Wpływ wskaźnika ROI na decyzję o wdrożeniu systemu CRM

Sławomir Wnuk

Dla wielu najtrudniejszą decyzją w sprawie systemu CRM może być kwestia, które narzędzie wdrożyć.

Zarządy firm, przed podjęciem decyzji, potrzebują konkretnych informacji, czy taka inwestycja będzie się opłacać. Obliczenie ROI może zatem przekonać kilka osób.

Co to jest ROI?

ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji to podstawowy wskaźnik rentowności, wykorzystywany do zmierzenia efektywności danego działania. 

Aby obliczyć zwrot, trzeba posłużyć się wzorem:

ROI% = (Przychód – Koszt inwestycji) / koszt inwestycji x 100

W uniwersum IT ROI stosuje się do badania efektywności inwestycji w infrastrukturę i systemy informatyczne.

Wskaźnik daje odpowiedź na pytanie, czy dany projekt przyniesie firmie wymierną korzyść w określonym czasie.

Dzięki tym obliczeniom możesz podjąć racjonalną decyzję, czy warto się zaangażować w konkretne rozwiązanie.

Interpretacja ROI jest bardzo prosta: im wskaźnik jest wyższy, tym lepiej.

grafika przedstawiająca wykresy analityczne. obliczenie roi

Kiedy warto mierzyć ROI?

ROI warto mierzyć, gdy potrzebujesz zdefiniować efekty wdrożenia systemu IT.

  • Oszczędność czasu pracowników dzięki zmniejszeniu liczby roboczogodzin spędzonych nad danym zadaniem.
  • Oszczędność wynikająca ze zmniejszenia liczby błędów popełnianych przez pracowników lub maszyny.
  • Oszczędność wynikająca ze zwiększenia produktywności (np. mniejsze przestoje maszyn, lepsza organizacja czasu pracy.

Powyższe oszczędności przekładają się na realne pieniądze, które zostają w organizacji i mogą być zainwestowane w rozwój.

Ile można zarobić na wdrożeniu systemu CRM?

Pewnie się zastanawiasz, jaki może być zwrot z inwestycji w nowy system CRM…

W 2011 roku firma Nucleus Research odkryła, że średni zwrot z inwestycji CRM wynosił 5,60 USD, co oznacza, że na każdym dolarze wydanym na rozwiązanie CRM firmy zarobiły średnio 5,60 dolarów.

Trzy lata później ta sama firma – Nucleus Research opublikowała raport, w którym przedstawiono, że zwrot z inwestycji wzrósł do 8,70 USD. Kwota powiększyła się o 38%.

Co więcej, Nucleus Research ustaliło, że integracja CRM z innymi aplikacjami zewnętrznymi może przyczynić się do wzrostu produktywności sprzedaży, usług i operacji oraz do wzrostu działalności biznesowej o 20-30%.

grafika przedstawiająca wykres. obliczenie roi

Czynniki, które zwiększają zwrot z inwestycji w CRM

Istnieje kilka miar, których można użyć do określenia przychodu przystosowanego, a przez to skuteczności CRM:

  • wartość sprzedaży
  • czas sprzedaży
  • liczba zamkniętych transakcji
  • czas administracyjny sprzedaży
  • lead source
  • nowe przychody netto
  • współczynnik sprzedaży dodatkowej
  • koszt nabycia klienta i wartość klienta

Jeśli po wdrożeniu systemu CRM dotychczasowe dochody się zwiększyły i zauważasz zmiany w ilości pozyskanych leadów, wtedy śmiało możesz sądzić, że wdrożenie się powiodło.

Obliczenie ROI: uwaga na dane!

Obliczenie dokładnego wskaźnika ROI może być trochę trudniejsze niż się wydaje.

Na pewno warto się wspomagać wskaźnikami jak na przykład Total Economic Impact (TEI) firmy Forrester. Ale jest jedna zasada, o której warto pamiętać: Twoje obliczenia są tak wiarygodne jak wiarygodne są Twoje dane.

Aby dokładnie przewidzieć zwrot z inwestycji, musisz mieć wiarygodne dane na temat sytuacji biznesowej przed i po.

Podsumowanie

Wdrożenie systemu CRM to strategiczna decyzja, która może znacząco wpłynąć na efektywność i rentowność organizacji. Wskaźnik ROI (Return on Investment) jest kluczowym narzędziem do oceny opłacalności takiej inwestycji.

Jak wylicza instytut badawczy Nucleus Research, zwrot z inwestycji w system CRM może sięgnąć nawet $8,70 na każdego wydanego dolara.

Wszystko, czego potrzebujesz, zeby go wyliczyć dla Twojego konkretnego przypadku to: wiarygodne dane.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Sławomir Wnuk
Scroll to Top