Czy systemy IT przydają się osobom z Marketingu?

Kamil Ograbisz

Nie tylko dział sprzedaży pozyskuje istotne informacje dla firmy. Dane w marketingu to potęga. Mądrze z nich korzystając, zwiększysz potencjał swojego biznesu oraz przyciągniesz wielu wartościowych i ciekawych klientów. Dlatego ważne, aby wprowadzić odpowiedni system dla marketingu.

Według GetResponse ponad 65% firm generuje stałe przychody głównie dzięki powracającym klientom – szczególnie w sektorze B2B. Dla biznesu bardziej opłacalne jest utrzymanie obecnego klienta niż pozyskanie nowego.

Co ciekawe wciąż wiele firm nie zdaje sobie z tego sprawy. Dużym problemem może być fakt, że zarządy nie doceniają analizy danych i nie mają świadomości, jak wyglądają relacje z konkretnym klientem. Są jednak narzędzia, które wspomogą Cię w działaniach marketingowych.

Gromadź dane

Gromadzenie danych o stałych klientach jest banalnie proste. Najważniejsze, żeby zbierać informacje dotyczące zaangażowania w proces tak, aby z łatwością móc go monitorować, a później usprawnić.

Gdy posiadasz informacje, wtedy z łatwością zaproponujesz klientom to, czego potrzebują.

Żeby móc myśleć o gromadzeniu takich danych, musisz zainwestować w odpowiedni system dla marketingu i integracje. Samo oprogramowanie CRM posiada funkcje, które wspierają marketing już na starcie. Moduł planowania kampanii, zarządzanie grupami odbiorców, śledzenie reakcji na kampanie mailingowe itp.

Warto jednak zwrócić uwagę na integrację systemu CRM z marketing automation. Dzięki temu zyskasz możliwości, które pozwolą na lepsze dostosowanie swojej oferty do klienta.

Indywidualne podejście do klienta

Klienci w B2B oraz w B2C coraz częściej zwracają uwagę na jakość obsługi. Jednym z rozwiązań, aby sprostać takim wymaganiom, jest dostosowanie wyświetlanych komunikatów czy produktów do tego, czego potrzebują i szukają.

W usprawnieniu tych działań pomoże właśnie marketing automation. Dzięki śledzeniu na bieżąco tego, co robi klient, łatwiej dostosujesz swoją stronę oraz komunikację do oczekiwań, które są stawiane przed Twoją firmą.

Odpowiednia komunikacja z klientem może skrócić proces decyzyjny w B2B, który często trwa wiele miesięcy. Warto więc wiedzieć, co interesuje kontrahentów. Jeśli opierasz swoje działania na dostarczaniu treści, zadbaj o to, by były interesujące i angażujące dla konkretnych osób, np. z bazy mailowej. Jeżeli nie dobierzesz odpowiedniego przekazu, możesz stracić swoich odbiorców.

Takiemu scenariuszowi na szczęście łatwo zapobiegać. Używając systemu CRM i jego integracji z marketing automation, sprawnie ustalisz, który komunikat marketingowy publikowany na stronie, w newsletterze lub na social mediach przyciągał uwagę konkretnych osób. Dzięki takiemu rozwiązaniu bez problemu dostosujesz tematykę kolejnych treści pod preferencje tematyczne.

Odpowiednio skonfigurowane pola w systemie CRM i ręczne wprowadzanie danych o potrzebach klientów pomoże Ci uporządkować informacje, a jak będziesz ich potrzebował, to bez problemu je znajdziesz, przeanalizujesz i odpowiednio wykorzystasz.

Pomimo tego, że brzmi to jak dużo rzeczy do zrobienia oddzielnie, to z łatwością zautomatyzujesz te zadania. Do tego sztuczna inteligencja, która coraz częściej jest wykorzystywana do analizy, w systemach CRM sprawi, że zadania będą jeszcze prostsze.

AI w marketingu

Sztuczna inteligencja już od kilku lat nas otacza na co dzień. Teraz wkracza również do systemów IT, aby usprawnić pracę.

AI w CRM da Ci lepszą widoczność i głębszy wgląd, wykorzystując dane zewnętrzne. Pozwoli to na trafniejsze targetowanie Twoich usług dla klientów oraz lepszą orientację na rynku.

Sztuczna inteligencja pomoże w analizie nastrojów klientów, zinterpretuje wypowiedziane słowa w trakcie rozmów telefonicznych lub z e-maili czy czatów. Wszystko po to, aby upewnić się, czy kontrahent jest zadowolony z Twoich usług.

Właściwa ocena kampanii

Reklamując swoją firmę za pomocą różnych kanałów, musisz pamiętać, że każdy rodzaj działań marketingowych ma własne metryki.

Zestawiając media społecznościowe, kampanię mailingową czy zapisy na webinar, otrzymasz różne dane. Wyciągniesz błędne wnioski jeśli ocenisz zaangażowanie klientów jednakowo.

Pokazując taką ilość wskaźników, które się od siebie różnią, na pewno zastanawiasz się, czy zmierzenie efektywności działań jest w ogóle do możliwe. Na szczęście jest.

Wprowadzając dane do systemu CRM, jesteś w stanie bez trudu przeanalizować wyniki swoich działań i stwierdzić, czy kampania się powiodła, czy nie. Dzięki analizie również zauważysz, które treści najlepiej trafiają do klientów.

Dzięki narzędziom zintegrowanym z systemem trafniej ocenisz, który lead jest cenny i warto się nim zainteresować.

Podsumowanie

System dla marketingu usprawnia pracę firmy i dostarcza wielu istotnych danych, z których później można wyciągnąć istotne wnioski. Odpowiednio prowadzony marketing może pozyskać ważne leady, a taki jest cel każdej firmy.

Jeśli to Ciebie nie przekonuje, może zainteresuje Cię fakt, że 64% konsumentów twierdzi, że pozytywne doświadczenie (np. zindywidualizowany proces zakupowy) jest dla nich ważniejszy niż cena. Oznacza to, że większość klientów jest w stanie zapłacić więcej za produkt, w zamian za pozytywne Customer Experience. Warto mieć to na uwadze.

Kamil Ograbisz
Scroll to Top