Ranking CRM, na którym warto oprzeć swój wybór

Maciej Jankiewicz

Gdy zastanawiasz się nad zakupem, najpierw szukasz informacji, opinii, oceny produktu, którym się interesujesz. Nic dziwnego. Wszyscy chcemy sobie oszczędzić doświadczeń z nietrafionym zakupem. W takim wypadku naturalnym instynktem jest szukanie informacji czy opinii w Internecie. Nie bez powodu czytasz teraz ten artykuł. Porównywanie dostępnych opcji to standardowe zachowanie. W końcu każdy ma przy sobie telefon. To bardzo proste wpisać w wyszukiwarkę frazę, która nas interesuje.

Rankingi systemów CRM, które znajdziesz w Internecie

Jeżeli chcesz opierać wybór systemu CRM na rankingach, bierz pod uwagę te, które pochodzą z pewnych źródeł. Zwróć uwagę na raporty, które biorą pod uwagę różne programy i dokładnie opisują, dlaczego konkretne systemy znalazły się w zestawieniu.

Kilka lat temu opublikowałem artykuł, w którym zawarłem to, na co najlepiej jest zwrócić uwagę, gdy zaczynasz szukać systemu CRM. Dzisiaj przedstawię Ci strony, na których opiniach warto się opierać, szukając odpowiedniego produktu.

Ranking CRM jak z Matrixa

Raport CRM Technology Value Matrix jest publikowany co roku w kwietniu. Tegoroczny zostanie opublikowany 5 kwietnia. Ranking jest przygotowywany przez analityków Nucleus Research i przedstawia systemy klasy CRM w czterech kategoriach liderów, ekspertów, core predictors oraz facilitators. Wyniki analizy są przedstawione na grafie, który jest podzielony na ćwiartki. Z niego możesz łatwo wyczytać, jaki system będzie dla Ciebie odpowiedni. W podjęciu decyzji na pewno pomogą opisy, które są zamieszczone przy każdym systemie.

W raporcie zaprezentowanym w 2021 roku SugarCRM uplasował się na pozycji lidera. System doceniono za kompletną platformę, która obsługuje sprzedaż, serwis oraz marketing. Wymieniono także funkcje, jakie wprowadzono do systemu CRM, między innymi Sugar Predict, który pomaga w analizie rynku, czy SugarLive platformę ułatwiającą komunikację.

Podzielenie systemów na podgrupy ułatwia zorientowanie się, czego możesz oczekiwać od konkretnych firm. Każdy program charakteryzuje się czym innym, dlatego ważne jest przeczytanie, co sprawia, że jest wyjątkowy. To pozwoli Ci na wyeliminowanie tych, które nie odpowiadają Twoim oczekiwaniom. Lepiej na bieżąco robić selekcję, żeby nie zaprzątać sobie głowy systemem, który od początku nie będzie spełniał Twoich wymagań.

Ranking CRM z pewnego źródła

Instytucję, którą mogę z czystym sumieniem polecić, jest Instytut Gartnera. Jest to niezależne przedsiębiorstwo analityczne, które przygotowuje raporty. Działa ono na podobnej zasadzie co Nucleus Research. Gartner raz w roku wypuszcza raport, w którym dzieli systemy CRM na podgrupy: gracze niszowi (niche players), pretendenci (challengers), wizjonerzy (visionaries) oraz liderzy (leaders). Kategorie są przedstawione w tak zwanym Magic Quadrant Gartnera. Pozycja w konkretnej ćwiartce kwadratu określa wizję, jaką prezentuje producent systemu, np. innowacyjność, model biznesowy czy zrozumienie rynku. Takie podejście ułatwia zrozumienie i zorientowanie się, czego potrzebujesz dla swojej firmy. To właśnie producent systemu ulepsza program, na którym będziesz pracować, więc warto zorientować się, jak szybko reaguje na zmiany rynku. A wiadomo, że branża IT rozwija się bardzo szybko, więc na pewno chcesz, żeby Twój system CRM za nią nadążał.

Warto zaznaczyć, że w raporcie Gartnera system SugarCRM regularnie zajmuje pozycję wizjonera.

Ranking CRM na podstawie opinii użytkowników

Jeśli bardziej interesuje Cię opinia innych użytkowników niż badania analityków zwróć uwagę na Business Choice Awards. Jest to plebiscyt, w którym czytelnicy PCMag.com głosy oddają na konkretne systemy CRM, z których korzystali. Sam ranking porusza kwestie wymagań sprzętowych, funkcjonalności czy User Experience.

W głosowaniu biorą udział czytelnicy PCMag.com, którzy otrzymują zaproszenie do wypełnienia ankiety. Jest ona rozsyłana drogą mailową właśnie do społeczności zrzeszonej wokół PCMag.com oraz do subskrybentów listy mailingowej Readers’ Choice Survey. Pytania ankietowe dotyczą subiektywnej opinii na temat systemów CRM, z którym pracowało się przez ostatnie 12 miesięcy. Właśnie w taki sposób można najlepiej porównać konkretne opinie na temat systemów. Kto może lepiej wiedzieć, jak pracuje się z konkretnym systemem niż osoba, która spędziła z tym systemem okrągły rok.

Wyniki Business Choice Awards pokazują dokładne różnice między programami, dzięki temu możesz się zorientować czego oczekiwać, a czego nie po konkretnym systemie. Przypomina to trochę typową porównywarkę aplikacji, prawda? W podobny sposób działa Business Choice Awards

Podsumowanie

Szukając systemu CRM dobrze, jest się zorientować, co gdzie można znaleźć. Rozpoczynając poszukiwania i porównywania pamiętaj jednak, że ranking rankingowi nierówny. Trzeba zwrócić na to uwagę szczególnie w czasach, gdy Internet przyjmie wszystko. Mam jednak nadzieję, że przedstawiłem Ci ciekawe źródła, z których możesz czerpać informacje. Pamiętaj, żeby poświęcić czas na dokładne przeanalizowanie i przeczytanie opinii, recenzji czy poleceń. Warto być świadomym i przygotowanym na ewentualne konsultacje.

Zainteresował Cię temat? Skontaktuj się ze mną, pomogę Ci w odpowiednim dobraniu systemu CRM i wszystko wyjaśnię.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top