Dobry CRM — czyli jaki?
Z systemów CRM może korzystać wiele osób w firmie. Czy jest to system tylko dla sprzedawców? A może dla managerów? Na to pytanie odpowiadamy w nowym odcinku naszego programu telewizyjnego „CRM – jedna idea, tysiące możliwości”.
Dobry CRM powinien być wysoce elastyczny w zakresie dostępnej funkcjonalności i możliwości rozbudowy. Dlaczego? Ponieważ w każdej firmie są przynajmniej trzy grupy osób, które będą korzystać z dobrodziejstwa systemu CRM w odmienny sposób. Są to sprzedawcy, dyrektorzy sprzedaży oraz zarząd. Czasem do tego dochodzą inne działy jak obsługi klienta, czy marketing. Wszystko zależy od rozbudowania struktury organizacyjnej firmy i potrzeb względem CRM. Niemniej jednak wymienione przeze mnie trzy działy są absolutnie podstawowymi, występującymi w każdej firmie.
Wiele gotowych systemów CRM dostępnych na rynku wykazuje się małą elastycznością. Za cenę stosunkowo niskiego abonamentu firmy otrzymują produkt przygotowany pod konkretne cele, których raczej nie da się modyfikować. Najczęściej celem tym jest monitorowanie i kontrolowanie sprzedaży.
Nasze wieloletnie doświadczenie na rynku systemów CRM wskazuje jednak, że nie jest zalecane, aby system CRM był przygotowany wyłącznie pod potrzeby osób zarządzających sprzedażą. Wystarczy spojrzeć na temat CRM z perspektywy sprzedawcy. Wówczas należy zadać sobie kilka istotnych pytań, otóż Czego ja jako sprzedawca oczekiwałbym od systemu CRM – czy tylko tego, żeby tworzyć bazę klientów i raportować etapy sprzedaży, tak aby mój szef widział gdzie jestem z moją sprzedażą? Czy to narzędzie pozwalałoby mi pracować wówczas wydajnie, czy też skłaniałoby mnie do kombinowania? Na przestrzeni lat spotkaliśmy się z wieloma firmami, które borykały się z dużym problemem dotyczącym tego, że handlowcy nie tolerowali systemu CRM, ponieważ w efekcie końcowym służył on nie jako narzędzie wspierające sprzedaż, a wyłącznie jako system do weryfikowania ich skuteczności przy kwartalnych rozliczeniach. W efekcie w firmach sprzedawcy zaczęli wymyślać jak ominąć CRM, aby się nie narazić na krytykę swojej pracy, co koniec końców powodowało powolny, globalny upadek systemu CRM w firmie.
Dlatego też zachęcamy do obejrzenia naszego programu telewizyjnego, w którym wyjaśniamy czym powinien charakteryzować się dobry CRM uwzględniając różne funkcje i stanowiska w firmie.
Usługi eVolpe
Wykorzystując nasze know-how wynikające z wieloletniego doświadczenia eVolpe w zakresie konsultingu i wdrożeń systemów CRM, jesteśmy w stanie pomóc każdej firmie w kompleksowym procesie wyboru i wdrożenia CRM.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami: