- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
- Jak zwiększyć sprzedaż? Wady i zalety dotyczące zastosowania systemu CRM/CX - 9 sierpnia 2024
Praca w sprzedaży jest bez wątpienia niezwykle stresująca. Ciągłe negocjacje, ryzyko odrzucenia, wystąpienia publiczne. W międzyczasie przeszkadza myśl o realizacji targetu i powstających raportach. Jako kierownik masz spory orzech do zgryzienia. Musisz utrzymywać morale, a jednocześnie zmagasz się z różnymi osobowościami i stale zmieniającymi się warunkami ekonomicznymi.
Jakie są najlepsze techniki motywowania zespołu i jak dotrzeć do ludzi, których zatrudniasz?
Osobiście musiałem poświęcić sporo czasu, aby dowiedzieć się, jak motywować mój zespół w eVolpe. W tym artykule dzielę się sprawdzonymi sposobami, które wykorzystuję na co dzień.
Zacznij od podstaw
Jak wskazuje Workleap, aż 69% pracowników pracowałoby ciężej, gdyby częściej doceniano ich wysiłki. Może to trywialne, ale jeśli szukasz sposobu na zmotywowanie swojego zespołu — zacznij od podstaw. Przede wszystkim zachowuj się uprzejmie i empatycznie, tak aby każdy czuł się dostrzeżony i doceniony. Dzięki temu Wasze wyniki szybko się poprawią.
Zadbaj o poczucie bezpieczeństwa
Jak wskazuje Harvard Business Review, zespoły osiągające najlepsze wyniki mają jedną wspólną cechę: bezpieczeństwo psychologiczne.
Poczucie bezpieczeństwa sprzyja współpracy, ponieważ każdy wie, że jego pozycja jest niezagrożona i nie musi się martwić, jeśli popełni błąd. Możesz zatrudnić zespół genialnych indywidualistów, ale nigdy nie będą ze sobą współpracować i sobie ufać, jeśli nie będą się czuć bezpiecznie.
Aby zapewnić poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa skup się na pozytywnych taktykach motywacyjnych i zaangażowaniu.
Pamiętaj, że zarządzasz indywidualnościami
Mam wrażenie, że osobom zarządzającym często zdarza się zapominać, że ich zespół składa się z pojedynczych osób i o każdą z nich trzeba odrębnie zadbać. Powinieneś mieć to na uwadze i starannie dobierać strategie, które będziesz wykorzystywać. Każdy może preferować inne formy docenienia.
Zespół badawczy prof. Stevena Reissa udowodnił, że istnieje 16 czynników, które wpływają na poczucie motywacji. Dodatkowo wszyscy możemy mieć inne dominujące potrzeby.
Jest kilka możliwości, aby poznać takie informacje — poprzez rozmowę czy rozesłanie ankiet. Dowiedz się, jakie występują w Twoim zespole. I dzięki temu skuteczniej dobieraj odpowiednią formę uznania. Oto kilka sposobów jak możesz to zrobić:
Zróżnicuj dzień pracy
Nie skupiaj się tylko na sprzedawaniu. Tak, wiem, brzmi to dość dziwnie, ale poczekaj. Aby wpłynąć na motywację i zapobiegać wypaleniu, musisz wprowadzać urozmaicenia do codziennej rutyny.
Nie musisz być od razu jak Michael Scott z kultowego The Office. Zachęcaj swoich przedstawicieli do organizowania swojego czasu pracy wokół czynności sprzedażowych, a nie wyników. Skupianie się na tym, co robicie, a nie na targecie jako takim, pomoże podtrzymać motywację. A przecież codziennie jest coś innego do wykonania.
Zadbaj o integrację zespołu
Twój zespół nie musi być rodziną (jak chciałby przywołany Michael Scott), ale większość ludzi pracuje lepiej i bardziej produktywnie, gdy jest otoczona wspierającymi współpracownikami. Szczególnie w branży, która jest pełna konkurencji. Przedstawiciele handlowi muszą wiedzieć, że pracują razem, a nie przeciwko sobie.
Od czasu do czasu zaproponuj spotkanie po godzinach. Może to być cokolwiek, co lubicie robić: wyjście na lunch, obejrzenie meczu czy wspólna aktywność sportowa. To już zależy od Was.
W moim zespole sprawdza się też osobny kanał na czacie przeznaczony na śmieszne wiadomości, obrazki i memy. W końcu kto nie lubi pożartować? Możecie tam poruszać tematy niezwiązane z Waszą pracą i w ten sposób zbudować mocniejszą więź. Odpowiednie wiadomości z łatwością rozładują atmosferę i wywołają luźniejszą dyskusję.
Jak zarządzać zespołem zdalnie?
Postaw na zdrową rywalizację
Według raportu Ambition więcej przedstawicieli handlowych jest motywowanych poprzez uczestniczenie w małej, zespołowej rywalizacji.
Nagrody dla zwycięzców mogą być różne – od darmowego lunchu po zagwarantowanie lepszego miejsca parkingowego. Powyżej przytoczyłem 16 motywatorów Reissa. Zgodnie z tym, każdego motywuje coś innego. Dlatego daj ludziom wybór. Jeden zespół będzie wolał lunch, bo więcej w nim osób z wysokim motywatorem jedzenia. Drugi wybierze dogodne miejsce parkingowe, ponieważ motywuje ich wysoki status społeczny.
Ustal rozsądne cele
Stosuj raporty sprzedaży, które skupią się na jakości podejmowanych działań, a nie ich ilości.
Czas reakcji czy współczynnik konwersji to doskonałe przykłady wskaźników, które motywują sprzedawców do wysokiej jakości interakcji z klientami.
Skup się na KPI, które są skoncentrowane na kliencie i ukierunkowane na długoterminowy sukces sprzedaży. Używaj raportów z głową, nie patrz tylko i wyłącznie na wyniki. Jeśli coś idzie nie tak, zapytaj, jaki jest tego powód, zamiast od razu dochodzić do konkluzji, które nie muszą być prawdziwe.
Podsumowanie
Motywowanie zespołu sprzedażowego to niełatwe wyzwanie. Podążanie za prostymi zasadami, pozwoli Ci nie tylko utrzymać zaangażowanie zespołu sprzedażowego, ale przyczyni się do długoterminowego sukcesu firmy.
Podsumowując: Doceniaj wysiłki każdego pracownika. Pamiętaj o budowaniu poczucia bezpieczeństwa. Nie zapominaj, że zarządzasz unikalnymi osobowościami. Metody doceniania dobieraj indywidualnie. Postaraj się zróżnicować codzienną rutynę pracy. Zadbaj o integrację. Wspieraj zdrowe przejawy rywalizacji. A na koniec, oprócz wyników sprzedażowych, badaj i nagradzaj także za jakość wykonywanej pracy.
A Ty jakie masz sposoby na motywację Twojego zespołu? Chętnie o nich porozmawiam!
Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe
Wybierz dogodny dla siebie termin.
- Dlaczego polscy przedsiębiorcy upodobali sobie systemy IT On-Premise? - 24 września 2024
- Open Source CRM – dlaczego sprawdza się w dużych firmach? - 11 września 2024
- Jak zwiększyć sprzedaż? Wady i zalety dotyczące zastosowania systemu CRM/CX - 9 sierpnia 2024