4 krytyczne momenty, które mogą wpłynąć na Twoje wdrożenie

Maciej Jankiewicz

Zastanawiając się nad wdrożeniem systemu CRM, na pewno robisz research. Sprawdzasz, jakie masz opcje, możliwości, co powinno pójść gładko, a co może pójść nie tak. Zakładam, że mocno skupiasz się na tym ostatnim. Nic w tym dziwnego, decydując się na wdrożenie, chcesz, żeby każdy aspekt był dopracowany.

W ferworze przygotowań, spotkań i analiz możesz jednak zapomnieć o priorytetach. Łatwo wtedy doprowadzić do niepowodzenia we wdrożeniu CRM.

Na wszelki wypadek przygotuj się na taką ewentualność.

Poznaj 4 przyczyny niepowodzeń wdrożeń systemu CRM, jakie mogą zajść.

Źle dobrany system

Wdrożenie systemu CRM to poważna decyzja dla firmy. Podejmując ją, musisz przemyśleć wiele krytycznych kwestii i pamiętać o nich. Jedną z najważniejszych rzeczy jest to, że oprogramowanie nie rozwiąże wszystkich problemów firmy. Koniec końców jest to tylko narzędzie, które ma ułatwić tę pracę, a nie ją rozwiązywać.

Pomimo wielu automatyzacji to wciąż jest aplikacja, którą obsługują ludzie. Dlatego oprogramowanie nie powinno być zbyt skomplikowane i dostępne dla każdego. Miej to na uwadze od początku.

kodowanie na komputerze. wdrożenie systemu

Różne oczekiwania między zespołami  

Szczególnie między sprzedażą a marketingiem. Obie strony będą oczekiwać różnych rozwiązań, ponieważ obie mają naturalnie inne środowisko pracy. Pomimo że te grupy są od siebie zależne, mogą wyjść pomiędzy nimi spięcia. Dlatego najważniejsza, w tym wypadku, jest komunikacja i stworzenie uniwersalnego języka tak, aby każdy mógł wyrazić swoje obawy lub pomysły. Jest to niezbędne dla sukcesu całego wdrożenia. Warto się też upewnić, że obie strony mają wspólne cele i zrozumienie dla projektu.

Brak zaangażowania po stronie Twojego zespołu

Wdrożenie nowego systemu jest krytycznym momentem dla każdej firmy, szczególnie jeśli chodzi o osoby, które później będą korzystać z tego narzędzia. Przygotuj swoich pracowników na zmiany. Pomimo tego, że powinni się ich spodziewać wprowadzenie tak krytycznego systemu, jakim jest CRM, będzie niemiłą rewolucją. Warto też włączyć ich do procesu tworzenia funkcji i procesów.

Liderzy wdrożenia muszą wziąć pod uwagę to, kto będzie korzystał z narzędzia. W końcu ma ono być właśnie dla pracowników, to im ma ułatwiać wykonywanie zadań. A ludzie boją się tego co nieznane. Im mniej wiedzą o zaplanowanych zmianach, tym bardziej są nieufni, nie chcą się podporządkować i próbować nowego. W takiej sytuacji skuteczna komunikacja celów biznesowych projektu jest krytyczna.

onboarding. wdrożenie systemu

Proces wdrożenia systemu nie kończy się jednak na pracach implementacyjnych. Dużo zależy od tego, jak pracownicy będą odbierać system. Musisz zadbać o ich „współpracę” z systemem przed i po wdrożeniu. Technologia jest tylko narzędziem, które ma ułatwić wykonywanie obowiązków. Dlatego ludzie muszą wiedzieć, jak jej używać. Jednak może to być utrudnione. Znalezienie czasu na wyjaśnienie i przedstawienie systemu może okazać się wyzwaniem, jednak szkolenia dla użytkowników powinny być w Twojej firmie obowiązkowe. Od tego również zależy, czy handlowcy będą aktywnie korzystać z CRM.

Brak wsparcia i aktualizacji systemu po wdrożeniu

Wprowadzenie systemu na produkcję często jest momentem, kiedy zaczynasz myśleć, że cały proces się już skończył.

Nie możesz jednak zapominać o dalszym rozwoju oprogramowania. Twoja organizacja na pewno cały czas będzie się zmieniać, bo biznes, który stoi w miejscu, jest nieopłacalny. Dlatego naturalnym będą aktualizacje lub dodawanie nowych funkcji. W miarę jak firma się rozwija, Twój system CRM musi się zmieniać. Dlatego tak ważne jest dobre wsparcie i pamiętanie o rozwoju narzędzia.

aktualizowanie aplikacji. wdrożenie systemu

Podsumowanie

W trakcie wdrożenia systemu CRM może pójść nie tak wiele rzeczy. Jednak jeśli Twoja uwaga cały czas będzie skupiona na ważnych sprawach, które mogą być krytyczne, powinno obyć się bez niepowodzeń i nieporozumień.

Odpowiednie przygotowanie i nastawienie na wdrożenie będzie Ci potrzebne w tej przygodzie, zacznij ją z eVolpe! Chętnie pomożemy.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Potrzebujesz doradztwa w sprawie oprogramowania dla biznesu? Chcesz wiedzieć, kiedy dokładnie zadzwoni telefon? Zobacz, jak możemy Ci pomóc.

Maciej Jankiewicz
Przewiń do góry