- Czy Open Source przejmuje rynek oprogramowania? Badania instytutu COSS - 19 czerwca 2023
- Sztuczna inteligencja sposobem na Customer Experience w czasach kryzysu? - 16 czerwca 2023
- Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany? - 3 kwietnia 2023
Czy potrafisz sobie wyobrazić prowadzenie firmy bez systemu CRM? Zapisywanie wszystkiego w arkuszach kalkulacyjnych albo w tradycyjnym kalendarzu. Patrząc na przyzwyczajenia, pewnie już nikt z nas nie wie, jak zarządzanie firmą by wyglądało bez CRM. Gdyby powiedzieć, że system klasy Customer Relationship Management zrewolucjonizował świat działu sprzedaży i marketingu to jak nic nie powiedzieć.
Pewnie nie wyobrażasz sobie możliwości pracy z klientami bez systemu CRM, który zawsze masz otwarty przed sobą. Szczerze mówiąc, ja też nie. Pracując tak długo z tym systemem (od różnych producentów), nie wyobrażam sobie, że miałbym nie korzystać właśnie z tego narzędzia. Oprogramowanie CRM jest dużym ułatwieniem w pracy dla wszystkich, nie tylko sprzedaży. Prowadzenie bez niego firmy na pewno jest dużym wyzwaniem, a po co ich sobie dokładać?
SugarCRM wciąż liderem
Oprogramowanie CRM zmienia się wraz z użytkownikiem, ponieważ producenci dostosowują się do wymagań. Jeśli kilka firm prosi o dodanie konkretnego rozwiązania to dlaczego nie dostarczyć tego wszystkim? Jak o tym piszę, to pierwsze oprogramowanie, które przychodzi mi do głowy, to SugarCRM.
Kilka lat temu na blogu eVolpe opublikowaliśmy wpis o tym, jak Sugar się zmienił na przestrzeni 10 lat. Przygotowując się do pisania tego tekstu, przeczytałem wspomniany artykuł. Patrząc na zmiany, jakie zaszły w samym Sugarze przez tę dekadę widać, jak bardzo to oprogramowanie „biegnie” za użytkownikami.
Największą zmianą, jaka zaszła w Sugarze, niewątpliwie jest zrezygnowanie z Community Edition. Strategia ta zaczęła na dobre funkcjonować w 2013 roku. Od tej pory nie było sensu proponować klientom wersji darmowej, ponieważ była ona bardzo ograniczona.
Wersja Commercial Open Source miała być oprogramowaniem, które handlowcy pokochają. Patrząc na wyniki takich raportów jak Gartner czy Raport CRM Technology Value Matrix Sugarowi się to powiodło. System jest regularnie uznawany za lidera w rankingach i raportach. I szczerze — trudno się dziwić, patrząc na rozwiązania, które wprowadza. Jakiś czas temu przedstawialiśmy nową funkcję SugarLive, która ułatwia komunikację handlowca z klientem w czasie rzeczywistym.
Oprogramowanie CRM spod szyldu Sugara wciąż się zmienia także jeśli chodzi o UX. Ciągle zmieniany i odświeżany interface, który nadąża za aktualnymi trendami i się zwyczajnie nie nudzi, jest dobrym przykładem, że producenci są na bieżąco. Dzięki temu wygląd systemu jest wciąż ciekawy. Potwierdzają to opinie użytkowników, którzy twierdzą, że Sugar jest jednym z najbardziej intuicyjnych oprogramowań CRM, z którego korzystają. Mając z nim styczność od około 5 lat, zgodzę się z tym stwierdzeniem. Co ciekawe Sugar zapowiedział kolejny update swojego User Interface, na pierwszy kwartał tego roku, nie pozostaje nam nic innego jak tylko wyczekiwać zmian.
Zrozumienie potrzeb klienta
Przykładem tego, że systemy CRM coraz bardziej przystosowują się do klienta i przeszły długą drogę jest Zendesk. Na przykładzie tego oprogramowania CRM zauważysz jak długą drogę przeszły systemy tej klasy. Program do zarządzania sprzedażą (CRM) i obsługi klientów (Customer Service). Zendesk Sell jest szybki we wdrożeniu oraz łatwy i intuicyjny w obsłudze, co nie wątpliwie działa na korzyść oprogramowania.
Patrząc na ten system od razu widać, że jest on przejrzysty. Nie można odmówić osobom pracującym nad tym oprogramowaniem CRM, że poświęciły dużo czasu i energii, żeby User Interface był intuicyjny. Nowoczesny wygląd jest niewątpliwie mocną stroną oprogramowania. Co nie dziwi, ponieważ nie od dziś wiadomo, że twórcom przyświeca cel jak najbardziej przyjaznego i wygodnego systemu. To wszystko, żeby usprawnić pracę handlowców i agentów obsługi klienta. Skutkuje to tym, że dzięki Zendeskowi pracuje się bezproblemowo i nad wyraz wydajnie.
Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, Zendesk uruchomił też samoobsługową platformę (Guide). Dzięki portalowi klienci będą mogli wymieniać się informacjami na temat Twojej firmy i pozyskać odpowiedzi na najpopularniejsze i najczęstsze pytania samodzielnie bez dodatkowego angażowania. Dostępne są tam informacje o elementach oferty, płatnościach, o tym jak działają poszczególne funkcje czy jak stworzono politykę przetwarzania danych. Do tego możesz powołać centrum informacji na własne potrzeby, a zamiast tłumaczyć zawiłe sprawy przez telefon czy maile skieruj klienta w odpowiednie miejsce, gdzie znajdują się aktualne informacje od ręki. A jeśli to jeszcze Cię nie przekonuje to wraz z Zendesk, możesz powołać do życia odpowiednie forum (Gather).
Zendesk jest wielofunkcyjnym systemem, który pomoże Ci uporządkować pracę Twojej firmy. Dzięki intuicyjności i przejrzystości systemu korzystanie z niego jest czystą przyjemnością. Dzięki temu wszystkiemu proces wdrożenia jest bardzo szybki i przyjemny.
Podsumowanie
System CRM jest narzędziem, które zwojowało świat zarządzania. Przyznaj się, nie wyobrażasz sobie bez niego pracy. Ja też nie. Z systemami pracuję od wielu lat i za każdym razem, jak myślę, że producenci już niczym mnie nie zaskoczą, wychodzi coś nowego. Za każdym razem jest to funkcja, która budzi nową ciekawość i możliwości.
Systemy CRM odmieniły oblicze nie jednej firmy. Nie wiem, czy wielu użytkowników mogłoby teraz wrócić do swoich poprzednich nawyków organizacyjnych. Poznanie systemów, które towarzyszą nam na co dzień, jest fascynujące, a spojrzenie na funkcje, które zostały dodane do nich dzięki użytkownikom, napawa pewnego rodzaju dumą, ponieważ każdy ma wpływ na programy, z którymi pracujemy.
A temat oprogramowania CRM jest niezwykle rozległy. Jeśli Cię zainteresowałem, umów się na bezpłatne konsultacje.
- Czy Open Source przejmuje rynek oprogramowania? Badania instytutu COSS - 19 czerwca 2023
- Sztuczna inteligencja sposobem na Customer Experience w czasach kryzysu? - 16 czerwca 2023
- Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany? - 3 kwietnia 2023