5 etapów po wdrożeniu systemu CRM, na które trzeba się przygotować

Sławomir Wnuk

Postanowiłem, że warto ponowić temat, który podjąłem w najnowszym e-Booku eVolpe. Może ta mała próbka — zachęci Cię do pobrania całego materiału. Na dole zostawię odpowiedni formularz.

Dużo mówi się o tym, które narzędzie jest najlepsze. Klienci bardzo często zadają mi wyłącznie produktowe pytania. Chcą wiedzieć, na co wydać pieniądze. Trudno się w sumie dziwić…

Czasami wszyscy zapominamy jednak, o tym, co wydarzy się po zakupie. O tym, że z narzędziem będzie trzeba pracować. Prawdziwy sprawdzian zaczyna się bowiem po starcie produkcyjnym. Tym bardziej że — jak wyczytałem w prasie branżowej — około połowy projektów informatycznych kończy się niepowodzeniem.

Oto lista 5 rzeczy, na które warto być gotowym, żeby zapewnić sobie sukces projektu. I znaleźć się w tej drugiej, lepszej części diagramu.

#1 Działający system CRM

To chyba żadne zaskoczenie. Dokładnie w tym celu zgłaszasz się do firmy wdrożeniowej. Na działający system musisz się jednak przygotować.

Po wprowadzeniu narzędzia do organizacji zmieni się dzień pracy zatrudnionych osób. Mimo wielu automatyzacji są rzeczy, które będziecie musieli wprowadzać samodzielnie. Ważne, aby wszyscy mieli świadomość dostępnych funkcji oraz korzyści płynących z wykorzystania systemu. Dodatkowo zarządzający zespołami zostaną zalani wcześniej niedostępnymi informacjami. Oprócz pracy operacyjnej musisz się przyzwyczaić do mierzenia KPI i reagowania na trendy rynkowe.

#2 Szkolenia dla użytkowników

Szkolenia to zatem etap wdrożenia, którego nie wolno pominąć! Koniecznie zaangażuj członków swojego zespołu i pokaż im narzędzie, z którego od teraz muszą korzystać. W trakcie szkoleń będą mogli nie tylko wysłuchać wykładu i zadawać pytania, ale przede wszystkim przetestują narzędzie pod okiem specjalistów z firmy wdrożeniowej. Tylko w ten sposób zapewnisz najwyższą efektywność od pierwszych minut użytkowania systemu. #UserAdoption

#3 Zawarcie umowy SLA

Service Level Agreement zawiera informacje dotyczące dalszej współpracy w celu utrzymania oraz ewentualnej rozbudowy wdrożonego systemu. Dokument zwykle określa, ile czasu powinna zająć naprawa błędów oraz na jakich warunkach realizowane będą zgłoszenia dotyczące konsultingu, małego rozwoju czy wsparcia technicznego. Po zakończonym projekcie czekają Cię więc negocjacje dokładnych zapisów. Warto sobie zdawać sprawę z takiego etapu i odpowiednio się do niego przygotować.

Firma wdrożeniowa może Ci przedłożyć taki dokument do wcześniejszego zapoznania się.

Polecam rozważyć kwestię serwisu już na samym początku projektu. Może być to jeden z ważniejszych argumentów za lub przeciw współpracy z konkretnym wdrożeniowcem.

#4 Dalsza partnerska współpraca z dostawcą systemu

Po tym, jak wynegocjujesz i zawrzesz umowę serwisową, czeka Cię etap utrzymania oraz rozbudowy wdrożonego systemu. Działania z tym związane zwykle odbywają się ad-hoc; kiedy pojawi się taka potrzeba. Możesz też zadecydować o powrocie do pracy w Sprintach.

Doświadczony partner gwarantuje, że serwisem Twojego systemu zajmuje się zawsze ten sam, wyznaczony do tego celu zespół. Nie musisz każdorazowo tłumaczyć sytuacji nowym, niezorientowanym w projekcie programistom. Takie podejście sprzyja długotrwałej, opartej na zaufaniu relacji oraz bezproblemowej komunikacji na temat pojawiających się potrzeb. Wszystko to w kontekście wiedzy o już funkcjonujących mechanizmach. 

#5 Zwrot z inwestycji

Badania instytutu Nucleus Research wykazały, że każdy dolar zainwestowany w system CRM ma szansę przynieść firmie 8,71 USD zwrotu z poczynionej inwestycji. Jeśli zaczniesz skrupulatnie korzystać z narzędzia, powinieneś się przygotować na taki dopływ środków do Twojej organizacji. Moja rada? Już teraz pomyśl, gdzie zainwestować te pieniądze.

Więcej przeczytasz w e-Booku o wdrożeniach CRM

Wypełnij formularz, żeby go pobrać

Sławomir Wnuk
Scroll to Top