- Systemy CRM z Polski. Czy pochodzenie ma znaczenie? - 9 lipca 2025
- Projekt CRM. Co zrobić, żeby się udał? - 4 lipca 2025
- Dobre praktyki korzystania z systemu CRM. Sposób na wysokie ROI, nad którym panujesz - 16 marca 2025
Analitycy przewidują, że do 2026 roku rynek systemów ERP będzie wart ponad 78 miliardów dolarów. Dwa lata później, czyli w 2028 roku rynek oprogramowania CRM osiągnie wartość 96 miliardów dolarów.
Aktualnie nikt sobie nie wyobraża prowadzenia biznesów bez tych aplikacji. A rynek będzie się coraz bardziej rozwijał, co zwiastuje tylko doskonalsze systemy.
Oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) i zarządzania relacjami z klientem (CRM) automatyzuje procesy biznesowe i zwiększa zwrot z inwestycji (ROI). System ERP pomaga w codziennym zarządzaniu operacjami, które mają wpływ na całą firmę. Usprawnia lub automatyzuje podstawowe procesy. CRM zbiera dane dotyczące klienta, pomagając w sprzedaży i obsłudze.
Co to jest ERP?
ERP zbiera informacje z różnych działów i przechowuje je w scentralizowanej bazie danych. Może przechowywać dane dotyczące różnych dziedzin biznesu:
Dzięki systemowi zespoły mogą łatwiej dzielić się danymi i współpracować. Prowadzi to do usprawnienia operacji wewnętrznych. Taki poziom widoczności ujawnia nieefektywne procesy, jak również możliwości automatyzacji powtarzalnych zadań. Zwiększona wydajność pozwala firmom zaoszczędzić czas i pieniądze.
Czym różni się ERP od CRM?
Początkowo może wydawać się, że oba systemy powinny „zajmować się” tym samym. Jednak tak nie jest. I widać to już po nazwach.
ERP umożliwia zarządzanie podstawnymi danymi. Menadżerowie mogą zautomatyzować i nadzorować codzienne działania obejmujące księgowość, zarządzanie projektami, procedury łańcucha dostaw czy zarządzanie rynkiem.
CRM natomiast służy do poprawy relacji organizacji z klientem. Aplikacja usprawnia działania sprzedaży i pozwala na lepsze dobranie treści do klienta i jego potrzeb.
Główna różnica między tymi narzędziami jest taka, że ERP pomaga usprawnić działanie procesów, a CRM działanie z klientami.
Podobieństwa między systemami
Oba przedstawione systemy usprawniają pracę organizacji, wspomagają tworzenie lepszej komunikacji, wydajności i dokładności w firmie. Takie działanie jest bezpieczniejsze i bardziej wydajne niż trzymanie informacji w kilku różnych aplikacjach lub kalendarzach. Niektóre programy są dostępne również jako usługa SaaS. Pomagają w zaoszczędzeniu czasu przy gromadzeniu danych i raportowaniu. Generują dokładne raporty dotyczące równych tematów od finansów po wskaźniki sprzedaży.
ERP:
CRM:
Który system jest lepszy dla Twojego biznesu?
Jak już wiesz między ERP i CRM są duże różnice. Jednak może pojawić się pytanie, które oprogramowanie wybrać tak, aby odpowiadało Twoim potrzebom. Jeśli potrzebujesz systemu, który będzie wsparciem w działaniach finansowych, to odpowiednim wyborem jest ERP. Chyba że to aplikacja, która pomoże w uporządkowaniu relacji z klientem, powinna być priorytetowym zakupem w Twojej organizacji. Ważne, aby zdawać sobie sprawę z tego, jakie są potrzeby i jakich rozwiązań oczekujesz.
Jeśli potrzebujesz obu systemów, to pamiętaj o integracji. Dzięki temu zaspokoisz wszystkie potrzeby i sprawisz, że Twoi pracownicy będą bardziej wydajni. Jeśli ktoś z działu księgowego (używając ERP) lub ktoś z obsługi klienta (używając CRM) zaktualizuje konto klienta to nie ważne, z jakiego oprogramowania kto korzysta. Wszyscy zauważą zmiany, ponieważ narzędzia czerpią z tej samej bazy danych.
Koniec końców, jeśli Twój biznes będzie się rozwijał, na pewno będziesz potrzebować ERP i CRM. To, które wdrożysz prędzej, zależy też od charakteru Twojej firmy. Ta z dużą bazą klientów najpierw będzie musiała zaopatrzyć się w CRM. Organizacja ze skomplikowanymi działaniami finansowymi powinna zacząć od ERP.
Podsumowanie
Decydując się na konkretny system, musisz zorientować się, jakie potrzeby powinien on spełniać. Od tego zależy czy będzie przydatny i czy pracownicy będą chcieli z niego korzystać. Określenie takich warunków jak model firmy, potrzebne funkcje czy priorytet obsługi jest kluczem do odpowiedniego wyboru. Pozwól, aby system pomagał Ci w rozwoju firmy.
Kurs mailowy dla Product Ownerów
Jesteś gotowy na prowadzenie projektu wdrożeniowego w Twojej firmie?
Wiesz, o co zapytać dostawcę? Jak przygotować zespół? Jaką metodykę wybrać? Na co zwrócić uwagę negocjując umowę?
Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy darmowy kurs przygotowujący do prowadzenia wdrożeń.
Codziennie przez dwa tygodnie otrzymasz od nas na swoją skrzynkę kolejną dawkę wiedzy, która pozwoli Ci się odnaleźć w tym skomplikowanym procesie.
- Systemy CRM z Polski. Czy pochodzenie ma znaczenie? - 9 lipca 2025
- Projekt CRM. Co zrobić, żeby się udał? - 4 lipca 2025
- Dobre praktyki korzystania z systemu CRM. Sposób na wysokie ROI, nad którym panujesz - 16 marca 2025