny mogą się różnić, ale nie powinny to być duże sumy, które przytłoczą Twój biznes.

Baza informacji o klientach

Baza wiedzy o klientach to podstawowa i jedna z najważniejszych funkcji systemów CRM. Wszystkie informacje o kontrahentach są w jednym miejscu i każdy upoważniony ma do nich dostęp. Dla działu handlowego jest to duże ułatwienie, ponieważ bez problemów widać ewentualne zmiany wprowadzane przy konkretnym kontakcie.

W bazie CRM przechowasz wszystkie podstawowe informacje o kontrahencie np. adres, NIP czy kontakty. Otrzymasz wygodny dostęp do historii interakcji z klientem. Zobaczysz też wszystkie zaplanowane zadania oraz dotychczasowe rozmowy. Zyskasz również możliwość zostawiania komentarzy dotyczących spotkań z kontrahentami czy przebiegu rozmów.

Szanse sprzedaży

Moduł szans sprzedaży pomaga uporządkować wszystkie dane. Bez problemu podzielisz je na etapy, cele i atrybuty. Informacje o wszystkich szansach są dostępne w jednym miejscu. Widzisz, gdzie w lejku pojawia się wąskie gardło i możesz szybko zareagować, usprawniając sprzedaż.

Wszystkie działania później są uwzględnione w raportach. Szczególnie w lejku sprzedaży, który wyświetla się na pulpicie. Dzięki temu możesz kontrolować działania sprzedaży, analizując raport.

grafika przedstawiająca osobę analizującą raporty. crm dla małej firmy

Przydzielanie zadań

System CRM dla małej firmy ułatwia zarządzanie pracownikami. Bez problemu przydzielisz cele konkretnym osobom. Co więcej, każdy z łatwością stworzy sobie zadania, na przykład spotkania z klientem czy dostarczanie ofert to własne typy zleceń, które zapisuje w kalendarzach.

Aby nie zapomnieć o postawionych wyzwaniach, każdy ustawia w systemie przypomnienie. Dzięki temu jest pewność, że nikt nie zapomni o swoich zadaniach.

Integracje z systemem

Aby jeszcze bardziej usprawnić pracę systemu, warto zainteresować się integracjami z oprogramowaniem. Dzięki integracji CRM z pocztą nie przejmujesz się już więcej tym, czy jakaś wiadomość się zgubi. Jeżeli jest to e-mail od kontrahenta, który widnieje w bazie, system CRM przypnie go do wątku, tak aby pamiętać o podjętych ustaleniach.

grafika przedstawiająca integrację systemów. crm dla małej firmy

Inna integracja, która jest dużym plusem to ta z aplikacją, w której można przechowywać dokumenty. Wygodny dostęp do dokumentacji powiązanej z konkretnym rekordem bez potrzeby przełączania się pomiędzy systemami, czy automatyczne tworzenie i edycja folderu dla właściwej ścieżki to nieliczne z zalet takiego rozwiązania. Dzięki temu jesteś pewny, że wszystkie ważne dokumenty i dane są dostępne w jednym miejscu.

Podsumowanie

Starannie zaprojektowany system CRM powinien usprawnić działania biznesowe, które są najbardziej pilne lub mają najlepsze rokowania. Usprawnienie komunikacji z klientem ma dla małej firmy jeszcze inne korzyści. Takie podejście ułatwia i przyśpiesza pozyskanie kontrahenta, ale też zwiększa jego lojalność i zainteresowanie produktem lub usługą. Pielęgnacja relacji z użytkownikiem na taką skalę nie byłaby możliwa gdyby nie CRM – narzędzie agregujące informacje od klienta bez względu na kanał, komunikacji, którym się posłużył.

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top