- Kto płaci za naprawę błędów podczas wdrożenia? - 31 października 2024
- Szkolenia dla użytkowników systemu IT. Czy można je pominąć? - 27 maja 2024
- GO LIVE CRM: 8 kroków do skutecznego uruchomienia systemu - 18 marca 2024
Podczas wdrożenia systemu IT będziesz się często komunikować z zespołem deweloperskim.
Oto kilka cech, które powinien posiadać koordynator projektu z ramienia Twojej firmy — tak zwany Product Owner.
Wyznacz odpowiednią osobę, a prace potoczą się sprawnie.
W efekcie uzyskasz działające, zgodne z potrzebami oprogramowanie.
#1 Znajomość zasad i etapów pracy w wybranej metodyce wdrożeniowej
Product Owner to osoba, która ściśle współpracuje z zespołem deweloperskim podczas wytwarzania zamówionych usprawnień.
Ważne, żeby pracownik, który przejmie tę funkcję, zapoznał się z zasadami uzgodnionej metodyki wdrożeniowej.
Nie zaskoczą Was wtedy typowe dla wytwarzania oprogramowania pojęcia, procedury, role czy spotkania.
Metodyki wdrażania systemów IT
Podejście tradycyjne i zwinne – porównanie
#2 Znajomość warunków zawartych w podpisanych umowach
Dobry Product Owner zdaje sobie sprawę z zapisów zawartych w umowach czy w specyfikacji systemu (jeżeli taka powstała).
Doskonale wie, co może uzyskać od firmy wdrożeniowej i umiejętnie korzysta z tej wiedzy.
Znajomość wynegocjowanych zapisów sprawia, że może być wymagający lub wymagająca w dążeniach do ich realizacji. Zyskuje przewagę w negocjacjach, ponieważ potrafi umiejętnie dobierać argumenty zgodne z obustronnymi ustaleniami.
#3 Znajomość ustaleń poczynionych podczas analizy przedwdrożeniowej
Świadomość ustaleń poczynionych podczas analizy przedwdrożeniowej pomaga zachować przewodnią koncepcję projektu.
Product Owner ma wszelkie uprawnienia potrzebne, aby „utrzymać odpowiedni kurs”.
To on lub ona (w imieniu całej organizacji) dobiera User Stories do zrealizowania w konkretnym Sprincie.
Dla dobra projektu ma też władzę zrezygnować z pewnych pomysłów, albo zgłosić nowe.
#4 Znajomość specyfiki biznesowej oraz procesów zachodzących w organizacji
Koordynator projektu powinien się bardzo dobrze orientować w wewnętrznych procedurach.
Wiedza o procesach zachodzących w organizacji pomoże odpowiednio zaprojektować nową funkcjonalność, zwłaszcza taką, która nie została zaprojektowana podczas analizy przedwdrożeniowej, a która wynika ze zmienionych, aktualnych potrzeb użytkowników.
#5 Dyspozycyjność
Wyznaczając koordynatora projektu wdrożeniowego, musisz wziąć pod uwagę jego plan pracy.
Product Owner poświęca czas na konsultacje, testy i spotkania z zespołem deweloperskim. Nie są to zadania dodatkowe, a ważna część dnia tej osoby.
Koniecznie wyznacz kogoś, kto będzie dostępny dla zespołu deweloperskiego.
Im szybciej zareagujecie na komentarze w systemie projektowym –, tym sprawniej pójdzie praca programistów. Będziecie też bardziej zadowoleni ze współpracy z firmą wdrożeniową i uzyskacie system zgodny z aktualnymi potrzebami.
Product Owner Quiz
Sprawdź, ile już wiesz o procesie wdrożenia systemu CRM
#6 Konsekwencja w doborze kanału komunikacji
Z firmą wdrożeniową najlepiej komunikować się w systemie projektowym, w widoku konkretnych zagadnień.
Dzięki takiemu narzędziu utrzymasz porządek, poprowadzisz transparentną dyskusję, zawsze w kontekście odpowiedniego problemu. System skieruje komunikację z zespołem deweloperskim także na odpowiednie skrzynki mailowe.
W eVolpe do tego celu wykorzystujemy Redmine. Dostęp do aplikacji uzyskasz nieodpłatnie.
#7 Umiejętność zarządzania zmianą
Prowadzisz biznes, żeby zarabiać. A kiedy zarabiasz, to się rozwijasz.
W związku z tym, potrzeby rozpoznane podczas analizy przedwdrożeniowej, mogą się zdezaktualizować jeszcze przed zakończeniem projektu.
Product Owner powinien rozumieć wartość płynącą ze zwinnego podejścia do wdrożeń IT.
Aby dobrze wypełniać swoje obowiązki, musi stale obserwować ewolucję potrzeb biznesowych i dbać, aby system w ostatecznej formie był zgodny z aktualnymi wymogami i procesami.
#8 Decyzyjność i umiejętność zarządzania budżetem
Po analizie przedwdrożeniowej otrzymujesz informację o wstępnym oszacowaniu projektu w uzgodnionej formie.
Analityk, czyli proxy Product Owner (po konsultacji z zespołem deweloperskim) wskazuje górną granicę kosztów na taki produkt oraz poszczególne jego elementy.
Dodatkowo w czasie implementacji systemu możesz dowolnie dobierać zagadnienia i sterować budżetem na najpilniej potrzebne funkcje. Ważna rola Product Ownera polega zatem na decyzyjności w tym zakresie.
Koniecznie wyznacz osobę, która ma wystarczające uprawnienia oraz umiejętność ferowania takich wyroków.
#9 Zorientowanie technologiczne
Podczas wdrożenia systemu spotkasz się z pojęciami dotyczącymi metodyki wdrożeniowej oraz wykorzystywanej technologii.
Na koordynatora projektu warto wyznaczyć osobę zorientowaną w typowej dla świata IT nomenklaturze.
Taki technologiczny żargon skraca komunikację z zespołem deweloperskim, dlatego nie należy się go obawiać.
Oczywiście w miarę możliwości wypada stosować język biznesowy zrozumiały dla wszystkich użytkowników.
Czasami jednak niektórych technicznych aspektów całego przedsięwzięcia nie da się określić inaczej niż za pomocą bardzo specyficznych pojęć. Jeśli masz w zespole kogoś, kto już się nimi posługuje – rozważ wyznaczenie tej osoby na Product Ownera w projekcie.
Dodatkowo przyda się znajomość działania systemów IT oraz świadomość wątków takich jak hosting, integracje, migracja danych itp.
Udanych projektów!
Więcej o tym, czego spodziewać się podczas wdrożenia systemu IT znajdziesz w najnowszym e-Booku eVolpe.
Wypełnij, żeby pobrać materiał.
- Kto płaci za naprawę błędów podczas wdrożenia? - 31 października 2024
- Szkolenia dla użytkowników systemu IT. Czy można je pominąć? - 27 maja 2024
- GO LIVE CRM: 8 kroków do skutecznego uruchomienia systemu - 18 marca 2024