- Proaktywne wiadomości do klientów — jak firmy mogą skorzystać z tego trendu? - 6 marca 2023
- Zendesk został laureatem corocznych nagród G2! Wyniki raportu - 24 lutego 2023
- 18 statystyk o Customer Experience, które warto znać - 22 lutego 2023
Początki tworzenia biznesu nie są łatwe, a każdy musi od czegoś zacząć. Dla wielu młodych firm oznacza to zarządzanie relacjami z klientem za pomocą poczty elektronicznej. Najczęściej pod ręką jest Outlook czy Gmail. Jednak takie rozwiązanie sprawdza się tylko przez pewien czas, gdy klientów nie ma za wiele, a biznes się dopiero rozwija. W miarę zwiększania zasięgu i wprowadzania nowych produktów — spodziewaj się zmiany.
Polecam zainteresować się systemem CRM, który zastąpi skrzynkę mailową i tabelki w Excelu. Pomoże on w odpowiednim uporządkowaniu relacji z klientem i poprawieniu Customer Experience.
Gdy brakuje systemu CRM…
Używając wyłącznie skrzynki mailowej, napotykasz wiele problemów. Brakuje Ci kontekstu. Bazujesz wyłącznie na własnych ustaleniach. Bywa, że nie odpowiadasz na pytania wystarczająco szybko lub wysyłasz wiadomości do niewłaściwej osoby. Takie błędy mogą się odbić na relacjach i decyzji o zawarciu transakcji.
Dlaczego tak się dzieje? Po prostu proces komunikacji z klientem bez dedykowanych narzędzi do zarządzania relacjami jest czasochłonny i nieefektywny. Dobra wiadomość jest jednak taka, że to wszystko może wyglądać inaczej.
Jak wprowadzić zmianę narzędzi do obsługi relacji z klientami?
Systemów CRM do wyboru jest wiele. Warto dobrać narzędzie do charakteru biznesu, który prowadzisz. Jak to zrobić i przenieść dane tak, aby wszystko poszło sprawnie? Opracowałem dla Ciebie 5 kroków, które pomogą Ci wymienić skrzynkę mailową na system CRM.
1. Zapoznaj zespół ze zmianami
W pewnym momencie rozwoju Twojej firmy zespół pewnie zauważy, że dotychczasowe rozwiązania nie spełniają już ich wymagań; szczególnie jeśli chodzi o odpowiednią komunikację z klientem.
Zapisywanie informacji w arkuszu kalkulacyjnym lub kalendarzu może sprawić, że przepływ informacji jest utrudniony. Może to doprowadzić do opóźnień w kontakcie z klientem, co prawdopodobnie negatywnie odbije się na całej relacji. Jest to dobry moment na rozpoczęcie rozmowy o systemie CRM.
Przed rozpoczęciem researchu poznaj zdanie swoich pracowników na temat zmian. Zapytaj, jakie funkcje są im najbardziej potrzebne i co pozytywnie wpłynie na ich pracę. Przedstawienie tematu jeszcze na początku pozwoli zespołowi oswoić się i przygotować na zmiany.
2. Porównaj działanie różnych systemów
Jesteś już po dogłębnym researchu i masz kilka systemów CRM, które zwróciły Twoją uwagę. Co teraz? Sprawdź demo.
Umów się z przedstawicielem lub producentem na prezentację systemu i poproś o dostęp, do instalacji demonstracyjnej. Warto sprawdzić, jak będzie Ci się pracować, co może zaoferować aplikacja i jak się nią zarządza. Próbuj różnych funkcji, które ułatwią zarządzanie relacjami z klientem. Na pewno będzie wygodniej niż za pomocą maila używanego dotychczas.
3. Zgromadź swoje dane
Aby bez problemów przenieść dane, którymi już dysponujesz, musisz zgromadzić je w jednym miejscu. Kontakty, wiadomości e-mail, notatki i historia rozmów, wszystko powinno się znaleźć w nowym systemie, aby nic się nie zgubiło.
Z pewnością jest to mozolne zadanie, bo informacje, które pozyskaliście, pozostają rozproszone na wielu skrzynkach mailowych. Nie mówiąc o odręcznych zapiskach, notatkach w kalendarzu czy w arkuszach kalkulacyjych.
4. Przeniesienie danych na system
Aby przenieść dane do systemu CRM, najprostszym sposobem jest skorzystanie z importu pliku CSV lub Excel. Wiele systemów CRM ma wbudowaną funkcję importu, która pozwala na zaczytanie danych z pliku.
Migracja danych do systemu CRM może przebiegać na kilka sposobów. Oto kilka kroków, które mogą być zawarte w procesie migracji danych:
5. Dostosuj system zgodnie z potrzebami Twojego zespołu
Aby łatwiej Ci się pracowało, warto pomyśleć o automatyzacji niektórych funkcji. Nie musisz myśleć o rzeczach, które zrobi za Ciebie system.
Zaoszczędź czas, który przeznaczysz na ważniejsze, bardziej palące sprawy, które potrzebują Twojej uwagi. Automatyzacja cyklu sprzedaży pomoże utrzymać dobre kontakty z klientem. Nie martw się o zarządzanie dokumentacją czy opracowanie prognozy sprzedaży. Dzięki wprowadzonym przez Ciebie informacjom system zajmie się tym za Ciebie.
Integracje z zewnętrznymi narzędziami również wspiera Twoją pracę. Dzięki połączeniu CRM z mailem, którego dotychczas używasz, nie zgubisz uzyskanych informacji. Więcej, kolejne wiadomości będą uzupełniać historię rekordu, więc wszystko będzie pod ręką.
Podsumowanie
Teraz już wiesz, jak zmienić skrzynkę mailową na CRM. Skończ z szaleństwem współdzielonych e-maili i arkuszy kalkulacyjnych. Przejdź na rozwiązanie do prowadzenia relacji z klientami. Pozwól, że to system CRM, wykona za Ciebie powtarzalne i mozolne zadania. Twój zespół i klienci zasługują na więcej.
- Proaktywne wiadomości do klientów — jak firmy mogą skorzystać z tego trendu? - 6 marca 2023
- Zendesk został laureatem corocznych nagród G2! Wyniki raportu - 24 lutego 2023
- 18 statystyk o Customer Experience, które warto znać - 22 lutego 2023