Creatio AI. Sztuczna inteligencja w systemie CRM — stan innowacji i możliwości dla biznesu w 2025

Przyzwyczailiśmy się już do sztucznej inteligencji w roli asystenta. Wielu z nas wykorzystuje ją w sprzedaży podczas pisania maili, do streszczania ustaleń albo proponowania kolejnych kroków w procesie. W kilku znanych mi systemach CRM z powodzeniem przyjął się pop-up z agentem AI, który na bieżąco pomaga użytkownikom uzupełniać dane, komponować oferty czy sterować komunikacją. Postęp technologiczny jest dziś jednak na tyle rozpędzony, że niektóre funkcje przestają nam po prostu wystarczać…

Inwestorzy zainteresowani cyfryzacją swoich procesów, poszukują metody, żeby odróżnić się od wypracowanego w ostatnich kilkunastu miesiącach mainstreamu. Stawiają przy tym interesujące pytania:

  • Czy warto już teraz wydawać pieniądze na „świeżą” technologię?
  • Czy AI da się już robić inaczej niż tylko w trybie copilot?
  • Po które rozwiązania CRM, CX, AI sięgać w 2025 roku i czy to na pewno dobry moment na inwestycje?

W ostatnim czasie swoją premierę miało nowe rozwiązanie: Creatio AI. Ponieważ firma podchodzi do sprawy w niebanalny sposób — postanowiłem, że przybliżę, na czym polega ich innowacja.

Jeśli zadajesz sobie podobne pytania jak powyżej, lub już teraz aktywnie poszukujesz sposobu na optymalizację procesów przy pomocy AI, ten artykuł piszę właśnie dla Ciebie.

Od integratora z ChatGPT do Creatio AI

Pierwsze próby włączenia AI do aplikacji CRM/CX sięgają wysiłków Salesforce z Einstein AI czy SugarCRM z Sugar Predict (poźniej AI Prediction).

Creatio natomiast było jednym z pionierów niedawnej rewolucji po premierze ChatGPT. Równie szybko zareagowali wówczas: Zendesk, Microsoft, SAP czy Oracle.

Myślę, że jesień 2023 można w ogóle nazwać sezonem na GenAI w aplikacjach CRM/CX.

creatio ai genai crm cx

W Creatio wszystko zaczęło się od wtyczki out-of-the-box integrującej ich platformę z technologią od OpenAI.

Dzięki prostemu plug-inowi w systemie można było od razu skorzystać z możliwości ChatGPT. Funkcjonalność, którą oferowała wtyczka, polegała jednak wówczas wyłącznie na:

  • generatywnej kreacji treści (np. maila czy komentarza social media)
  • tłumaczeniach komunikacji na różne języki

Kolejnym krokiem stało się zaimplementowanie funkcjonalności GenAI do Creatio 8.1 Quantum.

Przy okazji zaprezentowano rewolucyjny sposób na rozbudowę systemu no-code przy pomocy AI (obok możliwości korzystania z gotowych komponentów i kreatora drag&drop).

W marcu 2024 nadeszła pora na Creatio Copilot, czyli kompleksowe narzędzie typu „asystent” dla wszystkich specjalistów uczestniczących w procesach Customer Experience: marketerów korzystających z Marketing Creatio, sprzedawców pracujących w Sales Creatio oraz agentów obsługi klienta zalogowanych do Service Creatio.

Niemal dokładnie rok później wcześniejsze rozwiązania zastępuje Creatio AI.

Creatio AI: Jak to działa?

Creatio AI to innowacyjne rozwiązanie, które integruje sztuczną inteligencję z platformą CRM/CX. Nie jest to jednak — jak w przypadku wielu — tylko dodatek do działającego systemu. Nie trzeba też za to dodatkowo płacić.

Creatio odwraca sposób myślenia o innowacji i proponuje, by strategię cyfryzacji realizować od razu przy pomocy AI-native CRM.

W praktyce ich produkt to nie system z przypiętą wtyczką a kompleksowe narzędzie, którego sztuczna inteligencja jest integralną częścią. Również z tego powodu nie jest ona dodatkowo płatna. Otrzymujesz ją w cenie, tak samo jak inne funkcje CRM, np. moduł do prowadzenia szans sprzedażowych czy dashborad z raportami.

Chodzi o to, aby użytkownicy Creatio współpracowali z agentem AI w dowolnym obszarze systemu i na każdym etapie relacji z klientem. Nie jest to już tylko pop-up, który podpowiada jak pisać maile albo generuje podsumowania wcześniejszych ustaleń. Dzięki Creatio AI członkowie zespołu sprzedaży usprawniają wszystkie swoje obowiązki oraz uzyskują jeszcze lepsze wyniki podejmowanych działań — na wskroś strategii Customer Experience.

Oznacza to, że Creatio AI potrafi „wcielać” się m.in. w następujące role:

  • Agenta Lead Generation
  • Agenta ds. zarządzania regionalizacją i terytorialnością
  • Asystenta ds. researchu kontrahentów
  • Trenera ds. prowadzenia relacji z klientem i sprzedaży
  • Asystenta generowania ofert
  • Agenta ds. prognozowania sprzedaży

AI-native CRM według Creatio

Żeby to wszystko umożliwić, producent postawił na czteroskładnikową strategię zastosowania sztucznej inteligencji na platformie:

  • Core AI: sztuczna inteligencja włączona domyślnie i dostępna dla każdego obszaru systemu (w cenie platformy).
  • Actionable AI: automatyczne inicjowanie procesów biznesowych przy pomocy algorytmów sztucznej inteligencji.
  • Unified AI: połączenie możliwości generatywnej, predykcyjnej i asystenckiej sztucznej inteligencji.
  • Composable AI: modułowa architektura, dzięki której użytkownicy mogą elastycznie dopasowywać funkcje AI do swoich potrzeb. Creatio AI umożliwia też zastosowanie różnych modeli AI (z GPT-3.5 od OpenAI, a także z otwartoźródłowymi alternatywami, takimi jak Llama 2 od Meta itp.) i ich integrację z istniejącymi procesami biznesowymi.

Nowe doświadczenie współpracy z AI

Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki wyszukujemy wiedzę w Internecie, kreujemy treści czy komunikujemy się ze światem. W ramach platformy CRM/CX może też zupełnie odmienić doświadczenie użytkownika, do którego byliśmy przyzwyczajeni.

Po raz pierwszy zobaczyłem to w akcji właśnie w systemie Creatio.

Po zalogowaniu do najnowszej wersji zaskoczył mnie uproszczony interfejs aplikacji. W miejscu, w którym spodziewałem się całego zestawu widoków, asystent AI zaproponował mi wejście w rozmowę…

creatio ai interface

Zamiast wyszukiwać rekordy po zakładkach, wystarczyło opisać aktualną potrzebę.

W odpowiedzi otrzymałem interesujący mnie kontekst wraz z tradycyjną prezentacją odpowiedniego miejsca w systemie. Z tego poziomu mogę teraz albo pracować z systemem „po staremu” albo kontynuować interakcję z AI.

Osobiście już się nie mogę doczekać, aż zacznę z tego korzystać na urządzeniu mobilnym.

Konwersacyjne User Experience to moim zdaniem prawdziwy game changer szczególnie dla sprzedawców terenowych. Jeżeli tak jak ja dość często bywasz w podróżach służbowych, szybko się przekonasz, jakie to wygodne – szczególnie na mniejszym ekranie.

Swoją drogą konwersacyjny sposób podawania informacji to ciekawa nowinka dla heavy users systemu CRM takich jak ja, a przy okazji bardzo mocny argument w dyskusji z osobami, które do tej pory pozostawały niechętne wprowadzeniu tego typu narzędzia.

Sprzedawcy, którzy zgłaszali, iż uzupełnianie systemu to marnotrawstwo czasu, powinni nareszcie odetchnąć z ulgą. Przy współpracy z AI, nie tylko wprowadzanie danych, ale także docieranie do historycznej wiedzy staje się o wiele przyjemniejsze… i szybsze.

Creatio AI potrafi też podpowiadać kolejne kroki i tym samym skraca czas potrzebny na pielęgnowanie bazy. Efekt: o wiele więcej dnia na budowanie relacji!


Oszczędność pojawia się także na etapie wdrożenia. A w zasadzie tuż po…

Skoro system można w każdym momencie zapytać o instrukcje, ogranicza się tym samym potrzebę szkoleń dla użytkowników. Oczywiście nadal polecam je robić. Chociażby po to, żeby zapewnić zespołowi płynny start z nowym narzędziem. Z całą pewnością nie będą już one aż tak obszerne (a co za tym idzie: kosztowne) jak przed erą sztucznej inteligencji.

LLM-agnostic, czyli?

Wyróżniająca kwestia w przypadku Creatio AI to także możliwość skorzystania z dowolnego dostawcy LLM (Large Language Model).

W przypadku Creatio możesz samodzielnie zadecydować, który model AI jest najlepiej dopasowany do potrzeb Twojego biznesu i podpiąć go do uruchomionej dla Ciebie instancji systemu.

Niezależnie od tego, czy preferujesz rozwiązania OpenAI, Meta (Llama 2), Anthropic czy inne dostępne na rynku opcje (lub nawet własny dedykowany model) zasada działania Creatio AI pozostaje ta sama.

Korzyść polega na tym, że unikasz zamykania swojego biznesu w narzuconym odgórnie ekosystemie.

To szczególnie istotna sprawa w aktualnym klimacie przemian polityczno-gospodarczych. Zamiast uzależniać się od jednego dostawcy, w pełni kontrolujesz, kto konkretnie świadczy dla Ciebie krytyczne usługi.

Jednocześnie Creatio cały czas dba o bezpieczeństwo firmowego know-how. Wbudowana do systemu warstwa do anonimizacji danych sprawia, że żadne wrażliwe informacje nie są przekazywane z powrotem do dostawcy LLM.

Model AI, który wybierzesz, może zatem działać zarówno w infrastrukturze dostawcy jak i w zabezpieczonym, prywatnym środowisku on-premise.

Sprawie w szczególności powinny się przyglądać organizacje, które operują na danych o wysokim stopniu poufności, np. w branży finansowej, medycznej czy sektorze publicznym.

Pierwsza opcja zdejmuje z Ciebie sporo obowiązków dotyczących utrzymania infrastruktury. Druga zabezpiecza kwestię samodzielnego zarządzania kopiami czy aktualizacjami. Żadna z nich nie naraża Cię jednak na to, że zewnętrzny podmiot zyskuje dostęp do Twojej bazy w niezanonimizowanej formie. A to już zasługa tego, jak to rozwiązano po stronie Creatio.

Podsumowanie

Technologie oparte na AI wciąż ewoluują, ale już teraz stanowią kluczowy element przewagi konkurencyjnej. Bez wątpienia firmy, które wcześniej wdrożą tak zaawansowane rozwiązania, szybciej osiągną efektywność operacyjną i zwiększą swoje możliwości sprzedażowe. Jeśli więc nadal zastanawiasz się czy inwestować w „świeżą” technologię, pomyśl o kosztach, jeżeli tego nie zrobisz…

Jedno z najciekawszych rozwiązań CRM/CX z AI, które warto mieć na uwadze w 2025 roku to moim zdaniem Creatio AI. Nie tylko ze względu na pełne zespolenie funkcjonalne systemu ze sztuczną inteligencją (podejście Core AI), ale także dzięki strategii LLM-agnostic, która nabiera jeszcze większego znaczenia w aktualnej sytuacji gospodarczej.

Nieprzewidywalność rynków, zmieniające się regulacje oraz rosnąca presja na optymalizację kosztów sprawiają, że uzależnienie się od jednego dostawcy technologii może nieść ryzyko ograniczeń w przyszłości. Creatio AI daje firmom elastyczność i możliwość dostosowania się do zmieniających się warunków, co w dynamicznym otoczeniu biznesowym jest nieocenioną zaletą.

Jeśli szukasz narzędzia, które pozwoli Ci zoptymalizować procesy, zwiększyć skuteczność sprzedaży, uprościć interakcje z klientami, a do tego nie związuje Cię z jedynym słusznym dostawcą LLM – Creatio AI może być dokładnie tym, czego potrzebujesz.

Umów konsultację z ekspertem wdrożeniowym eVolpe

Wybierz dogodny dla siebie termin.