Na fali popularności integratora SugarCRM i Mautic w kolejnym wpisie przyglądamy się oprogramowaniu Marketing Automation na licencji Open Source.
Czerpiąc z doświadczenia ponad siedmiu lat współpracy z klientami biznesowymi, wiedzy z zakresu wdrożeń systemów informatycznych oraz opiniotwórczych publikacji na temat trendów w marketingu przygotowaliśmy niniejszy przewodnik po Marketing Automation Open Source.
Statystyki Digital Marketing
Jak czytamy w opracowaniu Myles’a Andersona dotyczącym badań przeprowadzonych przez BrightLocal i ChamberOfCommerce.com, współczesny marketing w znacznym stopniu opiera się na aktywności prowadzonej w Internecie. Szczególnie efektywne działania promocyjne (umożliwiające pozyskanie jak największej liczby tzw. leadów) to również w znaczącej liczbie przypadków składowe tzw. e-marketingu. Najbardziej wydajnym elementem układanki pozostaje tzw. marketing szeptany (który dzięki współczesnym narzędziom komunikacji może być praktykowany także w Internecie). Kolejne pozycje zajmują: optymalizacja wyszukiwarek internetowych (SEO), lokalne katalogi internetowe (np. Yelp, LinkedIn, Foursquare, TripAdvisor, Google etc.) oraz E-mail marketing.
Najbardziej efektywne kanały marketingowe
Źródło: M. Anderson, SMBs Spend An Average 46% Of Marketing Budget On Digital, http://searchengineland.com/smbs-spend-an-average-46-of-marketing-budget-on-digital-177502.
Analizując powyższy wykres trudno przeoczyć bezsporną asymetrię pomiędzy efektywnością tradycyjnych i nowoczesnych form kreowania wizerunku. W przytoczonym opracowaniu wskazano, że miesięczny budżet działów marketingu w małych i średnich przedsiębiorstwach nie przekracza średniej wartości 400 dolarów. Dodatkowo 32% firm z tego sektora wydaje nie więcej niż 100USD, a prawie 5% nie przeznacza na marketing żadnych środków finansowych.
Miesięczne wydatki na marketing w małych i średnich przedsiębiorstwach
Źródło: M. Anderson, SMBs Spend An Average 46% Of Marketing Budget On Digital, http://searchengineland.com/smbs-spend-an-average-46-of-marketing-budget-on-digital-177502.
Biorąc pod uwagę ograniczone zasoby kapitałowe, osoby odpowiedzialne za kreowanie przekazu promocyjnego w przedsiębiorstwach muszą bardzo precyzyjnie dobierać kanały, którymi się posługują. Istotne, aby w taki sposób przygotować strategię działania, by przy zaangażowaniu jak najmniejszej liczby środków uzyskać jak najbardziej zadawalający efekt wizerunkowy. W przytoczonych okolicznościach raczej prostym do rozsądzenia dylematem wydaje się decyzja: kampania reklamowa w telewizji vs. wysyłka tego samego przekazu przy pomocy systemu Marketing Automation oferującego m.in. usługę mass mailingu.
Usprawnienie działań marketingowych w Internecie przy pomocy Marketing Automation
Wiemy już jak istotne dla efektywnego rozpowszechniania przekazu marki, zwłaszcza przy ograniczonym budżecie, jest wykorzystanie internetowych kanałów marketingowych. Rozważmy teraz metody optymalizacji i usprawnienia przyjętej e-strategii działania.
Równie popularnym jak sam e-marketing staje się trend Marketing Automation. Zastąpienie żmudnych, manualnych czynności przez zautomatyzowane procesy sprzyja oszczędności czasu i pieniędzy. Zadania takie jak tworzenie analiz efektywności, czy projektowanie indywidualnie dopasowanych kampanii e-mailingowych – przy wykorzystaniu narzędzi MA – polegają wyłącznie na zaplanowaniu sekwencji zdarzeń i monitorowaniu efektów.
Oprogramowanie do automatyzacji marketingu jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla małych i średnich, poszukujących oszczędności przedsiębiorstw, jak i dla dużych korporacji dbających o jakość oraz terminowość rozpowszechnianego przekazu.
Czy wiesz, że…
niegdyś długotrwałe procedury rozpowszechniania contentu mogą być teraz realizowane w mgnieniu oka?
Wszystko dzięki systemom Marketing Automation!
Działania marketingowe mogą być usprawniane, przyspieszane i kastomizowane w dość dowolny, zależny jednak od wybranego narzędzia oraz typu licencji sposób. W podstawowym rozróżnieniu systemy Marketing Automation można podzielić na komercyjne oraz typu Open Source.
Komercyjność oprogramowania polega na pobieraniu opłaty: jednorazowej lub w formie abonamentu za jego użytkownie. Ceny mogą się wahać w zależności od producenta i oferowanych funkcji. W większości przypadków systemy komercyjne to tzw. oprogramowanie pudełkowe – zaprojektowane w określony i niedopuszczający ingerencji sposób. Użytkownik płaci za gotowy produkt, do możliwości którego należy dopasować własne wewnętrzne procesy.
Jedną z podstawowych przewag oprogramowania Marketing Automation Open Source jest tzw. otwarty kod, który można swobodnie dopasować do indywidualnych, specyficznych wymogów konkretnego inwestora. W tym celu warto rozpocząć współpracę z profesjonalną firmą wdrożeniową. Instytucje takie jak eVolpe specjalizują się bowiem w dostarczaniu całkowicie dostosowanych rozwiązań.
Marketing Automation Open Source
Przewaga narzędzi Marketing Automation Open Source polega przede wszystkim na swobodzie rozbudowy i integracji z innymi systemami oraz elastyczności architektury wewnętrznej tego typu oprogramowania.
Ciekawą funkcją automatyzacji marketingu jest koordynacja z Social Media. Istnieje możliwość takiego skonfigurowania systemu Marketing Automation Open Source, aby posłużył do aktualizowania danych kontaktowych wykorzystując informacje upubliczniane na portalach społecznościowych, np. Facebook, LinkedIn, Foursquare, czy Google+. Ze względu na stale zmieniające się oraz zwykle coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych przez witryny Social Media, nie jest to łatwe zadanie. Tym bardziej użyteczne, jeżeli decydujemy się na ten sposób pozyskiwania informacji, są właśnie rozwiązania Open Source. Wspierane przez dużą społeczność programistów mogą być na bieżąco aktualizowane i uzupełniane o zgodne z przepisami, nowe funkcje.
Jedną z ważniejszych cech Marketing Automation, w tym rozwiązań Open Source, jest zdolność do rejestrowania i badania ruchu na wskazanych witrynach internetowych. Odbywa się to poprzez umieszczenie na stronie www kawałka kodu śledzącego. Mautic – w przeciwieństwie np. do Google Analytics, który rejestruje dane makro – przechwytuje informacje o konkretnych adresach IP oraz pozwala na uporządkowanie wiedzy, a także przypisanie powstałym rekordom odpowiednich danych (kontaktowych lub dotyczących zakresu zainteresowania prezentowaną na stronie www ofertą). Opisany mechanizm może być wspierany także przy pomocy integracji z narzędziami Content Management Systems (CMS). Połączenie Marketing Automation i CMS jest natomiast niezbędne m.in. do osadzenia formularza kontaktowego na stronie www. W przypadku systemów Open Source taki szablon można dodatkowo dowolnie ostylować, np. zgodnie z motywem strony głównej. Warto przy tym zauważyć, iż wszystkie trzy najczęściej spotykane systemy do zarządzania treścią na stronach internetowych: WordPress, Joomla! i Drupal, są wspierane przez wielokrotnie już przytaczane w tym wpisie narzędzie Mautic.
Kierownika działu Sprzedaży może zainteresować fakt, iż baza danych zbudowana przy pomocy Marketing Automation może posłużyć także do działań handlowych! Integracja MA z systemami Customer Relationship Management jest możliwa i o tyle ułatwiona, jeżeli obie aplikacje zostały napisane w otwartym kodzie programistycznym.
Korzystając równolegle z CRM i Marketing Automation można:
W przypadku rozwiązań Open Source, np. Mautic i SugarCRM, ułatwiona jest nie tylko integracja, ale również takie zaprojektowanie architektury wewnętrznej systemów, by odpowiadała ona indywidualnym wymaganiom konkretnego inwestora. Ciekawym aspektem przemawiającym na korzyść Marketing Automation Open Source jest tzw. Visitor Follow-Up. Polega to na śledzeniu odwiedzających stronę internetową osób i formułowaniu informacji zwrotnej w oparciu o zestaw adekwatnych w konkretnym przypadku reguł, np. na podstawie contentu zawartego w interesujących potencjalnego klienta zakładkach. Dzięki systemowi Mautic taka informacja może zostać wysłana automatycznie w najbardziej odpowiednim według nas momencie. Automatyzację wysyłki Follow-Up można ustawić np. po upływie określonego czasu, albo w momencie uzyskania przez klienta konkretnej liczby punktów przyznawanych za podejmowane czynności typu kliknięcie w link, pobranie załącznika itp.
Rozważając wdrożenie Marketing Automation na licencji Open Source należy mieć świadomość przewagi tego typu systemów nad edycjami komercyjnymi. Poniżej przypominamy wykorzystane w innym miejscu porównanie. Na przykładzie narzędzia Mautic w graficzny sposób zobrazowaliśmy dominację otwartego oprogramowania do automatyzacji procesów e-marketingowych.
Podsumowanie zalet Marketing Automation Open Source
Oprogramowanie Marketing Automation na licencji Open Source to bardzo rozwojowy rynek. O wzroście zapotrzebowania na systemy takie jak Mautic pisaliśmy m.in. we wpisie 3 proste kroki do współpracy działów sprzedaży i marketingu. Przyczyn popularności można upatrywać między innymi we wskazanych w dzisiejszym wpisie zaletach. Na koniec podsumowujemy je w kilku zdaniach.
Po pierwsze systemy Marketing Automation Open Source pozwalają w pełni korzystać z dobrodziejstwa e-marketingu.
Po drugie pozwalają w jeszcze bardziej efektywny sposób generować, obserwować i analizować pozyskane leady.
Po trzecie oferują możliwość całkowitego dopasowania architektury do indywidualnych potrzeb.
Po czwarte o wiele łatwiej integrują się z innymi platformami wykorzystywanymi już w przedsiębiorstwie.
Po piąte oferują najszerszy zakres funkcji spośród dostępnych na rynku rozwiązań.
Po szóste nadają się do wykorzystania zarówno w małych i średnich firmach, jak i w dużych korporacjach.
Po siódme usprawniają codzienne czynności marketerów oszczędzając czas i pieniądze w firmie.
Po ósme oferują szeroki zakres analityki marketingowej.
Po dziewiąte umożliwiają kreowanie przekazu dopasowanego dla konkretnej grupy docelowej.
Po dziesiąte zalet jest więcej!
Zapytaj eVolpe o Twój własny system Marketing Automation Open Source i zacznij odkrywać je już teraz!