Na rynku oprogramowania znajdziesz rożnego rodzaju przykłady systemów CRM.
- Proste, gotowe do użycia od razu po instalacji – dedykowane małym organizacjom
- Rozbudowane, mniej lub bardziej elastyczne platformy dla dużych firm i korporacji
To, na co się zdecydujesz, powinno zależeć od indywidualnych potrzeb biznesu, który prowadzisz.
W tym artykule przytaczam kilka ciekawych przykładów CRM, odpowiednich dla dużych zespołów. Na mojej liście uwzględniłem systemy z oferty eVolpe oraz kilka innych spoza naszego portfolio.
Powinny Cię zainteresować, jeśli odpowiadasz za cyfryzację wewnętrznych procesów. Dobrze wiedzieć, jaki masz wybór.
1. SugarCRM
Sugar to rozbudowana platforma, która powstałą jako narzędzie Open Source.
Niektórzy mogą pamiętać jej wersję Community, która była wspierana do 2013 roku (SuiteCRM, o którym więcej trochę później, jest forkiem tej wersji).
Aktualnie Sugar tak się zmienił, że nie możemy już mówić o nim tylko jako o narzędziu CRM.
Jest to pełnoprawna platforma do zarządzania Customer Expeirence (CX).
W kontekście swojej oferty mówią nawet o efekcie HD-CX – doświadczenia klienckiego w „wysokiej rozdzielczości”.
Trzy główne filary HD-CX wg SugarCRM to systemy:
- Sugar Market
- Sugar Sell
- Sugar Serve
W portfolio firmy znajdują się także rozwiązania komunikacyjne (Sugar Live oraz Sugar Connect), Business Intelligence (Sugar Discover) i Artificial Intelligence (Sugar Predict).
Wszystkie razem budują potężną platformę technologiczną w służbie Customer Experience.
W praktyce chodzi o to, aby dostarczać rozwiązania dla zespołów obsługujących każdy etap relacji biznesowej: Marketingu, Sprzedaży oraz Customer Service.
Cała platforma o nazwie SugarCRM służy kompleksowej opiece nad klientami, organizacji procesu zakupowo-sprzedażowego oraz lojalności klientów wobec przedsiębiorstwa.
Ceny licencji SugarCRM są różne. Sugar Enterprise kosztuje $85 za licencję, więcej na ten temat można znaleźć na stronie.
Narzędzia AI wykorzystywane w SugarCRM
Jak większość narzędzi aktualnie, SugarCRM również posiada funkcje AI.
Sugar Predict to silnik napędzany sztuczną inteligencją, który włączono do Sugar Sell.
Pozwala on na dokonanie szybkiej oceny potencjału lejka sprzedażowego i dokładnych prognoz dotyczących przyszłych transakcji. Analizuje dane pozyskane ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych.
Sugar Predict wygeneruje dla Ciebie idealny profil klienta (ICP) oraz przewidzi, jakie jest prawdopodobieństwo zakończenia transakcji sukcesem.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w systemie SugarCRM ułatwia również:
- Prognozowanie eskalacji: Rozpoznawanie i uwidacznianie potencjalnych problemów zanim staną się krytyczne, co pozwala na proaktywne zarządzanie biznesem.
- Przewidywanie ruchu: Identyfikacja ryzyka utraty klientów, co umożliwia wdrożenie działań zapobiegawczych.
- Przewidywanie zamknięcia transakcji: Prognozowanie sukcesu w sprzedaży, co wspiera planowanie kolejnych aktywności w zespole handlowym.
- Podsumowanie możliwości sprzedażowych: Krótkie zestawienia szans sprzedażowych wraz z rekomendacją dalszych działań dla handlowca (Guided Selling, czyli propozycje cross-sell i up-sell).
- Podsumowanie relacji z klientem: Zwięzłe streszczenie przebiegu relacji wraz z rekomendacją dalszych działań dla aktualnego zgłoszenia czy zapytania (Next Best Action).
- Analiza sentymentu: Ocena nastroju klientów w celu opracowania właściwej strategii sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażowej (podejście Customer Experience 360).
SuagrCRM będzie odpowiedni dla firm które:
SuagrCRM nie będzie odpowiedni dla firm które:
2. Salesforce
Salesforce to bez wątpienia jedno z najbardziej popularnych rozwiązań CRM na rynku.
Nie trudno na nie trafić robiąc research oprogramowania dla biznesu.
Wiele podmiotów w swoich rankingach wymienia go pośród liderów.
Jego główne funkcje obejmują:
- zarządzanie danymi
- śledzenie interakcji klient-firma
- analitykę wyników sprzedaży.
Początkowo Salesforce służył głównie do automatyzacji sprzedaży (stąd nazwa). Z biegiem lat – podobnie, jak wielu innych producentów oprogramowania – zaczął jednak wspierać wszystkie elementy strategii Customer Experience.
Możliwości systemu rozwinięto, wprowadzając moduły Service Cloud, Marketing Cloud oraz Community Cloud. Dzięki temu narzędzie przeistoczyło się w kompleksowe rozwiązanie do zarządzania doświadczeniem klienta za pomocą różnych kanałów komunikacji.
Warte uwagi są też możliwości analityczne platformy Salesforce.
Oprogramowanie umożliwia monitorowanie efektywności działań sprzedażowych oraz identyfikowanie trendów rynkowych.
Dodatkowo funkcje takie jak Einstein Analytics (funkcjonalność AI w systemie CRM) dostarczają cennych informacji na temat zachowania klientów.
Robi to wrażenie szczególnie na pracownikach szczebla menadżerskiego, którzy – na podstawie dostarczonego kontekstu – są w stanie podejmować trafione, poparte danymi decyzje strategiczne.
Platforma Salesforce charakteryzuje się też dużymi możliwościami integracyjnymi, co pozwala na połączenie jej z innymi systemami oraz aplikacjami.
Użytkownicy mogą korzystać z gotowych konektorów dostępnych w Salesforce AppExchange lub wykorzystać API systemu do tworzenia własnych plug-inów.
W ten sposób da się dostosować platformę do unikalnych potrzeb i procesów biznesowych.
Nie są to tak zaawansowane możliwości, jak w przypadku oprogramowania Open Source, ale pewnego rodzaju konfiguracja jest osiągalna.
Cena Salesforce zaczyna się od $165, pełen cennik dostępny na stronie.
Salesforce będzie odpowiedni dla firm które:
Salesforce nie będzie odpowiedni dla firm które:
3. Livespace
Livespace to nowoczesny system CRM używany głównie do automatyzacji procesów sprzedażowych, głownie w mniejszych, ale też średniego rozmiaru zespołach.
Narzędzie wspiera przedsiębiorców w efektywnym zarządzaniu kontaktami oraz monitorowaniu celów sprzedażowych.
Livespace wyróżnia się intuicyjnym interfejsem, który ułatwia codzienną pracę sprzedawcy.
Przy pomocy systemu można tworzyć między innymi lejki sprzedażowe czy śledzić aktywności klientów w czasie rzeczywistym.
Dzięki funkcjom analizy danych, Livespace pozwala na obserwację KPI, a następnie optymalizację działań zespołu sprzedażowego na podstawie wniosków z odpowiednich raportów w systemie.
Użytkownicy mogą także korzystać z automatyzacji powtarzalnych zadań, co zwiększa efektywność ich pracy.
Gdy wystąpi taka potrzeba Livespace można zintegrować z innymi narzędziami, co pozwala na synchronizację danych oraz usprawnienie procesów. Dzięki API, firmy mają możliwość dostosowania systemu do swoich indywidualnych potrzeb oraz wymagań branżowych.
Warto również zwrócić uwagę na funkcję Livespace Analytics, która umożliwia generowanie raportów i analizowanie wyników działań sprzedażowych.
Użytkownicy mogą łatwo monitorować postępy swoich kampanii oraz podejmować świadome decyzje oparte na danych.
Cena Livespace zaczyna się od 69 zł, pełen cennik dostępny na stronie.
Livespace będzie odpowiedni dla firm które:
Livespace nie będzie odpowiedni dla firm które:
4. Zendesk Sell
Oferta Zendesk wykracza poza klasyczną funkcjonalność CRM. Jeśli skorzystasz z pełnego pakietu proponowanych rozwiązań – wejdziesz w posiadanie niezwykle potężnej platformy CX.
Funkcjonalność dla zespołów sprzedaży zamknięto w narzędziu o nazwie Zendesk Sell. Można go uzyskać osobno albo w pakiecie z oprogramowaniem do obsługi klienta (Zendesk Suite).
Niewątpliwie bardzo mocną stroną oprogramowania Zendesk jest jego nowoczesny interface.
Twórcom systemu przyświeca misja, aby usprawniać i uprzyjemniać pracę handlowców i agentów obsługi klienta. W tym celu przykładają szczególną uwagę do tego, jak wygodnie, intuicyjnie da się pracować w aplikacji. Tworzą niezwykle estetyczne widoki oraz dbają o kontekstowość prezentowanej informacji.
W kokpicie Zendesk Sell pracuje się zatem efektywnie i bezproblemowo.
Producent zadbał też o wrażenia po stronie klienta. W zaawansowanym stopniu rozwinięto funkcjonalność samoobsługowego portalu (Guide).
Dzięki oprogramowaniu Zendesk oferujesz społeczności zrzeszonej wokół Twojej marki miejsce wymiany informacji, pozyskiwania wiedzy na popularne, powtarzające się pytania – i to bez dodatkowego angażowania zatrudnionych pracowników.
Bazę wiedzy można zaprojektować samodzielnie, zaczynając od intuicyjnego interfejsu, który może być spójny z CI Twojego biznesu.
Następnie uzupełnia się ją o najpotrzebniejsze artykuły, które odpowiedzą na najczęstsze pytania klientów. Artykuły można oznaczać etykietami, które ułatwiają wyszukiwanie, system również automatycznie podpowiada użyteczne informacje.
Chociaż Zendesk kojarzy się głównie z platformą do obsługi klienta, nie można nie zauważyć jego możliwości z obszaru CRM.
Zendesk Sell – podobnie jak inne tego typu narzędzia – pozwala zespołom pracować na danych. Zwiększa to produktywność w organizacji oraz umożliwia nadążanie za oczekiwaniami klientów.
Zendesk CRM oferuje wiele narzędzi w jednej platformie – w tym zarządzanie kontaktami i transakcjami, śledzenie aktywności i generowanie potencjalnych klientów. Ponadto można skonfigurować i zautomatyzować zadania.
Dodatkowo w ostatnim czasie Zendesk został wyposażony w funkcjonalność AI.
Zendesk AI opiera się na analizie miliardów rzeczywistych interakcji z klientami, które zarejestrowano w ich chmurze.
Ogromna baza danych pozwoliła na dokładne zrozumienie doświadczeń i potrzeb konsumentów.
W połączeniu z imponującymi możliwościami modelu GPT od OpenAI udało się opracować narzędzie, które skutecznie wspiera wysiłki zespołów odpowiedzialnych za Customer Experience.
- AI Agents – zasilony przez sztuczną inteligencję chatbot, który wspiera bezobsługową obsługę zgłoszeń czy zapytań od klientów.
- Agent Copilot – podstawowa funkcjonalność narzędzia to proponowanie najlepszych, kolejnych kroków w procesie oraz wyręczanie użytkowników w sytuacjach, które nie wymagają osobistego zaangażowania. Dzięki copilotowi szybciej reagują oni na zgłoszenia, ale także poświęcają mniej czasu na tworzenie wiadomości, ponieważ AI przygotowuję je dla nich.
Cena Zendesl Sell zaczyna się od $55, pełen cennik dostępny na stronie.
Zendesk Sell będzie odpowiedni dla firm które:
Zendesk Sell nie będzie odpowiedni dla firm które:
5. Creatio
Creatio to platforma low-code/no-code do automatyzacji procesów biznesowych, w szczególności zarządzania relacjami z klientami (CRM).
Creatio powstało jako narzędzie BPM. W 2019 roku producent jednak zmienił jednak koncepcję na swój produkt i zaczął używać nowego, pomarańczowego brandingu. Czasami (chociaż z mniejszym nasileniem) można go jeszcze spotkać pod dawną nazwą Bpm’online.
Najważniejszy wyróżnik tego systemu to technologia low-code/no-code, która pozwalają użytkownikom wprowadzać zmiany do systemu bez ingerencji w kod bazowy narzędzia. Dzięki jej zastosowaniu system można przebudować za pomocą gotowych komponentów, które łączy się ze sobą jak klocki.
Producent oferuje do tego gotowe rozwiązania dostępne do użycia w Studio Creatio.
Jeżeli jednak funkcje są niewystarczające, można rozszerzyć działanie narzędzia dzięki integracjom. Creatio Marketplace posiada możliwość wykonania ponad 400 połączeń z systemami zewnętrznymi.
Głównymi filarami Creatio są: Sales Creatio, Serve Creatio i Marketing Creatio.
Sales Creatio oferuje rozwiązanie end-to-end dla zespołów sprzedażowych, wspomagając zarządzanie całym cyklem sprzedaży od pozyskania leadów po powtarzalne zamówienie.
Platforma umożliwia automatyzację procesów sprzedażowych, co pozwala na zwiększenie efektywności i zwrotu z inwestycji, a także na podejmowanie decyzji opartych na analityce danych.
Marketing Creatio to narzędzie marketingowe, które wykorzystuje funkcjonalności ready-to-use oraz komponenty low-code/no-code do dostosowania systemu.
Umożliwia ono tworzenie skomplikowanych kampanii marketingowych, zarządzanie eventami, organizację pracy zespołu marketingowego oraz dostosowanie komunikacji do preferencji klientów.
Dzięki temu możliwe jest skuteczne docieranie do konsumentów w odpowiednim momencie przy pomocy właściwego kanału.
Service Creatio oferuje pełny cykl obsługi klienta, wykorzystując strategię omnichannel do centralizacji komunikacji.
System umożliwia zarządzanie ticketami, przypisywanie ich do odpowiednich agentów, dostęp do bazy wiedzy oraz monitorowanie wydajności w jednym oknie.
Dzięki temu możliwa jest bezproblemowa obsługa klienta zgodnie z jego preferencjami.
Cena Creatio zaczyna się od $25, pełen cennik dostępny na stronie.
Creatio będzie odpowiednie dla firm które:
Creatio nie będzie odpowiednie dla firm które:
6. SpiceCRM
SpiceCRM to system CRM stworzony przez firmę twentyreasons business solutions GmbH z Austrii.
Oprogramowanie działa na licencji Open Source, co znaczy, że można je dostosować do indywidualnych potrzeb poprzez zmiany w kodzie źródłowym.
System czerpie ze sprawdzonych wzorców SugarCRM i Salesforce oraz stawia na nowoczesny User Interface i solidną technologię (AngularJS od Google).
SpiceCRM jest też dostępny zarówno w chmurze jak i On-Premise.
Dzięki temu, że SpiceCRM to platforma Open Source można ją pobrać i zainstalować samodzielnie w każdym momencie (aby zrobić to dobrze przyda się wiedza deweloperska).
System występuje w dwóch wersjach:
- Core – podstawowa, darmowa edycja systemu z najważniejszymi funkcjami
- More – edycja rozszerzona, płatna (€39 za użytkownika, za miesiąc).
SpiceCRM można wykorzystać do celów marketingowych, sprzedażowych, obsługi klienta, ale także do zarządzania kapitałem ludzkim, dzięki funkcjom HCM wbudowanym w system.
Marketing i generowanie leadów to podstawa, której można oczekiwać od narzędzia już na starcie.
W ramach tych funkcjonalności dostępne są:
- kalendarz kampanii marketingowych – pozwala na planowanie budżetu i czasu realizacji kampanii,
- lista odbiorców – służy zdefiniowaniu grupy docelowej dla każdej kampanii,
- realizacja kampanii z wykorzystaniem SpiceCRM Mail-templates lub integracji m.in. z MailChimp, czy Outlook,
- pogłębiona analityka i raportowanie danych.
SpiceCRM będzie odpowiedni dla firm które:
SpiceCRM nie będzie odpowiedni dla firm które:
7. SuiteCRM
SuiteCRM to kolejne warte uwagi narzędzie CRM Open Source.
Dość powszechnie uznawany jest on za następcę SugarCRM Community Edition. Został opracowany na bazie wcześniej rozwijanej, dojrzałej platformy, dlatego od samego początku oferuje użytkownikom pełną gamę funkcji koniecznych do efektywnego zarządzania sprzedażą.
SuiteCRM od kilku lat, co roku jest uznawany przez magazyn Forbes za najlepszy CRM Open Source.
To też jeden z niewielu, pozbawionych opłat licencyjnych systemów CRM na rynku, który realnie może konkurować z takimi markami jak SugarCRM, Salesforce czy Microsoft Dynamics CRM.
Systemem „opiekuje” się duża społeczność, co jest jego wielkim atutem.
Szybki rozwój narzędzia jest możliwy właśnie dzięki wsparciu licznej grupy deweloperów, którzy pracują nad otwartym kodem oprogramowania.
Oficjalne forum tętni życiem, a każda nowa wersja aplikacji jest wnikliwie sprawdzana przez zaangażowanych programistów z całego świata.
System oferuje wbudowane funkcje, które umożliwiają pracę już od razu, gdy zainstalujesz narzędzie. Zarządzanie sprzedażą za pomocą centralnej bazy informacji, ewidencja namiarów, konwersja rekordów to tylko mała część jego możliwości.
Dostępne są również moduły dla marketingu, ułatwiające zarządzanie grupami odbiorców, śledzenie kampanii mailingowych, selekcja grup odbiorców.
A jeżeli podstawowe funkcje nie są wystarczające zawsze jest możliwość rozbudowania systemu za pomocą gotowych pluginów lub na zasadach współpracy z firmą wdrożeniową.
SuiteCRM będzie odpowiedni dla firm które:
SuiteCRM nie będzie odpowiedni dla firm które:
Podsumowanie
Jest wiele przykładów systemów CRM spośród, których można wybierać. Jego wybór to bardzo indywidualna sprawa.
Aby dokonać odpowiedniego wyboru, trzeba dobrze znać i odczytywać potrzeby organizacji. Ponieważ to je ma zaspokoić system CRM, wdrażany do firmy.
Wachlarz narzędzi jest szeroki, ten, który przytoczyłem jest tylko namiastką tego co można znaleźć na rynku. Jednak jeśli dopiero zaczyna się research jest to jakiś początek. Można też skorzystać z naszego narzędzia – AI CRM Generator – który odpowie na pytania dotyczące różnych systemów CRM dostępnych w naszym portfolio.
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.