- Czy Open Source przejmuje rynek oprogramowania? Badania instytutu COSS - 19 czerwca 2023
- Sztuczna inteligencja sposobem na Customer Experience w czasach kryzysu? - 16 czerwca 2023
- Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany? - 3 kwietnia 2023
Czy mogą Państwo zainstalować nam system CRM?
Takie pytanie dość często trafia na skrzynkę biuro@evolpe.pl.
Najprostsza odpowiedź, której mógłbym udzielić, brzmi: „Oczywiście, że tak! W eVolpe posiadamy wszelkie potrzebne umiejętności. A nawet własną infrastrukturę serwerową, by tego dokonać”.
Zanim jednak się zagalopujemy… Zazwyczaj najpierw doprecyzowuję intencję za tak sformułowanym pytaniem. Wolę się upewnić, że mamy na myśli ten sam proces.
Instalacja systemu CRM a jego wdrożenie – na czym polega różnica?
Instalacja systemu to coś innego niż jego wdrożenie. Pod tym pierwszym pojęciem kryją się dość standardowe czynności związane z uruchomieniem aplikacji w nowym środowisku. Standardowe, choć wcale nie banalne.
Aby poprawnie zainstalować system CRM, przydadzą Ci się specjalistyczne umiejętności administracyjno-bazodanowe. Musisz też mieć odpowiednio dużo przestrzeni dyskowej, najlepiej na odpowiednio zabezpieczonym i przeznaczonym do tego celu serwerze.
Na pewno kojarzysz, jak się to robi w przypadku gier czy innych programów komputerowych. Kto z nas nie ma własnych doświadczeń z płytami CD czy pobranymi z Internetu instalkami?
W przypadku systemu CRM to jednak coś bardziej skomplikowanego niż zwyczajne przekopiowanie plików na dysk komputera. Nic dziwnego, jeśli potrzebujesz wsparcia doświadczonej firmy.
Pytanie, czy rzeczywiście chodzi Ci tylko o samą instalację dostępnego w sieci rozwiązania? Nadanie użytkowników, ustawienie ról i dostępów do poszczególnych modułów to już tzw. konfiguracja. Analiza biznesowa, zamiany w kodzie, szkolenia, serwis i hosting to natomiast elementy profesjonalnego wdrożenia.
Instalacja systemu CRM – dostępne opcje
Skoro mamy już jasność co rozróżnienia pojęć „instalacja” oraz „wdrożenie”, to spieszę z informacją, iż to nie koniec komplikacji. A raczej dostępnych opcji w tym obszarze!
System CRM (jak w zasadzie każdy inny profesjonalny system IT) można zainstalować na prywatnych serwerach lub w chmurze producenta. Inna popularna opcja instalacji to osadzenie oprogramowania chmurze zewnętrznego partnera. W tym ostatnim przypadku mówimy co prawda o instalacji On-Premise, ale inwestor zamiast własnych serwerów jako docelowe miejsce hostowania wskazuje maszyny strony trzeciej. Na przykład firmy wdrożeniowej takiej, jak eVolpe.
Tylko skąd masz wiedzieć, która opcja instalacji jest najlepsza dla Twojej firmy?
Instalacja systemu CRM w chmurze producenta (klasyczny Cloud)
Instalacja w chmurze producenta to jedna z wygodniejszych opcji. Płacisz i wymagasz. Tak to działa. Producent oprogramowania dostarcza Ci system o wskazanych parametrach i funkcjonalności, za ustaloną cenę – najczęściej w modelu subskrypcyjnym uzależnionym od liczby użytkowników. Wszystko mieści się na serwerach gdzieś w Stanach Zjednoczonych (to bardzo częsty, ale nie jedyny przypadek) i jest zarządzane, utrzymywane, zabezpieczane przez tamtejszego dostawcę.
Zwróć uwagę na tę opcję, jeżeli zależy Ci na szybkim wdrożeniu oprogramowania rozliczanego jak usługa.
Software as a Service zagwarantuje oszczędność czasu i wydatków poniesionych na wdrożenie. Implementacja przebiegnie sprawnie i szybko. Nie trzeba też będzie poświęcać zasobów na dostosowanie kodu aplikacji do indywidualnych potrzeb. Wszystko załatwi intuicyjna konfiguracja lub wtyczka out-of-box. Z systemu w chmurze zaczniesz korzystać niemal od zaraz. I od zaraz będziesz z tego czerpać zyski.
Pamiętaj tylko o jednym. Systemy hostowane w chmurze rzadko kiedy da się dostosować do bardzo indywidualnych potrzeb. Na tym polu musi Ci wystarczyć sama konfiguracja. Możesz sterować dostępami, włączać lub dezaktywować niektóre obszary. Wybór jest jednak ograniczony do tego, co zawarto w standardzie.
Instalacja systemu CRM w chmurze partnera (alternatywny Cloud / utajony On-Premise)
Instalacja w chmurze zewnętrznego partnera to opcja dla osób, które nie chcą rezygnować ani z dobrodziejstwa Software as a Service, ani z możliwości ingerencji w kod systemu. W takim przypadku polecam zawęzić spektrum poszukiwań do systemów dostępnych On-Premise, ale zamiast prywatnych serwerów jako miejsce instalacji wskazać maszyny we władaniu zewnętrznego partnera. Oczywiście wszystkie szczegóły współpracy (w tym opłatę za utrzymanie systemu) określa wtedy osobna umowa hostingowa.
W taki sposób można rozwiązać np. kwestię instalacji onpremisowej edycji SugarCRM – Sugar Enterprise. Producent oprogramowania pozwala wówczas na instalację poza własną chmurą i umożliwia ingerencję w kod systemu (Open Source). Inwestor nie troszczy się jednak o bezpieczeństwo instancji i przechowywanych danych samodzielnie. Tego typu odpowiedzialność delegujesz na stronę trzecią – np. firmę wdrożeniową taką jak eVolpe.
Brzmi zachęcająco? Poczytaj więcej o usłudze eVolpe Cloud.
Instalacja systemu CRM na własnych serwerach (klasyczny On-Premise)
Ostatnia opcja, o której chciałbym wspomnieć to klasyczny On-Premise. W takim przypadku konieczna będzie prywatna infrastruktura serwerowa przygotowana pod potrzeby instalacji profesjonalnego oprogramowania CRM (lub innego). Jeśli podejmujesz wyzwanie jej utrzymywania, koniecznie rozeznaj kwestię wymagań technicznych, aby zapewnić ciągłość działania aplikacji.
W zależności od skali projektu możesz potrzebować:
Nie będę udawał, że znam się na temacie bardziej od Ciebie. Powyższe zakresy przedstawił mi nasz administrator Mateusz. Jeżeli masz po swojej stronie podobnego specjalistę, ufam, że podołacie zadaniu. Być może będzie się Wam to opłacać bardziej niż outsourcing usług instalacyjno-hostingowych. Zachęcam do analizy indywidualnych preferencji i wymagań oraz samodzielnej kalkulacji kosztów. Organizacja organizacji nie równa, a ja nie chciałbym przekreślić żadnej alternatywy. Wszystkie mają swoje plusy. Zawsze powtarzam, że to system (w tym jego miejsce instalacji) powinien być dostosowany do potrzeb organizacji, nigdy odwrotnie! Czasami, możesz też po prostu nie mieć wyboru. Tak bywa (szczególnie w dużych korporacjach lub instytucjach państwowych), że klasyczny On-Premise to po prostu jedyna możliwa droga.
Instalacja systemu CRM — podsumowanie
Instalacja systemu to prosta usługa, o którą możesz poprosić zarówno firmę wdrożeniową jak i odpowiednio doświadczonego freelancera. Potrzebne będą umiejętności administracyjno-bazodanowe oraz odpowiednio przygotowana infrastruktura serwerowa. Własna lub zewnętrzna. To zależy od indywidualnych preferencji. Nie myl tylko instalacji z implementacją (wdrożeniem). To drugie to zdecydowanie bardziej skomplikowany proces, który wymaga zaangażowania interdyscyplinarnego zespołu specjalistów. Najlepiej podjąć go z partnerem o ugruntowanym doświadczeniu, z bogatym portfolio systemów w ofercie.
Masz pytania o implementację lub instalację systemu CRM?
Chętnie doradzę. Daj znać, kiedy masz czas na rozmowę w tej sprawie. Mój kalendarz znajdziesz poniżej.
- Czy Open Source przejmuje rynek oprogramowania? Badania instytutu COSS - 19 czerwca 2023
- Sztuczna inteligencja sposobem na Customer Experience w czasach kryzysu? - 16 czerwca 2023
- Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany? - 3 kwietnia 2023