- Czy Open Source przejmuje rynek oprogramowania? Badania instytutu COSS - 19 czerwca 2023
- Sztuczna inteligencja sposobem na Customer Experience w czasach kryzysu? - 16 czerwca 2023
- Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany? - 3 kwietnia 2023
Analitycy przewidują, że do 2026 roku rynek systemów ERP będzie wart ponad 78 miliardów dolarów. Dwa lata później, czyli w 2028 roku rynek oprogramowania CRM osiągnie wartość 96 miliardów dolarów. Aktualnie nikt sobie nie wyobraża prowadzenia biznesów bez tych aplikacji. A rynek będzie się coraz bardziej rozwijał, co zwiastuje tylko doskonalsze systemy.
Oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) i zarządzania relacjami z klientem (CRM) automatyzuje procesy biznesowe i zwiększa zwrot z inwestycji (ROI). System ERP pomaga w codziennym zarządzaniu operacjami, które mają wpływ na całą firmę. Usprawnia lub automatyzuje podstawowe procesy. CRM zbiera dane dotyczące klienta, pomagając w sprzedaży i obsłudze.
Co to jest ERP?
ERP zbiera informacje z różnych działów i przechowuje je w scentralizowanej bazie danych. Może przechowywać dane dotyczące różnych dziedzin biznesu:
Dzięki systemowi zespoły mogą łatwiej dzielić się danymi i współpracować. Prowadzi to do usprawnienia operacji wewnętrznych. Taki poziom widoczności ujawnia nieefektywne procesy, jak również możliwości automatyzacji powtarzalnych zadań. Zwiększona wydajność pozwala firmom zaoszczędzić czas i pieniądze.
Czym różni się ERP od CRM?
Początkowo może wydawać się, że oba systemy powinny „zajmować się” tym samym. Jednak tak nie jest. I widać to już po nazwach.
ERP umożliwia zarządzanie podstawnymi danymi. Menadżerowie mogą zautomatyzować i nadzorować codzienne działania obejmujące księgowość, zarządzanie projektami, procedury łańcucha dostaw czy zarządzanie rynkiem.
CRM natomiast służy do poprawy relacji organizacji z klientem. Aplikacja usprawnia działania sprzedaży i pozwala na lepsze dobranie treści do klienta i jego potrzeb.
Główna różnica między tymi narzędziami jest taka, że ERP pomaga usprawnić działanie procesów, a CRM działanie z klientami.
Podobieństwa między systemami
Oba przedstawione systemy usprawniają pracę organizacji, wspomagają tworzenie lepszej komunikacji, wydajności i dokładności w firmie. Takie działanie jest bezpieczniejsze i bardziej wydajne niż trzymanie informacji w kilku różnych aplikacjach lub kalendarzach. Niektóre programy są dostępne również jako usługa SaaS. Pomagają w zaoszczędzeniu czasu przy gromadzeniu danych i raportowaniu. Generują dokładne raporty dotyczące równych tematów od finansów po wskaźniki sprzedaży.
ERP:
CRM:
Który system jest lepszy dla Twojego biznesu?
Jak już wiesz między ERP i CRM są duże różnice. Jednak może pojawić się pytanie, które oprogramowanie wybrać tak, aby odpowiadało Twoim potrzebom. Jeśli potrzebujesz systemu, który będzie wsparciem w działaniach finansowych, to odpowiednim wyborem jest ERP. Chyba że to aplikacja, która pomoże w uporządkowaniu relacji z klientem, powinna być priorytetowym zakupem w Twojej organizacji. Ważne, aby zdawać sobie sprawę z tego, jakie są potrzeby i jakich rozwiązań oczekujesz.
Jeśli potrzebujesz obu systemów, to pamiętaj o integracji. Dzięki temu zaspokoisz wszystkie potrzeby i sprawisz, że Twoi pracownicy będą bardziej wydajni. Jeśli ktoś z działu księgowego (używając ERP) lub ktoś z obsługi klienta (używając CRM) zaktualizuje konto klienta to nie ważne, z jakiego oprogramowania kto korzysta. Wszyscy zauważą zmiany, ponieważ narzędzia czerpią z tej samej bazy danych.
Koniec końców, jeśli Twój biznes będzie się rozwijał, na pewno będziesz potrzebować ERP i CRM. To, które wdrożysz prędzej, zależy też od charakteru Twojej firmy. Ta z dużą bazą klientów najpierw będzie musiała zaopatrzyć się w CRM. Organizacja ze skomplikowanymi działaniami finansowymi powinna zacząć od ERP.
Podsumowanie
Decydując się na konkretny system, musisz zorientować się, jakie potrzeby powinien on spełniać. Od tego zależy czy będzie przydatny i czy pracownicy będą chcieli z niego korzystać. Określenie takich warunków jak model firmy, potrzebne funkcje czy priorytet obsługi jest kluczem do odpowiedniego wyboru. Pozwól, aby system pomagał Ci w rozwoju firmy.
- Czy Open Source przejmuje rynek oprogramowania? Badania instytutu COSS - 19 czerwca 2023
- Sztuczna inteligencja sposobem na Customer Experience w czasach kryzysu? - 16 czerwca 2023
- Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany? - 3 kwietnia 2023