Czy potrzebujesz nowego systemu CRM? Jak rozpoznać, że nadszedł czas na zmiany?

Maciej Jankiewicz

Zdarza się, że potrzeby firmy się zmieniają, a system CRM za nimi nie nadąża.

Jeśli nie da się go do nich przystosować, najsensowniejsze jest wprowadzenie nowego rozwiązania.

W dzisiejszym artykule przyglądam się z bliska takiej sytuacji. Postaram się doradzić, czy w Twojej organizacji nadszedł już czas na zmiany. Nikomu się to przecież nie opłaca, by utknąć z niedziałającym legacy software na lata.

Luka pomiędzy procesem a CRM

Czasami zdarza się tak, że firmy tak szybko się rozrastają, że narzędzie nie nadąża. Z jednej strony jest to powód do dumy. Oznacza to, że Twoja organizacja dobrze sobie radzi i się rozwija. Ale w dalszej perspektywie, jeśli dochodzi do takiej sytuacji, przyjrzyj się czy CRM wciąż odpowiednio wspiera Twoją firmę i wewnętrzne procesy. Jeśli nie nadąża, to warto się zastanowić, czy nie nadeszła odpowiednia pora na zmiany.

Aby mieć pewność, odpowiedz na kilka pytań:

  • Czy pomaga w usprawnianiu wewnętrznych operacji?
  • Czy wspomaga współpracę między działową?
  • Czy Twój system CRM jest intuicyjny w obsłudze, szybki, niezawodny i łatwo dostępny?

Jeżeli odpowiedzi na te pytania są negatywne, to znaczy, że działasz na przestarzałym CRM-ie. Poszukaj systemu elastycznego, który będzie rósł razem z Twoją organizacją. Płynnie wypełni luki i usprawni współpracę między działami poprzez integracje ze specyficznymi rozwiązaniami.

Ograniczenia i niepełne dane

Jak wyglądają Twoje dane? Po rozszerzeniu działalności, dane dostępne w systemie CRM i sposób ich obsługi powinny również ulec zmianie. Przypuśćmy, że patrząc na swoje pulpity i raporty, zauważasz, że zarządzasz tymi samymi typami danych i parametrami, co na początku swojej przygody z CRM. To kolejny znak, że czas zadbać o inne rozwiązania, które lepiej pasują do Twojej obecnej sytuacji.

Oto co powinien robić wydajny system CRM w zakresie przetwarzania danych:

  • Przechwytywanie danych: dotyczące sprzedaży, marketingu i interakcji ze wsparciem powinny być przechwytywane i przechowywane
  • Kompilacja danych wewnętrznych: w celu uzyskania pełnego i dokładnego obrazu działalności, potrzeb klientów, rynku i trendów branżowych
  • Przewidywanie przyszłości: oparte na danych, np. prognozowanie, możliwe wyniki działań marketingowych, zapytania o obsługę klienta oparte na kontach itp.

Brak możliwości szybkiej weryfikacji danych

Ile razy w ciągu ostatnich trzech miesięcy klient, z którym jeszcze nie zamknięto transakcji, kontaktował się z obsługą klienta? Jeśli nie możesz tego stwierdzić po szybkim spojrzeniu na pulpit, być może masz do czynienia z silosowym oprogramowaniem.

Narzędzia CRM powinny oferować wszystkie informacje potrzebne do zamknięcia transakcji, bez konieczności kontaktowania się z przedstawicielem działu wsparcia lub kolegą z marketingu.

system CRM

Wiesz, że im więcej danych trafia do Twoich systemów, tym trudniej się w nich odnaleźć. W tym momencie powinien wkroczyć CRM i wykonać całą pracę: analizować dane i przesłać wszystkim działom informacje, których potrzebują, aby odnieść sukces w swoich zadaniach.

Każdy dział korzysta ze swoich, specyficznych narzędzi, a integracja z nimi w celu uzyskania pełnego obrazu odbiorców i klientów jest podstawą, aby CRM rozwijał się wraz z firmą. System również jest idealnym sposobem na uniknięcie sprzecznych lub zduplikowanych danych.

Brak możliwości raportowania i prognozowania

Rozszerzenie możliwości CRM w zakresie raportowania i prognozowania nie powinno sprawiać trudności i pomagać w odpowiednim odczytywaniu analizy.

Mówiąc prościej, skuteczne narzędzie CRM powinno śledzić działania sprzedażowe i marketingowe w całym procesie obsługi klienta. Dawać jasny obraz tego, które inicjatywy marketingowe pomogły przesunąć prospekty w dół lejka. Co więcej, powinien pomagać w przewidywaniu, która sprzedaż zostanie zamknięta szybciej i z większą wartością.

Możliwości prognozowania pozwalają przedstawicielom handlowym na skupienie się na kontaktach, które mają znaczenie i wtedy kiedy ma to największy sens. Istotne są tu możliwości prognozowania krótko- i długoterminowego.

Brak automatyzacji

Niektóre CRM-y po prostu nie starzeją się dobrze. Mogą to być duże kalendarze lub książki adresowe z ładnymi interfejsami. Jeśli Twój system nie posiada możliwości automatyzacji przepływu pracy, uniemożliwiasz firmie wypełnienie celów.

Aby zapewnić organizacji przewagę konkurencyjną, sprawdź rozwiązania, które pomagają zautomatyzować najważniejsze etapy Customer Journey i procesy wewnętrzne. Zautomatyzowane zadania związane z obsługą klienta, działania marketingowe, zatwierdzenia przez działy, alerty i przypomnienia oraz integracje z pocztą elektroniczną przyczyniają się do zmniejszenia liczby zadań wykonywanych ręcznie i pomagają zespołom odzyskać czas na działania, które potrzebują ich uwagi. Te kluczowe procesy pomagają generować i konwertować leady szybciej przy mniejszej ilości zasobów.

Jeśli Twoje narzędzie nie zapewnia automatyzacji i integracji, tracisz możliwość korzystania z wartościowych funkcji CRM.

system crm

Podsumowanie

Ludzie nie lubią zmian, ale czasami są one konieczne, żeby biznes odpowiednio funkcjonował. Jeśli chcesz zobaczyć przykład zmiany, spójrz na Case Study Bricoman i ich nowy system CRM. Upewnij się, czy nie czas na kolejny krok w Twojej firmie.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.

Maciej Jankiewicz
Scroll to Top