Platforma Low-Code, którą polecają specjaliści. Wyniki analizy rynku za rok 2023

Kamil Ograbisz

2023 rok dobiega końca. Pojawiają się pierwsze analizy dotyczące postępu technologii w ostatnich 12 miesiącach. Moją uwagę przykuły badania dotyczące rynku LCAP, czyli systemów Low-Code Application Platform. Tej specyficznej niszy przyglądały się niedawno aż dwa renomowane instytuty badawcze: Gartner oraz Forrester Research.

Opinia specjalistów może mieć znaczenie, jeśli rozważasz pozyskanie nowego systemu w 2024 roku. W artykule pozwoliłem sobie na krótkie streszczenie upublicznionych wyników. Czytaj dalej, jeśli interesuje Cię, do jakich wniosków doszli uznani analitycy rynku.

LCAP rozszyfrowany

LCAP to skrót, który stosuje się jako określenie nisko kodowej platformy IT do budowania nowych aplikacji dla biznesu.

Low-Code Application Platform oferuje wizualny interfejs, w którym, bez konieczności wytwarzania kodu, powstają automatyzacje dowolnego procesu. Aby je uruchomić, wystarczy posłużyć się gotowymi komponentami oraz wygodną funkcją „przeciągnij i upuść”.

platforma low code no code creatio

Korzystając z technologii LCAP nie musisz zatrudniać programistów. Większość wymagań zaspokaja funkcjonalność kreatora no-code, którym z łatwością posłużą się użytkownicy biznesowi, nawet tacy bez umiejętności technicznych. Zmiany w kodzie systemu są oczywiście możliwe, ale znajdują zastosowanie tylko w skrajnych, bardzo skomplikowanych przypadkach.

Co do zasady, LCAP przyspiesza proces tworzenia aplikacji, czyniąc go dostępnym i efektywnym dla o wiele szerszego grona użytkowników niż tradycyjne rozwiązania high code.

Platformy low-code, które warto mieć na uwadze w 2024 roku

LCAP to stosunkowo nowa technologia. W zależności od żródła podaje się, że jej korzenie sięgają początku lat dwutysięcznych lub około roku 2011. Nazwę low-code przypisuje się instututowi Forrester Research, który miał się nią posłużyć po raz pierwszy w 2014 roku.

Aktualnie znajduje ona coraz większe rzesze zwolenników. Za trendem na low-code starają się też nadążać najwięksi światowi producenci oprogramowania dla biznesu. Przyjrzyjmy się opinii uznanych analityków rynku na ich temat. Kto i dlaczego trafił do wspomnianych rankingów?

Gartner: Magic Quadrant™ for Enterprise Low-Code Application Platforms, 2023

Magiczny kwadrant Gartnera był tu już analizowany wielokrotnie. Moi koledzy pisali jednakże wyłącznie o wynikach w kategorii Sales Force Automation. Dzisiaj, po raz pierwszy w historii bloga eVolpe, chciałbym się pochylić nad raportem dotyczącym technologii low-code.

W październiku światło dzienne ujrzał Magic Quadrant™ for Enterprise Low-Code Application Platforms za rok 2023.

platforma low code gartner 2023
Źródło: gartner.com

W zestawieniu znalazłem kilka ciekawych przykładów. Uwagę przykuwają:

  • przewodzący stawce liderów – Mendix,
  • kojarzący się z raczej z hardware niż software – Huawei
  • przyklejone do granicy między challengers a niche players – Zoho
  • zaliczane do wizjonerów rynku – Creatio.

Porozmawiajmy o tym, co w tych produktach dostrzegli analitycy Gartnera i dlaczego u progu nowego roku budżetowego warto się zainteresować technologią low-code.

Mendix – kosztowny lider

Według Gartnera liderem rynku LCAP pozostaje oprogramowanie o nazwie Mendix. Analitycy z instytutu badawczego umieścili je na samym szycie stawki, w kategorii Leaders. Co zadecydowało o zwycięstwie zależnej od Simens platformy?

W raporcie Gartnera czytamy, że Mendix wyróżnia się poprzez dostarczanie funkcji przydatnych czterem grupom interesariuszy: inwestorom, citizen developerom, analitykom biznesowym oraz programistom. Oferuje bibliotekę komponentów low-code dla różnych gałęzi biznesu, dostępnych w ramach Mendix Marketplace. Domyślne miejsce wdrożenia aplikacji to oparta na Cloud Foundry i hostowana w AWS chmura Mendix Cloud. Producent oferuje również wsparcie dla klientów on-premises.

Pośród szczególnych zalet platformy Mendix wymieniono:

  • Innowacyjność: wsparcie dla technologii AI, UX wspierany przez AR i VR, rozwiązania IoT, edge computing oraz poszanowanie własności intelektualnej podczas budowy aplikacji na platformie.
  • Funkcjonalność: wysokie oceny użytkowników dotyczące kluczowych funkcji platformy, zwłaszcza w zakresie integracji i interfejsów API, bezpieczeństwa i zarządzania informacją.
  • Prężny rozwój: rozszerzenie zasięgu i integracja Mendix Platform z innymi rozwiązaniami wchodzącymi w skład środowiska IT oraz OT firmy Siemens.

Pewne zastrzeżenia instytutu Gartnera wobec Mendix wzbudziły kwestie takie jak:

  • Wysoki koszt pozyskania oprogramowania oraz sztywny model cenowy
  • Niewykształcona sieć partnerska oraz znikoma społeczność specjalistów zaznajomionych z produktem
  • Niewystarczające działania marketingowe, tj. brak aktywności ukierunkowanych na liderów biznesowych

Huawei – odległa nisza

Podczas analizy rynku LCAP chyba najbardziej zaskakuje obecność marki Huawei. Przyznam, że nie spodziewałem się w tej kategorii magicznego kwadrantu Gartnera wyróżnienia dla popularnego producenta sprzętu. Okazuje się jednak, że chiński potentat technologiczny rozpoczyna ekspansję kolejnej niszy. Chwilowo zajmuje zresztą pozycję w kategorii niche players. Jego platforma o nazwie Astro Zero to kolejna propozycja dla przedsiębiorców zafascynowanych nisko kodowym rozwojem oprogramowania.

Mocne strony platformy od Huawei, wyróżnione w badaniu Gartnera to przede wszystkim:

  • Spójny ekosystem: Astro Zero jest częścią usług chmurowych Huawei. Jego deweloperzy otrzymują dostęp do technologii IoT, bazy danych Huawei, rozwiązań serverless, AI, a także modeli digital twin oraz blockchain.
  • Strategia rozwoju: w 2023 roku wzmocniono integrację Astro Zero z ekosystemem chmury Huawei, wprowadzono do produktu mechanizmy sztucznej inteligencji, uruchomiono wsparcie dla współpracy zespołowej oraz model „SaaS as a platform”.
  • Skuteczność strategii sprzedaży: Huawei stał się nie tylko istotnym dostawcą usług chmurowych, ale zyskał również znaczną bazę komercyjnych klientów. Pomimo ograniczonej geograficznie dystrybucji, wykazał 30%-owy wskaźnik wzrostu swoich przychodów.

Należy wspomnieć jednak także o pewnych ograniczeniach platformy LCAP od Huawei. Gartner w swoim badaniu wskazuje na następujące kwestie:

  • Braki na polu Customer Experience: niewystarczająca liczba materiałów szkoleniowych, niekompletna dokumentacja produktu
  • Ograniczenie funkcjonalności platformy wyłącznie do kliku sektorów gospodarki: 70% przychodów Astro Zero pochodzi wyłącznie z sektora e-administracji, edukacji, bankowości oraz produkcji.
  • Strategia dystrybucji: Huawei obsługuje głownie klientów w Chinach i regionie APAC. Klienci z innych regionów powinni poważnie rozważyć oferowane im warunki, w szczególności te dotyczące wsparcia technicznego i kosztów dostępu do platformy. 

Zoho – na granicy dwóch światów

Kolejnym wyróżniającym się przykładem w zestawieniu Magic Quadrant™ for Enterprise Low-Code Application Platforms za rok 2023 jest przypadek Zoho. Producent tejże platformy pozostaje na skraju dwóch kategorii. Gartner ostatecznie zalicza go jako Challengera, ale niewiele brakuje mu do utraty takowego statusu. Z czego to wynika?

Zoho Creator, bo tak brzmi pełna nazwa narzędzia, może być używane do rozbudowy innych aplikacji, ale wyłącznie takich dostępnych w pakiecie Zoho. W ten sposób maksymalizowane są możliwości biznesowe out-of-the-box. Samodzielnie zarządzana Zoho Creator ma jednak liczne ograniczenia funkcjonalne. Najprawdopodobniej z tego właśnie powodu jego pozycja jako Challengera musi się jeszcze umocnić.

Mimo wszystko analitycy z instytutu Gartnera byli w stanie wskazać klika pozytywów. Do zalet platformy Zoho zaliczają:

  • User Experience: Możliwości Zoho Creator są wspierane przez komponenty pakietu Zoho, co usprawnia doświadczenie korzystania z produktu dla osób zaznajomionych z ekosystemem.
  • Model cenowy: Zoho dba o utrzymanie przystępnego poziomu cen i demokratyzację dostępu do LCAP.
  • Strategia dotycząca branży klienta: Produkt marki Zoho pozostaje neutralny wobec branży, w której operuje klient.

Wady oprogramowania od firmy Zoho, które podkreśla Garnter to:

  • Model biznesowy ukierunkowany przede wszystkim na MŚP
  • Niski poziom innowacyjności: pominięcie inicjatyw na rzecz rozwoju funkcjonalności BI oraz analityki danych w ramach platformy
  • Strategia „zamkniętego” produktu: niski poziom elastyczności i kontroli przyznawanej użytkownikom

Creatio – wizjoner rynku

Ostatni system LCAP wyróżniony w rankingu Gartnera, który chciałbym dziś omówić to Creatio.

Nie będę obiektywny mówiąc, że to jedna z lepszych alternatyw low-code/no-code na rynku. Z Creatio współpracuję od kliku lat. eVolpe, którego bloga czytasz, jest jego oficjalnym partnerem. Rzecz jasna, polecam ich rozwiązanie moim klientom. Nie czynię tego jednak bezpodstawnie. Zanim dodaliśmy ich produkt do naszego portfolio, przeprowadziliśmy szereg skrupulatnych analiz. Pokrywają się one zresztą z opinią obiektywnych analityków instytutu Gartnera, którzy dostrzegli w nim tegorocznego Wizjonera LCAP. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych przykładów, sprawdźmy wspólnie dlaczego.

W swoim badaniu Gartner rozpoznaje następujące zalety Creatio Studio:

  • Strategia produktu: Nowy kreator Freedom UI Designer oraz architektura komponentów no-code Creatio Quantum. Użytkownicy biznesowi polegają na opcji wizualnego projektowania automatyzacji, podczas gdy profesjonalni programiści mogą korzystać z tradycyjnych praktyk programowania, takich jak wykorzystanie frameworka .NET.
  • Strategia marketingowa: Strategia marketingowa Creatio opiera się na ponad dwudziestu branżach docelowych. Creatio organizuje liczne wydarzenia marketingowe, takie jak premiera książki No-Code Playbook z udziałem Steve’a Wozniaka, a także wydarzenia No-Code Days i webinary. Producent dużo uwagi poświęca również budowaniu globalnej sieci partnerów. W Polsce jej aktywnym członkiem jest eVolpe.
  • Zarządzanie sukcesem klienta: Creatio realizuję swoją strategię m.in. poprzez przydzielenie dedykowanego Customer Success Managera. W ramach Creatio Academy prowadzi też szkolenia korporacyjne oraz kursy e-learningowe dla deweloperów LCAP.

Gartner wskazuje też na następujące kwestie:

  • Tempo innowacji: Creatio właśnie dogania rynek w kwestii AI. Do ostatniego wydania Creatio 8.1 Quantum trafiły pierwsze elementy sztucznej inteligencji. Planowane jest również ulepszenie interfejsu użytkownika Creatio Freedom.
  • Model biznesowy all-access: Licencje all-access mogą być korzystne dla istniejących klientów, którzy otrzymują dostęp do wszystkich możliwości Studio Creatio bez dodatkowych opłat.
  • Funkcjonalność no-code: Creatio powstało na bazie rozwiązania BPM i oferuje bogatą funkcjonalność dla użytkowników biznesowych, którzy niekoniecznie posiedli techniczne umiejętności związane z rozwojem oprogramowania.
no code playbook mockup ebook

Poradnik wdrożenia no-code

System Creatio został też wyróżniony w najnowszym rankingu Forrester Research „Low-Code Platfroms for Citizen Developers”.

Pełny raport jest dostępny dla aktywnych subskrybentów na stronie internetowej firmy Forrester. Ze względu na ograniczenia dostępu mogę bazować wyłącznie na notatkach prasowych dostępnych w Internecie. Chciałbym jednak podkreślić, iż to już drugi renomowany instytut badawczy, który z końcem roku 2023 porusza kwestię technologii low-code oraz wyróżnia platformę autorstwa Creatio.

Jak podaje Creatio ich produkt doceniono w badaniu Forrestera ze względu na unikalną architekturę gotowych komponentów Quantum, która zapewnia organizacjom swobodę automatyzacji. Dzięki Studio Creatio możliwe jest tworzenie i wdrażanie nowych rozwiązań z dużą szybkością i na ogromną skalę. Uwadze analityków nie uszła także innowacja związana z włączeniem do platformy Creatio funkcjonalności opartej o AI.

AI Creatio

Podsumowanie

Końcówka roku to moment, w ktorym pojawiają się przeróżne analizy dotyczące postępu technologii. Ciekawy przypadek, któremu warto poświęcać uwagę to LCAP, czyli technologia Low-Code Application Platform. Temat podejmują między innymi instytuty badawcze Gartnera i Forrester Research. Z ich pomocą możesz trafnie ocenić, które narzedzie ma szansę spełnić wymagania Twojego binzesu w kolejnym okresie. Ciekawa opcja, wyróżniana przez oba instytuty to oprogramowanie autorstwa Creatio. Posiada ono cechy, które mogą być istotne dla przedsiębiorstw planujących wdrożenie technologii LCAP w 2024 roku.

Przed dokonaniem ostatecznego wyboru zalecam jednak przeprowadzenie dokładnej analizy oraz uwzględnienie specyficznych potrzeb Twojej organizacji. W tym celu, skontaktuj się z oficjalnym przedstawicielem Creatio na Polskę. Poniżej znajdziesz kalendarz wolnych termonów.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Kamil Ograbisz
Scroll to Top